Maakt vleeskwaliteit bij stoofgerechten uit?

15-02-2019 19:13 409 berichten
Alle reacties Link kopieren
Is de kwaliteit van het vlees bij stoofgerechten erg belangrijk? Maakt het bijv. veel verschil of je dit bij een goede slager haalt of in de aanbieding bij de supermarkt?
Het moet toch lang opstaan, waardoor het vlees zijn malsheid verkrijgt. Of zit daar toch verschil in?
Tuurlijk maakt dat verschil. Supermarkt is vaak van alles aan toegevoegd. Daarnaast is supermarktvlees vaak geplakt.
Ja. Heel erg ook.
Echt wel taai vlees ga je niet mals krijgen ook niet met stoven .
Hangt ook af of de supermarkt een eigen slagerij-afdeling heeft.

Hier heeft de buurt-super die wel en is het vlees dus even goed.
Belg007 schreef:
15-02-2019 19:18
Hangt ook af of de supermarkt een eigen slagerij-afdeling heeft.

Hier heeft de buurt-super die wel en is het vlees dus even goed.
Dat zie je in Nederland zelden .
Alle reacties Link kopieren
Stoofvlees moet vooral vers zijn, dus niet uitgedroogd. Stoofvlees moet een mooie dooradering hebben en liefst een rand geel vet erlangs, want die houdt het vlees mals. Dus zeker niet het vet verwijderen voor je het in de pan doet.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
En beste TO, je post klinkt alsof je weinig ervaring hebt met vlees stoven. Welk recept ga je volgen, en weet je op welke manieren je de malsheid van het vlees kan beïnvloeden of vergroten?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik vind ht een goeie vraag TO. Heel veel mensen klooien met stoofvlees. Dus elke tip lijkt me zinvol.
Ja, zeker. Stoofvlees van de slager is echt veel lekkerder.
anoniem_148677 wijzigde dit bericht op 15-02-2019 19:31
71.01% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Maakt juist bij stoofvlees weinig uit. Dat is er juist voor bedacht om taaier, goedkoper vlees toch nog lekker te maken. Lidl stoofvlees is echt prima!

Zuurtje erbij en lang laten staan en dan wordt alles mals.
Star² schreef:
15-02-2019 19:16
Tuurlijk maakt dat verschil. Supermarkt is vaak van alles aan toegevoegd. Daarnaast is supermarktvlees vaak geplakt.
Zoals?
ik zou niet weten wat er aan stoofvlees zoals runderlappen, sucadelappen en bijvoorbeeld procureur is toegevoegd wat er bij de slager niet in zit.
Het zal mij benieuwen
Alle reacties Link kopieren
Ik denk het wel. Ik heb een aantal keer stoofvlees gemaakt. Lang op laten staan, verschillende recepten maar het was toch nooit echt lekker mals, dat het smelt op je tong.
In restaurants wel, ik ga ervan uit dat dat betere kwaliteit vlees is als de supermarkt.
Alle reacties Link kopieren
Druppeltjeswater schreef:
15-02-2019 19:39
Ik denk het wel. Ik heb een aantal keer stoofvlees gemaakt. Lang op laten staan, verschillende recepten maar het was toch nooit echt lekker mals, dat het smelt op je tong.
In restaurants wel, ik ga ervan uit dat dat betere kwaliteit vlees is als de supermarkt.
Terwijl de bereiding zo verdomd simpel is. Maar dat krijg je toch van huis uit mee, mag ik hopen, dat je weet hoe je moeder en oma die heerlijke pan sucadelappen maakten, en dat je dat meeneemt?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
15-02-2019 19:41
Terwijl de bereiding zo verdomd simpel is. Maar dat krijg je toch van huis uit mee, mag ik hopen, dat je weet hoe je moeder en oma die heerlijke pan sucadelappen maakten, en dat je dat meeneemt?
Mijn moeder en oma konden niet koken, deden ze ook weinig. Te druk met werken.

Ik heb het mezelf aangeleerd.
pejeka schreef:
15-02-2019 19:41
Terwijl de bereiding zo verdomd simpel is. Maar dat krijg je toch van huis uit mee, mag ik hopen, dat je weet hoe je moeder en oma die heerlijke pan sucadelappen maakten, en dat je dat meeneemt?
Het stoofvlees van mijn moeder is niet te eten.
Ik at nooit mee als ze dat maakte.

Ik eet het pas sinds ik het zelf maak.


Al maar goed dat ik dus niet mijn moeder haar recept heb overgenomen, want dan stond hier gewoon nooit stoofvlees op tafel.



Het is een mengeling van 7 verschillende recepten door elkaar :-).
pejeka schreef:
15-02-2019 19:41
Terwijl de bereiding zo verdomd simpel is. Maar dat krijg je toch van huis uit mee, mag ik hopen, dat je weet hoe je moeder en oma die heerlijke pan sucadelappen maakten, en dat je dat meeneemt?

Nou Pejeka....voor diegenen die het niet van huis uit hebben meegekregen....doe ons eens HET niet te mislukken, overheerlijke superrecept....Ik hou me aanbevolen.
Alle reacties Link kopieren
Yildizlar schreef:
15-02-2019 19:23
Dat zie je in Nederland zelden .
Hier ook hoor. En ik woon niet eens in een echte stad. Soms vraagt hij zelfs welk stuk vlees je wil als hij ter plekke gehakt voor je maakt.
Alle reacties Link kopieren
ouwewijsneus schreef:
15-02-2019 19:38
Zoals?
ik zou niet weten wat er aan stoofvlees zoals runderlappen, sucadelappen en bijvoorbeeld procureur is toegevoegd wat er bij de slager niet in zit.
Het zal mij benieuwen
Vaak wordt bij supermarktvlees kleine (rest)stukken aan elkaar geplakt om grotere stukken vlees te krijgen. Dit wordt met extra eiwitten gedaan. Of je het merkt bij stoofvlees is weer wat anders. Daar had je net zo goed de kleine losse stukken kunnen nemen.
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
15-02-2019 19:42
Het stoofvlees van mijn moeder is niet te eten.
Ik at nooit mee als ze dat maakte.

Ik eet het pas sinds ik het zelf maak.


Al maar goed dat ik dus niet mijn moeder haar recept heb overgenomen, want dan stond hier gewoon nooit stoofvlees op tafel.



Het is een mengeling van 7 verschillende recepten door elkaar :-).
Natuurlijk konden niet alle mensen even goed koken destijds, maar het valt me gewoon op dat veel mensen de recepten die 20-30 jaar nog heel gewoon waren, niet eens meer beheersen. Zelf kookte ik al regelmatig toen ik ca. 16 was thuis, gewoon, omdat ik het leuk vond en soms omdat mijn moeder dan met andere dingen bezig was. Maar de basis heb ik van haar en mijn oma. Ik vraag me dan ook af: hoeveel jongeren leren thuis nog écht koken? Immers, ze hebben tegenwoordig vaak ouders die daar ook geen tijd meer voor hebben en al blij zijn als ze een bak rijst met wat roerbakrommel op tafel kunnen zetten. Maar welk gezin eet door de week nog kruimig gekookte aardappelen met vers bereide rode kool en een sucadelap?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder doet het met 'een recept' van mij. Wat best grappig is, want ik doe altijd maar wat. Ik heb dus gewoon een keer opgeschreven wat ik toen ongeveer had gedaan.
Afbeelding
oma had deze
Afbeelding
en dit is de moderne uitvoering...

zo kan stoofvlees echt niet mislukken
pejeka schreef:
15-02-2019 19:47
Natuurlijk konden niet alle mensen even goed koken destijds, maar het valt me gewoon op dat veel mensen de recepten die 20-30 jaar nog heel gewoon waren, niet eens meer beheersen. Zelf kookte ik al regelmatig toen ik ca. 16 was thuis, gewoon, omdat ik het leuk vond en soms omdat mijn moeder dan met andere dingen bezig was. Maar de basis heb ik van haar en mijn oma. Ik vraag me dan ook af: hoeveel jongeren leren thuis nog écht koken? Immers, ze hebben tegenwoordig vaak ouders die daar ook geen tijd meer voor hebben en al blij zijn als ze een bak rijst met wat roerbakrommel op tafel kunnen zetten. Maar welk gezin eet door de week nog kruimig gekookte aardappelen met vers bereide rode kool en een sucadelap?
Ik heb best wel leren koken van mijn moeder.
Of vooral gestolen met mijn ogen van haar.

Maar als er nu 1 recept was dat ik niet van mijn moeder heb ... dan is het toch écht stoofvlees.
Dat was toch echt totaal smakeloos, taai en oneetbaar bij haar.

Ik ben intussen 15 jaar het huis uit en ze maakt het nog altijd op dezelfde manier.
En probeert mij soms een pot aan te smeren.
Ik zet het altijd in de oven. Constante temperatuur van 80 graden. Mijn sudderpit gaat te hard, zelfs met plaatje erop.
Ik maak graag Belgisch stoofvlees, lekker met friet of pistolets.

Vlees om en om kruiden met peper en zout, aanbakken. In het bakvet een gesnipperd uitje en gesnipperde knoflook glazig bakken. Afblussen met een trappistenbiertje, scheutje warm water erbij en een runderbouillonblokje. Laurierblaadje (of 2) mee laten stoven.

Tussendoor controleren of vlees nog onder staat en op laag vuur laten sudderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven