Tarwe & Lactosevrije recepten/producten

15-02-2019 21:41 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik zag het lidl toppers topic voorbij komen en dacht... zoiets heb ik ook nodig!

Sinds een paar weken eet ik (o.a.) tarwe en lactosevrij. Samen met een diëtiste ben ik aan het uitvogelen waar mijn buik op reageert. De eerste keer boodschappen doen kostte mij 4 uur. Al die etiketjes lezen! En pas als je eens goed gaat kijken kom je er achter waar allemaal tarwe en lactose in zit. Had ik nooit van tevoren gedacht.

Ik ben benieuwd of er meer forummers zijn die tarwe en/of lactosevrij eten, en of jullie toppers in de aanbieding hebben. Dit kunnen zowel producten als recepten zijn.

Ik ben erg benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
Zelf heb ik in een cake gebakken en per plakje ingevroren. Zo kan ik op verjaardagen, of gewoon 's avonds, ook iets lekkers mee eten! En ik moet zeggen... hij is goed gelukt! Hierbij het recept:

https://glutenvrijlactosevrij.nl/speculaas-cake/
Alle reacties Link kopieren
Mag je helemaal geen lactose? Ook niet in een heel laag percentage, zoals de spullen van Lactofree?
Ken je de app waarmee je barcodes kunt scannen?
Alle reacties Link kopieren
helena2 schreef:
15-02-2019 21:46
Mag je helemaal geen lactose? Ook niet in een heel laag percentage, zoals de spullen van Lactofree?
Ja gelukkig mogen die wel. Ik wissel het een beetje af met de soja en havermelk. Maar de yoghurt heb ik vaak van lactofree. Je proeft haast geen verschil met 'gewone' yoghurt.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
15-02-2019 21:50
Ken je de app waarmee je barcodes kunt scannen?
Nee?
Alle reacties Link kopieren
Lastig hè, boodschappen doen zonder tarwe en lactose.
Ik ben bijna 1,5 jaar geleden gestart met het fodmap dieet (jij ook? Omdat je schrijft onder andere tarwevrij en lactosevrij?).
Sinds een maandje eet ik weer lactose, iets wat bij 1e keer herintroduceren nog niet goed ging, ging nu wel. Alleen nog die tarwe.. (en sorbitol, ui, prei)

Ik heb heel veel gehad aan de recepten van Karlijn’s kitchen. Maak nog steeds regelmatig recepten van haar, vooral veel tussendoortjes, want die vond/vind ik in de winkel niet te vinden of veel te duur.
Als je inderdaad het fodmap dieet volgt: op de site van fodmap foodies is een boodschappenboek te krijgen (niet gratis) met daarin per soort voedsel welke merken/varianten zijn toegestaan. Scheelt veel tijd in de supermarkt!

Ben verder fan van de “vrij van gluten” producten van ah. Vooral de cakemix, pannenkoekenmix en zelfrijzend bakmeel vliegen er hier doorheen.

Verder de kokos rochers van de aldi. Hebben geloof ik onlangs iets aangepast (niet in receptuur, maar ze zijn wat harder ineens) maar blijven goddelijk (vinden man en zoon helaas ook)

De Lidl heeft eens in de zoveel tijd glutenvrije ‘week’, daarvan vond ik niet alles geweldig (pizza was niet lekker en kreeg toch buikpijn), maar de kipnuggets vond ik bijvoorbeeld prima.

Als je wel fructose/honing mag: de krokante haverrepen van Liga.
En ook dan: heel veel lekkere recepten op Oh my pie! Vooral taart en koek wel. Zij heeft ook onlangs een boek uitgebracht over bakken zonder tarwe. Maar daarin vooral veel dingen met ofwel dadels, ofwel kikkererwten/lupinemeel wat in het fodmap dieet niet mag (nogmaals, ik ga er misschien ten onrechte vanuit dat je dit volgt)

Hoop dat je hier iets aan hebt. Succes!
Blond93 schreef:
15-02-2019 21:58
Nee?
Oh, vriendin van mij loopt daar weleens mee rond. Die heeft 1 kind met lactose-intolerantie en 1 met coeliakie. Zal haar eens vragen.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
15-02-2019 21:50
Ken je de app waarmee je barcodes kunt scannen?
Daar ben ik ook wel benieuwd naar, die ken ik ook nog niet.
Hier heeft de Jumbo veel glutenvrije producten.

Op Pinterest vind je ook interessante borden van mensen die producten enzo verzamelen.
https://www.pinterest.co.uk/search/boar ... &rs=filter
Het went wel zo'n dieet, al snel heb je door in wat voor soort dingen je wat ongeveer kan verwachten. Dus je kan binnenkort sneller door de supermarkt heen.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Miss.Speeseend

Ik volg inderdaad het fodmapdieet! Tenminste, ik doe mijn best. Ben nu 2x de fout in gegaan denk ik, maar ik twijfel ook nog heel erg wat wel en wat niet mag.
1,5 jaar is best wel lang! Ik ben nu dus een paar weken bezig en heb zo'n zin in een groot stuk taart met slagroom, of iets anders zoets waar ik mijn tanden in kan zetten. Ben echt een zoetekauw!

Die vrij van lijn van de ah heb ik inderdaad ook ontdekt. Ik moet nog wel even wennen aan de prijzen die hierbij horen.
Laatst had ik boekweitpannenkoeken gebakken, maar die vond ik echt niet lekker. Die van de vrij van van de ah daarentegen waren wel erg lekker!

Vervelend is dat hè? Als je toch ergens last van krijgt. Ik ben er nog niet helemaal uit of dit het is voor mij. Na hoeveel tijd had jij een positief effect? Ik ben bang dat ik misschien nog wel wat meer moet skippen los van het fodmap dieet. Zelf denk ik dat ik niet zo goed tegen ei kan, maar die staat wel op de groene lijst van het dieet.

Het receptenboek heb ik vandaag inderdaad via mijn diëtist gekregen. Zijn soms best nog wel bijzondere recepten. Kom ik aan met mijn agv :hyper: .

Ik ga eens naar Karlijns keuken kijken en naar die kokosrocher van de aldi!

Fructose/honing/inuline staat inderdaad voor nu ook op de nogo lijst.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
15-02-2019 22:01
Oh, vriendin van mij loopt daar weleens mee rond. Die heeft 1 kind met lactose-intolerantie en 1 met coeliakie. Zal haar eens vragen.
Daar ben ik ook erg benieuwd naar!
Alle reacties Link kopieren
aaaanne schreef:
15-02-2019 22:17
Hier heeft de Jumbo veel glutenvrije producten.

Op Pinterest vind je ook interessante borden van mensen die producten enzo verzamelen.
https://www.pinterest.co.uk/search/boar ... &rs=filter
Het went wel zo'n dieet, al snel heb je door in wat voor soort dingen je wat ongeveer kan verwachten. Dus je kan binnenkort sneller door de supermarkt heen.
Ohh! Die pinterest site ziet er goed uit. Daar ga ik me morgen eens in verdiepen! Volg jij zelf ook zo'n dieet?
Blond93 schreef:
15-02-2019 22:21
Ohh! Die pinterest site ziet er goed uit. Daar ga ik me morgen eens in verdiepen! Volg jij zelf ook zo'n dieet?
Nee, maar kind heeft een melkallergie en een paar mensen in de omgeving hebben een glutenintollerantie, dus zo eens in de zoveel tijd kook ik iets dat beide kunnen eten, of moet er een geschikte taart of traktatie zijn.
Op Pinterest moet je wel even goed opletten of het klopt, soms pint iemand iets op de verkeerde plek, dus eerst even het recept doorlezen voor je er aan begint. Maar ik vind het plaatjes kijken altijd goed werken, dan krijg je meteen zin in iets :)
Alle reacties Link kopieren
Hi Blond93. 1,5 jaar is ook (misschien wel te) lang. Ben er inmiddels wel achter waar ik wel/niet op reageer, en eet dus al best lang weer fructose en beperkt bonen en knoflook (en nu dus ook weer lactose, wat ik eerst een heel klein beetje verdroeg).
Ben dus soms wel wat makkelijker, kies soms de ‘minst slechte’ optie qua pakjes /zakjes, “smokkel” weleens als ik ergens heel veel zin in heb (gewone taart met mijn verjaardag). Maar ben in weken dat ik geen buikpijn kan gebruiken (deadlines op werk), bij mindere weerstand en als er leuke dingen zijn die ik niet wil missen juist extra streng.

Dit hele dieet drijft Mn omgeving soms Tot wanhoop trouwens.. denken net te snappen dat ik ‘glutenvrij’ eet (nee..), kopen heel goedbedoeld een glutenvrije kerststol met glutenvrije tarwe en sorbitol.. Op 1e kerstdag met nog meer eten voor de boeg heb ik daar vriendelijk voor bedankt..
Mn moeder (waar we om de week wel eten) vraagt ongeveer even zo vaak of ik rijst mag (superlief) maar vergeet dan eventjes dat pizza gemaakt wordt van tarwe. Bij ons thuis doe ik maar gewoon zelf de bulk van de boodschappen, man heeft het opgegeven om het te gaan snappen (“ja maar, je mocht toch hamburgers? Ja.. gewoon saaie, geen Italiaanse met ui en knoflook..”

De prijzen van al die glutenvrije spullen zijn even slikken ja.. Die lijn is deze week trouwens in de bonus (30% korting bij 2 producten)
Qua lactosevrij vond ik de Lactofree yoghurt (van arla is dat dacht ik) echt lekker trouwens (alleen wel 2/3x zo duur als gewone yoghurt).
En boekweit vind ik ook niet lekker nee. Net zoals ik nog steeds geen havermout lust als ontbijt (wat prima zou kunnen binnen het dieet), echt te vies, maar gebakken havermout in cake/koek/granola lust ik dan weer wel.

Ik at trouwens ook bepaald soort granola als ontbijt eerst (nu wissel ik af met ah granola, maar die laatste is met honing). Felroze pak, kom alleen niet op de naam. Kom ik op terug, ga nu slapen.
Alle reacties Link kopieren
Zonder gluten zijn de Arepa's.

Balletjes maismeel van het merk PAN (AH) met een snuf zout en water kneden totdat je een slap brooddeeg hebt. Je maakt er balletjes van die je vrij makkelijk in een koekenpan kan uitrollen tot een soort drie-in-de-pan, en in wat boter of olie laat je die gaar worden.

En die vul je rijkelijk met wat je maar wil tot het eruit puilt. Als dat lekker is wordt de Arepa ook lekker.

Ik denk dat je ze ook in oven, frituur of airfryer zou moeten kunnen bakken.

Ik zou googlen of even op youtube kijken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
En rijstnoedels; kan ook. Bij de oosterse afdeling. Zit ook geen gluten in. Kan je ook lekkere wokschotels mee maken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn dat je zo uitgebreid post om je tips te delen! Fijn dat je er nu wel achter bent. Ik heb dus het idee dat dit het nog niet helemaal is, maar ook nog maar 3 weken bezig. Er zit zeker al een positieve verandering in. Fijn ook om te horen dat je sommige dingen die je niet zo goed verdraagt wel af en toe gewoon eet. Het is natuurlijk zo dat we er niet doodziek van worden, maar ´last´ van krijgen.

Als ik ergens heen ga dan neem ik zelf altijd mijn eten mee. Ik vind het zelf nog erg lastig wat wel en wat niet, dus zadel m´n omgeving er maar niet mee op. Weet ook niet zo goed of ik het dan zou durven eten als ze wel iets hebben. Bang om de fout in te gaan.

Ik las net trouwens op de site van Karlijn´s kitchen dat de sojaproducten in de eliminatiefase niet mogen. Weet jij waarom dat is? Havermoout vind ik wel lekker, dus dat scheelt weer. Kan je alle kanten mee op. En verder inderdaad zelf dingen bakken. Leuk en een veilige optie. Vind het dan alleen zo jammer als ik uitgebreid iets heb staan maken, ik neem een hap en... :wtf:

Ik ben me nu aan het oriënteren op een vakantie, maar vraag me af hoe het dan moet met dit eten. Dan maar gewoon alles eten en dealen met de buikklachten?
Alle reacties Link kopieren
aaaanne schreef:
15-02-2019 22:28
Nee, maar kind heeft een melkallergie en een paar mensen in de omgeving hebben een glutenintollerantie, dus zo eens in de zoveel tijd kook ik iets dat beide kunnen eten, of moet er een geschikte taart of traktatie zijn.
Op Pinterest moet je wel even goed opletten of het klopt, soms pint iemand iets op de verkeerde plek, dus eerst even het recept doorlezen voor je er aan begint. Maar ik vind het plaatjes kijken altijd goed werken, dan krijg je meteen zin in iets :)
Ahh ja! Ik zag net al plaatjes en ik wilde het gelijk eten haha. Vandaag maar eens wat receptjes opslaan!
Alle reacties Link kopieren
Arepa's ken ik niet. Ga ik eens opzoeken! En rijstnoedels heb ik nog nooit gegeten. Sowieso at ik eigenlijk geen noedels. Vind het dan ook lastig om een recept hierbij te bedenken. Kan hier ook wel eens op googelen.
Alle reacties Link kopieren
Arepas ken ik ook niet, ga ook eens zoeken. Rijstnoedels is een goede tip!

Qua sojaproducten: ik meen dat er verschil zit tussen producten gemaakt van hele sojabonen (hoog in oligos, volgens de fodmap app van Monash university, ook een aanrader!) die gemaakt van soja proteïne (dat mag wel). Maar hoe daar achter komt hoe dat gemaakt is?

Ik merkte inderdaad dat ik sojamelk niet zo goed verdraag, en ook eigenlijk niet lekker vindt (alleen alpro mild & creamy met een smaakje vind ik wel ok)

Qua vakantie: waar wil/ga je naartoe? Kunt er een mailtje aan hotel aan wijden (heb ik gedaan 1e x). We waren in 1 vd Canarische eilanden toen ik net was gestart met dieet en vond het toen erg lastig. Hadden daar wel lekker glutenvrij brood (en sowieso veel glutenvrije producten in Spanje) en lactose vrije melk en yoghurt. Helaas bij buffet op ons resort toch veel dingen die stiekem ui of knoflook bevatten en veel sausjes/room (was beetje Duits georiënteerd resort). Ontbijt ging dus goed, diner was daar lastiger en veel buikpijn gehad (niet eten is ook niks).
Dit jaar weer naar Lanzarote geweest en daar ging het stuk beter. Was ontbijt juist lastig, want glutenvrij brood heb ik 1x kunnen krijgen (niet te eten zo hard/droog) en daarna alleen maar vragende blikken bij bediening.. Lunch/diner was verademing want over al bordjes met "suitable for gluten free diet" en veel "losse" groentes en vlees/vis die je zelf kon mixen en zelf saus kon toevoegen.
Conclusie: verschilt dus erg per resort of hotel, hoewel er in Spanje overal wel veel glutenvrije en lactose vrije producten te krijgen zijn (en had uit NL granola bij me).
In Frankrijk vond ik dat lastiger qua brood en onmogelijk qua lactosevrije (wel veel glutenvrije taartmixen gek genoeg, maar geen lactosevrije yoghurt in de hypermarches waar ik kwam, of mn Frans is niet goed genoeg) en met andere landen geen ervaring. Gaan deze zomer kamperen in Italië, benieuwd hoe het daar is (maar veel zelf koken, dus makkelijker te sturen wat er op mn bord ligt)
Alle reacties Link kopieren
Inmiddels zit ik op glutenvrij aangezien er nog niet genoeg verbetering in zat. Ik heb allen nog geen lekker glutenvrij brood kunnen vinden. Iemand tips?

We hebben nog geen idee wat vakantie betreft. Het kan nog de hele wereld worden :). Ik heb besloten het eten los te laten bij het zoeken naar de vakantiebestemming. Als die eenmaal besloten is zoek ik wel verder. Wel goed om te horen dat het in het buitenland ook mogelijk is om het een en ander te vinden. Ik las laatst dat zelfs Duitsland een heel uitgebreid assortiment heeft en dat sommige mensen daar hun boodschappen gaan halen. Helaas voor mij zit ik daarvoor iets te ver van de grens af.
Alle reacties Link kopieren
Blond93 schreef:
25-02-2019 13:32
Inmiddels zit ik op glutenvrij aangezien er nog niet genoeg verbetering in zat. Ik heb allen nog geen lekker glutenvrij brood kunnen vinden. Iemand tips?
.
Volgens een kennis met coeliakie is geen enkel glutenvrij brood lekker. Ze vertelde me laatst nog dat ze dat zo miste, lekker brood. Wat betreft vakantie, denk ook eens aan Italië. Daar zijn veel glutenvrije opties, ook in restaurants. Kennelijk is de coeliakie vereniging daar erg actief.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Aaaah geen lekker brood? Dat klinkt niet fijn. Ik heb nu brood van een ander merk gehaald. Hopelijk vind ik dat beter. Het vorige brood viel al uit elkaar als je er alleen maar naar keek, en het rook een beetje muffig. Maar als ik dit zo lees moet ik het daar misschien mee doen?

Oké, Italië is wat dat betreft goed. Goed om te weten. We zitten naar landen buiten Europa te kijken, dus als iemand daar nog tips over heeft?

Ze hebben bij de AH weer het gluten en lactosevrij ijs! Ik heb net heerlijk een cornetto naar binnen zitten werken. Het was even een vreemde smaak, maar ik denk dat ik er wel aan kan wennen.
Alle reacties Link kopieren
Het verse brood van Genius vind ik best lekker, te koop bij de AH. Maar meestal bak ik het zelf met een broodbakmachine en vers gebakken brood is echt wel lekker!
Al het andere brood is geroosterd lekkerder. Die glutenvrije cornetto's van Ola vind ik niet zo lekker. Ik wen niet aan die smaak.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven