Recepten peuter?

04-03-2019 22:13 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een peuter die op zich best een goede eter is, maar tegelijkertijd wel kieskeurig. Ben de laatste tijd Koos Inspiratieloos, dus wie heeft er nog leuke recepten voor mij om hem wat meer / andere groenten te laten eten?

(Mijn peuter houdt echt niet van pasta, dus groenten door de pastasaus werkt niet. Gekookte of gepureerde aardappel vindt hij ook niks, waardoor stamppot ook geen succes is.)

Soep vindt hij wel lekker. Ik maak regelmatig courgettesoep, tomatensoep, pompoensoep, linzensoep, zoete aardappel/bloemkoolsoep. Heeft iemand nog een ander lekker soeprecept?

Rijst houdt hij ook van, maar dat wil ik niet teveel maken omdat het niet goed is voor kleine kinderen. Wat gebruiken jullie als alternatief? Bulgur? Quinoa?
Groenten die hij lekker vindt bij de rijst zijn bijv. spinazie, doperwtjes, bruine bonen of mais.

Bloemkool, wortel (rauw of gekookt) en broccoli als ‘losse’ smaak vindt hij niet lekker, maar misschien heeft iemand nog een goede tip hoe dit op een lekkere manier klaar te maken?

Pastei vindt hij ook lekker, dus goede tips voor vulling..?

Qua rauwkost is hij gek op tomaatjes. Paprika lust hij ook wel. Komkommer is hij niet zo gek op en sla ook niet. Zijn er nog andere goede rauwkosttips?

Alvast bedankt voor de reacties! (voor het geval ik al in slaap gevallen ben :$ )
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Wij hadden laatst broccoli ovenschotel en dat ging zo hop naar binnen bij de peuter en kleuter.

Aardappelpuree, broccoli (4 min koken), uitgebakken ontbijtspek en geraspte kaas in een ovenschotel en 20-30 min in de oven op 200 graden of zo.

Het is niet extreem gezond ivm het spek maar wel erg lekker :mrgreen: peuter hier houdt niet zo van aardappelen maar aardappelpuree vond ie wel best.
anoniem_370114 wijzigde dit bericht op 04-03-2019 22:23
11.30% gewijzigd
Dit is altijd een groot succes hier: Ik eet vandaag: Spaghetti met spinazie, gehaktballetjes en tomaat #Appie https://www.ah.nl/r/1186072 maar meestal doe ik dat met andere pasta. Het is dus wel een pastagerecht. Is peuter niet te verleiden met figuurtjespasta?
En houdt ie van ei? iets van tortilla?
Hoezo; rijst eet hij graag maar "dat is niet goed"?
De buurkinderen zijn dol op gnocchi (die van mij niet zo).
Moemoe64 schreef:
04-03-2019 22:24
Hoezo; rijst eet hij graag maar "dat is niet goed"?
In rijst zit arsenicum dus dat kun je beter niet elke dag op tafel zetten, nieuwe richtlijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee, ik heb 2 kritische eters van 6 en 4, waarbij het continu zo is dat als de één het lust de ander het geheid niet lust.

Wat hier als een trein werkt is om er een ovenschotel van te maken met een laagje bechamelsaus erover (gewoon witte saus van boter, bloem en melk en dan geraspte kaas erdoor). Het goudgele korstje doet wonderen.

Bijv. een laag aardappelschijfjes, dan een laag met ui, spinazie en linzen met wat peper en knoflook, dan weer een laag aardappelschijfjes en dan een laag bechamelsaus. Of lasagne, dat maken we hier met pompoen en courgette ipv tomaat en daar eten ze hun vingers bij op. Of pasta (wat zoon echt niet eet als het gewoon uit een pan komt) uit de oven met een laag bechamelsaus erover.
maak eens linzensoep, het recept van erwtensoep maar dan met bruine linzen. Super gezond en licht verteerbaar.
Alle reacties Link kopieren
De ovenschotel ga ik proberen! Heb het ook weleens met quiche geprobeerd, maar dan viste hij de spekjes eruit en at de bladerdeegrand op.. vakkundig om evt minirestjes broccoli heen :facepalm: maar goed, de aanhouder wint, dus wie weet :biggrin:

Figuurtjespasta is een hele goede, hebben ze die toevallig in de vorm van dino’s of pokemon? ;-D Ik ga kijken wat ik kan vinden.. snap niet hoe een kind van mij niet van pasta kan houden :roll:

Dank voor de tips, CO2!
anoniem_374045 wijzigde dit bericht op 04-03-2019 22:38
0.54% gewijzigd
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Alle reacties Link kopieren
ouwewijsneus schreef:
04-03-2019 22:36
maak eens linzensoep, het recept van erwtensoep maar dan met bruine linzen. Super gezond en licht verteerbaar.
Ja dat maak ik ook weleens, staat in de OP :biggrin: maar wat is jouw recept? Altijd leuk om wat nieuws te proberen!
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Alle reacties Link kopieren
Nicole, mijn kind is daarin dus wat atypisch: geen pasta, geen witte saus en van kaas wordt hij ook zo gelukkig. (Ik wel overigens :yum:)
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Alle reacties Link kopieren
Tussendoor doet avocado het hier wel lekker. Het is dat ik geen miljonair ben, anders zou ze de hele dag avocado’s eten.

Hier zijn dingen die door elkaar zitten vooral een no go. Misschien dat alles los serveren nog iets doet?
Hallo?!
Alle reacties Link kopieren
Gestoomde pompoen of pastinaak, kikkererwten, mais, spruitjes (ja, mijn kleuter vindt dat lekker), gele bietjes (vlekt niet en iets zoeter dan rode biet)
Alle reacties Link kopieren
_Doortje_ schreef:
04-03-2019 22:41
Tussendoor doet avocado het hier wel lekker. Het is dat ik geen miljonair ben, anders zou ze de hele dag avocado’s eten.

Hier zijn dingen die door elkaar zitten vooral een no go. Misschien dat alles los serveren nog iets doet?
Oh ja dat heb ik hier met bepaald fruit. Meneer eet het liefst de hele dag blauwe bessen, frambozen en bramen! Dure grap haha.

Los serveren heb ik ook geprobeerd, maar dat faciliteert hem vooral in het ‘om dingen heen eten’ helaas!
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Alle reacties Link kopieren
Mugske schreef:
04-03-2019 22:42
Gestoomde pompoen of pastinaak, kikkererwten, mais, spruitjes (ja, mijn kleuter vindt dat lekker), gele bietjes (vlekt niet en iets zoeter dan rode biet)
Spruitjes vind ik ook heerlijk. Hoe maak jij ze voor je kleuter? Want ik denk als ik ze bak met knoflook zoals ik het voor mezelf zou doen, dat hij het niet lekker vindt.

Gele bietjes zet ik meteen op de lijst, net als pastinaak. Heb je daar ook nog tips voor wat betreft bereiden/ combineren ergens mee?
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
recept linzensoep kan je krijgen als ik een pdf kan plaatsen hier, geen zin om alles over te typen.

Als je gerechten wilt proberen met kleine kinderen, ga een keer uit eten bij een moderne all you can eat!
tip: neem ouders/schoonouders ook mee ;-)
kinderen laten kiezen en kleine beetjes opscheppen.
het zal je zo maar kunnen verbazen wat ze lekker vinden.
bietjes maak je trouwens romiger en minder aards door er een lik piccalilly door heen te roeren.
Alle reacties Link kopieren
ouwewijsneus schreef:
04-03-2019 22:51
recept linzensoep kan je krijgen als ik een pdf kan plaatsen hier, geen zin om alles over te typen.

Haha snap ik

Als je gerechten wilt proberen met kleine kinderen, ga een keer uit eten bij een moderne all you can eat!
tip: neem ouders/schoonouders ook mee ;-)
kinderen laten kiezen en kleine beetjes opscheppen.
het zal je zo maar kunnen verbazen wat ze lekker vinden.
Goede tip! Er zit hier vlakbij wel zoiets en we hebben binnenkort toch wat te vieren, dus mooi ‘excuus’ om naar zo’n zaak te gaan.
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Alle reacties Link kopieren
Malagueña schreef:
04-03-2019 22:44
Oh ja dat heb ik hier met bepaald fruit. Meneer eet het liefst de hele dag blauwe bessen, frambozen en bramen! Dure grap haha.

Los serveren heb ik ook geprobeerd, maar dat faciliteert hem vooral in het ‘om dingen heen eten’ helaas!
Het is hier niet anders hoor. Ik heb het losgelaten. Ik kook om de dag iets waar iets bij zit dat de peuter lust. Ze groeit nog, dus het gaat goed genoeg denk ik.

En na een paar slechte dagen koop ik dus een avocado ;-D
Hallo?!
Alle reacties Link kopieren
ouwewijsneus schreef:
04-03-2019 22:51
recept linzensoep kan je krijgen als ik een pdf kan plaatsen hier, geen zin om alles over te typen.

Als je gerechten wilt proberen met kleine kinderen, ga een keer uit eten bij een moderne all you can eat!
tip: neem ouders/schoonouders ook mee ;-)
kinderen laten kiezen en kleine beetjes opscheppen.
het zal je zo maar kunnen verbazen wat ze lekker vinden.
Tot ze thuis zijn ;-D Mijn peuter lust vandaag wortelen en morgen opeens niet meer. Idem voor elk denkbare groentesoort.
Hallo?!
Alle reacties Link kopieren
_Doortje_ schreef:
04-03-2019 22:58
Tot ze thuis zijn ;-D Mijn peuter lust vandaag wortelen en morgen opeens niet meer. Idem voor elk denkbare groentesoort.
Vreselijk frustrerend vind ik dat soms! De ene dag werkt hij 3 empanadas weg en als ik ze dan enthousiast een week later weer maak, weigert hij ook maar een hap te nemen ‘ik lust dat niet’ :hamer:
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Alle reacties Link kopieren
Hier zijn de kinderen ook niet heel gek op wortel, maar Marokkaanse wortelsoep vinden ze heerlijk. Die smaakt volgens hun namelijk niet naar wortel :lol:. Ik krijg mijn versie niet geplakt maar google leert dat er een hoop verschillende opties zijn die er allemaal lekker uitzien!
spinazie ala creme (met extra kaas)
vissticks
cordon bleu
Alle reacties Link kopieren
Bij de lidl ligt een maaltijdpakket voor couscous met rozijnen enz.

Maaltijdpakketen vind ik sowieso een fijne inspiratie.
Been there, done that, got the T-shirt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven