Weg met de kippendijen, terug naar de borstfilets

15-03-2019 21:42 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanavond heb ik, nu echt voor de laatste keer, (biologische) kippendijen gebruikt voor een wokgerecht (een paar dagen geleden voor sateh ayam), en ik ben er nu echt klaar mee. Ik blijf er uitermate teleurstellende resultaten mee krijgen.
Wat een vette, waterige, weeïge en nare zooi vind ik dat. Erg onaangenaam plakkerig mondgevoel. Dus tegen de heersende mode in ga ik weer lekker terug naar de ouderwetsche (biologische) borstfilets, daar kan je tenminste je tanden in zetten.

Ik weet het, het is een eerstewereldprobleem van jewelste, maar zijn er meer kookgrage forummers met ongeveer dezelfde mening? Gewoon uit nieuwsgierigheid, omdat het kan. Natuurlijk is het een kwestie van smaak, maar daarom: kom maar op!
If we winter this one out, we can summer anywhere - Seamus Healey.
je hebt gewoon een slecht kwaliteit kippendijen, want die zijn normaliter echt vetter en lekkerder dan borst
ja getsie, ik merk het in restaurants ook. De altijd heerlijke kipsaté is ineens van die dijen gemaakt, met allemaal vettige zachte en harde stukjes erdoor. Ik hoef het niet meer.
Uh nee...
Hier bevallen de kippendijen prima. Niks waterig of smakeloos. Lekker mals en vol van smaak.
Ik haal ze wel bij de slager, misschien scheelt dat?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind kippendij zelf wel veel lekkerder dan filet, tenminste niet zo droog! Nu moet ik wel zeggen dat ik biologische vaak een bijsmaak vind hebben (echt zo kippig, brr).
Alle reacties Link kopieren
Voor sommige gerechten zijn kippendijen best oké, maar voor sateh dus echt niet.
Team borstfilet!
The owls are not what they seem
Alle reacties Link kopieren
Misschien dat je borstfilets met goede marinade kan oppeppen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
15-03-2019 21:45
je hebt gewoon een slecht kwaliteit kippendijen, want die zijn normaliter echt vetter en lekkerder dan borst
Ik heb ze van veel verschillende leveranciers geprobeerd, van goede poelier tot Aldi, maar ik blijf ze maar vies vinden. Misschien matchen we gewoon niet :P
Bovendien vind ik dat vette zo ontzettend niet lekker.
If we winter this one out, we can summer anywhere - Seamus Healey.
Sri-is-back-now schreef:
15-03-2019 21:49
Ik heb ze van veel verschillende leveranciers geprobeerd, van goede poelier tot Aldi, maar ik blijf ze maar vies vinden. Misschien matchen we gewoon niet :P
Bovendien vind ik dat vette zo ontzettend niet lekker.
kan, ik vind filet vaak waterig en droog, bijna onmogelijk om mooi mals te krijgen. dijvlees heeft veel meer smaak en is malser
LadyL0101 schreef:
15-03-2019 21:48
Voor sommige gerechten zijn kippendijen best oké, maar voor sateh dus echt niet.
Team borstfilet!
Grotendeels eens, behalve best oké. Voor veel gerechten gebruik ik kippendijen, maar voor sateh idd niet
Alle reacties Link kopieren
Ik haal mijn kippenvlees altijd bij de poelier, nooit waterige of plakkerige kippendijen gehad, en juist voor sateh zijn ze prima, omdat het beetje vet ze mals maakt en geen droog vlees oplevert na het roosteren. Maar ook voor in de wok, of gewoon in de roomboter gebakken is het prima vlees.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Schaapje11 schreef:
15-03-2019 21:46
Ik vind kippendij zelf wel veel lekkerder dan filet, tenminste niet zo droog! Nu moet ik wel zeggen dat ik biologische vaak een bijsmaak vind hebben (echt zo kippig, brr).
Waar moet kip dan naar smaken?
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
SweetFirefly schreef:
15-03-2019 21:51
Waar moet kip dan naar smaken?
Hahahahaha nee ik snap wat je bedoeld; ik vind de smaak aan kippendij echt wel lekker tenzij die té erg smaakt. Net als lam dat eigenlijk al wat te oud is dus te sterk is qua smaak.
Alle reacties Link kopieren
Borstfiletstukjes wentel ik voor gebruik meestal even in maizena, dan krijgen ze precies de goede textuur, krokant van buiten en mals van binnen. Als ik dat doe bij dijfilet, krijg ik een soort kippenpap, echt vies.
If we winter this one out, we can summer anywhere - Seamus Healey.
Ik vind het ook niet lekker! Dacht dat ik de enige was. Viezig smaakje, misschienhet vet? Geef mij maar zo’n droog stukkie borstfilet.
Alle reacties Link kopieren
Water toevoegen aan vlees is in de Nederlandse voedselindustrie een nationale sport! En hoe meer, hoe beter. Zoek een echte poelier met echte kip. Geen "vlees op waterbasis dat vermoedelijk kip had moeten worden"

Dat se saté in een restaurant n8et "goed" was zegt meer over het restaurant dan over de kip....
jouw leven is een keuze
Alle reacties Link kopieren
RogerPriddy schreef:
15-03-2019 21:57
Ik vind het ook niet lekker! Dacht dat ik de enige was. Viezig smaakje, misschienhet vet? Geef mij maar zo’n droog stukkie borstfilet.
Maar borstfilet hoeft helemaal niet droog te zijn! Google eens op Ken Hom's velvet chicken, waarin hij zijn kipfilet 'marineert' in eiwit. Geniaal. En het wordt tenminste niet zo papperig.
If we winter this one out, we can summer anywhere - Seamus Healey.
Alle reacties Link kopieren
2east schreef:
15-03-2019 21:58
Water toevoegen aan vlees is in de Nederlandse voedselindustrie een nationale sport! En hoe meer, hoe beter. Zoek een echte poelier met echte kip. Geen "vlees op waterbasis dat vermoedelijk kip had moeten worden"

Dat se saté in een restaurant n8et "goed" was zegt meer over het restaurant dan over de kip....
Ik vind het, zoals eerder gezegd, ook niet lekker van een goede poelier. Wat dat water betreft heb je overigens groot gelijk, helaas.
If we winter this one out, we can summer anywhere - Seamus Healey.
Sri-is-back-now schreef:
15-03-2019 21:59
Maar borstfilet hoeft helemaal niet droog te zijn! Google eens op Ken Hom's velvet chicken, waarin hij zijn kipfilet 'marineert' in eiwit. Geniaal. En het wordt tenminste niet zo papperig.
Thnx voor de tip, mijn nieuwsgierigheid is gewekt!
Alle reacties Link kopieren
Aan de gekruide kippendij- en kalkoenstukjes zitten inderdaad vellen die niet goed zijn doorgesneden. Je prikt dan zo'n stukje aan je vork en je hebt dan meteen een half ons in je mond.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Zowel kipfilet als kippendijen vind ik lekker. Kipfilet gebruik ik om zo te eten of om er kipsate van te maken. Kippendijen vind ik dan weer lekker om ajam ketjap van te maken of om te grillen als snack.
Alle reacties Link kopieren
Brrrrr dijfilet vind ik toch zo vies. Geen idee waarom maar de structuur etc nee niets voor mij. Team borstfilet dus!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind kippendij uitermate geschikt voor stoofschotels en suddergerechten. Als je het goed klaar maakt dan valt het heel mooi uit elkaar. Heerlijk!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Maar ik kan dan wel blond zijn maar ik snap dit topic eigenlijk niet. Als je liever kipfilet hebt dan koop je dat dus gewoon. Het is niet dat de kipfilet uit het assortiment is genomen.
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
15-03-2019 22:08
Maar ik kan dan wel blond zijn maar ik snap dit topic eigenlijk niet. Als je liever kipfilet hebt dan koop je dat dus gewoon. Het is niet dat de kipfilet uit het assortiment is genomen.
Zeg ik dat dan?
If we winter this one out, we can summer anywhere - Seamus Healey.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven