Gegrilde kikkererwten

21-03-2019 19:48 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik probeer wat vervanging te zoeken voor slechte snacks. Ben dol op chips, niet zo op zoetigheid.
Nu had ik vandaag kikkererwten gekruid en gegrild in de oven en de kwamen er lekker knapperig uit! Vond het een goede vervanger van die oh zo vette chips.

Wat zou ik nog meer in de oven kunnen gooien wat door zou kunnen gaan voor chipsvervanging?
Wortels en courgette ook al eens geprobeerd maar dat was zoveel werk... en duurde lang voordat dat enigszins knapperig was.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak wel eens popcorn uit een pan. Niet te veel olie erbij en een beetje zout erover, eventueel wat paprika poeder. Erg lekker, super simpel en een stuk minder slecht dan chips.

Maargoed dat is niet in de oven natuurlijk. Boerenkool uit de oven schijnt ook een goede optie te zijn, ik heb het nooit geprobeerd.
Die dingen zijn toch ook behoorlijk calorierijk? Kun je beter wat lekkerders snacken maar dan gewoon wat minder (vaak)
Alle reacties Link kopieren
Rode bietjes in de oven. Wel heel dun snijden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb die kikkererwten laatst ook eens geprobeerd naar aanleiding van een tip hier. Met ras al hanout. Op borrelnoten zou het moeten lijken. Nou bah, ik vond het echt niet lekker.Groentenchips een keer in de supermarkt gekocht en vond ik ook niet te eten. Dus.. Ik ben benieuwd wat voor variaties hier nog meer getipt gaan worden en of er iets tussen zit wat ik wèl kan waarderen ;)
Alle reacties Link kopieren
Maline schreef:
21-03-2019 19:58
Groentenchips een keer in de supermarkt gekocht en vond ik ook niet te eten.
Voor de lol even opgezocht: Groentenchips van de hema bevatten zo goed als evenveel calorieën als aardappelchips. De calorieën zitten m in het vet, niet in dat beetje aardappel.
Alle reacties Link kopieren
Toevallig net kikkererwten geroosterd in de oven gegeten bij m'n avondeten, superlekker!

Chips kan je ook zelf maken met zo'n chipsmaker voor in de magnetron. Aardappel schillen, in dunne plakjes snijden, drogen, beetje zout erop (of paprika) en hop, de magnetron in.

Afbeelding
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Rijstwafel
Alle reacties Link kopieren
aliva schreef:
21-03-2019 20:07
Voor de lol even opgezocht: Groentenchips van de hema bevatten zo goed als evenveel calorieën als aardappelchips. De calorieën zitten m in het vet, niet in dat beetje aardappel.
Ah, maar mij gaat het niet zozeer om de hoeveelheid vet/calorieën. Meer om de acrylamide en hoeveelheid zout. Maar goed, ik heb dus nog geen lekker alternatief voor ongezonde chips kunnen vinden :)
Alle reacties Link kopieren
Zie mijn post hierboven :nut:
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
gianna schreef:
21-03-2019 20:23
Rijstwafel
Maiswafel zijn zoveel lekkerder :lightbulb:
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
21-03-2019 19:54
Die dingen zijn toch ook behoorlijk calorierijk? Kun je beter wat lekkerders snacken maar dan gewoon wat minder (vaak)

Lekker zijn ze, Wat calorieën betreft weet ik niet maar je raakt er sneller en langer vol van dan van chips,
Sowieso bevatten peulvruchten veel vezels en eiwitten, dus gezond.
Licht uit.
Zelfspot aan.
Alle reacties Link kopieren
winkelfanaat schreef:
21-03-2019 20:30
Maiswafel zijn zoveel lekkerder :lightbulb:
Vind ik ook. Lekker met filet american.
Ik krijg kikkererwten echt niet knapperig uit de oven.

Ik maak vaak zelf popcorn. beetje olijfolie verwarmen en dan pofmais erbij. Als het poffen klaar is doe ik er wat zout over, of gerookte paprikapoeder met chilipoeder, oregano etc etc je kunt alle kanten op. Maar ook dat is niet kcal arm.

Ik geniet liever een keer van echt goeie (slechte) chips dan dat ik iedere dag van die zogenaamd gezonde net-niet troep ga eten.
Alle reacties Link kopieren
Lekker tips, bedankt allemaal!

Voor degene die de kikkererwten niet knapperig kreeg; misschien langer in de oven laten? Ze zaten bij mij ruim 35 min in de oven.

Zouden linzen ook zo knapperig worden? :huh:
Alle reacties Link kopieren
Je zou zwarte boontjes eens kunnen proberen.

En anders popcorn, dat vind ik zelf erg lekker. Of groenten met dips, bijvoorbeeld van huttenkase.
Je kunt ook zelf kaaskoekjes bakken als het je niet om de calorieen an sich gaat:
35 gram boursin bieslook
35 gram roomboter
ca. 15 gram grove zaanse mosterd
30 gram haverzemelen (bevat eiwitten!)
50 gram bloem
80 gram Parrano strooikaas (in elk geval fijn gemalen pittige kaas zodat er geen taaiheid ontstaat)
Naar smaak: chiliflakes, paprikapoeder pikant, beetje uipoeder etc
Alles goed kneden en dunne rolletjes van maken, deze in de koelkast af laten koelen. Oven op 165 graden voorverwarmen. Rolletjes in dunne plakjes snijden op ovenpapier, 17,5 minuut afbakken. Af laten koelen zodat ze wat uitharden en knapperig worden (dat halen ze bij mij niet allemaal ;-D )
Alle reacties Link kopieren
“Chips” van gevriesdroogde groenten?
Rauwkost met hummus of een dip van kwark, kerriepoeder en sweet chili saus.
MarindaH schreef:
21-03-2019 20:21
Toevallig net kikkererwten geroosterd in de oven gegeten bij m'n avondeten, superlekker!

Chips kan je ook zelf maken met zo'n chipsmaker voor in de magnetron. Aardappel schillen, in dunne plakjes snijden, drogen, beetje zout erop (of paprika) en hop, de magnetron in.

Afbeelding
Dit kun je ook doen door de aardappelplakjes aan een houten prikker te rijgen, en dan over een willekeurig bakje dan hangen: http://lifewithlids.blogspot.com/2013/0 ... t.html?m=0

Ik vind chips uit de magnetron zelf niet lekker trouwens, ik heb het twee keer geprobeert, 1 keer zonder vet en in keer heb ik de aardappelplakjes licht ingesmeerd met olie.
Allebei de keren werden de chips wel knapperig, maar niet lekker van smaak.

Ik maak zelf nog wel eens zelf crackers, met wat extra zout en kruiden is dat ook wel lekker, en niet zo vet als chips.
Alle reacties Link kopieren
Een lekkere snack?

Een pakje haring, makreel, garnalen, forel uit de supermarkt. Gebruiksaanwijzing: je maakt het pakje open en eet het op. Heel gezond.

Je koopt een entrecôte, biefstuk, haaskarbonade, gooit een klont boter in de pan, het vlees er achteraan als de boter heet is en na ongeveer vijf minuten: smullen maar.

Je koopt een pak of kuipje kaas naar smaak, openmaken en opeten.

Of, je gaat naar de vleeswarenafdeling en koopt daar een pakje vleeswaren naar smaak: opeten, klaar.

Enzovoorts. Alles kan een snack zijn.

Over groentenchips hoorde ik dat ze meer acrylamiden bevatten dan gewone chips (vanwege het bakproces) dus daar zou ik voorzichtig mee zijn. Tenzij je die het allerlekkerste vindt natuurlijk.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
21-03-2019 22:09
Een lekkere snack?

Een pakje haring, makreel, garnalen, forel uit de supermarkt. Gebruiksaanwijzing: je maakt het pakje open en eet het op. Heel gezond.

Je koopt een entrecôte, biefstuk, haaskarbonade, gooit een klont boter in de pan, het vlees er achteraan als de boter heet is en na ongeveer vijf minuten: smullen maar.

Je koopt een pak of kuipje kaas naar smaak, openmaken en opeten.

Of, je gaat naar de vleeswarenafdeling en koopt daar een pakje vleeswaren naar smaak: opeten, klaar.

Enzovoorts. Alles kan een snack zijn.

Over groentenchips hoorde ik dat ze meer acrylamiden bevatten dan gewone chips (vanwege het bakproces) dus daar zou ik voorzichtig mee zijn. Tenzij je die het allerlekkerste vindt natuurlijk.

Mja, maar TO zoekt vervanging voor slechte snacks. Dan zijn vleeswaren niet aan te raden. En een biefstuk is wel een erg grote snack.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
21-03-2019 22:24
Mja, maar TO zoekt vervanging voor slechte snacks. Dan zijn vleeswaren niet aan te raden. En een biefstuk is wel een erg grote snack.
Als je iets caloriearms wil neem je magere vleeswaren.
En je kan ook een kleine biefstuk nemen. Je kan hem zelfs vetloos bakken.

Ik weet niet hoeveel calorieën ze mag verbrassen voor haar snack.
Het zou verstandig zijn als ze dat wist.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
21-03-2019 22:44
Als je iets caloriearms wil neem je magere vleeswaren.
En je kan ook een kleine biefstuk nemen. Je kan hem zelfs vetloos bakken.

Ik weet niet hoeveel calorieën ze mag verbrassen voor haar snack.
Het zou verstandig zijn als ze dat wist.

Het gaat haar niet zozeer om de calorieën, gezond eten is meer dan alleen calorieën tellen.

Rood vlees valt niet bepaald onder gezonde snack.
Alle reacties Link kopieren
Uiteraard zijn minder calorieën fijn maar het maakt natuurlijk heel veel uit waaruit die calorieën opgebouwd zijn. En waar bij chips het probleem ligt is dat het voor 1/3 deel uit vet bestaat. Ben dus inderdaad op zoek naar snacks die niet per se minder calorieën hebben maar wel aanzienlijk minder vet (en suiker/zout).
k.middleton schreef:
22-03-2019 07:28
Uiteraard zijn minder calorieën fijn maar het maakt natuurlijk heel veel uit waaruit die calorieën opgebouwd zijn. En waar bij chips het probleem ligt is dat het voor 1/3 deel uit vet bestaat. Ben dus inderdaad op zoek naar snacks die niet per se minder calorieën hebben maar wel aanzienlijk minder vet (en suiker/zout).
Vet is niet slecht. Zeker niet goede vetten uit roomboter of vis.
Als je van vis houdt kun je ook gamba's/garnalen grillen en er 'n sausje op yoghurtbasis bij maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven