Wat is jouw specialiteit?

07-04-2019 08:51 29 berichten
Omdat wij inmiddels wekelijks wel dezelfde dingen eten, komt het allemaal mijn neus uit haha. Om wat inspiratie op te doen naar nieuwe recepten wil ik jullie vragen om met mij te delen:
- Jouw specialiteit in de keuken
- Wat maakt het zo lekker
- Wat is het recept?

To trapt af:
- Mijn specialiteit is Surinaamse bami
- Moeders geheime ingrediënt ketchup maakt het tien keer lekkerder
- benodigd: spaghetti, ketjap, uien, selderij, kentjoer, bouillonblokjes zwarte peper, ketchup
- hoe te maken: fruit de ui aan, vervolgens naar smaak toevoegen ketchup, ketjap, bouillonblokjes, zwarte peper en kentjoer. Daarna spaghetti toevoegen en goed roeren en tot slot selderij ter garnering toevoegen.

Kom en deel leuke recepten om anderen te inspireren!
Alle reacties Link kopieren
Huh? Wat is dat voor een recept? Spaghetti met ketchup en selderij is het lekkerst wat je kunt maken en je noemt het dan ‘Surinaamse bami’?
Ik heb meerdere succesrecepten.
Pasta met zalm, makkelijk en lekker.
Alle reacties Link kopieren
To trapt af:
- Mijn specialiteit is Surinaamse bami
- Moeders geheime ingrediënt ketchup maakt het tien keer lekkerder
- benodigd: spaghetti, ketjap, uien, selderij, kentjoer, bouillonblokjes zwarte peper, ketchup
- hoe te maken: fruit de ui aan, vervolgens naar smaak toevoegen ketchup, ketjap, bouillonblokjes, zwarte peper en kentjoer. Daarna spaghetti toevoegen en goed roeren en tot slot selderij ter garnering toevoegen.


Waar is de groente? Ik vind dit eruitzien als een enorm saaie studentenmaaltijd.
Ik kook altijd veel uitgebreider met gebakken brood, salades, zelfgemaakte soepen en verse pasta met gegrilde groentes etc. Ik kook veel met noten, met vis en schaaldieren en altijd vers. Ik vind koken ontzettend leuk. Het is echt mijn hobby. Gisteren een indische rijsstafel gemaakt. Heerlijk en super makkelijk.
biekoe schreef:
07-04-2019 09:37
Huh? Wat is dat voor een recept? Spaghetti met ketchup en selderij is het lekkerst wat je kunt maken en je noemt het dan ‘Surinaamse bami’?
Ik heb meerdere succesrecepten.
Pasta met zalm, makkelijk en lekker.
Hahaha ik dacht hetzelfde XD ja je hebt inspiratie nodig! Er was een keer een topic hier dat iets heette als retourvoer toppers. Als je dat kan vinden, kan me herinneren dat er goeie recepten in stonden.

Ik maak een goeie pad thai ongeveer het recept van thug kitchen (sowieso een fan van hun recepten).
Mijn andere topper is denk ik melanzane parmeggiano maar dat is veel werk dus alleen als ik veel zin heb om te koken.
Alle reacties Link kopieren
Rendang daging, en het recept blijft geheim......
Alle reacties Link kopieren
Mevrouwkweetniet schreef:
07-04-2019 09:42
To trapt af:
- Mijn specialiteit is Surinaamse bami
- Moeders geheime ingrediënt ketchup maakt het tien keer lekkerder
- benodigd: spaghetti, ketjap, uien, selderij, kentjoer, bouillonblokjes zwarte peper, ketchup
- hoe te maken: fruit de ui aan, vervolgens naar smaak toevoegen ketchup, ketjap, bouillonblokjes, zwarte peper en kentjoer. Daarna spaghetti toevoegen en goed roeren en tot slot selderij ter garnering toevoegen.


Waar is de groente? Ik vind dit eruitzien als een enorm saaie studentenmaaltijd.
Ik kook altijd veel uitgebreider met gebakken brood, salades, zelfgemaakte soepen en verse pasta met gegrilde groentes etc. Ik kook veel met noten, met vis en schaaldieren en altijd vers. Ik vind koken ontzettend leuk. Het is echt mijn hobby. Gisteren een indische rijsstafel gemaakt. Heerlijk en super makkelijk.
Bij bami doe je toch apart al die andere dingen? Dus de groenten komen daarnaast i.p.v. erin.
Alle reacties Link kopieren
Hoe heter, hoe beter!
biekoe schreef:
07-04-2019 09:37
Huh? Wat is dat voor een recept? Spaghetti met ketchup en selderij is het lekkerst wat je kunt maken en je noemt het dan ‘Surinaamse bami’?
Ik heb meerdere succesrecepten.
Pasta met zalm, makkelijk en lekker.
Surinaamse bami is (zover ik weet) eigenlijk altijd met spaghetti en selderij, alleen word meestal tomatenpuree gebruikt in plaats van ketchup.
anoniem_381705 wijzigde dit bericht op 07-04-2019 09:47
1.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mijn beroemde vegetarische jus is trouwens ook met de geheime combinatie ketchup en ketjap, dus zo gek vind ik het niet.
Alle reacties Link kopieren
Het is kennelijk vega. Tomatensauzen brengen inderdaad veel smaak; ik gebruik ook tubes en potjes om maaltijden (waar vaak helemaal geen tomaat in hoort) op te peppen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
DingesEnzo schreef:
07-04-2019 09:46
Surinaamse bami is (zover ik weet) eigenlijk altijd met spaghetti en selderij, alleen word meestal tomatenpuree gebruikt in plaats van ketchup.
Ja en er hoort trassi in en ei en gedroogde garnalen en knoflook en gember
S-Meds schreef:
07-04-2019 09:49
Ja en er hoort trassi in en ei en gedroogde garnalen en knoflook en gember
En natuurlijk mdm jeanet
Ik maak een killer risotto.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
07-04-2019 09:46
Mijn beroemde vegetarische jus is trouwens ook met de geheime combinatie ketchup en ketjap, dus zo gek vind ik het niet.
Oh, zou je dat recept willen delen? Ik krijg saus alleen maar lekker met vleesbouillon maar dat wil ik niet altijd...
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind hem zelf wel neecalleb, maar ik ben hier in huis bechamelsausmaker. Mijn geheim is dat ik maar wat doe, nou ja, ik let goed op wat het doet.
Ik kook altijd een beetje in vlagen, dus dan weer vaak dit, dan weer vaak dat.
Wat ik heel lekker vind is een vegetarische variant op vlammetjes.
Hiervoor bak ik grof verkruimelde tofu en tempeh (half om half ongeveer) tot het begint te bruinen, dan uit de pan halen.
In dezelfde pan een uitje bakken met geraspte gember, geperste knoflook en een hele grote schep sambal (liefst een pittige soort)
Tofy/tempeh kruimels er weer door, spul laten afkoelen en met kant en klare loempiavelletjes tot vlammetjes vouwen en frituren.
Alle reacties Link kopieren
MrsNiceGuy schreef:
07-04-2019 09:50
Oh, zou je dat recept willen delen? Ik krijg saus alleen maar lekker met vleesbouillon maar dat wil ik niet altijd...
Veel boter bruinig bakken, scheutje tomatenpuree, scheutje zoute ketjap, roeren en blussen met water.
Peper en evt nog wat zout.
Verhoudingen weet ik niet, ik doe altijd maar wat.

Ik denk dat de combinatie zoete ketchup (+umami uit tomaat) en zoute ketjap de smaaksensatie van vlees naabootst. Volgens de vleeseters hier dan, ik eet al zolang geen vlees meer dat ik niet goed kan vergelijken.
Mevrouw75 schreef:
07-04-2019 09:52
Ik vind hem zelf wel neecalleb, maar ik ben hier in huis bechamelsausmaker. Mijn geheim is dat ik maar wat doe, nou ja, ik let goed op wat het doet.
Bechamel is toch niet zo ingewikkeld?
Alle reacties Link kopieren
Vesper- schreef:
07-04-2019 09:57
Bechamel is toch niet zo ingewikkeld?
Nee, maar toch ben ik de bechamelmaker.

Wat ik op de plek van dat gekke woord wilde tikken ben ik nu al vergeten, maar het was iets van niet-bijzonder.
Ik vind hem zelf dus niet echt bijzonder, soms wel, maar even vaak ook niet.
Ik heb geen specialiteit, in elk geval niet iets waar ik echt over kan pochen. :-[
Alle reacties Link kopieren
Niet echt een specialiteit maar ik maak nog wel eens caramel shortcake. Ik krijg er altijd hele positieve reacties op


Bodem :
55 gram suiker
120 gram (room)boter
180 gram zelfrijzend bakmeel
snufje zout.

Hier maak je een deeg van en dat doe je in een springvorm van 26 cm (voor een ronde vorm). Gaatjes erin prikken en 20 minuten in een oven van 180 graden bakken. Bakpapier op de bodem is handig!

Vulling:
120 gram boter
120 gram suiker
1 blikje gecondenseerde melk
1 lepel stroop.

Alles in een pannetje en al roerend aan de kook brengen. Dan 5 tot 10 minuten al roerend zacht laten koken.

Dit gaat over de bodem en dan laat je het geheel afkoelen in de koelkast.

Topping:
170 gram gesmolten chocolade naar keuze

Dit doe je hier over heen en laat je afkoelen in de koelkast. Na ongeveer 20 tot maximaal 30 minuten kun je de shortcake al in blokjes snijden (wacht je te lang, dan is de chocolade keihard en is het veel moeilijker)
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
07-04-2019 09:57
Veel boter bruinig bakken, scheutje tomatenpuree, scheutje zoute ketjap, roeren en blussen met water.
Peper en evt nog wat zout.
Verhoudingen weet ik niet, ik doe altijd maar wat.

Ik denk dat de combinatie zoete ketchup (+umami uit tomaat) en zoute ketjap de smaaksensatie van vlees naabootst. Volgens de vleeseters hier dan, ik eet al zolang geen vlees meer dat ik niet goed kan vergelijken.
Dankjewel, ga ik proberen!
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.
Ik ben een kei in het openen van een kant-en-klaar-verpakking.
Niet ik maar man is een kei in het bereiden van een zuurkoolschotel. Choucroute garnie, zoals ze het in de Elzas in Frankrijk klaarmaken.
We gaan daar regelmatig enkele dagen heen, al 20+ jaren in hetzelfde hotelletje en de uitbater gaf ons ooit zijn recept mee.
Man heeft het gisteren hier nog klaargemaakt MJAM en straks eten we de overschot op.
Ttroeteltje schreef:
07-04-2019 13:52
Ik ben een kei in het openen van een kant-en-klaar-verpakking.
:lol:
Hier gebeurt dat ook af en toe hoor!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven