Welke kaas voor poutine

13-04-2019 07:28 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Officieel wordt dit met cheese curds gegeten maar dit verkopen ze niet in Nederland. Ben al naar de kaasboer geweest om om mei kaas en wrongel te vragen maar dit hadden ze niet.

Kent iemand poutine en heeft nog een idee welke kaas ik hiervoor kan gebruiken die ze wel verkopen in Nederland?
Het eerste recept dat ik tegenkom heeft het over goede mozzarella.
Heb je een kaasboerderij in de buurt waar je wrongel kan kopen?
(Op mijn nuchtere maag lijkt het recept me een beetje .... too much.)
Succes.
anoniem_321581 wijzigde dit bericht op 13-04-2019 07:49
Reden: Aanvulling
48.77% gewijzigd
Substitute for Cheese Curds in Poutine: If you can't get cheese curds, the closest possible substitution if you want the poutine experience, would be torn chunks (not shredded!) of a full-fat mozzarella cheese (not fresh mozzarella – use the kind you'd put on top of pizza).

Dit is het eerste wat ik vind als ik ga googlen, misschien kom je hier verder mee?

En hier nog een Reddit topic over het vervangen van poutine: https://www.reddit.com/r/Cooking/commen ... r_poutine/
Ik kwam dan weer een aantal keer witte cheddar tegen.

Zelf maken dan maar TO :proud:
Alle reacties Link kopieren
Je kan zelf wrongel/curds maken met behulp van zuivel en stremsel.

Stremsel kun je kopen bij een brouwwinkel.
Zoals:

https://www.unibrew-nederland.nl/ambach ... enten.html of

https://www.braumarkt.com/zuivel-maken/ ... aasferment

Eigenlijk volg je de stappen van jonge kaas maken maar stop je bij het winnen van wrongel. Hier lees je hoe thuis jonge kaas kunt maken van wrongel: http://www.thuisexperimenteren.nl/scien ... smaken.htm
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik moest googelen. Bijzondere variant op de kapsalon.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
13-04-2019 09:11
Ik moest googelen. Bijzondere variant op de kapsalon.

Veel viezer. Maar dat is mijn persoonlijke mening :P
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Huttekase?
Alle reacties Link kopieren
Vind mozzarella nooit zo lekker dus denk idd maar dat ik huttenkase ga proberen.

En anders zelf maken maar dat gaat voor nu niet want wil het vanavond eten.
Frietmetmayo schreef:
13-04-2019 09:24
Vind mozzarella nooit zo lekker dus denk idd maar dat ik huttenkase ga proberen.

En anders zelf maken maar dat gaat voor nu niet want wil het vanavond eten.

Halloumi kom ik ook tegen.
Alle reacties Link kopieren
Die frietjes zien er niet lekker uit op de plaatjes. Die zou ik dus bij een goede friettent halen.

PS: dat donkere komt door de saus. Ik dacht verkeerd gebakken.
retrostar wijzigde dit bericht op 13-04-2019 09:38
24.62% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Poutine nooit maken met mozzarella. Ik zou dan inderdaad voor jonge cheddar kiezen.

Overigens is niet alleen de soort kaas belangrijk, maar ook de samenstelling van de jus en de kwaliteit van de friet. Nooit diepvriesfriet gebruiken, altijd vrij dik gesneden friet van verse aardappelen die je eerst voorbakt, even laat rusten en daarna op hoge temperatuur kort afbakt.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
13-04-2019 09:34
Die frietjes zien er niet lekker uit op de plaatjes. Die zou ik dus bij een goede friettent halen.

PS: dat donkere komt door de saus. Ik dacht verkeerd gebakken.

Door die saus wordt het een slappe hap. Brrrr.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
13-04-2019 10:25
Door die saus wordt het een slappe hap. Brrrr.
Als de friet juist gebakken is, wordt het door de saus geen slappe hap. Het is trouwens geen "saus", het is jus van langzaam gegaard rundvlees met uien. Die jus staat uren te pruttelen, tot de uien en de stukjes rundvlees zo gaar zijn dat ze als het ware zijn opgelost in de jus. Dan wordt de jus ingekookt tot een dikke saus. Daarna pas over de knapperig gebakken dikke friet. Omdat de saus niet vochtig is, wordt de friet ook niet doorweekt.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Frietmetmayo schreef:
13-04-2019 09:24
Vind mozzarella nooit zo lekker dus denk idd maar dat ik huttenkase ga proberen.

En anders zelf maken maar dat gaat voor nu niet want wil het vanavond eten.
Ik weet niet of je het voor gasten maakt maar ik vind huttenkase echt heel erg niet lekker. Dan zou ik het niet eten. Ik denk dat dat voor meer mensen geldt, er zit een heel typisch smaakje aan. Mozzarella is veel neutraler (en lekkerder) van smaak.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
13-04-2019 10:38
Ik weet niet of je het voor gasten maakt maar ik vind huttenkase echt heel erg niet lekker. Dan zou ik het niet eten. Ik denk dat dat voor meer mensen geldt, er zit een heel typisch smaakje aan. Mozzarella is veel neutraler (en lekkerder) van smaak.
Echt niet voor poutine. Daar hoort geen Italiaanse kaas in. Sorry hoor. Is een typisch Frans-Canadees gerecht, en echt niet met mozzarella. Als je dat in Canada zou durven serveren, keren ze het bord om en word je met pek en veren de stad uit gejaagd.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
13-04-2019 10:41
Echt niet voor poutine. Daar hoort geen Italiaanse kaas in. Sorry hoor. Is een typisch Frans-Canadees gerecht, en echt niet met mozzarella. Als je dat in Canada zou durven serveren, keren ze het bord om en word je met pek en veren de stad uit gejaagd.
Ja alles leuk, maar huttenkase is smerig. Is het de bedoeling dat het echt smelt? Heb je wel zo jonge cheddar?
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
13-04-2019 10:43
Ja alles leuk, maar huttenkase is smerig. Is het de bedoeling dat het echt smelt? Heb je wel zo jonge cheddar?
Heb je wel eens echte poutine gegeten? Nee, de kaas moet niet 100% smelten, het moeten blokjes blijven, die wel wat zachter geworden zijn door de warmte.

Zelf ben ik dol op poutine, eet het graag als we in Canada bij onze vrienden zijn, of in een restaurant.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Huttenkase lijkt mij niet lekker. Ik zou zelf een 60+ kaas nemen. Die kaas is heel jong en heel vet. Ze noemen het ook wel roomkaas, maar dan niet de smeerbare variant.
pejeka schreef:
13-04-2019 10:49
Heb je wel eens echte poutine gegeten? Nee, de kaas moet niet 100% smelten, het moeten blokjes blijven, die wel wat zachter geworden zijn door de warmte.

Zelf ben ik dol op poutine, eet het graag als we in Canada bij onze vrienden zijn, of in een restaurant.
Nee, ik heb het moeten googelen. Ik vind het wel lekker klinken eigenlijk, beetje als patat met stoofvlees maar dan met kaas.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
13-04-2019 10:51
Nee, ik heb het moeten googelen. Ik vind het wel lekker klinken eigenlijk, beetje als patat met stoofvlees maar dan met kaas.
Heel in de verte kun je het daar een beetje mee vergelijken, maar poutine is dus de friet, klaargemaakt zoals ik hierboven beschreven heb, met een zeer dikke jus zoals ik boven beschreven heb, de kaas (cheese curds) wordt daar los overheen gestrooid, en daar bovenop nog naar keuze een portie van bijv. vers gebakken worst (in schijfjes), gerookt vlees, stukjes stoofvlees, enz.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Heerlijk, Poutine! Verder niets te melden :proud:
Het ziet er smerig uit, maar zoals Pejeka het beschrijft, klinkt het dan wel weer erg lekker :)
Ben benieuwd hoe TO het uiteindelijk gaat maken!
Ik heb Poutine gegeten in Canada, maar ik vond er niks aan.
Maar de kaas mag inderdaad niet gesmolten zijn zoals bij kapsalon.
Alle reacties Link kopieren
Je zou port salut of kernhem kunnen nemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven