Natrium

25-04-2019 15:25 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, let normaal nooit zo op de etiketten en snap er dus ook niet zoveel van.
Maar nu met kleine kinderen probeer ik op de suikers en zout te letten. Nu nam ik smeerkaas van een bekend merk speciaal voor kinderen. In normale smeerkaas zit 2.6 gram zout per 100 gram. En in de speciale zit 1.9 g zout per 100 gram en 0.75 g natrium per 100 gram. Maar natrium is onderdeel van zout toch? Moet ik dat niet gewoon bij de zout optellen?
Alle reacties Link kopieren
Zout is een natriumverbinding. De verhouding is ongeveer 1:2,5. Dus iets met 1 gram natrium bevat ongeveer 2,5 gram zout. Dat is met elkaar verbonden. Het is alleen een iets andere manier van aangeven. Voor veel mensen met medische problemen is het in principe de natrium die problemen geeft, maar dat zit in zout, dus daar moet je ook op letten.
Alle reacties Link kopieren
Ik smeerde bij mijn kinderen roomkaas op brood toen ze zo klein waren, daar zit nog veel minder natrium in. Bijvoorbeeld philadelphia of monchou-achtig spul.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
In 1 gram zout zit 0,4 gram natrium. Het natriumgehalte is dus een deel van het zout.
Alle reacties Link kopieren
Natrium is inderdaad een onderdeel van zout. Los daarvan: ook de smeerkaas speciaal voor kinderen is erg zout.
Alle reacties Link kopieren
Smeerkaas bevat naast gewoon zout, natriumchloride, ook smeltzout zoals natriumfosfaat (E339). Misschien dat de term 'natrium' daarnaar verwijst?
nounou

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven