eten voor in ziekenhuis

02-05-2019 10:29 176 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Een vriendin van mij verblijft voor langere tijd in het ziekenhuis bij haar zieke kindje
Eten schiet er nog al eens bij in, dus heeft ze me gevraagd of ik af en toe wat kan brengen.
Ben blij dat ik wat voor haar kan doen, dus doe dat graag. Nu is het ziekenhuis niet om de hoek (1 uur enkele reis) en heb ik ook mijn werk en eigen baby, dus praktisch gezien zou ik 2x per week heen kunnen om eten te brengen. Ze heeft er een koelkast maar geen vriezer.
Het mooiste zou het dus zijn als ik eten kan brengen voor diezelfde dag én iets voor 1 a 2 dagen later wat goed te houden is in de koelkast. Ze heeft zelf allergieën, dus het eten moet nog ergens aan voldoen. Nu heb ik dus inspiratie nodig :D

Willen jullie mij helpen aan recepten die;
- 1 a 2 dagen in de koelkast te bewaren zijn
- Koud te eten zijn of op te warmen in de magnetron (niet in een pan of oven)
- geen paprika, schimmels en gluten bevatten
- Geen grote hoeveelheden koemelk bevatten

Alvast heel veel dank!
Groet! Yellow
Het ziekenhuis heeft toch gewoon eten? Onder deze omstandigheden zou ik er niet aan beginnen. Dan zou ik als vriendin misschien een keer per week een afhaalmaaltijd sponsoren, ofzo. Scheelt gelijk benzinekosten.

En als je het toch per se wil zou ik dingen brengen als pastasalade (glutenvrije pasta) of zelf thuis magnetronmaaltijden maken. Dus stamppot en worst in een bakje bijv. Ingevroren brengen, dan moet het wel lukken drie dagen.
Alle reacties Link kopieren
lief van je!

- rijst met groenten
- pannenkoeken met glutenvrij meel en lactosevrije melk
- soep (en glutenvrij brood)
- salade van rauwkost met bijvoorbeeld stukjes gebakken kip (wortels, komkommer, radijsjes, tomaat.... - vinaigrette in potje)
not all who wander are lost
MarvelousMrsMaisel schreef:
02-05-2019 10:34
Het ziekenhuis heeft toch gewoon eten? Onder deze omstandigheden zou ik er niet aan beginnen. Dan zou ik als vriendin misschien een keer per week een afhaalmaaltijd sponsoren, ofzo. Scheelt gelijk benzinekosten.

En als je het toch per se wil zou ik dingen brengen als pastasalade (glutenvrije pasta) of zelf thuis magnetronmaaltijden maken. Dus stamppot en worst in een bakje bijv. Ingevroren brengen, dan moet het wel lukken drie dagen.
Ik vermoed Ronald mc donaldhuis?
Ze kan toch in de ziekenhuiskantine eten? En waar zijn haar vriend en haar ouders?
Zou een keer een tas snaai komen brengen met chocola, chips en ander houdbaar spul.
redbulletje schreef:
02-05-2019 10:37
Ze kan toch in de ziekenhuiskantine eten? En waar zijn haar vriend en haar ouders?
Zou een keer een tas snaai komen brengen met chocola, chips en ander houdbaar spul.
Wat denk je dat dat kost als je er een paar weken moet verblijven?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het zoeken in lekkere stevige maaltijdsoepen. Die kun je goed voorbereiden, die worden niet minder lekker als ze even in de koelkast staan, je kunt ze eten als lunch of avondeten of tussendoor een paar happen - en het is wat mij betreft echt troosteten.
Pompoensoep, tomatensoep, mosterdsoep, aspergesoep... allemaal lekker.
Wat eten we vanavond?
Wat ontzettend lief!

Ik vind rijstgerechten altijd makkelijk, dat maak ik vaak zelf als ik langere tijd onderweg ben en kan ik koud eten.

Rijst , wat rauwkost, pindasaus en een stukje kip. De kip stukjes kan je makkelijk in grotere hoeveelheden klaarmaken en invriezen en er per portie uithalen.

Courgette soep, alleen klaarmaken met courgette en ui en een boilioun blokje

Ovenschotel van rodekool. Ook makkelijk groot te maken en in te vriezen en dan per portie eruit te halen.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons in het ziekenhuis kon je je aanmelden voor maaltijd op de kamer bij je kind. Kind krijgt eten, jij kan dan voor een kleine bijdrage meebestellen. Laat vriendin daar naar informeren.

Hebben we best gebruik van gemaakt. Of we gingen tijdens een slaapje even naar buiten om een supermarkt te bezoeken
En met invriezen bedoel ik dat jij het kan invriezen en eruit kan halen als je naar haar toe gaat. Dan hoef je niet steeds uren in de keuken te staan.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
02-05-2019 10:34
Het ziekenhuis heeft toch gewoon eten? Onder deze omstandigheden zou ik er niet aan beginnen. Dan zou ik als vriendin misschien een keer per week een afhaalmaaltijd sponsoren, ofzo. Scheelt gelijk benzinekosten.

En als je het toch per se wil zou ik dingen brengen als pastasalade (glutenvrije pasta) of zelf thuis magnetronmaaltijden maken. Dus stamppot en worst in een bakje bijv. Ingevroren brengen, dan moet het wel lukken drie dagen.
Het kindje ondergaat dagelijks ontzettend veel onderzoeken waar de ouders bij zijn. ze missen daardoor de maaltijdmomenten vaak waardoor ze aangewezen zijn op de ziekenhuiswinkel. kindje zelf krijgt geen eten (infuus / sonde)
Alle reacties Link kopieren
Deze linzensalade eet ik zelf graag, vult goed en blijft lang goed en is koud lekker.

https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... blauwe-bes

En spaanse omelet is ook lekker om koud te eten.
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... t-spinazie
Ik gebruik tomaat in plaats van paprika en voeg chorizo toe. De creme fraiche kun je weglaten en een extra ei (of twee) toevoegen.

Tip: Ah heeft alles voorzien van glutenvrij en melkvrij logo.
mermedina wijzigde dit bericht op 02-05-2019 10:47
7.18% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kun je wellicht in haar keuken koken? dan heb je de restricties mbt reizen al minder.

Verder denk ik aan:
Ovenschotels (aardappelpuree/lasagne etc)
Nassi (gemakkelijk op te bakken)
Pastasaus (alleen even pasta bij koken)
grote pan gekookte aardappelen: dag 1 gekookt, dag 2 gebakken
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
02-05-2019 10:37
Ze kan toch in de ziekenhuiskantine eten? En waar zijn haar vriend en haar ouders?
Zou een keer een tas snaai komen brengen met chocola, chips en ander houdbaar spul.
zie mijn vorige post. beide ouders zijn in ziekenhuis met kindje en kindje is ernstig ziek, ondergaat veel onderzoeken.
eten schiet er dus vaak bij in en is handig als ze iets op de kamer hebben wat ze tussendoor kunnen eten.
Alle reacties Link kopieren
dank voor alle tips so far, ga ze doorlezen :)
Alle reacties Link kopieren
Waarom vraag je haar niet wat ze graag eet? Het hoeven toch geen culinaire hoogstandjes te zijn?
.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk vooral ovenschotels. Kan ook aardig wat groenten in.
Aanzienlijk lekkerder vanuit de oven, maar opgewarmd in de magnetron ook prima te doen...

En dat kan ook altijd wel een paar dagen in de koelkast.
Alle reacties Link kopieren
In het ziekenhuis waar wij meermalen hebben moeten zijn ivm ons kind, kreeg je geen extra maaltijdmogelijkheid voor de ouder. Alleen bij het ontbijt. Voor de andere maaltijden moest je het zelf regelen. Er was wel een ouderkamer met een magnetron en koffie-/theeautomaat.

In het ziekenhuisrestaurant serveerden ze alleen bistrogerechten zoals saté of hamburger met friet met een beetje groen erbij en overdag broodjes brie, gezond, filet en saucijzenbroodjes.
Ze hadden er ook heerlijk zoete dingen, maar na twee dagen heb je daar ook geen zin meer in. Je wil alleen bij je kind zijn en hoopt dat je kind het zkh zo snel mogelijk weer uit is!
Mensen die hier denken dat je wel even ‘weg kunt gaan’ die beseffen niet wat de impact is van een echt ziek kind in het ziekenhuis.

Dus TO, ontzettend lief dat je wat wil langs brengen bij je vriendin! Zelfs met je baby😘

Ik zou ook wat lekkere thee en een sapje of Limo oid meegeven. De zkh drankjes waren nu ook niet superlekker.

Ik zou een Quinoasalade oid maken, zodat ze er op verschillende momenten van kan eten. En wat GV-brood/crackers met lekker broodbeleg. En wat snoepgroente en fruit om aan te knagen.
Oorspronkelijk dacht ik aan een Mac n Cheese, maar dat lijkt me in dit geval niet zo ideaal😬😬
Ik ga nog even nadenken voor je.

Vraag ook zeker nog bij je vriendin waar ze zin in zou hebben, wat niet al te moeilijk is om mee te nemen.
Alle reacties Link kopieren
Glutenvrije pasta (https://www.ah.nl/producten/product/wi4 ... en-fusilli ), gehakt, tomatensaus met courgette, ui, prei en wortel (of andere groenten).
Al helemaal klaar maken, inclusief de saus erdoor. Is tot max 3 dagen na klaarmaken houdbaar in de koelkast en opwarmbaar in de magnetron. Zakje geraspte kaas erbij en smullen maar.

Wraps (glutenvrij https://www.ah.nl/producten/product/wi4 ... rije-wraps )met mix van gehakt, bruine bonen, tomatensaus, tomaat en ui. En/of sla en geraspte kaas erbij.

Glutenvrije pastasalade
groenebroek wijzigde dit bericht op 02-05-2019 11:03
2.25% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bonnieux schreef:
02-05-2019 10:57
In het ziekenhuis waar wij meermalen hebben moeten zijn ivm ons kind, kreeg je geen extra maaltijdmogelijkheid voor de ouder. Alleen bij het ontbijt. Voor de andere maaltijden moest je het zelf regelen. Er was wel een ouderkamer met een magnetron en koffie-/theeautomaat.

In het ziekenhuisrestaurant serveerden ze alleen bistrogerechten zoals saté of hamburger met friet met een beetje groen erbij en overdag broodjes brie, gezond, filet en saucijzenbroodjes.
Ze hadden er ook heerlijk zoete dingen, maar na twee dagen heb je daar ook geen zin meer in. Je wil alleen bij je kind zijn en hoopt dat je kind het zkh zo snel mogelijk weer uit is!
Mensen die hier denken dat je wel even ‘weg kunt gaan’ die beseffen niet wat de impact is van een echt ziek kind in het ziekenhuis.

Dus TO, ontzettend lief dat je wat wil langs brengen bij je vriendin! Zelfs met je baby😘
Dit! & met een voedselallergie kun je niet zomaar alles eten en wordt je keuze erg beperkt. Voor een korte periode is dat nog te doen, maar bij een langere tijd moet je opletten dat je wel goed voor jezelf blijft zorgen. Of daarbij hulp vragen.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
02-05-2019 10:37
Ik vermoed Ronald mc donaldhuis?
In Ronald McDonaldhuizen kun je zelf koken.
Alle reacties Link kopieren
Pannenkoeken met haver- of amandelmelk en meel van GV- boekweit en GV-haver (haver is op zich GV, maar vaak geplet op molens waar ook tarwe of Rogge op wordt gemalen).
Bij de appie(AH) verkopen ze de GV boekweit en haver

Mijn recept:
500ml amandelmelk
125gr GV boekweitmeel
110gr GV havermeel (of fijne vlokken als je een staafmixer gebruikt)
2 eieren

Mix alles door elkaar, laat even rusten 5min en kijk of het beslag de normale dikte heeft. Haver heeft nl nogal de neiging veel vocht op te zuigen. Met tarwemeel zou ik nl 500ml melk en 250gr tarwemeel gebruiken.

En dan bakken! Vergeet niet jezelf ook op een pannenkoek te trakteren vanwege je goede daad😘😘
bonnieux wijzigde dit bericht op 02-05-2019 11:08
4.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
02-05-2019 11:03
In Ronald McDonaldhuizen kun je zelf koken.
Dit zal geen groot academisch zkh zijn, want bij de academische zijn idd Ronald McDonaldhuizen, maar in de regionale zkh vaak niet.
Alle reacties Link kopieren
Mermedina schreef:
02-05-2019 11:03
Dit! & met een voedselallergie kun je niet zomaar alles eten en wordt je keuze erg beperkt. Voor een korte periode is dat nog te doen, maar bij een langere tijd moet je opletten dat je wel goed voor jezelf blijft zorgen. Of daarbij hulp vragen.
Inderdaad, en dat is lastiger dan velen hier lijken te denken. 😢
Alle reacties Link kopieren
Bonnieux schreef:
02-05-2019 11:05
Dit zal geen groot academisch zkh zijn, want bij de academische zijn idd Ronald McDonaldhuizen, maar in de regionale zkh vaak niet.
Iemand opperde een Ronald McDonald huis.

Ik denk inderdaad dat hier geen sprake van is, anders hadden de ouders dat vast geweten. Je kunt dan elkaar afwisselen. De een gaat koken en brengt het eten mee naar de ziekenkamer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven