couscous

09-05-2019 08:00 31 berichten
Ik heb volkoren-couscous in de kast staan maar heb geen inspiratie.
Jullie nog favoriete recepten met couscous?
Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Couscous koken zoals op de verpakking aangegeven staat.

Couscous mengen met ringetjes lente-ui, kikkererwten, abrikoos, verse koriander, heel fijn gesneden rood pepertje, en geroosterde amandel. Op smaak maken met citroensap, olijfolie, peper en zout. Erbij een yoghurt sausje met munt.

Voor meer groente is het echt lekker om er ook nog geroerbakte boerenkool aan toe te voegen, klinkt raar maar is echt waar :)

Edit: en feta!
-bladora- wijzigde dit bericht op 09-05-2019 08:14
1.89% gewijzigd
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Ik eet hem graag zo:
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... coussalade
of

https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... e-couscous
Met gedroogde abrikoos, feta, verse munt, kaneel, verse koriander, olijven, olijfolie, lente-uitje, rood uitje, granaatappelpitjes, amandelen, sinaasappel schijven erbovenop, kikkererwten, wortel, courgette, zoete aardappel, kippenpoten erbovenop, yoghurtsaus met munt en koriander en zeezout, plat brood, frisse komkommer salade en niks meer aan doen. Dit is mijn klassieker en er zijn nog drieziljoen andere variaties.
anoniem_385230 wijzigde dit bericht op 09-05-2019 13:05
13.64% gewijzigd
Ik had het laatst gemaakt met een curry (met kippendij en sperziebonen) door de couscous wat gesneden munt voor het opdienen.
Woooow dat klinkt al goed allemaal!
Alle reacties Link kopieren
Wij eten het graag met: komkommer, feta, paprika en koriander.


Vooral erg lekker bij de bbq
Maak couscous klaar volgens de verpakking. Snijd een ui, wortel en gele en rode paprika heel fijn en bak tot gaar. Voeg ook kruiden naar smaak toe (knoflook, paprikapoeder, cayennepeper, snuif oregano of rozemarijn). Meng dan de groenten met de couscous. Snijd het kapje van een paprika en hol uit. Vul de paprika met een laagje couscous, bedek het dan met feta en doe dit om en om tot het vol zit. Kapje er weer op en vastmaken met spiesjes (of houten tandenstokers). Dan ca 25 min in de oven op 180-200 graden, tot de paprika gaar is.

Dit kan je ook doen met rijst i.p.v. couscous, of met uitgeholde tomaten, aubergine, courgette... voor die laatste twee zou ik ze eerst voorgaren in de oven, uithollen, dat uitgeholde bij de couscous doen en dan korter in de oven doen (tot je kaas gesmolten is of een beetje een korstje heeft).
-Bladora- schreef:
09-05-2019 08:06
Couscous koken zoals op de verpakking aangegeven staat.

Couscous mengen met ringetjes lente-ui, kikkererwten, abrikoos, verse koriander, heel fijn gesneden rood pepertje, en geroosterde amandel. Op smaak maken met citroensap, olijfolie, peper en zout. Erbij een yoghurt sausje met munt.

Voor meer groente is het echt lekker om er ook nog geroerbakte boerenkool aan toe te voegen, klinkt raar maar is echt waar :)

Edit: en feta!

Echt waar boerenkool? Ik vind het vooral lastig om een couscousmaaltijd te voorzien van voldoende groente. De smaakmakers zijn legio maar de groente is dan een beetje karig vaak.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
09-05-2019 08:17
Echt waar boerenkool? Ik vind het vooral lastig om een couscousmaaltijd te voorzien van voldoende groente. De smaakmakers zijn legio maar de groente is dan een beetje karig vaak.
ik eet er graag een tomatensalade naast
Kleine blokjes tomaat, rode wijn azijn, wat olijfolie, klein beetje rode ui. Zout, peper
Alle reacties Link kopieren
Frietmetmayo schreef:
09-05-2019 08:12

Vooral erg lekker bij de bbq
heel ander onderwerp, maar ik snak echt naar weer eens flink bbq-en
lekker de avond inzakken, met onze kleine bbq tussen ons in, beetje brood, paar satehtjes en een flesje wijn.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
09-05-2019 08:17
Echt waar boerenkool? Ik vind het vooral lastig om een couscousmaaltijd te voorzien van voldoende groente. De smaakmakers zijn legio maar de groente is dan een beetje karig vaak.
Echt waar boerenkool :). Goed roerbakken zodat het niet te nat is, en dan door de couscous salade heen scheppen die ik genoemd heb. Feta eroverheen verkruimelen... is echt heerlijk. En voedzaam.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
-Bladora- schreef:
09-05-2019 08:22
Echt waar boerenkool :). Goed roerbakken zodat het niet te nat is, en dan door de couscous salade heen scheppen die ik genoemd heb. Feta eroverheen verkruimelen... is echt heerlijk. En voedzaam.

Klinkt leuk :) . Ga ik toch eens proberen.
Alle reacties Link kopieren
Ik laat de couscous afkoelen en gooi er dan een hoop (cherry of andere kleine) tomaatjes en komkommer door. Rode uit, spinazie , kikkererwten, net wat ik heb. En feta. En erbij eten we dan vaak een vegaschijf, falafel of merquez of chipolataworstjes.
Ik eet het eigenlijk nooit warm. Toch eens een keertje proberen.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
09-05-2019 08:20
heel ander onderwerp, maar ik snak echt naar weer eens flink bbq-en
lekker de avond inzakken, met onze kleine bbq tussen ons in, beetje brood, paar satehtjes en een flesje wijn.
Eens. Ik zou het zo fijn vinden om weer eens zonder jas naar buiten te kunnen. Ik had hier gisteren gewoon de verwarming weer aan, heb het de hele week al zo koud.
Alle reacties Link kopieren
Couscous + rode bietjes + bosuitje + gerookte makreel + rucola

:lol:
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
09-05-2019 08:17
Echt waar boerenkool? Ik vind het vooral lastig om een couscousmaaltijd te voorzien van voldoende groente. De smaakmakers zijn legio maar de groente is dan een beetje karig vaak.
Een originele couscous maaltijd heeft zeven soorten groente :)
Lekker, maar mij teveel werk.
.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
09-05-2019 08:23
Klinkt leuk :) . Ga ik toch eens proberen.
Echt doen! Hoor graag wat je er van vond!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Ik ga vanavond dit eten:http://www.ohmyfoodness.nl/omf-kookt/di ... encouscous

Weer eens wat anders dan een salade. Ik maak er gegrilde kipfilet bij die ik kruid met marokaanse specerijen (denk ook ras el hanout, maar daar ben ik nog niet uit).
Alle reacties Link kopieren
zijn er ook mensen die rapen en kool in de couscous doen?
heb ik nog nooit geprobeerd wegens ik kook echt nooit met die dingen dus durf niet goed :$
Lorem Ipsum
Aubergine, courgette, gepelde tomaten, feta of falafel, gedroogde vijgen, zwarte olijven, en qua kruiderijen knoflook en harissa.
Alle reacties Link kopieren
Ik eet couscous vaak met halloumi. Halloumi in stukjes snijden en bakken in knoflook en geraspte limoen, echt heerlijk. Als groente daarbij grote stukken gegrilde paprika (in de oven). De couscous overgiet ik met groentebouillon en doe er wat rozijntjes, gesneden gedroogde abrikozen en fijngehakte amandelen door. Smakelijk eten.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit recept echt superlekker! Er zit al best wat groente in, maar zelf doe ik meestal nog iets meer.

http://www.cuisinedeclementine.com/blog ... kkererwten
every journey starts with a single step
Alle reacties Link kopieren
Ook heel erg kekker:

Kippendijen (met bot) kruiden met peper en zout en rondom bruin bakken in olijfolie. Uit de pan halen en in het overgebleven vet een grote ui fruiten en wanneer glazig een knoflokteen in plakjes, een pluk saffraan en een kaneelstok mee bakken voor een paar minuten.

Dan de kip er weer bij, samen met blokjes wortel of zoete aardappel of pompoen of pastinaak etc, waar je zin in hebt. Dit overgieten met bouillon of water tot het net onder staat. Deksel schuin op de pan en minimaal een half uur laten pruttelen. Na een half uur (kan ook langer) de kip uit de pan halen, onder aluminium folie laten rusten. Een handje gesneden abrikozen of pruimen en een eetlepel honing aan het kookvocht toevoegen en het laten inkoken tot gewenste dikte.

Wanneer de stoof op staat amandelen roosteren, couscous garen en koriander kleinsnijden. Dit alles mengen en op smaak brengen en serveren met de kip stoof. Heerlijk!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Wat een inspiratie, bedankt allemaal!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven