Vegetarisch/Vegan menu

26-05-2019 14:18 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi
Wat eten jullie zo allemaal als hoofdmaaltijd indien je vegetarisch of vegan bent?
IK weet dat je op het internet voldoende zaken kunt vinden, maar maken jullie dan steeds dezelfde gerechten klaar?
Ik heb , zoals velen, een aantal gerechten die regelmatig terugkeren (ovenschotel, curry kokos met kikkererwten, linzenspaghetti, ...)
Maar wat eet je dagdagelijks?
Alle reacties Link kopieren
gewoon, broccoli met gekookte aardappelen en falafel (of vleesvervanger naar keuze), spaghetti met vegetarisch gehakt, aardappelkroketjes met groente en vleesvervanger, lasagne bolognese (met vegetarisch gehakt) etc.

Gewoon alles wat je als vleeseter ook eet alleen dan zonder vlees of met vleesvervanger.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Ik eet niet volledig vegetarisch, maar wel een paar keer per week.

Wat ik dan maak:
- gado gado
- mihoen met groenten en vega wokstukjes
- Linzensoep
- pasta met champignons en noten
- maaltijdsalade
- omelet met feta, krieltjes en sperzieboontjes of snijbonen.
Alle reacties Link kopieren
Die lijst is te lang om hier neer te zetten :D Het kookboek 'Plenty' is een heerlijk kookboek voor vega ideeën. Vegan eet ik soms per ongeluk, maar ik ben een grote liefhebber van kaas, dus ik moet bekennen zelden vegan te eten.

(voor de mensen die nu denken dat ik denk dat alle kaas vega is: ik let op stremsel, dus als de etiketten kloppen / mijn kaasboer niet liegt, is de kaas die wij eten vega)
Alle reacties Link kopieren
CleopatraVII schreef:
26-05-2019 14:24
gewoon, broccoli met gekookte aardappelen en falafel (of vleesvervanger naar keuze), spaghetti met vegetarisch gehakt, aardappelkroketjes met groente en vleesvervanger, lasagne bolognese (met vegetarisch gehakt) etc.

Gewoon alles wat je als vleeseter ook eet alleen dan zonder vlees of met vleesvervanger.

Dat kan veeeeeel lekkerder!! Zo zonde als dit als vega wordt gezien. Soba noedels met aubergine, mango (moet je wel een goeie hebben!), ui en een viagrette bijvoorbeeld. Gekarameliseerde knoflooktaart (ja de dag er na kan je nog naar je werk) of een salade van bulger met diverse gegrilde groente, granaatappelpitjes en feta en veel koriander of juist bimi met sojasaus, knoflook pinda, gember, sinaasappelschil met zilvervliesrijst.

Nouja, ik kan zo nog wel uren doorgaan.
Gegrilde groenten.. Zo lekker!
En dan garneren met basilicum.
Alle reacties Link kopieren
Chili sin carne
Taco’s met ui-champignon-paprika-mais-vega gehakt
Burrito’s met eenzelfde mengsel, ipv vega gehakt gebruik ik ook regelmatig kidneybonen
Pasta met sperziebonen en pesto en vega spekjes of vega kip
Pastasalade met van alles
Eiermie met gemengde groenten en ei
Rijst met gemengde groenten en vega balletjes en pindasaus
Pasta pesto
Pasta met sperziebonen, champignons, erwten, citroenrasp, slagroom met parmezaanse kaas
Pasta met cherry tomaten, paprika, rucola en vega spekjes
Pasta met prei, tomatenblokjes, champignons en brie of camembert
Paddestoelenrisotto
Allerlei pizza’s
Allerlei curry’s
Allerlei hartige taarten
Allerlei omeletten
Alle reacties Link kopieren
Oooh en pasta alla norma!! Dat is zowat mijn favoriete gerecht. Maar ik ben dol op aubergine. Aubergine Paramigiane (volgens mij heet dit officieel trouwens anders), nog zo'n favoriet.
Alle reacties Link kopieren
O, en allerhande heeft een heel lekker recept voor hartige taart met bloemkool en broccoli. Die maak ik ook wel eens.
Ik post veel in het topic over weekmenu’s, zie eten/plaats-hier-jouw-weekmenu/list_messages/30037

Een kleine greep uit mijn posts daar: variatie op de kppenpastei van Jamie 30 minuten, erwtensoep van de Groene Meisjes, tomatensoep, linzensoep van de Groene Meisjes, couscous met gegrilde groente, kikkererwten en nepfeta, chili sin carne, paprikasaus met pasta, linzen’bolognaise’, spaghettisaus met gehackt, pad thai, wok met tempé en pindasaus, tosti’s met vegan kaas, pasta met champignons in ‘room/kaas’ saus, pizza, andijviestamppot en speckjes, risotto met pompoen, roti met kipstuckjes, pasta met pesto pistachenoten, zongedroogde tomaten en nepfeta, linzencurry, kikkerwten/tomatencurry, preistamppot, enz.

Of gewoon af en toe groenten (wortel, doperwt, tuinbonen, broccoli, bloemkool) met aardappels en een (kant en klaar, soms zelfgemaakt) burger.
Ik eet eigenlijk gewoon hetzelfde als toen ik nog wel vlees/vis at maar vervang dan vlees/vis voor iets vega(n) of laat het helemaal weg.

Wat ik lekker vind:
- Curry's of zelf gemaakte ragout met rijst.
- Warps/Turkse pizza met sla, gegrilde groente en vega kipstukjes/spekjes.
- Wokken met allerlei groenten, tofu etc.
- Pasta pesto
-Pasta met spinazie en zongedroogde tomaat of lekkere tomatensaus
-Lasagne, soms met vega gehakt en soms gewoon met extra veel groente.
-Vegetarische pizza of een andere variatie die ook vega is.
-Fietjes met vega snack of sate.
- Noodlessoep met een hoop groenten en tofu.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
26-05-2019 14:54
Dat kan veeeeeel lekkerder!! Zo zonde als dit als vega wordt gezien. Soba noedels met aubergine, mango (moet je wel een goeie hebben!), ui en een viagrette bijvoorbeeld. Gekarameliseerde knoflooktaart (ja de dag er na kan je nog naar je werk) of een salade van bulger met diverse gegrilde groente, granaatappelpitjes en feta en veel koriander of juist bimi met sojasaus, knoflook pinda, gember, sinaasappelschil met zilvervliesrijst.

Nouja, ik kan zo nog wel uren doorgaan.
Dat klinkt allemaal lekker!! Heb je evt linkjes met de recepten? Dank je wel😊
Alle reacties Link kopieren
Bonnieux schreef:
26-05-2019 15:32
Dat klinkt allemaal lekker!! Heb je evt linkjes met de recepten? Dank je wel😊

Allemaal van Ottolenghi. Ik heb zijn kookboeken, en deed dit uit mijn hoofd, dus heb helaas geen linkjes voor je. Google kan je vast helpen! Gewoon de gerechten / ingrediënten + Ottolenghi invoeren.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
26-05-2019 15:02
Oooh en pasta alla norma!! Dat is zowat mijn favoriete gerecht. Maar ik ben dol op aubergine. Aubergine Paramigiane (volgens mij heet dit officieel trouwens anders), nog zo'n favoriet.

:love:

Ken je dit recept ook? https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... aubergines
Vind ik heerlijk nu het weer wat zomerser wordt 😋😋
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
26-05-2019 15:34
Allemaal van Ottolenghi. Ik heb zijn kookboeken, en deed dit uit mijn hoofd, dus heb helaas geen linkjes voor je. Google kan je vast helpen! Gewoon de gerechten / ingrediënten + Ottolenghi invoeren.
Moet lukken! Thnx!
Ik weet dat op de site van The Guardian veel van zijn recepten staan😊

En ik moet dus écht Plenty nu eindelijk gaan kopen! 😬
bonnieux wijzigde dit bericht op 26-05-2019 15:37
19.51% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bonnieux schreef:
26-05-2019 15:35
:love:

Ken je dit recept ook? https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... aubergines
Vind ik heerlijk nu het weer wat zomerser wordt 😋😋

Ja die komt uit Plenty. Heb het inmiddels zo vaak gehad dat ik hier alweer een beetje op uitgekeken ben :$
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
26-05-2019 15:37
Ja die komt uit Plenty. Heb het inmiddels zo vaak gehad dat ik hier alweer een beetje op uitgekeken ben :$

Haha! Afgelopen winter niet zoveel gegeten, dus nu wel weer zin in :$

Maar *boks* mede-auberginefan! Ik vind pasta a la norma ook echt goddelijk!
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
26-05-2019 14:54
Dat kan veeeeeel lekkerder!! Zo zonde als dit als vega wordt gezien. Soba noedels met aubergine, mango (moet je wel een goeie hebben!), ui en een viagrette bijvoorbeeld. Gekarameliseerde knoflooktaart (ja de dag er na kan je nog naar je werk) of een salade van bulger met diverse gegrilde groente, granaatappelpitjes en feta en veel koriander of juist bimi met sojasaus, knoflook pinda, gember, sinaasappelschil met zilvervliesrijst.

Nouja, ik kan zo nog wel uren doorgaan.
Natuurlijk kan het veel lekkerder, maar ze vroeg naar de normale dagelijkse gerechten. Mijn vriend en ik hebben allebei een hekel aan koken dus wij maken nooit iets bijzonders. Het moet weinig werk kosten en snel klaar zijn.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Bonnieux schreef:
26-05-2019 15:39
Haha! Afgelopen winter niet zoveel gegeten, dus nu wel weer zin in :$

Maar *boks* mede-auberginefan! Ik vind pasta a la norma ook echt goddelijk!

Uiteindelijk is ALLES met aubergine lekker. Als ultieme comfort food grill ik nog wel eens aubergine met veel knoflook, vers pitabroodje er bij, wat yoghurt-met-knoflook-en-kruiden-en-citroen en veel meer heb ik dan niet nodig. Ja, wat sla ofzo.
Alle reacties Link kopieren
In de herfst vind ik dit trouwens een hartverwarmend recept: https://www.smulpaapje.nl/blog/pastasau ... en-tomaat/
Valt trouwens ook nog goed in de smaak bij onze kleuter ;-D

Op niet vega momenten wil ik er nog weleens venkelworstkruimels overheen doen. Aka worsten leegknijpen, de inhoud rul bakken en klein beetje over de saus.

Maar zonder vlees is de saus ook écht heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
26-05-2019 15:41
Uiteindelijk is ALLES met aubergine lekker. Als ultieme comfort food grill ik nog wel eens aubergine met veel knoflook, vers pitabroodje er bij, wat yoghurt-met-knoflook-en-kruiden-en-citroen en veel meer heb ik dan niet nodig. Ja, wat sla ofzo.
Ja, hmmmmmmmmmmm! Water loopt me in de mond!
Alle reacties Link kopieren
CleopatraVII schreef:
26-05-2019 15:40
Natuurlijk kan het veel lekkerder, maar ze vroeg naar de normale dagelijkse gerechten. Mijn vriend en ik hebben allebei een hekel aan koken dus wij maken nooit iets bijzonders. Het moet weinig werk kosten en snel klaar zijn.

De meeste gerechten die ik maak zijn twee pannen (heb een hekel aan AGV vanwege 3 pannen) en staan binnen 30 minuten op tafel. Ook makkelijk en snel kan lekker, zonder al te veel moeite. Ook (of misschien: juist) een vega gerecht. Doodzonde om gekookte aardappels met zo'n gore vleesvervanger van de supermarkt te gaan eten.
Alle reacties Link kopieren
Bonnieux schreef:
26-05-2019 15:42
In de herfst vind ik dit trouwens een hartverwarmend recept: https://www.smulpaapje.nl/blog/pastasau ... en-tomaat/
Valt trouwens ook nog goed in de smaak bij onze kleuter ;-D

Op niet vega momenten wil ik er nog weleens venkelworstkruimels overheen doen. Aka worsten leegknijpen, de inhoud rul bakken en klein beetje over de saus.

Maar zonder vlees is de saus ook écht heerlijk!

Lekker!! Echt iets voor in de herfst, pompoen :) Pastinaak, ook zo lekker!
Pergamon schreef:
26-05-2019 15:43
De meeste gerechten die ik maak zijn twee pannen (heb een hekel aan AGV vanwege 3 pannen) en staan binnen 30 minuten op tafel. Ook makkelijk en snel kan lekker, zonder al te veel moeite. Ook (of misschien: juist) een vega gerecht. Doodzonde om gekookte aardappels met zo'n gore vleesvervanger van de supermarkt te gaan eten.
Er zijn ook lekkere vleesvervangers en ik zie eerlijk gezegd niet in wat er mis is met een gekookte aardappel, wat lokale groenten, een lekkere burger en een versgemaakte appelmoes op zijn tijd.
Alle reacties Link kopieren
https://www.smulpaapje.nl/blog/smulpaap ... et-linzen/

Ook heel lekker nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven