Lekkere gehaktballen

28-05-2019 10:44 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kan vrij goed koken, maar gehaktballen maken kan ik gewoon niet. Dus die heb ik al tijden/jaren niet meer gemaakt. Als ik ze maak, dan zijn ze droog,, smakeloos en gewoon niet lekker. Mijn oma maakte de aller lekkerste gehaktballen, maar kan niet meer vertellen hoe zij dat deed.

Ik wil zelf ook zo graag goeie gehaktballen maken want we zijn er allemaal dol op.

Dus, hoe maak je nou die echte ouderwetse lekkere gehaktballen?
Het is beter om een kaars aan te steken, dan de duisternis te vervloeken.
~ In loving memory of AnnA.
Zelf maak ik ze met een eitje, beschuitje, peper en zout. Ze zijn niet super lekker maar gewoon normaal (niet droog en smakeloos)
Ik maak ze met rundvlees. Voor 400gr gehakt 1 ei, een half zakje nasimix van Inproba of Conimex, een scheutje ketjap en evt een beetje paneermeel als het nodig is (liever niet want dat maakt het droger). Niet te grote ballen maken, ik draai 5 gehaktballen van die 400 gram gehakt. Vloeibare braadboter in de braadpan (best veel), als dat goed heet is de gehaktballen er in, ene kant donkerbruin laten worden, andere kant donkerbruin laten worden, heet water erbij en weer een scheutje ketjap, en dan 45 minuten braden (halverwege de gehaktballen een keer draaien).
Mijn vriend vindt mijn gehaktballen lekkerder dan die van zijn moeder, vind ik wel een groot compliment :proud:
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik altijd rundergehakt (ongeveer 250 gr), een uitje, zout, peper, sambal en een ei. Dit kneed ik door elkaar en voeg vervolgens paneermeel toe. Het gehakt moet nog wel een beetje klef blijven, want anders vallen ze te makkelijk uit elkaar tijdens het bakken. Ik maak trouwens wel altijd kleine balletjes (ik denk 5-6 cm), omdat deze gelijkmatiger te bakken zijn. Sowieso bak ik ze altijd gewoon in bakboter, een beetje aanbraden en vervolgens de deksel op de pan. Bij een normaal formaat gehaktbal doe ik er vaak nog een scheutje water bij en laat ze op een wat lager vuur doorsudderen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Marana schreef:
28-05-2019 10:52
Ik maak ze met rundvlees. Voor 400gr gehakt 1 ei, een half zakje nasimix van Inproba of Conimex, een scheutje ketjap en evt een beetje paneermeel als het nodig is (liever niet want dat maakt het droger). Niet te grote ballen maken, ik draai 5 gehaktballen van die 400 gram gehakt. Vloeibare braadboter in de braadpan (best veel), als dat goed heet is de gehaktballen er in, ene kant donkerbruin laten worden, andere kant donkerbruin laten worden, heet water erbij en weer een scheutje ketjap, en dan 45 minuten braden (halverwege de gehaktballen een keer draaien).
Mijn vriend vindt mijn gehaktballen lekkerder dan die van zijn moeder, vind ik wel een groot compliment :proud:
Ja zo! En als ik geen nasimix heb, dan heb je ook gehakt kruidenmix van verstegen volgens mij, daarvan is de smaak Italiaans of Bretons heel lekker.
En een braadpan gebruiken, geen koekenpan oid
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
28-05-2019 10:52
Ik maak ze met rundvlees. Voor 400gr gehakt 1 ei, een half zakje nasimix van Inproba of Conimex, een scheutje ketjap en evt een beetje paneermeel als het nodig is (liever niet want dat maakt het droger). Niet te grote ballen maken, ik draai 5 gehaktballen van die 400 gram gehakt. Vloeibare braadboter in de braadpan (best veel), als dat goed heet is de gehaktballen er in, ene kant donkerbruin laten worden, andere kant donkerbruin laten worden, heet water erbij en weer een scheutje ketjap, en dan 45 minuten braden (halverwege de gehaktballen een keer draaien).
Mijn vriend vindt mijn gehaktballen lekkerder dan die van zijn moeder, vind ik wel een groot compliment :proud:
Mijn man vindt mijn gehaktballen ook lekkerder dan die van zijn moeder, maar dat is niet zo moeilijk, het is al snel lekkerder. (mijn schoonmoeder heeft serieus een keer gevraagd of ik de pasta in de pastasalade kook, waarop mijn man zei dat dat wel het lekkerste is)
Ik gebruik 500 gram half om half gehakt, doe daarbij zout en peper, 1 ei en wat paneermeel. Flinke scheut braadboter en even aanbakken en dan doe ik er bouillon bij, dat vind ik lekkerder dan water.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
28-05-2019 10:52
Ik maak ze met rundvlees. Voor 400gr gehakt 1 ei, een half zakje nasimix van Inproba of Conimex, een scheutje ketjap en evt een beetje paneermeel als het nodig is (liever niet want dat maakt het droger). Niet te grote ballen maken, ik draai 5 gehaktballen van die 400 gram gehakt. Vloeibare braadboter in de braadpan (best veel), als dat goed heet is de gehaktballen er in, ene kant donkerbruin laten worden, andere kant donkerbruin laten worden, heet water erbij en weer een scheutje ketjap, en dan 45 minuten braden (halverwege de gehaktballen een keer draaien).
Mijn vriend vindt mijn gehaktballen lekkerder dan die van zijn moeder, vind ik wel een groot compliment :proud:
Dit klink heel erg lekker. Ik ga het donderdag meteen proberen. :D
Het is beter om een kaars aan te steken, dan de duisternis te vervloeken.
~ In loving memory of AnnA.
Alle reacties Link kopieren
DianaBerrigan schreef:
28-05-2019 10:55
Ja zo! En als ik geen nasimix heb, dan heb je ook gehakt kruidenmix van verstegen volgens mij, daarvan is de smaak Italiaans of Bretons heel lekker.
En een braadpan gebruiken, geen koekenpan oid
Ik heb een grote gietijzeren braadpan. Dat bakt wel het fijnste inderdaad.
Het is beter om een kaars aan te steken, dan de duisternis te vervloeken.
~ In loving memory of AnnA.
Ik kook zelden uit zakjes en pakjes, gehaktballen vormen de uitzondering :) Verstegen kruidenmix erin! Lang kneden en mixen zodat substantie van het gehakt (rund) malser wordt. Ballen draaien (niet te groot). Uurtje in de koelkast zetten. En dan op half hoog vuur aanbraden aan alle kanten. Liefst in bakboter maar wat olie kan ook. Water erbij zodat ze half onder staan. En nog zo'n 20 minuten op laag vuur koken.
Alle reacties Link kopieren
Uvita schreef:
28-05-2019 11:02
Ik kook zelden uit zakjes en pakjes, gehaktballen vormen de uitzondering :) Verstegen kruidenmix erin! Lang kneden en mixen zodat substantie van het gehakt (rund) malser wordt. Ballen draaien (niet te groot). Uurtje in de koelkast zetten. En dan op half hoog vuur aanbraden aan alle kanten. Liefst in bakboter maar wat olie kan ook. Water erbij zodat ze half onder staan. En nog zo'n 20 minuten op laag vuur koken.
Wij gebruiken ook geen pakjes en zakjes. En mijn man is 'allergisch' voor zout. Die kookt zoutloos, blegh. Ik heb de kruidenmix van Verstegen zelf gemaakt. Maar nog niet gebruikt. Toch maar doen.
anoniem_386079 wijzigde dit bericht op 28-05-2019 11:08
0.37% gewijzigd
Het is beter om een kaars aan te steken, dan de duisternis te vervloeken.
~ In loving memory of AnnA.
Gatinmijnsok schreef:
28-05-2019 10:59
Mijn man vindt mijn gehaktballen ook lekkerder dan die van zijn moeder, maar dat is niet zo moeilijk, het is al snel lekkerder. (mijn schoonmoeder heeft serieus een keer gevraagd of ik de pasta in de pastasalade kook, waarop mijn man zei dat dat wel het lekkerste is)
Ik gebruik 500 gram half om half gehakt, doe daarbij zout en peper, 1 ei en wat paneermeel. Flinke scheut braadboter en even aanbakken en dan doe ik er bouillon bij, dat vind ik lekkerder dan water.


Hahaha, geweldig!


Mijn schoonmoeder kan goed koken, maakt ook regelmatig horeca-buffetjes, en best prima gehaktballen. Ik ben zelf niet zo'n kok. Maar mijn gehaktballen zijn goed :proud:


Leuk TO dat je ze gaat proberen, succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik maak ze van rundergehakt. Ei, paneermeel, peper, zout, dille, bieslook en peterselie erbij (ik gebruik die doosjes ingevroren kruiden), knoflook en als ik er zin in heb óf paprikapoeder, of sambal erbij.
Hele grote kluit boter in de pan laten smelten, als het mooi 'borrelt' de ballen erbij, rondom aanbraden en dan een fikse scheut water, scheut ketjap, scheut tomatenketchup en 2 theelepels grove mosterd erbij. Deksel op de braadpan en op een zacht vuur gaar sudderen. Zo nu en dan de ballen draaien.

Heerlijke sappige gehaktballen maak ik altijd. Iedereen is er altijd zeer tevreden over.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Alle reacties Link kopieren
Met beschuit of paneermeel krijg je een wat massievere bal, met broodkruim een wat luchtiger bal. Een eitje natuurlijk om het geheel bij elkaar te houden. 1 ei per pond.
Neem half om gehakt, dat is sowieso wat sappiger dan alleen rund. En niet het mooie magere gehakt van de slager maar de wat vettere.

Kruiden is maar net wat je lekker vind. Peper zout en peterselie is het meest hollandse basis bal.
Ikzelf gebruik altijd flink wat knoflook, kerrie, ketjap en een beetje sambal.
Geen zakjes. Niet te hard bakken, gewoon zachtjes gaar laten worden.
Alle reacties Link kopieren
Rundergehakt, eitje, beschuitje, Mexicaanse kruiden ( zelf een kruidenmix gemaakt). Redelijk veel boter in de pan ( meer als je normaal gesproken zou doen) en braden maar.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik half om half gehakt, een ei, gekruid paneermeel, curryketchup en eventueel een gesnipperd uitje. Het vuur zet ik hoog en ik bak de ballen in ruime margarine rondom mooi bruin, daarna vuur lager zetten en gaar laten worden, met de deksel op de ban en een scheutje water er tegen aan. De ballen gaan wat klef in de pan, dan blijven ze sappig na het bakken en zijn ze niet droog. Ik gebruik ook wel eens een zakje uiensoep (droog).
Alle reacties Link kopieren
Naast de gebruikelijke kruiden gebruik ik door de gehakt ook redelijk veel kruidnagel poeder. Vinden ze hier dan weer erg lekker.
Am ende wird alles gut.und wen es nicht gut ist .ist es nicht das ende .
Alle reacties Link kopieren
Ik kan vrij goed koken, maar gehaktballen maken kan ik gewoon niet.

Ik vind koken niet leuk, maar kan wel goed gehaktballen maken :P

Een mengsel van h-o-h en rundergehakt, eitje en paneermeel.
Qua kruiden wissel ik regelmatig. Tandoori-kruiden, roti-kruiden, mix van Versteegen, eigen fantasie.. ik maak een pan vol en vries ze daarna in. Makkelijk voor een snel-klaar maaltijd als ik een keer geen tijd/zin/gelegenheid/animo heb.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
https://uitpaulineskeuken.nl/2014/03/li ... allen.html

Deze. Met stip op één hier in huis. Goed aanbraden zodat ze een mooie korst krijgen en dan vooral erg lang laten sudderen.
Alle reacties Link kopieren
Hier mijn "geheime" recept, vrij naar een beroemde t.v. kok uit Belgie.

3 ons rundergehakt, 1 ei, 3 fijngemaakte beschuiten, 75 gram uitgebakken ontbijtspek, 1 eetlepel grove mosterd, 1 fijngesnipperd sjalotje.

Mengen en bakken en je man wordt meteen verliefd op je.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben van het luie soort ;)
Ik neem 500gr half om gehakt, zakje Silvio gehaktkruiden met tuinkruiden en een ei. Alles goed mengen. Dan 6 midden grote ballen draaien. In de airfyer, 10min op 160 graden en dan 5min op 200 graden. Heerlijke sappige ballen en met een heel mooi kleurtje. (Het is niet zoals moeders of oma ze vroeger maakten, maar wel onwijs lekker)
karin6789 schreef:
28-05-2019 11:52
Hier mijn "geheime" recept, vrij naar een beroemde t.v. kok uit Belgie.

3 ons rundergehakt, 1 ei, 3 fijngemaakte beschuiten, 75 gram uitgebakken ontbijtspek, 1 eetlepel grove mosterd, 1 fijngesnipperd sjalotje.

Mengen en bakken en je man wordt meteen verliefd op je.

Dat was Jeroen Meus toch? En moest dat spek niet gemalen worden?
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
28-05-2019 12:05
Dat was Jeroen Meus toch? En moest dat spek niet gemalen worden?
Ik snijd het spek, na het bakken, in nog kleinere stukjes.
De meest verrukkelijke bal gehakt die wij ooit gegeten hebben!
Alle reacties Link kopieren
karin6789 schreef:
28-05-2019 12:08
Ik snijd het spek, na het bakken, in nog kleinere stukjes.
De meest verrukkelijke bal gehakt die wij ooit gegeten hebben!
Klinkt heel erg lekker. Het is dat er vandaag draadjesvlees op het menu staat...
Het is beter om een kaars aan te steken, dan de duisternis te vervloeken.
~ In loving memory of AnnA.
Alle reacties Link kopieren
Recept vd Librije of Ron Blaauw. Beide zijn mjammie

(Nu heb ik zin in gehaktballen. Maar ik kan niet naar de winkel om boodschappen te doen :cry: )

Die van Jeroen Meus ga ik zsm proberen. Ben benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
-Livia- schreef:
28-05-2019 11:49
https://uitpaulineskeuken.nl/2014/03/li ... allen.html

Deze. Met stip op één hier in huis. Goed aanbraden zodat ze een mooie korst krijgen en dan vooral erg lang laten sudderen.
Helemaal eens :yes:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven