Veganist, welke supplementen?

04-06-2019 09:03 116 berichten
Ik ben onlangs over gestapt van een vegetarisch naar een veganistisch dieet. Ik eet al een eeuw vegetarisch en ik ben eigenlijk heel slecht in supplementen slikken, ik heb wel een potje multivitaminen staan maar ik vergeet het vaker dan dat ik het inneem.
Mijn bloedwaardes zijn overigens altijd prima en ik ben ook gezond.

Ik denk dat het met een veganistisch dieet wat belangrijker is om wat dingen aan te vullen en ik vroeg me af of hier veganisten zijn die nog tips hebben?
Wat supplementeer je en waarmee?

Had er overigens een tijd tegenaan gehikt om te stoppen met dierlijke producten omdat het in mijn hoofd 'zo moeilijk' was maar dat blijkt zo ontzettend mee te vallen! Ik kan veel van de dingen die ik altijd al kookte makkelijk veganistisch maken. Ik heb alleen nog geen goede vervanger voor sour creme gevonden, dus als iemand daar nog tips voor heeft hou ik me ook aanbevolen :)
Alle reacties Link kopieren
https://www.voedingscentrum.nl/nl/servi ... eten-.aspx
B12, vitamine D, calcium/ magnesium
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
04-06-2019 09:37
B12, vitamine D, calcium/ magnesium
Dit + omega 3
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Ok sorry misschien moet ik mijn vraag iets genuanceerder stellen. Die basis ken ik natuurlijk wel en ik weet de adviezen heus na zoveel jaar vegetarisch eten (er mist overigens nog jodium in jullie rijtje). Maar ik vraag me af welke supplementen mensen in de praktijk nemen. Wat de ervaringen zijn van mensen die al een paar jaar vegenistisch eten met verrijkte voeding, of dat je in de prakijk toch behoefte hebt aan een pil en welke dan.
Gewoon zodat ik het wiel niet opnieuw hoef uit te vinden

Die multivitamine vind ik bijvoorbeeld eigenlijk nogal overkill omdat ik meer dan genoeg vitamine C bijvoorbeeld al uit mijn voeding binnen krijg.

Dus ik ben gewoon benieuwd naar de ervaringen van mensen die in de praktijk al langer zo eten.
Alle reacties Link kopieren
je hebt speciale supplementen voor vegan, ook 'gewoon' bij de Etos
zoiets:
https://www.etos.nl/producten/etos-mult ... lsrc=aw.ds
Alle reacties Link kopieren
Multivitamine
B12
Calcium/Magnesium (al doe ik dat meer vanwege bijwerkingen van medicijnen
Vitamine D (die van A Vogel zijn Vegan)

De rest kan je in principe uit voeding halen (lijnzaad, pindakaas, noten e.d.). Jodium hoef je in principe niet bij te slikken als je gewoon brood eet.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
lilalinda schreef:
04-06-2019 09:52
je hebt speciale supplementen voor vegan, ook 'gewoon' bij de Etos
zoiets:
https://www.etos.nl/producten/etos-mult ... lsrc=aw.ds
Maar daar zit bijvoorbeeld ook vitamine a en in, en van een aantal dingen zelfs méér dan de adh terwijl ik denk dat ik alleen maar een beetje moet aanvullen omdat ik op zich erg gezond eet. Dus wat zou hier het voordeel van zijn?
Kijk dit soort dingen kan ik zelf ook vinden, maar ik loop er dus juist tegenaan dat ik de samenstelling zo raar vind.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
04-06-2019 09:58
Maar daar zit bijvoorbeeld ook vitamine a en in, en van een aantal dingen zelfs méér dan de adh terwijl ik denk dat ik alleen maar een beetje moet aanvullen omdat ik op zich erg gezond eet. Dus wat zou hier het voordeel van zijn?
Kijk dit soort dingen kan ik zelf ook vinden, maar ik loop er dus juist tegenaan dat ik de samenstelling zo raar vind.
Echt hoor. Als je het belangrijk vindt om al je vitamines binnen te krijgen, dan eet je toch gewoon 3x per week wél iets dierlijks. Koop het biologisch, direct bij de boer, etc.
Maar goed. Ik ben dan ook geen fan van al die diëten waarbij je hele voedselgroepen skipt.
Those who don’t believe in magic will never find it
V1k1ng schreef:
04-06-2019 09:57
Multivitamine
B12
Calcium/Magnesium (al doe ik dat meer vanwege bijwerkingen van medicijnen
Vitamine D (die van A Vogel zijn Vegan)

De rest kan je in principe uit voeding halen (lijnzaad, pindakaas, noten e.d.). Jodium hoef je in principe niet bij te slikken als je gewoon brood eet.
Waarom neem je een multivitamine? Dat wil ik juist niet.
Ik eet weinig brood en meestal biologisch dus ik denk niet dat daar bakkerszout in zit, dus ik denk juist wél dat ik jodium moet aanvullen.
ClumsyNinja schreef:
04-06-2019 09:48
Ok sorry misschien moet ik mijn vraag iets genuanceerder stellen. Die basis ken ik natuurlijk wel en ik weet de adviezen heus na zoveel jaar vegetarisch eten (er mist overigens nog jodium in jullie rijtje). Maar ik vraag me af welke supplementen mensen in de praktijk nemen. Wat de ervaringen zijn van mensen die al een paar jaar vegenistisch eten met verrijkte voeding, of dat je in de prakijk toch behoefte hebt aan een pil en welke dan.
Gewoon zodat ik het wiel niet opnieuw hoef uit te vinden

Die multivitamine vind ik bijvoorbeeld eigenlijk nogal overkill omdat ik meer dan genoeg vitamine C bijvoorbeeld al uit mijn voeding binnen krijg.

Dus ik ben gewoon benieuwd naar de ervaringen van mensen die in de praktijk al langer zo eten.
hoezo, eet je geen brood of zout?
S-Meds schreef:
04-06-2019 10:02
hoezo, eet je geen brood of zout?
verder heb ik al antwoord gegeven op je vraag, vit B 12, Vit D en calcium/magnesium
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
04-06-2019 09:58
Maar daar zit bijvoorbeeld ook vitamine a en in, en van een aantal dingen zelfs méér dan de adh terwijl ik denk dat ik alleen maar een beetje moet aanvullen omdat ik op zich erg gezond eet. Dus wat zou hier het voordeel van zijn?
Kijk dit soort dingen kan ik zelf ook vinden, maar ik loop er dus juist tegenaan dat ik de samenstelling zo raar vind.
Dan neem je toch gewoon alleen Vitamine B, of zelfs B12?
Ik slik enkel Vitamine D extra, de rest krijg ik wel voldoende
S-Meds schreef:
04-06-2019 10:02
hoezo, eet je geen brood of zout?
Ik eet weinig brood en als ik het eet is het biologisch en daar zit geen bakkerszout in dus minder jodium. En thuis gebruik ik wel zout maar bijvoorbeeld ook regelmatig zeezout en dat is ook niet verrijkt.
lilalinda schreef:
04-06-2019 10:03
Dan neem je toch gewoon alleen Vitamine B, of zelfs B12?
Ik slik enkel Vitamine D extra, de rest krijg ik wel voldoende
En je eet al langere tijd veganistisch? Zijn er verder nog (verrijkte) voedingsmiddelen waarvan je oplet dat je ze regelmatig eet?

(en nog een tip voor de sour creme misschien X-D )
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
04-06-2019 10:01
Waarom neem je een multivitamine? Dat wil ik juist niet.
Ik eet weinig brood en meestal biologisch dus ik denk niet dat daar bakkerszout in zit, dus ik denk juist wél dat ik jodium moet aanvullen.
Wegens medicijngebruik/PDS heb ik wat meer kans op tekorten, dus slik ik bij.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
04-06-2019 10:08
En je eet al langere tijd veganistisch? Zijn er verder nog (verrijkte) voedingsmiddelen waarvan je oplet dat je ze regelmatig eet?

(en nog een tip voor de sour creme misschien X-D )
ik eet niet vegan, maar heb een dochter die er tegenaan schurkt (enige dierlijke product dat ze eet is ei, geen zuivel etc (leest ook alle ingrediëntenlijsten tot op de E-nummers)
Zij heeft een multivitamine, ik alleen D
Alle reacties Link kopieren
Ik eet al een eeuw vegetarisch

Is een vegetarisch dieet toch het geheim voor het eeuwige leven? ;-D
ClumsyNinja schreef:
04-06-2019 10:07
Ik eet weinig brood en als ik het eet is het biologisch en daar zit geen bakkerszout in dus minder jodium. En thuis gebruik ik wel zout maar bijvoorbeeld ook regelmatig zeezout en dat is ook niet verrijkt.
dan neem je toch gejodeerd zout?
ClumsyNinja schreef:
04-06-2019 10:01
Waarom neem je een multivitamine? Dat wil ik juist niet.
Ik eet weinig brood en meestal biologisch dus ik denk niet dat daar bakkerszout in zit, dus ik denk juist wél dat ik jodium moet aanvullen.
dat ik denk dit en ik denk dat................
vraag na waar je je brood koopt dan weet je het zeker!
Je wilt geen multivit slikken omdat je niet alles nodig hebt
maar wel Jodium slikken omdat je dit nodig denkt te hebben..............
Alle reacties Link kopieren
Toen ik overstapte heb ik m'n bloedwaarden laten checken en dat een paar keer herhaald. Zo wist ik precies wat ik nodig had en kon ik daar m'n dieet op aanpassen.
Alle reacties Link kopieren
Houd eens een tijdje bij op het voedingscentrum wat je zoal eet en kijk dan welke vitamines je te weinig binnenkrijgt.

Ik eet vegetarisch, maar bleek te weinig B2 te eten, vooral op dagen dat ik minder brood at.

ik slik trouwens het supplement voor vegetariers/veganisten van de Etos. En 's avonds nog een calciumtablet met magnesium. Dit lijkt te helpen tegen kramp en pijn. Minimaal, maar alle beetjes helpen.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
04-06-2019 10:07
Ik eet weinig brood en als ik het eet is het biologisch en daar zit geen bakkerszout in dus minder jodium. En thuis gebruik ik wel zout maar bijvoorbeeld ook regelmatig zeezout en dat is ook niet verrijkt.

Sommig biologisch brood, zoals dat van Le Perron, wordt wél met bakkerszout gebakken, het is de moeite waard het even goed na te zoeken.

Er bestaat een B12-supplement met andere B-vitaminen, van NOW (en het is laag in B6): https://www.internetdrogisterij.nl/p/no ... gKZ8vD_BwE
Ik ben geen veganiste, dus ik spreek niet uit ervaring hoe je dit het best kunt aanpakken.
nounou
dropfruitje schreef:
04-06-2019 10:01
Echt hoor. Als je het belangrijk vindt om al je vitamines binnen te krijgen, dan eet je toch gewoon 3x per week wél iets dierlijks. Koop het biologisch, direct bij de boer, etc.
Maar goed. Ik ben dan ook geen fan van al die diëten waarbij je hele voedselgroepen skipt.
klopt, het is gewoon een ongezond dieet
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
04-06-2019 10:41
klopt, het is gewoon een ongezond dieet
ben ik met je eens, maar dochter heeft principes
gelukkig snapt ze zelf, dat ze aanvulling nodig heeft

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven