Mealprep-inspiratie-topic

16-06-2019 12:25 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
De komende tijd heb ik een drukke periode met werk, en ik wil proberen zo min mogelijk eten te bestellen en zo veel mogelijk 'echte' maaltijden te eten. Een handige manier leek mij om te gaan mealpreppen en dus in het weekend maaltijden te maken om in te vriezen. Ik heb alleen geen idee wat lekker blijft in de vriezer, en wat niet... daarom dit topic ter inspiratie voor recepten. Ik eet zelf zo veel mogelijk vegetarisch/veganistisch, maar andere suggesties zijn ook welkom!

Helaas geen TO trapt af omdat ik juist nog op zoek ben naar goede recepten :whistle: , maar als ik een goed recept ontdek zal ik het delen!
De leuke mannen zijn niet op. Het zijn geen leren jasjes maat M bij de hema. - DropDrop
Kijk even een paar nieuwe topics van net terug, staat een vegan diepvries topic tips
Alle reacties Link kopieren
Voor hoeveel mensen moet je koken? Hoeveel dagen vooruit? Hoe lang is de drukke periode?
Alle reacties Link kopieren
Curry, soep.
Alle reacties Link kopieren
Puree invriezen werkt prima
Wat eet je normaal gesproken?
AGV of rijst, pasta’s, wat anders?
Invriezen doe ik met sauzen, dingen als nasi, bonenschotels, hartige taarten en ovenschotels enzo en dan op de dag zelf rijst/aardappel/pasta/bulgur/wat dan ook koken.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
16-06-2019 12:32
Kijk even een paar nieuwe topics van net terug, staat een vegan diepvries topic tips
thanks, die had ik nog niet gezien!
De leuke mannen zijn niet op. Het zijn geen leren jasjes maat M bij de hema. - DropDrop
Alle reacties Link kopieren
Mermedina schreef:
16-06-2019 12:32
Voor hoeveel mensen moet je koken? Hoeveel dagen vooruit? Hoe lang is de drukke periode?
in principe alleen mezelf, soms twee of drie! Mijn plan was voor de hele week, een maand of drie lang, maar voor daarna lijkt het me ook nog wel eens handig om wat in de vriezer te hebben liggen.
De leuke mannen zijn niet op. Het zijn geen leren jasjes maat M bij de hema. - DropDrop
Alle reacties Link kopieren
eva-luna schreef:
16-06-2019 12:42
Wat eet je normaal gesproken?
AGV of rijst, pasta’s, wat anders?
Invriezen doe ik met sauzen, dingen als nasi, bonenschotels, hartige taarten en ovenschotels enzo en dan op de dag zelf rijst/aardappel/pasta/bulgur/wat dan ook koken.
Ik eet van alles en nog wat, ben niet heel kieskeurig. Liefst alleen niet te zout of te vet. Vraag me vooral af of er echt dingen zijn die superlekker of juist heel vies zijn uit de vriezer. Maar zo te zien zijn er veel opties!
De leuke mannen zijn niet op. Het zijn geen leren jasjes maat M bij de hema. - DropDrop
Alle reacties Link kopieren
Niet koken maar simpel doen. Eitje of tartaartje bakken, zakje rauwkost of een tomaat erbij. Komkommer wegknagen, wortels dippen in aioli. Blik tonijn open trekken. Diepvriesgroenten in de magnetron zetten. Lekkerbekje van de visboer. Kip gegrild en al kopen en slopen. Dat werk.
Het idee loslaten dat goed en gezond eten perse een traditionele maaltijd moet zijn.
impala wijzigde dit bericht op 16-06-2019 13:17
42.19% gewijzigd
.
de sauzen voor pasta ed invriezen en op de dag zelf 's morgens uit de vriezer halen. Als je thuis komt, de saus opwarmen en ondertussen de pasta koken. Heb je in 10-12 min het eten op tafel.
Dit kan ook met een curry/stoofvlees oid en dan rijst of noodles koken op de dag zelf

Als je de saus in zakjes doet met van die strips, leg je ze plat in de vriezer dan kun je heel veel kwijt. En per portie in de vriezer, moet je dan voor 2/3/5 koken haal je er zakjes uit de vriezer
oh en bovenstaande kun je ook met soep doen natuurlijk
Je kan je lunches ook invriezen voor de hele week.
Koop een lekker brood (of bak zelf).

Zet je favoriete muziek op.
Sneetjes brood beleggen met Tartex vegetarische paté of ander veggie broodbeleg.
In diepvriesbakjes doen.

Als je 's ochtends bij het opstaan je ingevroren bammetjes in je werktas doet, zijn ze om 12:00 lunchtijd ontdooid.

Ook ontbijtkoek, bananenbrood, enz. kan je in je lunchbakjes mee-invriezen.

Dit scheelt weer 's morgens haastjerepje brood smeren
of op je werk in de rij staan in de bedrijfskantine.
PinkeltjePinkelotje schreef:
16-06-2019 12:53
Ik eet van alles en nog wat, ben niet heel kieskeurig. Liefst alleen niet te zout of te vet. Vraag me vooral af of er echt dingen zijn die superlekker of juist heel vies zijn uit de vriezer. Maar zo te zien zijn er veel opties!
Vooral geen salade of komkommerplakjes invriezen. Ook geen gekookte piepers invriezen. (Aardappelpuree kan wel in de vriezer.)

Als je jezelf wil verwennen:
maak lasagne of moussaka of bobotie of een andere ovenschotel
en vries in.
impala schreef:
16-06-2019 13:02
Niet koken maar simpel doen. Eitje of tartaartje bakken, zakje rauwkost of een tomaat erbij. Komkommer wegknagen, wortels dippen in aioli. Blik tonijn open trekken. Diepvriesgroenten in de magnetron zetten. Lekkerbekje van de visboer. Kip gegrild en al kopen en slopen. Dat werk.
Het idee loslaten dat goed en gezond eten perse een traditionele maaltijd moet zijn.
Van dit soort maaltijden zou ik echt chagrijnig worden. Prima voor een keer tussendoor, maar verder graag goed en lekker eten. Zeker na een drukke werkdag.

Lekker en gezond eten hoeft niet veel tijd te kosten en je kunt, zoals TO van plan is, voorkoken.
Kook veel diverse porties en vries in. Wanneer je vanalles hebt kun je al naar gelang behoefte en trek ontdooien. Elke dag wat anders en dus afwisseling.

Pastagerechten, ovenschotels, soepen, rijstgerechten....kan allemaal in de vriezer.
Alle reacties Link kopieren
eva-luna schreef:
16-06-2019 14:59
Van dit soort maaltijden zou ik echt chagrijnig worden. Prima voor een keer tussendoor, maar verder graag goed en lekker eten. Zeker na een drukke werkdag.

Lekker en gezond eten hoeft niet veel tijd te kosten en je kunt, zoals TO van plan is, voorkoken.
Dat kan ja. Maar als ik het vreselijk druk heb, vind ik het zonde om mijn schaarse vrije dag achter het fornuis door te brengen. Zeker in de zomer. En je kunt prima lekker en gezond eten zónder veel moeite. Het zit tussen je oren, dat volwaardige voeding perse een traditionele gekookte maaltijd moet zijn.

Koken kan heel leuk zijn en veel voldoening geven, maar het moet wel een beetje leuk blijven. Ik word in elk geval chagrijnig van teveel vooruit koken. Ik doe het wel eens, maar alleen als ik er echt zin in heb.
.
impala schreef:
16-06-2019 16:11
Dat kan ja. Maar als ik het vreselijk druk heb, vind ik het zonde om mijn schaarse vrije dag achter het fornuis door te brengen. Zeker in de zomer. En je kunt prima lekker en gezond eten zónder veel moeite. Het zit tussen je oren, dat volwaardige voeding perse een traditionele gekookte maaltijd moet zijn.

Koken kan heel leuk zijn en veel voldoening geven, maar het moet wel een beetje leuk blijven. Ik word in elk geval chagrijnig van teveel vooruit koken. Ik doe het wel eens, maar alleen als ik er echt zin in heb.
Wat bedoel jij met een traditionele gekookte maaltijd? AGV? Dat eet ik zelden. Of noem jij een gekookte maaltijd traditioneel?

Ik houd niet van rauwkost, wel van salades, maar dat is dan weer een combinatie van koolhydraten/eieitten/vetten/veel groenten. En met die groentes heb ik dan wat gedaan. Ik KOOK (bak/wok/grill/marineer) dus, omdat ik dat lekkerder vind. Dat is niet persé uren achter het fornuis, zat dingen die in een minuut of 20 klaar kunnen zijn. Op een wortel knabbelen als maaltijd vind ik geen alternatief.

Vooruitkoken doe ik niet vaak, maar als ik toch een curry/pastasaus/bonenschotel maak, dan is een dubbele portiemaken geen extra moeite.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven