Invriezen, opbakken of in koelkast bewaren

22-06-2019 19:32 24 berichten
Stel je woont alleen en hebt een verpakking met 2 kipfilets of hamburgers of vis en wil er maar een bakken die dag. Wat doe je dan met het andere stuk vlees of kip of vis als je de volgende dag of 2 dagen later die wil gaan eten.

Ik heb altijd geleerd dat als een verpakking open is je het andere stuk vlees moet invriezen. Maar dit lijkt me nogal omslachtig als je het de volgende dag wil bakken. Kan het in een boterhamzakje in de koelkast?

Wat doen jullie met het stuk vlees of vis dat over is en je de volgende dag wil bakken

Totaal aantal stemmen: 83

In een zakje of bakje in de koelkast (84%)
Opbakken en dan in de koelkast (14%)
Invriezen en volgende ochtend uit de vriezer halen (1%)
Dat doe ik in de koelkast.
Ik koop altijd verpakkingen van twee en eentje wordt klaargemaakt en de ander gaat in de groentela, daar is het het koelst en dan blijft het nog een aantal dagen goed.

Ik kijk in de super wel altijd naar de datum en pak dat de verpakking die het meest vers is. Neem nooit iets met 35% korting, dat is vragen om moeilijkheden, vooral met kip en vis.
Koelkast en dan de dag erna gewoon opeten.
Even weer goed verpakken en de volgende dag gebruiken.
Dank jullie :D
Alle reacties Link kopieren
Of in een zakje in de koelkast, of op dezelfde manier alles in een keer bakken, wat over is in de koelkast en dan de volgende dag in de magnetron.

Ik koop rustig dingen met de datum van vandaag als ik het ook dezelfde dag ga koken en opeet. Zonde van die beesten om ze voor niets te laten sterven en er is niets mis mee zolang je het maar koel vervoert en goed verhit op die dag.
Alle reacties Link kopieren
Als ik het de volgende dag zou willen opeten dan goed verpakt in een bakje in de koelkast.
Twee dagen later zou ik met vis niet doen, dan beter invriezen.
nounou
Gewoon in de koelkast. Maar komt best wel 'ns voor dat ik niet binnen 2 dagen trek krijg in het tweede portie en dan belandt het helaas in de kliko. Vind het vooral erg irritant als er geen eenpersoonsverpakkingen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon klaarmaken en de volgende dag opwarmen. Alleen als ik weet dat ik het de volgende dagen niet eet, gaat het de vriezer in, rauw. En meestal doe ik de moeite niet eens om de pan in de koelkast te zetten
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Cateautje schreef:
22-06-2019 19:37
Ik koop altijd verpakkingen van twee en eentje wordt klaargemaakt en de ander gaat in de groentela, daar is het het koelst en dan blijft het nog een aantal dagen goed.
In de groentenla is de koelkast juist niet het koelst (KLIK)
Alle reacties Link kopieren
Als ik het langer dan 24 uur moet bewaren gooi ik het in de diepvries.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik weet niet hoe je het klaarmaakt, maar als je het gewoon bakt, waarom maak je niet meteen 2 porties ipv dat je 2x je pan moet opwarmen, afwassen etc. Het is dezelfde moeite om 1 of 2 stuks te bakken. Met die hitte die gaat komen is het dan ook fijn als hij al gedaan is: dan maak je deze week een salade met koude kip erdoor. Je kan hem ook kant en klaar invriezen. Ik heb in de vriezer liever dingen die je al kan eten dan dat je nog helemaal moet gaan koken.
Alle reacties Link kopieren
Als ik het de volgende dag eet rauw in de koelkast, anders rauw in de vriezer.
Cateautje schreef:
22-06-2019 19:37
Ik koop altijd verpakkingen van twee en eentje wordt klaargemaakt en de ander gaat in de groentela, daar is het het koelst en dan blijft het nog een aantal dagen goed.

Ik kijk in de super wel altijd naar de datum en pak dat de verpakking die het meest vers is. Neem nooit iets met 35% korting, dat is vragen om moeilijkheden, vooral met kip en vis.
Juist niet. Het middelste deel is het koudste deel.

https://www.consumentenbond.nl/koelkast ... r-koelkast
Alle reacties Link kopieren
blijmetmij schreef:
22-06-2019 21:04
Ik weet niet hoe je het klaarmaakt, maar als je het gewoon bakt, waarom maak je niet meteen 2 porties ipv dat je 2x je pan moet opwarmen, afwassen etc. Het is dezelfde moeite om 1 of 2 stuks te bakken. Met die hitte die gaat komen is het dan ook fijn als hij al gedaan is: dan maak je deze week een salade met koude kip erdoor. Je kan hem ook kant en klaar invriezen. Ik heb in de vriezer liever dingen die je al kan eten dan dat je nog helemaal moet gaan koken.
Dit natuurlijk, je gaat toch net alles 2x doen.
Alle reacties Link kopieren
humanista schreef:
22-06-2019 22:33
Dit natuurlijk, je gaat toch net alles 2x doen.
Hoe doen jullie dat dan?
Jullie bakken 2 stukjes vlees/vis en doen er dan 1 gebakken in de koelkast.
En dan? Hoe warm je het dan op zonder een pan schoon te maken of op te warmen enz.
Je eet hem toch niet koud op ofzo?
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
IBIopviva schreef:
22-06-2019 23:18
Hoe doen jullie dat dan?
Jullie bakken 2 stukjes vlees/vis en doen er dan 1 gebakken in de koelkast.
En dan? Hoe warm je het dan op zonder een pan schoon te maken of op te warmen enz.
Je eet hem toch niet koud op ofzo?
Opwarmen op je bord in de magnetron of stoomoven de volgende dag en dan opeten.
Alle reacties Link kopieren
aikidoka schreef:
22-06-2019 23:26
Opwarmen op je bord in de magnetron of stoomoven de volgende dag en dan opeten.
bah lijkt me echt niet lekker om eerlijk te zijn.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
IBIopviva schreef:
22-06-2019 23:18
Hoe doen jullie dat dan?
Jullie bakken 2 stukjes vlees/vis en doen er dan 1 gebakken in de koelkast.
En dan? Hoe warm je het dan op zonder een pan schoon te maken of op te warmen enz.
Je eet hem toch niet koud op ofzo?
laat die overgeblevene gewoon in de pan staan,99 van de 100 keer gewoon buiten de koelkast, volgende dag warm ik het op
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
IBIopviva schreef:
22-06-2019 23:39
bah lijkt me echt niet lekker om eerlijk te zijn.
Nou hangt er van af; een gebakken kipfilet kan je in reepjes snijden voor in een wrap of salade, en dan haal ik in de magnetron alleen de koelkastkou eraf. Als je hem in zijn geheel eet, kan dat in de magnetron maar dat heb ik zelf nog nooit geprobeerd want wij eten nooit kipfilet. Hij zou droog kunnen smaken, maar dat ligt ook aan het magere product; kippendijtjes zijn wat vetter en smaakvoller en redden dat wel.

Van een stuk vis is het wat lastiger: bij opnieuw opwarmen wordt het te gaar. Dan zou ik eerder voor 2 dagen vis curry maken of gevulde vissoep. Dat kan je weer invriezen of binnen 2 dagen opeten uit de koelkast. Wij gebruiken regelmatig gerookte vis, en dat kan je aangebroken in de koelkast bewaren. Dan juist goed verpakken zodat je andere eten er niet naar ruikt.

Hamburgers zou ik niet van tevoren bakken. Als het echt om een eenpersoonshuishoudens gaat, zou ik voor die incidentele hamburger gewoon naar een goede (bio?) slager gaan en er eentje kopen.

Karbonaadjes, kippenpoten en worstjes lenen zich uitstekend om in een grotere portie vooraf te maken (bv karbonaadjes met mosterd-uiensaus of kippenpoten met gezeefde tomaat, ui en knoflook, palmsuiker en sambal). Dan verpak ik het vlees met de saus erbij in diepvrieszakken of bakjes en kan ik ze uit de magnetron eten. Gehaktballetjes zonder saus invriezen als ze een beetje knapperig gebakken zijn.

Mijn man eet vegaburgers en die durven we wel een tijd aangebroken in de koelkast te bewaren.

Mijn oma maakte vroeger aan het begin van de week een grote pan met vlees; suddervlees, karbonaadjes, speklapjes, gehaktballen enzo. Dat stond dan in de kelder onder een dikke laag jus die ook als een soort deksel werkte (gestold vet bovenop). Iedere dag ging die pan op het vuur en werd alles doorgewarmd; wat overbleef ging weer naar de kelder.

Ik heb wel eens (bij Johannes van Dam ofzo) gelezen dat een deel van de smaak van "vroeger" (als in: niemand kon de gehaktballen zo lekker maken als mijn moeder-dat idee) kwam uit het fermenteringsproces in die jus. Dat is niet na te bootsen op een andere manier, maar deels verzuurde er iets dat wel veel smaak/aroma gaf en waar je dus prima tegen kon. Zulke grote pannen (katholiek gezin) pasten nou eenmaal niet in de koelkast; als ze die al hadden...
Jus van vroeger gaf ook veel meer smaak aan de saaie gekookte aardappels en gaargekookte groenten: dat is niet te vergelijken met wat gestold vet uit de pan van nu of uit een zakje met een soort bouillonpoeder er in.

Huisvrouwen waren vroeger nou eenmaal een veel groter deel van hun dag kwijt met eten bereiden. De groentesoep werd ook in een enorme pan bereid en meerdere dagen opgewarmd; bij warm weer ging dat wel eens mis en dan was de soep zuur. Dat gebeurde bij mijn oma op het laatst wat vaker, want die bleef "weeshuisstijl" koken toen ze nog maar in haar eentje was. Zo was ze het gewend dus alles in bulk in de kelder. Was wel een beetje griezelen en alles eerst stiekem afspeuren naar schimmel voor je inging op het aanbod om mee te eten...
anoniem_327275 wijzigde dit bericht op 23-06-2019 08:34
35.87% gewijzigd
Een losse kipfilet zou ik dan weer niet ongekoeld in de pan op het fornuis laten staan om 2 redenen:

1- je keuken wordt veel warmer dan de ouderwetse kelder
2- bij kleinere porties heb je niet genoeg vette jus om alles "luchtdicht" mee af te dekken.
Het vlees van vroeger stond echt in de jus onder een vetlaag en dat conserveert ook.
Voor ons is de bio slager c.a. 25 min fietsen (enkele reis), dus vaak sla ik extra in om direct in te vriezen. Een groot stuk ontbijtspek bijvoorbeeld; kan je heel makkelijk een stukkie afsnijden met een scherp mes terwijl het bevroren blijft. En verder kippenpoten, een portie spare- ribs voor op de bbq of lamsgehakt ( niet in de supermarkt te koop) en worstjes. Sommige dingen vries ik in na bereiden, de spek en spare-ribs en een pond gehakt gaan er direct in. Voor een eenpersoonshuishoudens kan je dus prima op zaterdag even naar een (scharrel?) slager gaan en alles vooruit kopen en in losse zakjes laten verpakken. Dan haal je 's ochtends uit de vriezer wat je die avond wilt verwerken; dat ontdooit wel in de koelkast.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie meerdere keren het bericht om de 2 stuks gelijk te bakken en de volgende dag op te warmen. Ja, dat kan met draadjesvleesachtige dingen maar toch niet met een tartaartje, speklap, schnitzel etc. Gewoon de volgende dag bereiden of invriezen als het voor later is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven