Rabarber

23-06-2019 20:32 39 berichten
Ik heb vanmiddag de laatste rabarber uit de tuin gehaald. Er zijn nog genoeg nieuwe stelen in de maak maar uit principe eten we na 21 juni geen rabarber meer uit de tuin. Wij zijn dol op rabarbermoes als toetje of bijgerecht. Maar nu heb ik even geen inspiratie meer. Natuurlijk kan ik googelen maar ik heb liever beproefde (familie) recepten. Wie weet iets lekkers voor de laatste 2/3 kilo rabarber? Mijn dank is groot!
Alle reacties Link kopieren
Rabarber met aardbeien jam. En dan de halva variant jam, anders te zoet.

Vorige week een cake gemaakt met rabarber, maar meer dan een 1/2 kilo gaat daar niet in.

Chutney.
Taart/cake!
Alle reacties Link kopieren
“Uit principe eten we na 21 juni geen rabarber meer uit eigen tuin”.

Waarom als ik vragen mag?
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
vandale schreef:
23-06-2019 20:40
“Uit principe eten we na 21 juni geen rabarber meer uit eigen tuin”.

Waarom als ik vragen mag?


Oxaalzuur
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vanmiddag deze gemaakt:
https://www.allrecipes.com/recipe/16143 ... barb-cake/

Succesrecept van de week!
GlitterCupcake schreef:
23-06-2019 20:43
Oxaalzuur
krijtje meekoken geen probleem
Alle reacties Link kopieren
Crumble met rabarber, zoet en zuur vind ik een geweldige combinatie
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
GlitterCupcake schreef:
23-06-2019 20:43
Oxaalzuur

Dat dus. Ik heb mijn twijfels erbij maar kies toch maar voor zeker. RB, aan taart/cake heb ik ook gedacht maar wil daar graag een beproefd recept van. Internet staat vol recepten maar dat zijn veelal nieuw bedachte recepten van foodies. Bij ingrediënten als chiazaad oid haak ik af.
Appeltaartmetrozijn schreef:
23-06-2019 20:36
Rabarber met aardbeien jam. En dan de halva variant jam, anders te zoet.

Vorige week een cake gemaakt met rabarber, maar meer dan een 1/2 kilo gaat daar niet in.

Chutney.

Ah, dat is wel inspirerend. Zelfgemaakte jam met rabarber en ander fruit. Er komt ook nog een lading kersen en kruisbessen aan. Chutney maak ik meestal van mango op zijn surinaams. Zal eens kijken hoe dat uitpakt met rabarber. Combi zoet/zuur/peper lijkt me wel lekker. Thanks!
redbulletje schreef:
23-06-2019 20:38
Taart/cake!
Dit ja! In stukjes in de cake, heerlijk!
Of jam maken. Half rabarber, half iets zoeters (aardbeien ofzo), geleisuiker-speciaal erbij conform beschrijving op pakje, zo klaar. En kun je hartje winter nog steeds genieten van rabarber.

Wat ik je niet kan aanraden is sap. Blegh, wel erg verantwoord en gezond hoor, maar nee, ik kan er niks mee.
Rauw knabbelen.
Alle reacties Link kopieren
Tarte tatin!
Het is beter om een kaars aan te steken, dan de duisternis te vervloeken.
~ In loving memory of AnnA.
Alle reacties Link kopieren
Belle73 schreef:
23-06-2019 20:50
Crumble met rabarber, zoet en zuur vind ik een geweldige combinatie
Dit ja, heerlijk!!
Alle reacties Link kopieren
Moet je minstens een kilo pp eten hoor, voor oxaalzuur een probleem is
Gewoon lekker hele zomer van genieten
S-Meds schreef:
23-06-2019 20:48
krijtje meekoken geen probleem

Dat is me sowieso van thuis uit geleerd omdat rabarber veel oxaalzuur bevat. Maar na 21 juni schijnt het oxaalzuur wat vnl in de bladeren zit terug in de stelen te lopen. Dan blijkt krijt meekoken niet meer afdoende te zijn. Ook heb ik me laten vertellen dat krijt van nu heel anders is van samenstelling dan het krijt van toen. Ik kom er niet echt aan uit maar kies dus het zekere voor het onzekere. Niet te vaak rabarber en niet na 21 juni. Ik kook ook geen krijt mee. Stukjes gekookte rabarber in een cake lijkt me wel lekker. Of appeltaart half appel half rabarber. Morgen krijg ik visite dus die ga ik als eerste proberen!
Alle reacties Link kopieren
sistasista schreef:
23-06-2019 21:20
Dat is me sowieso van thuis uit geleerd omdat rabarber veel oxaalzuur bevat. Maar na 21 juni schijnt het oxaalzuur wat vnl in de bladeren zit terug in de stelen te lopen. Dan blijkt krijt meekoken niet meer afdoende te zijn. Ook heb ik me laten vertellen dat krijt van nu heel anders is van samenstelling dan het krijt van toen. Ik kom er niet echt aan uit maar kies dus het zekere voor het onzekere. Niet te vaak rabarber en niet na 21 juni. Ik kook ook geen krijt mee. Stukjes gekookte rabarber in een cake lijkt me wel lekker. Of appeltaart half appel half rabarber. Morgen krijg ik visite dus die ga ik als eerste proberen!
Heb artikel gelezen Volkskrant. Dat geldt echt alleen bij meer dan kg pp. Kom je niet aan met een rabarbertaartje
Met boter en suiker in de oven bakken
Alle reacties Link kopieren
Rabarber / gember jam is een van mijn favorieten!

En appel - rabarber crumble is ook niet te versmaden.
Alle reacties Link kopieren
Inkoken samen met aardbeien en blauwe bessen of frambozen. Wel veel suiker erin doen. En dan lekker koud eten of door de yoghurt/vla. En alles wat over is invriezen. Hier staat ook nog een maaltje in de tuin....
Pergamon schreef:
23-06-2019 21:24
Rabarber / gember jam is een van mijn favorieten!

Heb je daar een recept of een link van? Heb toevallig nog een flinke knol gember liggen. Heb van de week gemberbier en chinese kruidenolie gemaakt en nu dus over. Klinkt heerlijk als je net als ik gek bent op gember!
Ow jee, tarte tartin met rabarber en een flinke klodder room lijkt me ook wel wat. Toch maar door oogsten dan zolang het groeit? ;-D
rups13 schreef:
23-06-2019 21:30
Inkoken samen met aardbeien en blauwe bessen of frambozen. Wel veel suiker erin doen. En dan lekker koud eten of door de yoghurt/vla. En alles wat over is invriezen. Hier staat ook nog een maaltje in de tuin....

Dat heb ik ook gedaan maar niks ingevroren, het haalde de vriezer steeds niet haha. . Maar de aardbeien zijn nu helaas opperdepop. En de bedoeling is wel om alles wat uit de tuin komt te gebruiken, niet om er dure dingen bij te kopen. Zoals ik al zei komen er nog genoeg kersen de komende 2/3 weken (nah, iig wat de vogels voor me over laten dan) maar dat lijkt me geen combi met rabarber?
Alle reacties Link kopieren
Taart zoals een appeltaart maar ipv kg appels nu 500 gram aardbeien, 500 gram rabarber, beetje suiker en schepje custard voor wat binding. Vrijdag gebakken en hij is weer heerlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven