Vegan barbecue

29-07-2019 18:36 58 berichten
Nee, geen foutje in de titel. Ik zoek tips voor de lekkerste vegan barbecue-recepten.

Ik organiseer mede een barbecue en er komt 1 principiële vegan - naast een stuk of 8 overtuigde alleseters. Plan is een wegwerpbarbecue te regelen zodat de gerechten elkaar niet raken of kunnen druipen (horror volgens een recent topic), maar wat leg ik erop? Alleen groentespiezen is wat karig, mais eet zo onhandig. Ik wil ook niet dagen in de keuken staan voorbereiden.

Wie heeft er tips? Bedankt!

Ps Geen barbecue is géén optie ;)
Bloemkoolbiefstuk? Ik weet niet of dat lukt gegrild, maar in de pan gebakken zie ik dat wel eens.
Vegan en barbecue is (bijna) een oxymoron. :proud:
Ik ben geen vegan, ook geen vegetariër.
Maar ben wel gek op groenten voor op de bbq.
Als ik bbq zorg ik minimaal voor:
- Schijven zoete aardappel, courgette en aubergine. Gemarineerd in wat olijfolie en kruiden.
- stokjes met kastanjechampignons, gemarineerd in beetje sojasaus, verse knoflook én balsamico azijn :-P)

Jummie!
anoniem_131446 wijzigde dit bericht op 29-07-2019 18:41
6.13% gewijzigd
Vraag je vegan om advies.
Aardappeltjes met schil op sate prikker.
Maiskolven, eet juist heel makkelijk!
Champignons op prikkers.
Courgette en aubergine dikke plakken.
Vega balletjes (die Indische smaken lekker).
Vega kip met sate saus.
Vega garnalen zijn ook lekker. Met chili saus.
Stokbrood met tapenades.
Alle reacties Link kopieren
Groente spiezen, gevulde champignons (wel extra veel anders zijn ze op voor vegan aan t eten komt)
Falafelballetjes oid aan spiezen.

Mooie salades en fruit kan altijd.

Vega wel vis, echt vega of vegan?
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Portabello’s insmeren met knoflookolie en grillen.
Aubergine in dunne plakken, insmeren met kruidenolie met veel knoflook en grillen. Lekker met soya yoghurt met knoflook en munt.
Vraag de vegan of hij of zij favoriete vegan vleesvervangers heeft en grill die.
Plakken watermeloen insmeren met chili olie en grillen.
Shi takes op een stokje, insmeren met knoflookolie en grillen
Paprika’s grillen, geblakerde vel eraf trekken, goede extra vergine olijfolie en peper en zout eroverheen.
(Zoete) aardappels poffen en eten met soya creme fraiche en lente uitjes.


Ananas grillen en serveren met muntsuiker.
Bananen in snijden, pure chocoladestukjes erin doen, alufolie eromheen en verwarmen op de barbecue.
Je hebt ook lekkere vegan schijven of groenteburgers (nu toevallig bij de coop in de aanbieding, 3 voor 5 euro).
Alle reacties Link kopieren
Naast aardappels kun je ook uien en bietjes poffen. Ook wortels kun je in alufolie inpakken en in de kolen leggen.

Let trouwens bij tapenades en stokbrood op dat er geen dierlijke producten in zitten.
puntillita schreef:
29-07-2019 18:36
Plan is een wegwerpbarbecue te regelen zodat de gerechten elkaar niet raken of kunnen druipen (horror volgens een recent topic)
:worship: :applause:

Dat had ik geschreven. Kleine moeite en je vegan vriend zal je dankbaar zijn.
De AH heeft (tijdelijk?) vegan spiesjes voor de BBQ, ligt bij de andere veggie/vegan burgers. En de jumbo heeft verse knoflooksaus die ook (‘per ongeluk’) vegan is (even de ingrediënten checken, er circuleert ook een niet vegan-versie).
Alle reacties Link kopieren
Gevulde flespompoen

Ik maak het meestal met kaas voor vegetariërs maar er is vast ook een veganistische variant van te maken.
Gepofte zoete aardappel met tapenade of vegankuidenboter
Tempeh spiesjes met pindasaus
Gegrilde aubergine (olijfolie/zeezout) plakken
Maiskolf
Gemarineerde champignonsspiesjes
Vegan nepvlees in alle soorten en maten.
Salades, stokbrood, fruitsalades
Alle reacties Link kopieren
Zwarte bonen-champignon burgers maken......
Alle reacties Link kopieren
Zoete puntpaprikas
Vullen met Boursin au Cuisine
Ietsje chilipoeder erover
In alufolie op de bbq


Pastasalade
Wokkelpasta, paprika, ananas, appel, rucola, pijnboompitten, samba-saus van Calvé
Lady*Voldemort schreef:
29-07-2019 18:40
Vraag je vegan om advies.
.
Dan krijg ik er een preek bij, ik verras haar liever.
Apatura schreef:
29-07-2019 18:48
Vega wel vis, echt vega of vegan?
.
Vegan-vegan zelfs
piepp schreef:
29-07-2019 19:55
Zoete puntpaprikas
Vullen met Boursin au Cuisine
Ietsje chilipoeder erover
In alufolie op de bbq


Pastasalade
Wokkelpasta, paprika, ananas, appel, rucola, pijnboompitten, samba-saus van Calvé
Boursin en calve zijn niet vegan.
Maud*de*Braose schreef:
29-07-2019 18:39
Bloemkoolbiefstuk? Ik weet niet of dat lukt gegrild, maar in de pan gebakken zie ik dat wel eens.
aikidoka schreef:
29-07-2019 18:52
Portabello’s insmeren met knoflookolie en grillen.
.
Plakken watermeloen insmeren met chili olie en grillen.
.
(Zoete) aardappels poffen en eten met soya creme fraiche en lente uitjes.
.
Ananas grillen en serveren met muntsuiker.
.
Bananen in snijden, pure chocoladestukjes erin doen, alufolie eromheen en verwarmen op de barbecue.
.
Goede ideeen! Die laatste eet ik misschien zelf wel op :-D
Alle reacties Link kopieren
piepp schreef:
29-07-2019 19:55
Zoete puntpaprikas
Vullen met Boursin au Cuisine
Ietsje chilipoeder erover
In alufolie op de bbq


Pastasalade
Wokkelpasta, paprika, ananas, appel, rucola, pijnboompitten, samba-saus van Calvé
Die boursin is niet vegan en de sambasaus wellicht ook niet.

Er zijn al lekkere suggesties gedaan. Zelf experimenteer ik de laatste tijd met grote paddestoelen (heeft meerdere namen, tropische beurszwam is er een van, de andere vergeet ik steeds), beetje insmeren met olie, peper en zout of wat uitgebreider marineren, zijn heerlijk op de barbecue en omdat ze groot en stevig zijn, ook een prima vleesvervanger (dan bedoel ik niet dat het nodig is om vlees te vervangen, maar meer dat er met zo'n paddenstoel iets substantieels op je bord ligt zeg maar, in plaats van allemaal kleine dingetjes of prutjes, wat je anders snel krijgt). Het is ook leuk om met zo'n paddenstoel uit te pakken, omdat je die niet dagelijks ziet en dan toch iets bijzonders hebt (weer eens wat anders voor de veganist i.p.v. altijd maar een soort burger, veelal gepaneerde zooi).
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
puntillita schreef:
29-07-2019 20:11
.
Vegan-vegan zelfs
:heart: lief dat je iets moois voor hem/haar op tafel wil zetten.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Sticky tempeh, pulled jackfruit of kipstuckjes op een spiesje. Allemaal goed gemarineerd (op het www is voldoende inspiratie te vinden). Als je je makkelijk wilt maken, een beyond meat burger (hoewel de meeste vegans die ik ken hier geen fan van zijn).

En veel geroosterde groenten natuurlijk.

Ik wil zelf binnenkort een watermeloensteak proberen, heel benieuwd naar.
Het is voor een vegan ook fijn dat de bijgerechten (grotendeels) vegan zijn. Anders loop je het risico dat je niet oplet en de vleeseters vrolijk de paar vegan bijgerechten hebben opgepeuzeld en er voor jou niks meer is (en als de gastheer/vrouw heel expliciet die gerechten speciaal voor de vegan reserveert, wil sowieso altijd iedereen 'proeven').

Lekkere bijgerechten zijn bijvoorbeeld:
- Aardappelsalade met guacamole (400g aardappel, 2 grote avocados, 1 rode ui, limoensap, koriander, eventueel rode peper, zout en peper)
- Stokbrood met bijvoorbeeld hummus, tomatensalsa, baba ganoush, vegan pesto
- Salades met dressings op basis van olijfolie (ipv zuivel)

Verder worden hier veel goede tips gegeven. Let een beetje op de balans tussen groente en proteine: vegan vleesvervangers of peulvruchten zijn daar bijvoorbeeld goede bronnen van.
Alle reacties Link kopieren
Als parttime vleeseter heb ik onlangs de beyond meat burger gehad, die was heerlijk. Het lijkt wel op vlees, dat is voor een vegan misschien wat minder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven