Welke (koeken)pan

05-08-2019 12:15 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Onze Tefalpannen hebben het begeven: alles blijft aan de bodem plakken, schroefjes en handgrepen laten los en breken af, etc. Ofwel, ellende. We hebben ze nu een jaartje of vier, maximaal. En dat vind ik niet lang, gezien het geld wat we er aan uitgegeven hebben.

We zijn nu dus op zoek naar een ander merk, en wellicht ook een ander soort, pan. Het liefst zoek ik iets wat jaren mee gaat, wil dus ook best een keer wat geld ervoor neerleggen. We koken beide graag en soms ook uitgebreid. Ik heb alleen niet zoveel verstand van pannen en bij de Blokker hoef ik niet om advies te vragen want dan krijg ik weer Tefalpannen mee. Mijn vragen:
- Wil ik met of zonder anti-aanbaklaag?
- Welk materiaal is fijn en gaat, eventueel met het juiste onderhoud, wel jaren mee. En is er materiaal wat wel in de vaatwasser mag en kan (we hebben de Tefalpannen braaf afgewassen met de hand, maar we zijn meer fan van in de vaatwasser zetten)?

En natuurlijk: welk merk raad jij aan?

Bedankt!

Liefs, kevers
Alle reacties Link kopieren
Ik heb Tefal pannen die ik pakweg iedere twee jaar vernieuw, dan zijn ze op. Sinds een jaar ook een De Buyer koekenpan waar ik wel aan heb moeten wennen maar die bakt nu wel fijn en als het goed is gaat ie jaren en jaren mee.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Voor mijn vriend heb ik zo’n koekenpan gekocht zonder aanbaklaag, met een rode stip in het midden. Heel fijn ding, er bakt werkelijk niets aan. Aardappels bakken doet hij niet zo goed, daarvoor hebben we een gewone aluminium pan. Alles zonder teflon, want dat vind ik geen fijne pannen. Thuis heb ik hapjespannen van BK die eigenlijk te zwaar zijn. Ik kan ze met een hand niet hanteren. Voor eieren, pannenkoeken e.d. heb ik ook een aluminium pan.
Aanvulling: ik googelde de pan en kwam erachter dat die met de rode stip toch een Tefal is, met een keramische anti-aanbaklaag. Daar merk je in de praktijk geen nadeel van. Hij krast niet en we doen hem ook gewoon in de vaatwasser.
anoniem_228429 wijzigde dit bericht op 05-08-2019 12:23
20.53% gewijzigd
Ikea , de duurste van de anti aanbakpannen , echt super !
Ik heb le creuset les forgees pannen. Erg fijn, maar die doe ik niet in de vaatwasser.
Alle reacties Link kopieren
ik heb deze, van Ikea:

https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40343652/

Fijn ding en nog 5 jaar garantie ook.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Mauviel. Zijn van koper en van professionele kwaliteit. Wel ontzettend duur.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben deze van Ikea:

https://m2.ikea.com/nl/nl/p/trovardig-k ... -50270179/

We hebben ze in 3 verschillende maten, maar de kleinste vind ik wat onprettig, omdat de steel te zwaar is voor de pan en hij dan niet echt stabiel op ons gasfornuis staat. We hebben ze nu een jaar of 3 en zien nog geen verslijt. We wassen ze wel met de hand af.
Alle reacties Link kopieren
De Buyer stalen pannen. Spotgoedkoop, gaan je leven lang mee, geen anti-aanbak. Wel zwaar, en je moet leren hoe je ze moet inbranden en gebruiken. Als je ze goed gebruikt bouwen ze hun eigen natuurlijke anti-aanbaklaag op. Kunnen ook in de oven. Daar doe ik 90% mee.

Als ik echt anti-aanbak nodig heb (visje op de huid bakken ofzo, dat gaat toch echt fijner) dan heb ik gewoon een goedkope pan van een tientje. Als die het niet meer lekker doet gooi ik hem weg en koop een nieuwe. Meestal gaan ze wel een jaar of 2 mee.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
kijk ook hoe je de koekenpan gebruikt! Zorg dat die goed warm wordt, olie/boter ook eerst goed verhitten voordat je er eten in doet. Niet laten aanbranden, en niet met scherpe dingen in de pan roeren.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Hier hebben we al een paar jaar een pan van Sola. Hoeft maar een heel klein beetje olie of boter in en het brand niet aan/blijft niet aan de bodem plakken wat ik bij tefal en andere pannen wel heb als ik er wat minder boter/olie in doe. Beste koekenpan die ik tot nu toe heb gebruikt.

De pan is van deze lijn: https://sola.nl/bakken-braden/premium-p ... r-cooking/
Creuset pannen! Deze hebben ook met anti aanbaklaag. Doe ik al jaren mee, garantie op die laag geven ze ook! Super blij mee, jaren goedkope pannen gekocht, ga ik nooit meer doen!

Ik heb verschillende soorten pannen, & koekenpannen -> ook zonder anti aanbaklaag. Maar voor sommige dingen is het gewoon handiger om even een anti aanbaklaag pannetje te gebruiken.
anoniem_279179 wijzigde dit bericht op 05-08-2019 13:28
34.67% gewijzigd
Ikea koekenpannen. Ik zweer erbij. Ondanks de vaatwasser, wassen we ze wel met de hand af.
Hier een mix van Tefal en IKEA, ze gaan allemaal in de vaatwasser. Nou kijk ik niet op van een krasje meer of minder, sommige pannen heb ik denk ik al 10 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Creuset. En Kitchen Aid.
not all who wander are lost
Ik heb alleen leCreuset en DeBuyer, ik zal echt nooit meer pannen met een teflon anti-aanbaklaag kopen. Het is in het begin wat meer werk, maar voor mij de moeite waard.

Oh ja, ik heb één keramische pan, maar die gebruik ik zelden.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik keramische pannen. Als je uitsluitend een siliconen spatel gebruikt om het gerecht om te scheppen, je snijdt nooit in de pan en je wast hem alleen maar af met een vaatborstel en nooit met een groene spons, dan gaat ook de allergoedkoopste van 5,95 heel lang mee.

Ik kook altijd vetarm en dan moet je niet proberen om dat in een stalen pan te doen. :)
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Gietijzeren pannen maken het eten ook heel lekker maar dan moet je wel ontzettend veel vet gebruiken. Poffers bijvoorbeeld van een gietijzeren plaat zijn het allerlekkerst. Maar ja, dan 250 kcal extra voor je schoteltje poffers. Tien minuten eten is dat.

Gietijzer maakt een heel lekker korstje.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
05-08-2019 18:02
Gietijzeren pannen maken het eten ook heel lekker maar dan moet je wel ontzettend veel vet gebruiken. Poffers bijvoorbeeld van een gietijzeren plaat zijn het allerlekkerst. Maar ja, dan 250 kcal extra voor je schoteltje poffers. Tien minuten eten is dat.
Onzin. Een goed ingebrande plaatstalen of gietijzeren pan heeft echt niet zoveel meer vet nodig dan een pan met antiaanbaklaag. Helemaal zonder vet werkt niet, maar echt veel vet is niet nodig.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Ik heb een gietijzeren braadpan van Hackman. Deze mag niet in de vaatwasmachine, maar het werkt perfect!
Alle reacties Link kopieren
De Buyer, zelf inbranden. Hoef je geen peperdure Le Creuset ofzo aan te schaffen.
Honey, you should see me in a crown
De buyer en de koekenpan van de 365 serie van Ikea. De eerste moet ingebrand worden en mag niet in de vaatwasser. Die van ikea is gewoon een makkelijke pan en is niet duur
Alle reacties Link kopieren
handigmetgeld schreef:
05-08-2019 18:05
Onzin. Een goed ingebrande plaatstalen of gietijzeren pan heeft echt niet zoveel meer vet nodig dan een pan met antiaanbaklaag. Helemaal zonder vet werkt niet, maar echt veel vet is niet nodig.
Ja ik heb weleens video's gezien over dat inbranden; met aardappelenschillen ging dat als in me goed herinner. Sommige winkels verkochten ze ook ingebrand, maar dan moet je daarna toch nog erg veel vet gebruiken omdat in sommige gerechten die meelrijk zijn het vet ook nog in de koolhydraten absorbeert. Dus ik zie daar liever vanaf. :-)

Het leven is veel makkelijker met een hapjespan van 8,95 als je daar alleen maar voorzichtig mee om hoeft te gaan. Zijn licht, makkelijk te hanteren, hebben een koel handvat, je kan ze lekker afsoppen of alleen maar onder de kraan afspoelen en dan gewoon opbergen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Fissler zonder anti-aanbaklaag. Ik heb de oude pannen van mijn grootouders gekregen. Zelf heb ik geen vaatwasser maar ze schijnen er wel in te kunnen.

De pannen van le Creuset zien er leuk uit maar ik vind ze zelf veel te zwaar.
Alle reacties Link kopieren
In mijn keuken ook DeBuyer carbonstaal pannen. Ik heb vier opeenvolgende maten, zo blij ben ik ermee.

In een pan met anti-aanbaklaag kun je niet te heet bakken, dan komen er gifstoffen vrij en je mag er niet met een mes in én je kunt ze niet in de oven of op je barbecue/vuurkorf zetten.

Nadelen van de plaatstalen pan vind ik: ze zijn zwaar, de steel kan heet worden, je moet ze inbranden en na sommige gerechten moet dat opnieuw. Ze kunnen ook roesten als je niet goed invet en ze mogen niet in de vaatwasser.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven