Toveren met aquafaba

09-08-2019 22:05 30 berichten
Aquafaba is het kookwater van kikkererwten (of als je ze niet gedroogd kookt; de vloeistof die in het blik zit). Het zit vol eiwitten en dus hebben mensen bedacht dat je het als vervanger van eiwit kan gebruiken (bijvoorbeeld als je wil koken of bakken zonder dierlijke producten).
Ik was een beetje sceptisch maar ik ben er de afgelopen dagen mee gaan experimenteren en het werkt echt!
Ik heb meringues gemaakt en ijs volgens deze recepten:
https://lisagoesvegan.com/vegan-meringue/
https://thehiddenveggies.com/aquafaba-ice-cream/
Het ijs kan ik morgen pas proeven want dat moet een paar uur in de vriezer maar de meringues zijn echt mega goed gelukt en smaken echt helemaal niet naar kikkererwt, maar gewoon zoals ik me herinner dat ze altijd al smaken. Ik was bang dat ik de instelling van de oven niet goed zijn krijgen want ik heb een hele oude gasoven maar ze zijn echt perfect geworden.

Ik heb ook nog geprobeerd mayo te maken volgens dit recept:
https://yupitsvegan.com/oil-free-vegan-mayonnaise/
maar daar ben ik minder enthousiast over. Het is best een lekker sausje maar het heeft gewoon echt niets met mayo te maken. Ik vond ook nog een recept van de minimalist baker en dat wil ik de volgende keer gebruiken:
https://minimalistbaker.com/easy-vegan- ... -aquafaba/

Ik maak best vaak zelf humus dus aquafaba genoeg ;)

Ik ben benieuwd of jullie er wel eens wat mee hebben gemaakt en ik hoor graag jullie succesrecepten!
Een offtopic kleinigheidje.

Aquafaba is latijn voor waterboon. Ik noemde mensen vroeger altijd rare faba, als ze iets grappigs zeiden.
Leuk om dat woord hier tegen te komen, is echt decennia geleden. :D
Klopt, omdat het dat dus letterlijk is: het water van bonen. Het schijnt dat je het van meerdere bonen kan maken maar dat het van kikkererwten het best opschuimt.
Ik zal je recepten opslaan, eens kijken wat ik ervan kan brouwen. :)
Alle reacties Link kopieren
Echt mayonaise zal t nooit worden.
Maar was er zelf heel verbaasd over. Maak t zelf met diverse groene kruiden erdoor!
Alle reacties Link kopieren
Ik lees ff mee ook verder.
Brrrr, ik ga al over m’n nek van dat spul als ik een blikje openmaak
De Meringuecitroentaart van Dr. Oetker kun je heel makkelijk met aquafaba vegan maken.
Alle reacties Link kopieren
Ooit een blik gekocht speciaal om chocolademousse te maken met aquafaba, die is er nooit gekomen. Ik trok het blik open, ging bijna over mn nek van de geur maar heb toch geprobeerd te mixen maar zo lang hield mijn neus het niet vol.

Kikkererwten vind ik heerlijk maar ik koop ze alleen nog maar gedroogd.
Foodisgood schreef:
09-08-2019 22:55
Kikkererwten vind ik heerlijk maar ik koop ze alleen nog maar gedroogd.
Maar dan moet je ze toch koken? Dat kookwater iets inkoken en voila: aquafaba. Ik koop ze ook altijd gedroogd dus ik had de aquafaba zelf gemaakt en dan heb je helemaal niet die sterke geur.
annie2 schreef:
09-08-2019 22:36
Echt mayonaise zal t nooit worden.
Maar was er zelf heel verbaasd over. Maak t zelf met diverse groene kruiden erdoor!
Welk recept gebruik je? Wat ik had gemaakt was eerder aioli.

Wat ik ook nog graag wil proberen zijn chocolademousse en mozzarella.
Oh en ik drink nu even niet maar ik ga ook zeker een keer whisky sours hiermee maken!
Ja, da's inderdaad heel leuk spul, dat bonenwater, ik heb er tot nu toe niet zoveel mee gedaan, wel meringues gemaakt, en ijs, dat was allebei goed gelukt (van de geur en smaak merk je in het eindprodukt niks meer, net zoals je eiwit als het stijfgeslagen is niet meer echt ruikt en proeft)
Mayo heb ik ook geprobeert, maar dat werd niks, zelfs geen mayo-achtig sausje.

Ik heb wel vaak gelezen dat je vegan mayonaise het best met sojamelk kunt maken, dat emulgeert ook echt als het goed is, maar dat heb ik nog niet geprobeert.
https://simpleveganblog.com/vegan-mayonnaise/
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg het bij kikkererwten niet afgegoten. Het is meer gelei dan vloeibaar. Tenminste als ik kikkererwten uit blik gebruik. Dan moet ik ze wel afspoelen voor gebruik en gooi ik de aquafaba dus eigenlijk weg...
Iemand tips om dat anders te doen? Ligt het aan het merk dat ik dan koop?

En nog iets: wat vinden jullie van het zoutgehalte? Dat is een stuk hoger dan bij kippen-eiwit...
Bonnieux schreef:
10-08-2019 00:37
Ik krijg het bij kikkererwten niet afgegoten. Het is meer gelei dan vloeibaar. Tenminste als ik kikkererwten uit blik gebruik. Dan moet ik ze wel afspoelen voor gebruik en gooi ik de aquafaba dus eigenlijk weg...
Iemand tips om dat anders te doen? Ligt het aan het merk dat ik dan koop?

En nog iets: wat vinden jullie van het zoutgehalte? Dat is een stuk hoger dan bij kippen-eiwit...
Ik maak het dus zelf en dan kan je zelf bepalen tot hoe ver je het inkookt. Ook heb ik geen zout toegevoegd tijdens het koken dus dat zat er niet in. Volgens mij kan je ook kikkererwten in blik zonder zout krijgen?
Leipuk topic! Ik had nog nooit van aquafaba gehoord en gooi het altijd weg, maar ga de volgende keer zeker eens de meringues proberen!
De Great British Bake Off had een vegan special met een aquafaba-opdracht. Op hun site staan wat recepten van die aflevering. Als ik het me goed herinner ook een meringuetaart met fruit en witte vegan chocolade.
Alle reacties Link kopieren
Rauwe peulvruchten bevatten fytinezuur, dat in het weekwater terechtkomt. Dat is niet zo erg als je ze daarna kookt, maar als je dat water verder niet meer verhit is het niet zo gezond.
Alle reacties Link kopieren
De geur van de aquafaba in blik verschilt per merk. Sommigen ruiken echt naar kattenvoer en sommigen amper.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
09-08-2019 22:57
Maar dan moet je ze toch koken? Dat kookwater iets inkoken en voila: aquafaba. Ik koop ze ook altijd gedroogd dus ik had de aquafaba zelf gemaakt en dan heb je helemaal niet die sterke geur.
Oh dan krijg je dat niet? Ik kook bijna nooit kikkererwten. Ik week ze een nachtje in water en gooi ze daarna in de oven.
Trotter schreef:
10-08-2019 09:26
Rauwe peulvruchten bevatten fytinezuur, dat in het weekwater terechtkomt. Dat is niet zo erg als je ze daarna kookt, maar als je dat water verder niet meer verhit is het niet zo gezond.
Aquafaba is het kookvocht van kikkererwten, dat is sowieso niet rauw.
Alle reacties Link kopieren
DingesEnzo schreef:
10-08-2019 18:26
Aquafaba is het kookvocht van kikkererwten, dat is sowieso niet rauw.

Je hebt gelijk! Ik dacht even dat het over het weekwater ging. Ik heb niets gezegd!
Alle reacties Link kopieren
Bonnieux schreef:
10-08-2019 00:37
Ik krijg het bij kikkererwten niet afgegoten. Het is meer gelei dan vloeibaar. Tenminste als ik kikkererwten uit blik gebruik. Dan moet ik ze wel afspoelen voor gebruik en gooi ik de aquafaba dus eigenlijk weg...
Iemand tips om dat anders te doen? Ligt het aan het merk dat ik dan koop?

En nog iets: wat vinden jullie van het zoutgehalte? Dat is een stuk hoger dan bij kippen-eiwit...

Door een metalen zeef gooien en een beetje schudden!
Ik kook kikkererwten en (andere peulvruchten) meestal vanaf gedroogd en geweekt. Het kookwater gebruik ik dan in een hartig gerecht. Het gaat pas ruiken als het iets ouder is (een dag of twee, of eerst ingevroren en dan weer ontdooid).
Eerlijk gezegd griezel ik van het idee om er zoete gerechten mee te maken :D maar misschien toch eens proberen.
nounou
Zazamaenade schreef:
10-08-2019 18:34
Het kookwater gebruik ik dan in een hartig gerecht.
Oh, zoals wat? Want ik vind juist bijna alleen maar zoete gerechten (alleen de mayo zou je hartig kunnen noemen)
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
09-08-2019 22:58
Welk recept gebruik je? Wat ik had gemaakt was eerder aioli.

Wat ik ook nog graag wil proberen zijn chocolademousse en mozzarella.
Heb je een recept van die mozzarella? Die wil ik ook wel proberen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven