IJzerrijke gerechten

19-08-2019 15:49 111 berichten
Hi allemaal,

Ik heb net een bloeduitslag binnen van het ziekenhuis en heb te horen gekregen dat ik bloedarmoede heb. Gelukkig niet heel ernstig, maar ik krijg wel ijzertabletten.

Daarnaast moet ik dus op mijn voeding letten. Op zich weet ik wel dat vitamine C goed is voor de opname én dat zuivel juist niet goed samen gaat met het opnemen van ijzer, maar ik ben nu vooral op zoek naar recepten van lekkere én ijzerrijke gerechten. Mag voor elke maaltijd, maar vooral voor diner. Ik eet gewoon vlees.



Voor de duidelijkheid:
Ik weet het verschil tussen heemijzer en non-heemijzer. Ik weet wat opname belemmert en wat opname bevordert, maar ik ben gewoon op zoek naar lekkere recepten die toevallig ook nog ijzerrijk zijn.
Bijvoorbeeld een alternatief voor overnight oats met yoghurt, een lunch zonder boterham met kaas bij wijze van spreke en hoe je toch biefstuk kan eten -die lekker is- ook al is ie niet meer rood van binnen. *Ik ben nl zwanger* Of moet ik toch aan andere rundvleesgerechten denken?


Ik ben dus gewoon op zoek naar lekker eten. De formulieren over welke voedingsmiddelen veel ijzer en weinig ijzer bevatten, die heb ik gekregen in het ziekenhuis.

Ik lees dan ook graag jullie creatieve input en Alvast dank voor al jullie inspiratie!!!
anoniem_643352ae0cd71 wijzigde dit bericht op 20-08-2019 08:13
41.59% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kan je gewoon vinden op de website van het voedingscentrum
https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/ijzer.aspx
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Roosvice Ferro

Heemijzer en non-heemijzer in voeding

IJzer komt in het eten voor in 2 vormen: als heemijzer en als non-heemijzer. Heemijzer komt alleen voor in dierlijke producten. Non-heemijzer komt voor in dierlijke en plantaardige producten. Het grootste deel van het ijzer dat we eten is non-heemijzer, ongeveer 90%. Zo’n 10% is heemijzer.
Bronnen van ijzer

Heemijzer zit alleen in dierlijke producten zoals vlees, vis en kip. In rund- of lamsvlees zit meer ijzer dan in varkensvlees of kip. Non-heemijzer zit zowel in dierlijke producten als in plantaardige voedingsmiddelen, zoals brood en volkorenproducten, peulvruchten, noten en donkergroene groenten zoals spinazie, postelein, paksoi, andijvie en snijbiet. Ei en vleesvervangers bevatten alleen non-heemijzer.

Bron: https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/ijzer.aspx
(daar staat per product hoeveel ijzer er in zit)
Hamerhaai en Lilalinda, dank maar die info had ik al :$

Ik ben gewoon op zoek naar inspiratie voor recepten :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
Roffatientje schreef:
19-08-2019 16:06
Hamerhaai en Lilalinda, dank maar die info had ik al :$

Ik ben gewoon op zoek naar inspiratie voor recepten :mrgreen:
Runderlappen eten dus
Als draadjesvlees bijvoorbeeld
Daar zijn veel varianten op

Maar echt Roosvice Ferro is heel handig als extraatje
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat dit mogelijk een beetje een te open vraag is. Mensen die ernstig tekort hebben, krijgen denk ik supplementen en mensen die geen tekort hebben, die eten gewoon een normale maaltijd. Als ik zeg 'lunch met een volkorenboterham met een gekookt eitje erop met een beetje peper en mayonaise', dan zit daar ijzer in, maar is niet echt heel boeiend toch? Zijn er specifieke ijzerrijke ingrediënten die je graag in een recept wil verwerken?
Misschien een domme vraag maar ik mag hem hier vast stellen.

Bevat vlees ( rund) wat nog rood is van binnen meer ijzer dan wanneer het niet meer rood is?

Ik moet toevallig ook op mijn ijzer letten en ben zwanger.
Voor de rest kreeg ik als tips in het ziekenhuis:

Nootjes eten tussendoor
Gedroogde abrikozen tussendoor

Op je brood ( volkoren) appelstroop en dan de variant waar ijzer aan toegevoegd is en een sapje met vitamine c ernaast voor de opname.

Groene groente.
Ik eet graag als lunchbbijv courget soep met een volkoren boterham.
Alle reacties Link kopieren
Marloesjuh51 schreef:
19-08-2019 16:15
Misschien een domme vraag maar ik mag hem hier vast stellen.

Bevat vlees ( rund) wat nog rood is van binnen meer ijzer dan wanneer het niet meer rood is?

Ik moet toevallig ook op mijn ijzer letten en ben zwanger.
Gewoon goed doorbakken eten, geen probleem

(mocht je het lusten, er zit veel ijzer in hertenvlees)
lilalinda schreef:
19-08-2019 16:19
Gewoon goed doorbakken eten, geen probleem

(mocht je het lusten, er zit veel ijzer in hertenvlees)
Bedankt! Dan ga ik wat vaker over op rundvlees.

Hertenvlees lust ik helaas niet, maar bedankt voor de tip!
Alle reacties Link kopieren
oh, en ongebruikelijk in NL; paardenvlees
lilalinda schreef:
19-08-2019 16:23
oh, en ongebruikelijk in NL; paardenvlees
Dat ken ik wel, mijn vriendin at dat vroeger altijd.

Ik lust helaas heel weinig soorten vlees. Na rundvlees en kip heb ik het wel gehad. Het liefst sla ik vlees zelfs over. Maar dat is niet gezond gebleken voor mij.
Alle reacties Link kopieren
ik heb mijn hele leven al ijzertekort en krijg om de zoveel tijd weer ijzertabletten. zodra ik ermee stop heb ik weer een tekort. is dat niet raar? de HA onderneemt geen extra stappen zoals het testen op coeliakie bijv..
lilalinda schreef:
19-08-2019 16:23
oh, en ongebruikelijk in NL; paardenvlees

Zit daar ook veel ijzer in? Dat kon ik niet terugvinden, maar altijd goed om te weten☺️
chocolol schreef:
19-08-2019 16:12
Ik denk dat dit mogelijk een beetje een te open vraag is. Mensen die ernstig tekort hebben, krijgen denk ik supplementen en mensen die geen tekort hebben, die eten gewoon een normale maaltijd. Als ik zeg 'lunch met een volkorenboterham met een gekookt eitje erop met een beetje peper en mayonaise', dan zit daar ijzer in, maar is niet echt heel boeiend toch? Zijn er specifieke ijzerrijke ingrediënten die je graag in een recept wil verwerken?
Zie mijn groene stukje, dus alternatieven voor bijv havermout en of steak ook lekker kan zijn als je m doorbakt en of daar speciale trucjes voor zijn om het toch mals te houden. In de Aziatische keuken Thais of Japans bijv hebben ze dan malse biefstukreepjes die niet uit elkaar vallen zoals draadjesvlees, maar ook geen taaie zeemlappen zijn.
Nu kan ik wel elke dag Thaise currys met rundvlees bestellen, maar dat wordt naast prijzig ook wat eentonig😬

Ik ben niet zo dol op ei ;-D
Alle reacties Link kopieren
FlowerBomb19 schreef:
19-08-2019 16:34
ik heb mijn hele leven al ijzertekort en krijg om de zoveel tijd weer ijzertabletten. zodra ik ermee stop heb ik weer een tekort. is dat niet raar? de HA onderneemt geen extra stappen zoals het testen op coeliakie bijv..
Daar moet je echt om vragen. Mijn huisarts heeft ook lang aan symptoombestrijding gedaan.
lilalinda schreef:
19-08-2019 16:10
Runderlappen eten dus
Als draadjesvlees bijvoorbeeld
Daar zijn veel varianten op

Maar echt Roosvice Ferro is heel handig als extraatje
Klaag, klaag, maar draadjesvlees associeer ik altijd meer met de winter. :$

Heb je toevallig een draadjesvlees recept dat ook zomers zou kunnen zijn?

Ik krijg ook ijzertabletten om mijn ijzertekort te verminderen, maar wat dieetaanpassingen lijken me ook nuttig. Ik wil het gewoon snel opkrikken. Ik heb eerder groot bloedverlies gehad en mijn bevalling zal ook niet meer maanden op zich laten wachten.
Marloesjuh51 schreef:
19-08-2019 16:18
Voor de rest kreeg ik als tips in het ziekenhuis:

Nootjes eten tussendoor
Gedroogde abrikozen tussendoor

Op je brood ( volkoren) appelstroop en dan de variant waar ijzer aan toegevoegd is en een sapje met vitamine c ernaast voor de opname.

Groene groente.
Ik eet graag als lunchbbijv courget soep met een volkoren boterham.
Klinkt lekker!! Dank je wel! Heb je een recept voor me?
Roffatientje schreef:
19-08-2019 16:47
Klinkt lekker!! Dank je wel! Heb je een recept voor me?
Heel makkelijk

250 gram uien
2 kleine courgettes
1 groenteboulion blokje

Even koken en daarna de staafmixer erop.
lilalinda schreef:
19-08-2019 16:19
Gewoon goed doorbakken eten, geen probleem

(mocht je het lusten, er zit veel ijzer in hertenvlees)
Is hertenvlees nu verkrijgbaar???
Marloesjuh51 schreef:
19-08-2019 16:49
Heel makkelijk

250 gram uien
2 kleine courgettes
1 groenteboulion blokje

Even koken en daarna de staafmixer erop.
Ahhh poepsimpel! Thnx!!
Alle reacties Link kopieren
Roffatientje schreef:
19-08-2019 16:46
Klaag, klaag, maar draadjesvlees associeer ik altijd meer met de winter. :$

Heb je toevallig een draadjesvlees recept dat ook zomers zou kunnen zijn?

Ik krijg ook ijzertabletten om mijn ijzertekort te verminderen, maar wat dieetaanpassingen lijken me ook nuttig. Ik wil het gewoon snel opkrikken. Ik heb eerder groot bloedverlies gehad en mijn bevalling zal ook niet meer maanden op zich laten wachten.
Maak een rendang met rijst
Niks winters aan
Roffatientje schreef:
19-08-2019 16:46
Klaag, klaag, maar draadjesvlees associeer ik altijd meer met de winter. :$

Heb je toevallig een draadjesvlees recept dat ook zomers zou kunnen zijn?

Ik krijg ook ijzertabletten om mijn ijzertekort te verminderen, maar wat dieetaanpassingen lijken me ook nuttig. Ik wil het gewoon snel opkrikken. Ik heb eerder groot bloedverlies gehad en mijn bevalling zal ook niet meer maanden op zich laten wachten.
Wat ik vaak doe is een grote bak met rundvleesgerechten kopen bij de toko/reastaurant. Voor 2 personen ben ik dan voor het vlees rond de 8 euro kwijt voor twee dagen.

En dan kook ik brocoli met rijst en vlees even in de magnetron.
Scheelt uren in de keuken.
FlowerBomb19 schreef:
19-08-2019 16:34
ik heb mijn hele leven al ijzertekort en krijg om de zoveel tijd weer ijzertabletten. zodra ik ermee stop heb ik weer een tekort. is dat niet raar? de HA onderneemt geen extra stappen zoals het testen op coeliakie bijv..
Oh wat slecht zeg! Ik zou daar echt op aandringen. Ik heb een paar mensen in mijn omgeving bij wie de coeliakie pas laat is gediagnosticeerd en zij hebben daardoor darmschade opgelopen.
Mocht je huisarts geen actie ondernemen, dan zou ik echt overstappen.
Dank iig allemaal voor jullie reacties tot nu toe!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven