Avondeten "reboot"

22-08-2019 12:08 49 berichten
Ik wil graag even spiegelen. Ik heb een gezin met 2 jonge kinderen. We eten voornamelijk vegetarisch of veganistisch doordeweeks en vlees eigenlijk alleen op de pizza of bij de friet. We zijn niet principieel dus met vlees, we zijn gewoon geen grote vleesliefhebbers.
Nu eten we vaker AGV vanwege de kinderen en omdat we dat van thuis uit ook kennen, maar eerlijk gezegd merk ik dat niemand er echt meer voor warm loopt. Mij incluis, trouwens.

Het leeft in mijn hoofd dat AGV 'hoort' met 2 opgroeiende kinderen, dat weet ik. Ze lusten best veel, niet dagelijks strubbelingen aan tafel. Ik wil dus van dat saaie avondeten af en zou graag eens willen peilen wat jullie zoal eten doordeweeks. Misschien is mijn denken wel 'juist' en ga ik er hier achter komen, maar toch, misschien doe ik andere inzichten op.

Ter info: we eten niet uitsluitend zonder pakjes/zakjes, maar wel zo min mogelijk.

Ik hoor het graag van jullie! :)
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je OP niet.... je zegt amper vlees te eten maar tegelijk eet je AGV?
Alle reacties Link kopieren
Geen kinderen hier.

Maar hier op het menu op doordeweekse dagen: pasta, chili con carne, zelfgemaakte soep, gepofte aardappels met vulling en groenten, ratatouille...
Wij eten zelden AGV. Omdat mijn jongste dat heel lekker vindt nu wel vaker dan vroeger, vooral stamppotten in de winter. Verder rijst met roergebakken groente en vlees, pastasalade, risotto, taco’s en bonenschotels.
Alle reacties Link kopieren
vivapimpelmees schreef:
22-08-2019 12:14
Ik snap je OP niet.... je zegt amper vlees te eten maar tegelijk eet je AGV?
AG Vega???
Alle reacties Link kopieren
Ik verzin in grote lijnen voor een dag of 4 eten.
En ik bedenk dan:
1x iets met aardappelen, 1x rijst, 1x pasta en dan nog 1x iets anders (taco's, pizza etc) of nog een keer pasta of rijst of aardappel.

In het weekend probeer ik 1x iets nieuws uit. Of maak iets wat ik wel ken, maar wat meer tijd/moeite kost
Alle reacties Link kopieren
Wat is je weekmenu dan?
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Ik haat gekookte aardappelen dus die eten we (2 volwassenen 2 kinderen) nooit. Wel pasta, rijst, wraps, gebakken aardappels... ik doe meestal check koolhydraten, eiwit, groente en dat het daaraan voldoet.
anoniem_370114 wijzigde dit bericht op 22-08-2019 12:32
7.09% gewijzigd
Wij eten zo'n 4x in de week AGV.
Ene keer koken we flink wat aardappels. Daar eten we wat van en de rest bakken we een andere keer. Heerlijk.
Met dit weer is de pastasalade populair. Of taco's met een salade.
Alle reacties Link kopieren
Alleen mijn man is dol op AGV, mij kunnen zowel de A als de V gestolen worden en kind eet al sinds ze 8 is vegetarisch. Voorbeelden waarbij zelfs mijn man geen vlees eet zijn pasta rode saus, lasagne, groente curry etc. Dat gebeurt ongeveer 4-5 maal per week, andere dagen nemen kind en ik vega burger maar daar maak ik partner echt niet blij mee, liever geen vlees dan nep vlees! Is zijn standpunt en daar blijf hij bij. Niks mis met bijv vlees te vervangen maar ook niets mis met het helemaal omgooien zonder nep vlees lijkt me. Ik vervang vlees ook geregeld door een eitje van onze kippen of paddenstoelen of bijv linzen/bonen. Ohhh en voor mij een goede bijkomstigheid dat ik gemerkt heb dat vleesloos financieel voor ons een behoorlijke bezuiniging oplevert qua boodschappen!
vivapimpelmees schreef:
22-08-2019 12:14
Ik snap je OP niet.... je zegt amper vlees te eten maar tegelijk eet je AGV?
Dit is precies mijn vraag. Wat voor "vlees" eet je dan, altijd vleesvervangers?
Wij eten nooit AGV (als in met de gekookte aardappelen en zo) en hebben ook een opgroeiend kind. Man en ik vinden dat echt niet lekker en eten dat eigenlijk al niet meer sinds we het huis uit zijn.

Gerechten met aardappel: stamppot, AGV maar dan met gebakken aardappel (en de V ook vaak vis), ovenschotel met aardappelschijfjes, friet. Eigenlijk hooguit 2x per week.

Verder: pasta (rode saus/carbonara/pesto), rijst met curry of zo, noodles, dat soort dingen.
Pasta (op tig manieren)
Rijst (nasi, paella, curry, risotto etc)
Bonenschotels (chili sin carne, linzenschotel etc)
Quiche of andere ovenschotels
Maaltijdsoep
AGVis

Wij eten overigens geen vlees maar wel vis. Vleesvervangers gebruiken we maar af en toe.
Alle reacties Link kopieren
Als je wil kun je elke dag van je leven iets anders eten.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Mijn weekmenu deze week.
Maandag noedels met kip en heul veel groente
Dinsdag stamppot rauwe andijvie met spekjes en gehaktballen
Gisteren burrito's met kip, prei, champignons en paprika met een salade
Vandaag een spinazieschotel uit de oven, met gehakt en aardappelpuree.
Morgen nog geen idee.

Zoals je ziet geen standaard AGV deze week, hoewel mijn kinderen daar dol op zijn, man en ik wat minder.
Je zou eens op de eetpijler kunnen kijken op de weekmenu’s als inspiratie?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een vegetarisch kookboek kopen en wat nieuwe dingen proberen. Dan wordt het vanzelf minder saai. Vaker AGV invoeren terwijl jullie er niet echt op zitten te wachten maakt het juist saaier. Dus probeer gewoon wat nieuwe dingen, verschillende keukens.
Alle reacties Link kopieren
Wij,gezin met 1 peuter, eten ook weinig vlees en zelden AGV.
We maken graag dingen als een tajine, Indiase curry ofzo. In de zomer maak ik graag diverse salades (wortel, bieten, linzen, spinazie etc) met 'iets erbij', en dat kan vis vlees vega zijn of een toastje met spread en olijfjes bijvoorbeeld.

Pakjes/zakjes eigenlijk nauwelijks en inspiratie vind ik op Pinterest of door gewoon in de supermarkt mee te nemen wat me lekker lijkt en daar wat mee te verzinnen.
zilver_ wijzigde dit bericht op 22-08-2019 13:35
21.61% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mijn weekmenu tot dusver is

Maandag : chili sin carne met nacho's
Dinsdag: nasi van bloemkoolrijst en erwten met vegetarische balletjes met satesaus, banaan en casave kroepoek
Woensdag: gepofte aardappel, vegetarische kaasburger, salade van komkommer, tomaat en veldsla
Vanavond: champignonsoep vooraf en dan een salade van stoofperen, geitenkaas, rucola, tomaat en vega spekjes
chocolol wijzigde dit bericht op 22-08-2019 13:36
1.87% gewijzigd
Je houdt niet van vlees en vindt agv saai maar toch eet je dat meestal want je vindt dat het zo hoort.
Tja. Dan maak je het jezelf wel weg moeilijk.

Ik eet bijna nooit gekookte aardappels met gekookte groente en een vleesvervanger. Ik eet allerlei granen (quinoa, boekweit), rijst, pasta en allerlei groentes. Ideeen haal ik uit een kookboek of van instagram of websites.

Ik zou zeggen: laat los wat je vindt dat hoort en kook gewoon wat je lekker vindt.
Alle reacties Link kopieren
Wij eten zelden tot nooit avg.
Soms stampot in de winter.
Sowieso eten wij zelden vlees, soms een hamburger van de slager op de bbq, of de kinderen knakworst op brood. Ben geen principiële vegetariër maar probeer het wel te beperken.
Wij eten overigens wel vis.
Maar wat er veel op tafel komt is couscous met roerbak, pasta met spinazi en zalm, uit de oven aardappelen met knoflook en paprika met bv sla en vega schnitzels, we eten bijna Iedere avond sowieso wat sla, verder in de zomer veel maaltijd salades met kikkererwten, pasta salade, couscoussalade. In de winter veel soepen. Gister avond een pasta salade met heel veel groente en tonijn.
.Oh ja lang leve de grote deegvellen welke is pas heb ontdekt. Roerbakgroente ertussen , blikje gepelde tomaten en lekker op smaak brengen met kruiden en knoflook. Even de oven in..,zalig...
Heb wel het geluk dat ik van mijn kinders de uitspraak lust ik niet nog nooit heb gehoord.
Alle reacties Link kopieren
Hier eten we voornamelijk eenpansgerechten. Lekker makkelijk en snel. Soms een extra pan voor pasta/rijst. Ik let vooral op 2 ons groente pp.

Lekker en succes met kinderen:
Indiase zoete aardappelsoep met wortel. Ook goed in te vriezen.
2 uien
3 tenen knoflook
Vadouvan kruiden
1 kilo wortelen
1 kilo zoete aardappel
2 blikken kokosmelk
3 groente bouillonblokjes (minder zout variant)
Voorverpakte naanbroodjes
Eventueel: verse koriander

Fruit de uien, geperste knoflook, 2 flinke theelepels kruiden in een beetje olie in de soeppan. Wortels, zoete aardappel in grove stukken erbij, even aanbakken.
Kokosmelk erbij gieten, daarna aanvullen met water tot alles 'onder' staat, bouillonblokjes erbij. Koken tot alles gaar is en dan glad pureren.

Naan en koriander erbij, snel klaar en superlekker
AGV is bij ons met vega vervanger erbij inderdaad. Maak me dan ook wel druk over de inname van zout en soja dus dat wil ik ook wel minderen om die reden. We eten ze niet iedere dag, maar wel vaak.

Ik bedacht me vanmiddag dat door mijn nasleep van een burn-out koken me ook wat heeft tegengestaan. Geen energie voor gehad, nu begint het weer te kriebelen.

Bedankt in ieder geval al voor de inspiratie, ook fijn om te lezen dat mensen vaker dan eens pasta eten in de week. Gevuld met groenten moet dat eigenlijk ook geen kwaad kunnen lijkt me. Salades is ook eens leuk om meer mee te experimenteren. Recept voor die bloemkoolnasi ga ik eens opzoeken, klinkt heerlijk namelijk! Soep kan ik na de zomer ook weer eens vaker maken, mijn oudste is daar dol op.

Misschien is mezelf eens trakteren op een mooi vega kookboek ook geen verkeerde keuze. :)
Veggiekids vind ik wel leuk voor vegarecepten voor kinderen.
Celaena_Aelin schreef:
22-08-2019 12:14
Geen kinderen hier.

Maar hier op het menu op doordeweekse dagen: pasta, chili con carne, zelfgemaakte soep, gepofte aardappels met vulling en groenten, ratatouille...
Compleet offtopic (sorry TO!) Maar ik begrijp ineens je nickname! Ben in het laatste boek bezig, paar weken geleden in boek 1 begonnen. En ineens zie ik t.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven