Rucola lekker laten smaken.

28-08-2019 22:21 73 berichten
Ik beken meteen dat ik niet zo'n fan ben van rucola.
Ooit een keer in een restaurant een enorme berg droge rucola gehad wat eigenlijk een salade voor moest stellen en sindsdien is de lol me vergaan.

Maar nu hebben we dus een enorme bak verse rucola in huis.

Hoe maak ik hier iets lekkers van?
anoniem_638f50d8e8247 wijzigde dit bericht op 28-08-2019 22:23
0.34% gewijzigd
gewoon aan je konijn geven, het is echt oneetbaar
Alle reacties Link kopieren
Met pijnboompitten, knoflook en parmezaanse kaas en olijfolie vermalen tot pesto.
Alle reacties Link kopieren
Voor 2 pers: 400 gram bloemkool heel fijn koken voor 1 min, in de koekenpan opbakken. 250gram cherry tomaatjes door de helft erbij, samen met 100gram mascarpone en 100gram 30+ raspkaas. Op het laatst 70gram rucola fijnhakken en erdoorheen. Beetje kerrie, nootmuskaat en zout erdoor.
phloxx wijzigde dit bericht op 28-08-2019 22:24
2.36% gewijzigd
-
Alle reacties Link kopieren
Pesto..

Fijn hakken en door een salade of pastasalade (en dan bedoel ik echt fijnhakken als een kruid)

Stampot met oude kaas (beetje warm voor stampot nu)

Soep

Ik ben ook geen fan van een berg rucola op mijn bord, maar gebruik het wel vaak in gerechten. Vooral het fijnhakken helpt veel.
anoniem_292651 wijzigde dit bericht op 28-08-2019 22:25
2.64% gewijzigd
Seriously?
Alle reacties Link kopieren
Pesto van maken
Phloxx schreef:
28-08-2019 22:23
Voor 2 pers: 400 gram bloemkool heel fijn koken voor 1 min, in de koekenpan opbakken. 250gram cherry tomaatjes door de helft erbij, samen met 100gram mascarpone en 100gram 30+ raspkaas. Op het laatst 70gram rucola fijnhakken en erdoorheen. Beetje kerrie, nootmuskaat en zout erdoor.
Is dat dan lekker bij pasta?
Oh ik gooi het door de pasta, op een pizza, op brood desnoods: heerlijk! Maar het heeft die kenmerkende bittere smaak. Als je daar niet van houdt gaat het niets worden ben ik bang.
Alle reacties Link kopieren
tantejans schreef:
28-08-2019 22:25
Is dat dan lekker bij pasta?
Ik eet het gewoon zo, ik eet namelijk zelf koolhydraatarm. Maar voor vriend (die anders afvalt) krijgt er idd verse gevulde pasta of stokbrood bij.
-
S-Meds schreef:
28-08-2019 22:22
gewoon aan je konijn geven, het is echt oneetbaar
Haha, ja goed idee, maar ik heb geen konijn (gelukkig).
Stamppot van maken met uitgebakken spekjes
Handje rucola op 'n broodje ham/kaas, tomaat, ui, mayo
Mengen met veldsla en een honingmosterd dressing erdoor
Stamppot van aardappel, rucola, zwarte olijven, feta en pijnboompitjes. Ik geloof dat er in het recept dat ik ooit las ook zongedroogde tomaatjes stonden, maar daar hou ik zelf niet van.

Tosti bakken, als die klaar is de boterhammen uit elkaar trekken. Rucola ertussen. Boterhammen weer aan elkaar plakken. Lekker!

Lasagna maken en serveren op een bedje van rucola. Kan trouwens met willekeurig welk pastagerecht.

Salade van rucola, gegrilde groentes (paprika, aubergine, courgette, champignons, wat je lekker vindt), plakjes rosbief en iets van noten. Beetje stevige dressing erover.
pesto van rucola is ook niet te vreten, die penetrante smaakt overheerst altijd. ook in een stamppot
Alle reacties Link kopieren
Geitenkaas, walnoot, honing, mosterd, gedroogde tomaten met een scheutje olie waar ze in het potje in zitten, blauwe druiven.
Alle reacties Link kopieren
Rucola dip
Ingrediënten BASIS

200 gram blanke roomkaas 
50 gram griekse yoghurt 
25 gram mayonaise 
5 gram grove mosterd Zaanse

TOMAAT RUCOLA
Basisrecept zoals boven +

40 gram gedroogde tomaatjes
20 gram rucola
lepel tomatenpuree
Snijd alles fijn en pureer kort met de staafmixer, proef en breng op smaak met peper.

Rucola pesto :
Benodigdheden:

50 gr Rucola.
3-4 blaadjes verse basilicum.
2 el Pijnboompitten.
circa 6 el olijfolie.
25 gr Parmezaanse kaas.
snufje zout en peper.

Met staafmixer alles pureren.

https://www.appel.nl/inspiratie/stamppo ... de-tomaten
ClumsyNinja schreef:
28-08-2019 22:25
Oh ik gooi het door de pasta, op een pizza, op brood desnoods: heerlijk! Maar het heeft die kenmerkende bittere smaak. Als je daar niet van houdt gaat het niets worden ben ik bang.
Ik ben denk ik juist op zoek naar een gerecht waarbij de specifieke smaak van de rucola goed wordt uitgebalanceerd.

Een beetje volgens mijn overtuiging dat een goede chef een product wat je eigenlijk normaal niet lust zo weet te verwerken dat je er toch van kunt genieten terwijl je het eet.

Er pesto van maken klinkt als een goed idee.
Maar misschien weet iemand nog een andere magische truc voor rucola.
Alle reacties Link kopieren
Phloxx schreef:
28-08-2019 22:23
Voor 2 pers: 400 gram bloemkool heel fijn koken voor 1 min, in de koekenpan opbakken. 250gram cherry tomaatjes door de helft erbij, samen met 100gram mascarpone en 100gram 30+ raspkaas. Op het laatst 70gram rucola fijnhakken en erdoorheen. Beetje kerrie, nootmuskaat en zout erdoor.
Dit vind ik lekker klinken tot je kerrie en nootmuskaat schreef.
Van iets wat niet eetbaar is kan je niet iets lekkers maken.

Ik vind het onkruid.
Ik wil best 1 blaadje opeten, maar voor hele hopen pas ik.

Ik zou het dan ook stelselmatig met af en toe een blad / een paar bladen opmaken in andere salades.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het lekker :)
Broodje runderookvlees of carpaccio met pesto, pijnboompitten, parmezaan en rucola of een salade maken met deze ingrediënten of in een wrap stoppen.
Pasta salade maken met rucola erdoorheen.

Cherrytomaatjes, spekjes, kipfilet, lenteuitje, pasta door elkaar heen mikken. Beetje roomkaas er doorheen, rucola erbij en je hebt een heerlijk zomers maaltje.
ook als opmaak is het ongeschikt, waarom zou je een paar van die onaantrekkelijke blaadjes op je bord leggen ter opluistering. Neem liever een mooie lollo rosso of snijbiet
Alle reacties Link kopieren
Ze gooien die troep tegenwoordig overal met armenvol tegelijk over. In de kliko ermee en iets lekkers kopen, dit is onbegonnen werk.
Duratys schreef:
28-08-2019 22:41
Ze gooien die troep tegenwoordig overal met armenvol tegelijk over. In de kliko ermee en iets lekkers kopen, dit is onbegonnen werk.
Ik was dus bij een zeer gewaardeerd eetcafé en ik kreeg een enorm bord vol met droge rucola.
Met amper drie gegrilde paprika-reepjes erop en met een heel klein beetje dressing.
Eigenlijk had ik het bord natuurlijk terug moeten sturen met de boodschap: probeer het zelf eens weg te werken!
Maar ik was toen ( 4 jaar geleden) te bleu en te verbaasd.

Dat zou ik nu heel anders aanpakken.

Ik ben verdorie geen konijn!
Alle reacties Link kopieren
Vraagt niemand zich af waarom er op magische wijze rucola in huis is gekomen ;-D ?

Als jij het niet eet, dan hoeft dat toch ook niet, niemand dwingt je? Of zie ik dat verkeerd?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven