Pinda- en notenallergie

31-08-2019 23:42 39 berichten
Hi allemaal!

Ik heb net een account aangemaakt op Viva. Ik ben een studente en heb een ernstige pinda- en notenallergie, wat mijn (sociale) leven behoorlijk beïnvloed. Zo is uiteten gaan lastig, kan vliegen erg gevaarlijk zijn (vanwege de geur) en moet ik met daten (een zoen) ook oppassen. Mensen zijn soms erg onwetend en nemen het daardoor niet serieus, terwijl dat wel moet. Ik vroeg me af of hier ook mensen zijn met deze allergieën, hoe jullie ermee omgaan en of jullie tips hebben?

Groetjes!
anoniem_390096 wijzigde dit bericht op 01-09-2019 12:42
2.79% gewijzigd
Je zegt dat mensen erg onwetend zijn, en het niet serieus nemen, terwijl ze dat volgens jou wel zou moeten. Ik vraag me dan af, hoe jij dat voor je ziet.
Want dat zou, onder andere betekenen dat iemand niet meer zo maar z'n broodje pindakaas zou kunnen eten. Of een handje vol pinda's.
Hoe zie je dat voor je praktisch gezien?
De eerste verantwoordelijkheid ligt bij jezelf. Ik weet dat pinda-allergie een hele gemene is, maar ik neem gerust een broodje pindakaas mee naar mijn werk. Als er op mijn werk iemand is met pinda-allergie zal ie dat toch echt zelf kenbaar moeten maken, dan ben ik natuurlijk te allen tijde bereid mijn pindakaas voortaan thuis te eten (en niet met mijn collega op de bek te gaan). Maar ik ga niet bij voorbaat rekening zitten te houden met mogelijke of imaginaire pinda- of andere allergieën van ieder mens in mijn omgeving.
Alle reacties Link kopieren
Maar hebben die mensen dan ooit van jou gehóórd dat je die allergie hebt?

Je hoeft niet te verwachten dat ze het aan je neus kunnen zien. En dan nog zul je dat af en toe moeten herhalen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
.
tessaa wijzigde dit bericht op 04-01-2020 17:51
Reden: privacy
99.63% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
In het vliegtuig krijg je volgens mij geen nootjes meer, juist vanwege allergieën.

Ik zou informeren bij de betreffende luchtvaartmaatschappij voordat je je vliegvakantie helemaal afschrijft.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf een notenallergie en een allergie voor bepaald fruit. Pinda’s heb ik geen last van ( dit zijn ook eigenlijk geen noten).
Ik heb tegenwoordig altijd een epi-pen mee.
In restaurants vraag ik standaard wat er in het eten zit. Ook ben ik zwaar allergisch voor insectensteken. Ik mijd dus buiten eten.
Ook geef ik aan bij vrienden familie etc dat ik bepaalde voedingsmiddelen niet mag hebben.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
01-09-2019 06:35
In het vliegtuig krijg je volgens mij geen nootjes meer, juist vanwege allergieën.

Ik zou informeren bij de betreffende luchtvaartmaatschappij voordat je je vliegvakantie helemaal afschrijft.
Maar medepassagiers kunnen natuurlijk ook zelf eten bij hebben.

Ik ken kleuterklassen waar geen enkel kind sochtends pindakaas kreeg thuis omdat er een medeleerling deze allergie ook had .
Alle reacties Link kopieren
chentolove schreef:
01-09-2019 08:00
Maar medepassagiers kunnen natuurlijk ook zelf eten bij hebben.

Dus dan kun je nooit meer lunchen op het werk, picknicken in het park, naar de bioscoop of het theater of een kroeg, waar ook wel eens nootjes op tafel staan.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Moonchild82 schreef:
01-09-2019 01:04
Je zegt dat mensen erg onwetend zijn, en het niet serieus nemen, terwijl ze dat volgens jou wel zou moeten. Ik vraag me dan af, hoe jij dat voor je ziet.
Want dat zou, onder andere betekenen dat iemand niet meer zo maar z'n broodje pindakaas zou kunnen eten. Of een handje vol pinda's.
Hoe zie je dat voor je praktisch gezien?
Mijn zoontje zit in de klas met een meisje met een heftige pinda allergie. De moeder van dit meisje heeft de ouders gevraagd geen pindakaas meer mee te geven. Ik ben begrepen dat er nog weleens onaardige reacties op zulke dingen komen. Maar ik vind het een kleine moeite voor iets potentieel levensbedreigends.
In de meeste vliegtuigen geven ze geen pinda's meer maar amandelen. Je kunt dus rustig vliegen.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dat dit je leven enorm beinvloed. Zelf geen ervaring. Weet van een school dat er overal hangt dat er geen pindas naar binnen mogen vanwege 1 allergisch kind. Leraar die daar eens sochtends onnadenkend oindakaas had gegeten, meldde dit bij moeder en kind is thuisgebleven die dag. Ik vraag me altijd af hoe dat dan moet met speeltuinen (vieze handjes), openbare ruimtes waar ook makkelijk iemand kan lopen die net een snicker op heeft etc etc. Ik neem aam dat er wel fora zijn of groepen mensen met deze allergie die elkaar helpen met inIchten, tips etc. En altijd epipen idd...
Alle reacties Link kopieren
Ik snap niet wat het voor moeite is om hier rekening mee te houden als je het weet.
Ik merk alleen wel dat er veel mensen zijn die onvoldoende op de hoogte zijn van hoe serieus het soms is, hoe het werkt met een allergie en hoe bepaalde voedingsmiddelen verwerkt zitten in iets.

Had zelf een melk-allergisch kind. Dus werd de kaas wel even van de tosti gepulkt. Maar alle restjes en wat er al in de tosti getrokken was dan? En ook gekeken of er geen melk in het brood/boter/ham zit? Dus kind weer 3 dagen ziek thuis. Bedankt!
redbulletje schreef:
01-09-2019 08:42
In de meeste vliegtuigen geven ze geen pinda's meer maar amandelen. Je kunt dus rustig vliegen.
amandelen zijn geen noten?
volgens mij kan er meer dan je denkt (vliegen bijv) mits je altijd je epipen bij de hand hebt. gesprekje met de allergoog aanvragen?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een ernstige pinda allergie en heb daar ook mee geworsteld.

Qua vakantie mijdt ik bepaalde landen, zal dus nooit naar Azië gaan bv, te gevaarlijk. Maar in Europa is het erg goed te doen. De kennis van allergieën wordt steeds beter en zeker in de Middellandse keuken komt de pinda eigenlijk niet voor.

Uit eten in Nederland gaat ook heel goed hoor. Ik kijk vaak online al naar het menu. Zie ik veel dingen met sesam/noten/pinda’s kies ik een ander restaurant. En eventueel bel ik vooraf al of het een probleem gaat zijn.
Zeker de betere restaurants zijn erg nauwkeurig als het om allergieën gaat.

Op feestjes en in de kroeg vind ik het lastiger. Als er nootjes op de bar staan zal ik nooit iemand drie zoenen geven of een hand, dat kan dus gewoon echt niet. Zelfde als op verjaardagen de hele familie af om te begroeten, geen drie kussen, want er zijn altijd mensen die ‘s ochtends pindakaas hebben gegeten en dan zwelt mijn gezicht meteen op. De meesten weten dat ook dus vinden dat niet raar.

Mijn drinkglas bewaak ik altijd goed, dat er niet oer ongeluk iemand met ‘besmette’ handen mijn glas pakt.

Dus ja, oppassen is het altijd. Maar ik vertrouw op mijn intuïtie en reuk.

Ik heb nooit van mensen gevraagd geen pindakaas mee te nemen, maar dan ga ik wel even naast iemand anders zitten tijdens het eten. Evenals saté in een restaurant, dan wissel ik van plek en als ik alleen met mijn man ben neemt hij echt geen gerecht met saté. Dat doet ie alleen als ik er niet bij ben. En waarschuwt dan ook voor hij naar huis komt dat hij geen kus kan geven.

Mijn kind krijgt thuis ook nooit pindakaas (hebben we niet in huis). Bij vriendjes eet hij dat soms, maar weet inmiddels heel goed dat hij dat even tegen mij moet zeggen (nadat ik een keer met de ambulance opgehaald ben thuis).

Klinkt zo heel wat, maar ik vind het wel goed te doen met gezond verstand. Altijd opletten geblazen.
Schuin spaan en Zee gras planten potjes
S-Meds schreef:
01-09-2019 08:59
amandelen zijn geen noten?
Het ging toch om een pinda-allergie? Pinda's zijn geen noten, maar peulvruchten.
En volgens mij zijn mensen met een pinda-allergie niet allergisch voor noten die door iemand in hun nabijheid gegeten worden, enkel als er pinda's in hun buurt gegeten worden.
het is wel een enorme rot allergie
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
01-09-2019 09:07
Het ging toch om een pinda-allergie? Pinda's zijn geen noten, maar peulvruchten.
En volgens mij zijn mensen met een pinda-allergie niet allergisch voor noten die door iemand in hun nabijheid gegeten worden, enkel als er pinda's in hun buurt gegeten worden.

De topic titel is toch vrij duidelijk: pinda EN notenallergie. Ik heb 2x in een vliegtuig gezeten waarbij ze vooraf omriepen dat er iemand met een levensbedreigende pinda- en notenallergie in het vliegtuig zat en of we alsjeblieft geen noten wouden eten tijdens de vlucht ivm verspreiding van sporen via de airco. Het is geen "oh ik krijg nu diaree" - allergie, je gaat gewoon dood als je de ernstige variant hebt en niet op tijd geholpen kan worden.
redbulletje schreef:
01-09-2019 09:07
Het ging toch om een pinda-allergie? Pinda's zijn geen noten, maar peulvruchten.
En volgens mij zijn mensen met een pinda-allergie niet allergisch voor noten die door iemand in hun nabijheid gegeten worden, enkel als er pinda's in hun buurt gegeten worden.
lezen
Lady*Voldemort schreef:
01-09-2019 01:23
De eerste verantwoordelijkheid ligt bij jezelf. Ik weet dat pinda-allergie een hele gemene is, maar ik neem gerust een broodje pindakaas mee naar mijn werk. Als er op mijn werk iemand is met pinda-allergie zal ie dat toch echt zelf kenbaar moeten maken, dan ben ik natuurlijk te allen tijde bereid mijn pindakaas voortaan thuis te eten (en niet met mijn collega op de bek te gaan). Maar ik ga niet bij voorbaat rekening zitten te houden met mogelijke of imaginaire pinda- of andere allergieën van ieder mens in mijn omgeving.
Eens. Bij mij op werk heeft iemand een pinda allergie. Sinds ik dat weet, laat ik mijn broodje pindakaas thuis en zorg ik ervoor dat ik niets met pinda’s meeneem naar werk. Maar als dat niet zou weten, zou ik er niet al bij voorbaat rekening mee houden.
Alle reacties Link kopieren
Stefke schreef:
01-09-2019 08:58
Ik snap niet wat het voor moeite is om hier rekening mee te houden als je het weet.
Ik merk alleen wel dat er veel mensen zijn die onvoldoende op de hoogte zijn van hoe serieus het soms is, hoe het werkt met een allergie en hoe bepaalde voedingsmiddelen verwerkt zitten in iets.

Had zelf een melk-allergisch kind. Dus werd de kaas wel even van de tosti gepulkt. Maar alle restjes en wat er al in de tosti getrokken was dan? En ook gekeken of er geen melk in het brood/boter/ham zit? Dus kind weer 3 dagen ziek thuis. Bedankt!
Ja die laksheid vind ik storend. Ik heb zelf een paprika-allergie die vergelijkbaar is met een pinda-allergie. Als ik het aanraak, krijg ik meteen uitslag etc. En als ik het binnenkrijg kan ik mijn epipen gebruiken.

Ik zeg het altijd ook als ik onverwacht ergens ga eten. En ik leg uit dat het dus dezelfde gevolgen kan hebben als bijv een pinda of notenallergie. En dat doe ik bij de bestelling nogmaals als er een andere serveerster staat. Is het een probleem, prima dan gaan we ergens anders heen. Even goede vrienden.

Heb dus een keer gehad dat ze zo de paprika er tussen uit hadden getoverd. Ik rook het al dus wij personeel erbij. Zegt dat mens. Oh ja we dachten je lust het gewoon niet. :@ :facepalm:

@to als ik uit eten ga bekijk ik eerst de menukaart en bel ik als het kan van te voren het restaurant om te overleggen. Kom ik ergens binnen dan vraag ik het heel nadrukkelijk. Dat zou je ook kunnen doen.

Natuurlijk heeft het invloed op je dagelijks leven, maar misschien moet je het een beetje losser laten. Als je altijd voorbereid bent moet je bepaalde dingen wel kunnen doen denk ik. Ik heb naast mijn paprika en wespenallergie de pech dat ik ook onverklaarbare anafylactische reacties heb. Het kan dus altijd en overal gebeuren, oorzaak onbekend. Maar ik doe van alles, ga op reis uit, naar feestjes. Ik zorg dat ik duidelijk zichtbaar heb dat ik anafylactisch ben (via de gezondheidsapp, SOS-ketting en hanger aan de tas) en als ik samen ben met iemand bombardeer ik degene tot mijn mantelzorger. Zij weten altijd de epipen te vinden en te gebruiken. Ik zeg het voordat we weggaan. Mijn vrienden weten dit inmiddels gewoon. Op mijn werk geef ik het door aan de BHV-er en ze weten ten alle tijden waar ze de epipen kunnen vinden.
Seriously?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
01-09-2019 09:07
Het ging toch om een pinda-allergie? Pinda's zijn geen noten, maar peulvruchten.
En volgens mij zijn mensen met een pinda-allergie niet allergisch voor noten die door iemand in hun nabijheid gegeten worden, enkel als er pinda's in hun buurt gegeten worden.
Lees de topictitel en de OP nog eens. Ze begint de OP met:
‘Ik ben studente en ik heb een ernstige pinda- en notenallergie’
Dus allergisch voor beide.
himalaya schreef:
01-09-2019 06:35
In het vliegtuig krijg je volgens mij geen nootjes meer, juist vanwege allergieën.

Ik zou informeren bij de betreffende luchtvaartmaatschappij voordat je je vliegvakantie helemaal afschrijft.
Mijn ervaring is dat ze het tijdens vluchten nog wel eens omroepen dat er iemand met pinda allergie aan boord is en dat alles met pinda’s en noten dan dicht moet blijven.

Nogmaals: dan moet de vliegmaatschappij wel geïnformeerd zijn over de allergie. Dus hierbij ligt ook de eerste verantwoordelijkheid bij jezelf.
Stefke schreef:
01-09-2019 08:58
Ik snap niet wat het voor moeite is om hier rekening mee te houden als je het weet.
Ik merk alleen wel dat er veel mensen zijn die onvoldoende op de hoogte zijn van hoe serieus het soms is, hoe het werkt met een allergie en hoe bepaalde voedingsmiddelen verwerkt zitten in iets.

Had zelf een melk-allergisch kind. Dus werd de kaas wel even van de tosti gepulkt. Maar alle restjes en wat er al in de tosti getrokken was dan? En ook gekeken of er geen melk in het brood/boter/ham zit? Dus kind weer 3 dagen ziek thuis. Bedankt!
Ja die laksheid herken ik helaas ook. Glutenintolerantie en dan vergeet men vaak de kruisbesmettingen en snijden glutenvrij brood gerust op een plank waar normaal brood op gesneden was zonder deze eerst schoon te maken. Vervolgens ben ik dan weer 2 dagen goed ziek :facepalm:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven