Eten voor 80 personen

02-09-2019 12:32 60 berichten
Voor een internationale studievereniging organiseer ik een weekendje weg naar de Ardennen.
Zowel op de vrijdagavond als op de zaterdagavond moet de groep van eten worden voorzien.

Op vrijdagavond was ik van plan om voor soep met brood te gaan, ook gezien de bus pas laat (rond 20:00) aankomt. Maar op zaterdagavond wil ik wel graag een stevige maaltijd neerzetten.
Op het internet kom ik voornamelijk pasta of chili con carne tegen. Beide lijken mij prima.

Iemand die ervaring heeft met het koken van zulke gerechten voor grote groepen?
Waar zou je de voorkeur voor geven en waar moet ik op letten?

Alvast bedankt voor de reacties!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou macaroni doen, dat vind ik het eenvoudigst
Ook een vega-variant maken en grote hoeveelheden stokbrood
Alle reacties Link kopieren
Ben je alleen maar organisator, of is het de bedoeling dat je ook aan het programma meedoet? Vergeet dat laatste maar als je zelf gaat koken. Wat dat kost je de hele dag.(Ook bij een simpel lijkend recept) Als je echt gaat koken zou ik het allebei doen, vegetarische pasta en chili con carne
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik zou catering laten komen.
Alle reacties Link kopieren
Manta schreef:
02-09-2019 12:49
Ik zou catering laten komen.
ik ook, maar daar vroeg ze niet om. Maar ik zou dat uit ondervinding doen. Enkele keren met een groep van zo'n 25 personen weggeweest. De eerste keren zelf eten maken, heel simpel rijst met chicken tonight . En zelfs daar was een man of 4 al een groot deel van de middag zoet mee. Nu bestellen we bij de chinees.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Een kook-team inzetten dat de hele dag is met koken, afwassen, etc. Anders ga je het niet redden. Oh, en de eerste dag soep met brood is al ambitieus. Voordat je er bent, uitgepakt bent en alles hebt opgewarmd ben je uren verder.
Vrijdag onderweg ergens een patatje eten

Zaterdag soep (blik) met brood en wat kant en klare salades.
Alle reacties Link kopieren
Over wat voor keuken heb je beschikking?

Ik kook regelmatig voor zo'n grote groep, maar heb dan beschikking over een ingebouwde braadslede (te gebruiken als enorme koekenpan), een groot fornuis, grote pannen, een 60 liter kookketel en een industriële oven.

Als je geen beschikking hebt over bovenstaande apparatuur, maar een gewone keuken zoals thuis hebt, wordt het lastig.
Alle reacties Link kopieren
Wat is het budget, want ik zou dit laten cateren. Als jij het organiseert neem ik aan dat je nog wel meer te doen hebt dan koken.

Ik kookte wel eens voor 20 man, wel vers, maar kostte me 2 dagen. Boodschappen enzovoort.
Soep (uit blik) met brood lijkt me nog wel te doen. Al moet je niet verwachten voor 21-22u te kunnen eten als jullie pas om 20u aankomen.
Voor de tweede avond lijkt chili con carne met het makkelijkst omdat dat een eenpansgerecht is. Brood en flink wat zakken nacho´s erbij. Met pasta moet je ook de pasta koken en afgieten etc.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een aantal keer een introductiekamp voor studenten georganiseerd, en wij kozen altijd voor simpele maaltijden die je makkelijk in 'bulk' kan bereiden. Macaroni stond standaard op het menu, en ook pannenkoeken. Soep hebben we inderdaad ook een keer gedaan, dan hadden we twee soorten soep met broodjes en verschillende soorten beleg. Ik zou het jezelf vooral niet te moeilijk maken en zorgen dat je een goede planning en keukenploeg klaar hebt staan.
Alle reacties Link kopieren
Dus TO vertel iets meer: ben je er alleen voor de organisatie, ben je al aanwezig voor de rest van de groep komt. heb je wel eens opgenomen hoe lang je er over doet om 1 liter soep op te warmen? en die tijd vermenigvuldigd met 25 (ik schat zo maar even dat je dat minstens nodig hebt. Voor de maaltijd de volgende dag geldt ook zoiets
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
AccioAvocado schreef:
02-09-2019 13:00
Ik heb een aantal keer een introductiekamp voor studenten georganiseerd, en wij kozen altijd voor simpele maaltijden die je makkelijk in 'bulk' kan bereiden. Macaroni stond standaard op het menu, en ook pannenkoeken. Soep hebben we inderdaad ook een keer gedaan, dan hadden we twee soorten soep met broodjes en verschillende soorten beleg. Ik zou het jezelf vooral niet te moeilijk maken en zorgen dat je een goede planning en keukenploeg klaar hebt staan.
Pannenkoeken bakken voor 80 personen? :O
Ik zou sowieso even navragen of er bepaalde dieetwensen of allergieën zijn (denk aan vegetarisch, veganistisch, glutenvrij, halal/koosjer, noten- of koemelkallergie en dergelijke).
Alle reacties Link kopieren
Kan allebei, maar houd wel rekening met een vegetarische optie. Lijkt me onwaarschijnlijk dat er op 80 man geen vegetariers zijn. Je kunt evt vegetarisch gehakt gebruiken, maar chili sin carne heeft dat niet echt nodig als je genoeg bonen gebruikt.

Flink wat pakken vla en yoghurt zodat ze vol genoeg zullen zijn.

En zorg dat je genoeg pannen/pitten hebt en met voldoende mensen bent om het te maken, maar dat spreekt voor zich.
Macaroni plus een simpele salade.
Alle reacties Link kopieren
heb je de keuken al gezien of gevraagd wat er aanwezig is? Voldoende grote pannen bijvoorbeeld? Koelkasten?

Spaghetti zou kunnen. Kan je vooraf saus maken, ook een vegetarische versie.
En de spaghetti zelf kan ook glutenvrij. Kaas kan ook lactosevrij.
Inderdaad vooraf vragen of er mensen met specifiek dieet zijn.

Succes!
not all who wander are lost
PiNuts14 schreef:
02-09-2019 13:02
Ik zou sowieso even navragen of er bepaalde dieetwensen of allergieën zijn (denk aan vegetarisch, veganistisch, glutenvrij, halal/koosjer, noten- of koemelkallergie en dergelijke).
Dit, anders zitten er mensen zonder eten.
Alle reacties Link kopieren
knolselder schreef:
02-09-2019 13:12

En de spaghetti zelf kan ook glutenvrij.

Als iemand daadwerkelijk coeliakie heeft, zou ik wel zorgen dat je een serieus persoon verantwoordelijk maakt voor diegene zijn eten. Die zich even inleest over besmetting door snijplanken/messen/vergiet.

Of voor die persoon een glutenvrije kant en klaar maaltijd kopen.
Promethium schreef:
02-09-2019 12:59
Over wat voor keuken heb je beschikking?

Ik kook regelmatig voor zo'n grote groep, maar heb dan beschikking over een ingebouwde braadslede (te gebruiken als enorme koekenpan), een groot fornuis, grote pannen, een 60 liter kookketel en een industriële oven.

Als je geen beschikking hebt over bovenstaande apparatuur, maar een gewone keuken zoals thuis hebt, wordt het lastig.

Er is een grote keuken aanwezig, met 6 gaspitten, voldoende potten en pannen en eventueel 2 extra grote gasbranders met paella pannen.

Natuurlijk is het idee niet dat ik in m'n eentje ga koken. We staan met een team van 11 in de organisatie.
Verder zou ik, als je geen ervaring hebt met grotere groepen, niet opeens voor 80 man van koken.
Macaroni is vreselijk moeilijk voor grote groepen in grote pannen. Eerst raken ze niet aan de kook en als dat gelukt is is de onderkant al lang zo warm dat het na even koken snot wordt. Ook koelt het na afgieten niet af door de hoeveelheid en wordt alle macaroni dus samen een grote klont.

Chili is makkelijker. Dat is ook goed te doen met vego ipv gehakt (dan maak je twee soorten saus) en ook wel met gluten en melk allergieën.

Rijst, en die dan koken via de hooikistmethode (Google - en dan zonder hooikist maar met een slaapzak) is ook wel te doen.
Rosalind schreef:
02-09-2019 13:00
Soep (uit blik) met brood lijkt me nog wel te doen. Al moet je niet verwachten voor 21-22u te kunnen eten als jullie pas om 20u aankomen.
Voor de tweede avond lijkt chili con carne met het makkelijkst omdat dat een eenpansgerecht is. Brood en flink wat zakken nacho´s erbij. Met pasta moet je ook de pasta koken en afgieten etc.
Ik zal zelf om 17:00 al aanwezig zijn met de eerste auto (4/5 man)
aaaanne schreef:
02-09-2019 13:22
Verder zou ik, als je geen ervaring hebt met grotere groepen, niet opeens voor 80 man van koken.
Macaroni is vreselijk moeilijk voor grote groepen in grote pannen. Eerst raken ze niet aan de kook en als dat gelukt is is de onderkant al lang zo warm dat het na even koken snot wordt. Ook koelt het na afgieten niet af door de hoeveelheid en wordt alle macaroni dus samen een grote klont.

Chili is makkelijker. Dat is ook goed te doen met vego ipv gehakt (dan maak je twee soorten saus) en ook wel met gluten en melk allergieën.

Rijst, en die dan koken via de hooikistmethode (Google - en dan zonder hooikist maar met een slaapzak) is ook wel te doen.
Dan klinkt chili toch wel als de beste optie.
Over de hooikistmethode had ik nog niet nagedacht, wel al gelezen dat de rijst snel plakrijst wordt.
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... mP-3DMszXp
Koken voor grote groepen tips
Ik heb zelf wel eens gekookt voor zo'n grote groep en het is echt anders dan thuis. Ik had toen een professionele keuken tot mijn beschikking en een keukenhulp om te helpen groentes snijden en afwassen enz en nog waren we samen voor een vrij simpele maaltijd zo'n 4 uur bezig.
Heb je ook al bedacht hoe je het de keuken uit gaan krijgen? Oftewel: ga je alles uitserveren? Of kan je een buffet neerzetten, dan heb je wel chafing dishes oid nodig om alles warm te houden.

Als er in het pand waar jullie verblijven gelegenheid is om voor zulke grote groepen tegelijkertijd te eten kan ik me bijna niet voorstellen dat ze niet ook een catering kunnen organiseren. Dan zou ik lekker dat doen, want ik geloof dat je je nogal op het werk verkijkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven