(Soort van) jus bij vleesloos maaltijd

05-09-2019 13:26 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het vleesloos eten steeds meer door. Nu wil ik naast het stuk vlees dat er niet is ook de jus met vlees weglaten. Hoe maken maken jullie lekkere jus/vocht voor bij aardappels met groenten?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind gekookte aardappels met mayonaise lekker, over groente eet ik al nooit jus

https://www.jumbo.com/maggi-jus-tuinkru ... E_EALw_wcB
Dat is een vegetarisch product, kun je ook prima jus mee maken
Gewoon jus uit een zakje. Zullen de echte vleeseters misschien niet zo lekker vinden maar ik vind ze prima te eten.

Ik vind zelf van Maggi het lekkerste:
https://www.ah.nl/producten/pasta-rijst ... keuken/jus
Alle reacties Link kopieren
De maggi jus met uitjes is vegetarisch en vind ik erg lekker.
Alle reacties Link kopieren
De jus die beschreven staat op de verpakking van de gehacktballen van de vegetarische slager is heel lekker!

2 grote uien in halve ringen in 10 minuten goud-bruin bakken/stoven in beetje olie
dan voeg je toe: 300 ml water, 1 eetlepel gebakken uitjes, 1 el sojasaus, 1 el balsamicoazijn, 1 el suiker of honing en dit laat je 15 minuten pruttelen.
Staafmixer erdoor.
Klaar. Evt nog wat laten inkoken als je hem te dun vindt.
Heeft echt dat vlezige wat lekker is in braadvocht wat je gebrukt voor jus.
Alle reacties Link kopieren
Twee uitjes bakken, paar cherrytomaten erbij, beetje knoflook, beetje bouillonpoeder en dan even gaarkoken en beetje kapot prakken met een vork. Krijg je hartig tomatensausje. Pansaus noemen we dat hier thuis. Ik vind heerlijk bij gestoomde aardappeltjes en bij sperciebonen / broccoli etc
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Deze hebben wij altijd in huis. Is vegetarisch en voordelige verpakking en ik varieer ermee door er bv een theelepel grove mosterd of kruiden door te doen.

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Ik doe vaak wat water en curryketchup bij het vet, waarin de vegetarische vleesvervanger gebakken is. Of een variatie van (andere) sauzen. Of wat kruidenboter ipv jus.
Later is nu
Rode uienjus.
Boter laten smelten, gewone ui + rode ui + sjalotje + knoflookteentje laten aanstoven. Daarna bouillonblokje (tuinkruiden) opgelost in 1 kopje water toevoegen en het geheel nog 5 minuutjes laten pruttelen.
Smakelijk!
Ik eet eigenlijk altijd jusloos.
Af en toe bij bepaalde groentes maak ik een sausje. Maar meestal smeer ik mosterd of curry op de aardappels.

Voor man maak ik wel eens een zakje met juspoeder klaar die ik dan aanmaak met bakvet en aardappelwater.
Alle reacties Link kopieren
Of gewoon een (dunne) roux maken of champignons bakken en die eroverheen gooien.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
05-09-2019 13:45
Ik doe vaak wat water en curryketchup bij het vet, waarin de vegetarische vleesvervanger gebakken is. Of een variatie van (andere) sauzen. Of wat kruidenboter ipv jus.
Klinkt goed, de curry. Maar ik maak niet vaak vleesvervangers. Ovenschotel, soep en nasi bijv. Gaan zonder vlees. Maar bij bijv. Sperzieboontjes en aardappels is het echt droog en niet er iets bij.
Alle reacties Link kopieren
Moemoe64 schreef:
05-09-2019 14:17
Boter laten smelten, gewone ui + rode ui + sjalotje + knoflookteentje laten aanstoven. Daarna bouillonblokje (tuinkruiden) opgelost in 1 kopje water toevoegen en het geheel nog 5 minuutjes laten pruttelen.
Smakelijk!
Oee, bedankt voor deze tip!
PoesinBoots schreef:
05-09-2019 13:30
Gewoon jus uit een zakje.
:high5:
Alle reacties Link kopieren
Monstrea schreef:
05-09-2019 14:55
Klinkt goed, de curry. Maar ik maak niet vaak vleesvervangers. Ovenschotel, soep en nasi bijv. Gaan zonder vlees. Maar bij bijv. Sperzieboontjes en aardappels is het echt droog en niet er iets bij.
Heb je dan helemaal geen vervanging van de eiwitten, die in vlees zitten. Lijkt me inderdaad een karige hap. Sperzieboontjes met aardappels, kun je een lekkere kerriesaus bij maken (ik zie iets Surinaams voor me, geloof ik, dat eigenlijk met kouseband moet)
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al in geen jaren jus gegeten als vegetariër, ook niet uit een pakje.
Meestal eet ik bij gekookte aardappels wat mosterd, zure room, chilisaus of (vega) sambal. Zoveel opties!
Alle reacties Link kopieren
Zit er vlees in sambal? :O
Later is nu
ook lekker: beetje Marmite voor de umami erdoor.
Dreamer schreef:
05-09-2019 15:15
Zit er vlees in sambal? :O
Soms zit er trassi in.
Alle reacties Link kopieren
Wij eten af en toe vlees en dan maak ik gelijk wat extra jus die ik in porties in de vriezer doe.
zakdoek schreef:
05-09-2019 15:23
Wij eten af en toe vlees en dan maak ik gelijk wat extra jus die ik in porties in de vriezer doe.

Aan die tip heeft een vegetariër (TO) dan weer niet zo veel hé.
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
05-09-2019 15:15
Zit er vlees in sambal? :O
Trassi (garnalenpasta), vispoeder, vis-/vleesbouillon. Er zit vaak van alles in sambal wat niet vegetarisch is.
Alle reacties Link kopieren
Je zou ook wat meer kunnen variëren met de aardappels, bijv bakken of frituren i.p.v. koken, poffen of koken in de schil en dan zure room met bieslook erbij serveren, hassleback aardappels uit de oven met wat knoflookboter of gesmolten kaas erover (erg lekker met blauwe kaas), enz.
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
05-09-2019 15:15
Zit er vlees in sambal? :O
Als je vegetarische sambal wil, kun je dat het best zelf maken: https://www.haremaristeit.nl/zelf-sambal-maken/

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven