Waar zijn de pitten in de watermeloen gebleven?

05-09-2019 22:33 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zo verslaafd aan watermeloen, maar waar zijn die zwarte pitten gebleven? Of de zwarte pitjes in bananen?

Ik ga bijna een aluhoedje vouwen voor mezelf. Het is allemaal weg “gmo’d” (genetisch gemodificeerd organisme).

Afbeelding

Afbeelding
Wees blij dat je die niet meer moet ontleden voor je het kunt eten. Ben er met druiven ook zo blij mee. Die met pit die eet ik echt niet, zit je de hele tijd pitjes uit te tuffen.
Ach, gebeurt dat niet met elk soort fruit/groente? Al is het bijvoorbeeld maar om een tomaat mooi rood en rond te krijgen.

Ik had laatst, helaas, wel nog een watermeloen met pitten. Geef mij maar die zonder.
redbulletje schreef:
05-09-2019 22:35
Wees blij dat je die niet meer moet ontleden voor je het kunt eten. Ben er met druiven ook zo blij mee. Die met pit die eet ik echt niet, zit je de hele tijd pitjes uit te tuffen.
Ik krijg kiekkevel als ik zo'n druivenpit kapot bijt, aha. Ellende.
Alle reacties Link kopieren
Witte pitjes die je nu vooral in watermeloen ziet, zijn onvruchtbaar. Ik denk dat ze bang zijn dat iemand zelf "gratis" watermeloen gaat kweken. Mijn voorkeur is wel voor geheel pitloos, eet een stuk lekkerder :-D
Alle reacties Link kopieren
Zodra er een watermeloen is met iets minder pitjes wordt die gekruist met een andere die minder pitjes heeft. En hierdoor komen er steeds meer meloenen met minder pitjes, tot ze uiteindelijk verdwijnen of minimaal zijn.
Er gebeurt verder niks engs met de meloenen maar ze zoeken gewoon de "beste" om met elkaar te kruisen. :)
kia・ora wijzigde dit bericht op 05-09-2019 22:50
0.61% gewijzigd
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Natuurlijk wordt-ie zo gekruist en gekweekt dat er geen pitten meer inzitten. Zoals bij al ons groente en fruit gebeurt.
Zet je aluhoedje maar weer af hoor. Het is namelijk niet genetisch gemodificeerd.
Pitloze varianten (ook van druiven) ontstaan natuurlijk en die worden vervolgens doorgekweekt.
Wat Kia-Ora en Suðri zeggen dus.
Alle reacties Link kopieren
Sught, nu kan ik dankzij dit topic weer naar beneden lopen om druiven te pakken. Daar heb ik nu ineens ongelooflijk zin in. :sigh:
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Nou ben ik toch echt benieuwd of er in de bananen die in de fruitschaal zitten pitjes zitten.
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
05-09-2019 22:53
Nou ben ik toch echt benieuwd of er in de bananen die in de fruitschaal zitten pitjes zitten.
De druiven hebben iig geen pitjes. Hup naar de fruitschaal :P .
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Wist je dat fruit met pitjes vaak meer smaak heeft?
De meest gewilde eigenschappen worden verder gekruisd, zoals geen pitjes, formaat of opbrengst. Vaak gaat dat ten koste van de smaak. Dat is namelijk een ondergeschikte eigenschap voor de massaproductie.

Die watermeloen zonder pit vind ik echt drie keer niks. Geef maar met pit, ik wip ze er zo uit met een vork.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind druiven met pit echt veeel lekkerder. Ze zijn vaak ook veel groter. Druiven zonder pit vind ik helemaal niks.
chocolol schreef:
05-09-2019 22:44
Witte pitjes die je nu vooral in watermeloen ziet, zijn onvruchtbaar. Ik denk dat ze bang zijn dat iemand zelf "gratis" watermeloen gaat kweken.
Nee, ze kweken ze het liefst pitloos omdat de klant dat vraagt.
Alle reacties Link kopieren
Ja jammer is dat, pitloze druiven zijn ook echt niet zo lekker als normale druiven. De hele druif smaakt nu naar pitjes, inplaats van lekker zoet. Zo jammer, ook watermeloenen hebben steeds minder smaak. Dat ze nu ook minder pitjes hebben was me nog niet opgevallen, maar t zal er wel mee te maken hebben.
Rosalind schreef:
05-09-2019 22:46
Zet je aluhoedje maar weer af hoor. Het is namelijk niet genetisch gemodificeerd.
Pitloze varianten (ook van druiven) ontstaan natuurlijk en die worden vervolgens doorgekweekt.
Zonder pitjes doorkweken?
Alle reacties Link kopieren
wittereiger schreef:
05-09-2019 22:59
Wist je dat fruit met pitjes vaak meer smaak heeft?
De meest gewilde eigenschappen worden verder gekruisd, zoals geen pitjes, formaat of opbrengst. Vaak gaat dat ten koste van de smaak. Dat is namelijk een ondergeschikte eigenschap voor de massaproductie.

Die watermeloen zonder pit vind ik echt drie keer niks. Geef maar met pit, ik wip ze er zo uit met een vork.

Inderdaad. Die druiven zonder pit bijvoorbeeld zijn alleen nog maar zoet, alle verfijnde smaken en alle zure accenten zijn eruit geselecteerd.
Ik vind het maar niets, en vermijd ze zoveel mogelijk. Leve de pitten en leve het pit!
nounou
Kia•Ora schreef:
05-09-2019 22:58
De druiven hebben iig geen pitjes. Hup naar de fruitschaal :P .
Ik lust geen banaan! En openmaken is opeten, dus daar waag ik me niet aan.
DuchessMeganMarkle schreef:
05-09-2019 22:33
Of de zwarte pitjes in bananen?
Bananen die je hier koopt zijn allemaal cavendish bananen en die zijn steriel; die hebben dus nooit pitjes. Die worden al heel lang zo gekweekt. In Azie kan je andere rassen kopen, zoals van die kleine monkey fingers. Die hebben nog wel eens pitjes erin (en ik vind ze veel smaakvoller ook).
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
05-09-2019 23:13
Ik lust geen banaan! En openmaken is opeten, dus daar waag ik me niet aan.
Kind ervoor wakker maken?
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Ik hoor oudere mensen wel eens zeggen dat voedsel vroeger smaakvoller was. Ik denk dat dat in veel gevallen best eens waar kan zijn. Eigenlijk ben ik bang voor het voedsel van de toekomst. Een teloorgang van smaken.
Alle reacties Link kopieren
CommonSense schreef:
05-09-2019 23:07
Nee, ze kweken ze het liefst pitloos omdat de klant dat vraagt.

Ja dat snap ik. Ik had het over het verschil tussen witte en zwarte pitten.
miekemv schreef:
05-09-2019 23:08
Zonder pitjes doorkweken?
Oké, niet de druiven natuurlijk. De planten worden gestekt.
Kia•Ora schreef:
05-09-2019 23:16
Kind ervoor wakker maken?
Te ver weg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven