Halloumi bereiden en bewaren. Tips gezocht.

07-09-2019 18:49 27 berichten
Vandaag voor het eerst halloumi gemaakt en wat is dat lekker zeg! Wou dat ik het eerder had ontdekt. Alleen liep ik wel tegen wat dingen aan bij de bereiding. Ik had een pakje van de Lidl en dan zit er wat vocht bij. Hoe halen jullie dat eruit? Ik had mijn halloumi op de grill gedaan want dat leek me het lekkerst en makkelijkst alleen kwam er zoveel vocht uit dat ik halverwege maar met wat keukenrol wat heb proberen weg te halen. Hoe doen anderen dat?

En een heel pakje was eigenlijk net iets teveel maar hoe kan ik het het beste bewaren, gewoon alles maken en dan en deel in de koelkast bewaren of kan ik een deel gewoon een bakje met vocht bewaren voor zeg maar de volgende dag zoals bij tofu?
Restant in een bakje met het vocht bewaren. Net als bijvoorbeeld mozzarella of feta.
Ik zou hem in plakjes snijden en die invriezen. Je gaat ze toch weer bakken neem ik aan?
Alle reacties Link kopieren
Ik dep de plakjes haloumi altijd een beetje droog, dan gaat dat grillen beter.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Een klein beetje olie kan ook helpen bij het grillen, klopt dat het anders erg vochtig is. Ik maak het meestal idd in twee porties, een blok is teveel :-).

Er staan een paar lekkere recepten met halloumi op de ah website trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Deze! https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... en-za-atar
Ik had de grill platen ingevet met wat olie. Dus invriezen of in vocht bewaren kan allebei. Ik twijfelde even of dat kon.

Ik zal eens wat recepten gaan zoeken, heb het vandaag gegeten met rijst en gegrilde groenten.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt beter de halloumi een beetje invetten ipv de grillplaat.
En kort grillen. Eerst droogdeppen.
Alle reacties Link kopieren
Mmm lekker, haloumi. Piepkaas heet het ook wel bij ons.
Geen nuttige bijdrage verder, ik heb trek. Mijn sushi wordt zo bezorgd :whistle:
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Een paar stukken halloumi op een salade is ook heel lekker.
Als ik halloumi grill, dan leg ik de plakjes altijd op bakpapier.
Alle reacties Link kopieren
Nog nooit van gehoord, Google laat zien dat het er lekker uitziet! Ik ga het ook eens proberen.
Daarom een verkapte tvp.

Ps, hoe spreek je het uit (voor ik voor gek sta in de winkel).
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Volgens mij zeg je "halloemie".
Ik koop het altijd bij AH. Het ligt in de buurt van feta, bij de voorverpakte kazen.
Alle reacties Link kopieren
Oriander schreef:
07-09-2019 20:41
Volgens mij zeg je "halloemie".
Ik koop het altijd bij AH. Het ligt in de buurt van feta, bij de voorverpakte kazen.
:thumbsup: dank
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Alle reacties Link kopieren
https://www.ah.nl/allerhande/video/R-V2 ... oumi-fries
Veelzijdig ook zie ik
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Alle reacties Link kopieren
Mijn halloumi plakt altijd ENORM aan de koekenpan, of grill pan, ook als de pan enorm schoon is. Halloumi invetten dus? Of bakpapier in de grillpan, las ik net?

Overigens eet ik het het liefste bij pasta met saus van uien, knoflook, chilipeper en geroosterde cherrytomaatjes. Heel troostend.
MadameJean schreef:
07-09-2019 21:09
Of bakpapier in de grillpan, las ik net?
Van grillpannen weet ik niets. Ik grill halloumi in de oven op een rooster met bakpapier.
Alle reacties Link kopieren
Oriander schreef:
07-09-2019 21:15
Van grillpannen weet ik niets. Ik grill halloumi in de oven op een rooster met bakpapier.
Oh! Onder de bovengrill dus, niet in de warme oven? En duurt dat lang?
MadameJean schreef:
07-09-2019 21:20
Oh! Onder de bovengrill dus, niet in de warme oven? En duurt dat lang?
:)
Ja, onder de bovengrill en het duurt niet zo lang.
Je moet wel goed opletten, want het kan ineens snel gaan en dan verbrandt de halloumi.
Als je op tijd bent met uit de oven halen, is de halloumi mooi goudbruin.
Sue-Heck schreef:
07-09-2019 20:37
Nog nooit van gehoord, Google laat zien dat het er lekker uitziet! Ik ga het ook eens proberen.
Daarom een verkapte tvp.

Ps, hoe spreek je het uit (voor ik voor gek sta in de winkel).
Als je van kaas houd en dan met name die krokante stukjes kaas bij een tosti, dan vind je dit erg lekker.

Ik spreek het ook uit als halloemie.
Ik heb zo'n ding gebruikt: Afbeelding

Ging echt perfect zonder aanbranden. Heb ook een grill pan en een gewone pan met goede anti aanbak laag maar ik had al zo'n vermoeden dat dat zou aan branden of helemaal uit elkaar zou vallen of iets dergelijks.
Alle reacties Link kopieren
Oriander schreef:
07-09-2019 21:28
:)
Ja, onder de bovengrill en het duurt niet zo lang.
Je moet wel goed opletten, want het kan ineens snel gaan en dan verbrandt de halloumi.
Als je op tijd bent met uit de oven halen, is de halloumi mooi goudbruin.
Thanks! Ik ga dit proberen. Morgen een halloumiburger met gegrilde courgette, verse tomaat en chilihumus.
MadameJean schreef:
07-09-2019 21:39
Thanks! Ik ga dit proberen. Morgen een halloumiburger met gegrilde courgette, verse tomaat en chilihumus.
Dat klinkt lekker, bedankt voor het idee.

Met een tortilla vind ik halloumi ook lekker.
Eerst sla, beetje tomaat, plakjes augurk, plakjes jalapeno-peper (of andere lekkere dingen) en dan een simpel sausje (yoghurt/mayo/mosterd/peper/zout) en dan de gegrilde halloumi en dan dichtvouwen.
We eten regelmatig Halloumi! Heerlijk! Soms in plakjes, maar vaak in blokjes door een maaltijdsalade heen.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij ligt de halloumi trouwens bij AH bij de verse geitenkaas, brie etc. Dus niet in het voorverpakte schap.
Alle reacties Link kopieren
Oriander schreef:
07-09-2019 21:57
Dat klinkt lekker, bedankt voor het idee.

Met een tortilla vind ik halloumi ook lekker.
Eerst sla, beetje tomaat, plakjes augurk, plakjes jalapeno-peper (of andere lekkere dingen) en dan een simpel sausje (yoghurt/mayo/mosterd/peper/zout) en dan de gegrilde halloumi en dan dichtvouwen.
Hmm! Laatste: pita met halloumi, feta, gegrilde aubergine en tahin/yoghurtsaus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven