Broccoli nog eetbaar?

10-09-2019 18:57 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb hier nog een prima uitziende broccoli die ik afgelopen zaterdag heb gekocht.
Nu zit er op een stuk broccoli roos een wit schimmelpluisje van een halve cm bij een halve cm.

Kan ik dit gewoon wegsnijden en alsnog de broccoli eten?
De rest van de broccoli ziet er nog prima en groen uit.
Het ging zich maar om precies 1 klein plekje.

Groetjes!
Alle reacties Link kopieren
Nee dan ga je dood :facepalm:

Ja dat kan je prima eten. Door het niet te eten gooi je voedsel weg wat nog prima bruikbaar is. Doodzonde dus.
Gewoon wegsnijden, niets aan de hand
Alle reacties Link kopieren
Gewoon opeten. Je merkt vanzelf of je er ziek van wordt.
Alle reacties Link kopieren
Alles kan maar bij ging ie in de kliko.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Pergamon schreef:
10-09-2019 18:59
Nee dan ga je dood :facepalm:

Ja dat kan je prima eten. Door het niet te eten gooi je voedsel weg wat nog prima bruikbaar is. Doodzonde dus.

Zo gek vind ik de vraag niet hoor. Schimmel kan zich openbaren op 1 plekje maar toch door het hele product zitten. Beschimmeld brood bijvoorbeeld. Beschimmelde kaas kun je dan weer wel eten na het wegsnijden.
Ik eet al geen broccoli (bweik), laat staan schimmel-broccoli.

Hier ging ie dus de vuilbak in, want geen zin in ziek worden.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
10-09-2019 19:01
Zo gek vind ik de vraag niet hoor. Schimmel kan zich openbaren op 1 plekje maar toch door het hele product zitten. Beschimmeld brood bijvoorbeeld. Beschimmelde kaas kun je dan weer wel eten na het wegsnijden.

Dat proef je gauw genoeg.

Maar djeez wat een idioterie. Geen wonder dat die hoeveelheden verspild voedsel zo toenemen.
.
Alle reacties Link kopieren
natuurlijk kan je die broccoli nog eten. gewoon de lelijke plekjes eraf snijden.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
10-09-2019 19:01
Zo gek vind ik de vraag niet hoor. Schimmel kan zich openbaren op 1 plekje maar toch door het hele product zitten. Beschimmeld brood bijvoorbeeld. Beschimmelde kaas kun je dan weer wel eten na het wegsnijden.
Dat geldt alleen voor harde kaas.

https://www.voedingscentrum.nl/encyclop ... mmels.aspx
SjaanRoeispaan schreef:
10-09-2019 19:12
Dat van die kaas mag je direct schrappen. Kaas staat er juist om bekend dat de schimmeldraden, hoewel nog onzichtbaar, zich al door de hele kaas verspreid hebben.
Ow? Dat is nieuw voor mij. Ik snijd zo vaak plekjes schimmel van een homp kaas af en eet de rest gewoon op. Nooit ziek van geworden.
SjaanRoeispaan schreef:
10-09-2019 19:12
Dat geldt alleen voor harde kaas.

https://www.voedingscentrum.nl/encyclop ... mmels.aspx

Ja daar had ik het over. Gewone kaas waar je van kunt schaven.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties. Wij gooien bijna nooit voedsel weg aangezien we 1-3x per week boodschappen doen. In dit geval ga ik het toch niet riskeren. Ik belde ook maar even mijn moeder op en die zou het weggooien. We hebben gelukkig nog diepvries broccoli/sperziebonen als back-up gelukkig. :mrgreen:
Kan je gewoon eten hoor. Broccoli wordt geel als hij niet goed meer is. Dus niet geel = eetbaar.
Alle reacties Link kopieren
iloveyouthemost schreef:
10-09-2019 19:19
Bedankt voor de reacties. Wij gooien bijna nooit voedsel weg aangezien we 1-3x per week boodschappen doen. In dit geval ga ik het toch niet riskeren. Ik belde ook maar even mijn moeder op en die zou het weggooien. We hebben gelukkig nog diepvries broccoli/sperziebonen als back-up gelukkig. :mrgreen:

:nooo:
Bizar.
.
Alle reacties Link kopieren
Bizar om dit weg te gooien, ik kan daar echt boos om worden (6) Kun je het niet weggeven aan een buurvrouw die niet zo panisch is vanwege één plekje schimmel?

Vergeet de volgende keer niet om de stronk mee te snijden, die kun je ook gewoon eten.
Alle reacties Link kopieren
Ja, soms als ik broccoli kook is hij al halfgeel maar nog goed te eten. Natte plekken snij ik eruit. Als hij bovenop geel wordt dan wordt hij versneld opgegeten.

Liever eet ik hem donkergroen en kakelvers maar soms ligt hij zo bij de groenteafdeling. Om dan je plannen om te gaan gooien heb ik ook geen zin in.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Wat een ge-oordeel over TO.....ik vind haar vraag heel legitiem. Broccoli wordt geel als hij ouder wordt en minder lekker. Maar schimmel is wel degelijk een teken van bederf.
Lees het Voedingscentrum er maar even op na.
Ik ben heel zuinig, gooi zo weinig mogelijk weg maar beschimmelde groente eet ik ook niet.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
10-09-2019 19:48
Ja, soms als ik broccoli kook is hij al halfgeel maar nog goed te eten. Natte plekken snij ik eruit. Als hij bovenop geel wordt dan wordt hij versneld opgegeten.

Liever eet ik hem donkergroen en kakelvers maar soms ligt hij zo bij de groenteafdeling. Om dan je plannen om te gaan gooien heb ik ook geen zin in.
Waarom zou je het dan nog eten als de voedings/smaak-stoffen zo goed als weg zijn? Dan ben je puur je maag aan het vullen. En no offense naar mensen die het niet zo breed hebben maar naar mijn mening heeft dat vrij weinig zin. Dan kan ik ook net zo goed een pak rijstwafels open trekken. Plus het risico om ziek te worden lijkt me ook niet zo aantrekkelijk.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
10-09-2019 19:14
Ow? Dat is nieuw voor mij. Ik snijd zo vaak plekjes schimmel van een homp kaas af en eet de rest gewoon op. Nooit ziek van geworden.
Zo vaak? Hoe kom je zo vaak aan schimmel op je kaas?
Alle reacties Link kopieren
iloveyouthemost schreef:
10-09-2019 19:54
Waarom zou je het dan nog eten als de voedings/smaak-stoffen zo goed als weg zijn? Dan ben je puur je maag aan het vullen. En no offense naar mensen die het niet zo breed hebben maar naar mijn mening heeft dat vrij weinig zin. Dan kan ik ook net zo goed een pak rijstwafels open trekken. Plus het risico om ziek te worden lijkt me ook niet zo aantrekkelijk.
Ik vind het altijd moeilijk om voedsel weg te gooien. Doe ik maar zelden.
Groenten eet ik meestal in een mix. Vind ik dat er een zware koolgeur aan zit dan gooi ik het wel weg. Ook had ik een tijdje terug prei die heel vezelig was. Die heb ik uit het eten zitten vissen en vervangen door tomaat.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Als het dan toch over schimmel gaat, ik ontdek net schimmel in mijn puzzelkoffer. @( Hoe krijg ik dat eruit? Wasmachine wordt lastig. :|
.
Alle reacties Link kopieren
iloveyouthemost schreef:
10-09-2019 19:54
Waarom zou je het dan nog eten als de voedings/smaak-stoffen zo goed als weg zijn? Dan ben je puur je maag aan het vullen. En no offense naar mensen die het niet zo breed hebben maar naar mijn mening heeft dat vrij weinig zin. Dan kan ik ook net zo goed een pak rijstwafels open trekken. Plus het risico om ziek te worden lijkt me ook niet zo aantrekkelijk.
Je maag vullen is nou net een primaire levensbehoefte. Met groenten krijg je nog vitaminen binnen ook. Daarnaast is iets minder lekker alsnog lekkerder dan slechts een pak rijstewafels. Dus het heeft wel degelijk zin.

Ik vind het echt vooral zonde om weg tw gooien. Tenzij uit je eigen tuin en het in je eigen tuin weer op de composthoop gaat. Dan is die broccoli gewoon zoals een bloem in de tuin.
pien6 schreef:
10-09-2019 20:03
Zo vaak? Hoe kom je zo vaak aan schimmel op je kaas?

Wij eten meestal gesneden magere kaas op het brood. Maar ik heb een blok liggen om te raspen over eten (als het recept dat vraagt). Dat blok ligt soms te lang. En dan heeft het wel eens een beschimmeld randje.
Dat snij ik ruim weg en de kaas is verder prima te gebruiken.
Zeker als je de broccoli nog kookt, zou ik de schimmel plek eruit snijden, koken, en lekker opeten.
Van de broccoli snij ik alleen het harde kontje er af en dan gaat de rest van de stronk -in kleine stukjes- in de pan. 5 minuten koken. Dan de roosjes erbij. En alles gaat schoon op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven