Havermoutpap hoe lang koken?

20-09-2019 08:41 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er is mij aangeraden om met havermoutpap te ontbijten. Omdat ik moet aankomen.
Ik vind het niet lekker. Dus hoe maken jullie het klaar? Hoe lang moet het koken? Kom maar op met de recepten
Waarom zou je met havermout ontbijten om aan te komen? Zeker als je het niet lekker vindt?

Heb je geen alternatief?

Zo nee:
- havermout 8 scheppen
- 250 ml volle melk (ik neem water maar hoef niet aan te komen)
- in een pan opwarmen
- 2 minuten laten pruttelen
- toevoegen wat je er lekker in vindt (rozijnen, appel, kaneel, banaan, rood fruit, kokos, basterdsuiker, klontje boter)
- 3 minuten laten staan en opeten
Alle reacties Link kopieren
Ik zet het 's avonds klaar door 50 gram havermout met water te mengen.
Volgende ochtend zacht vuurtje en ondertussen fruit erin doen. Appel met rozijnen en kaneel of banaan en cacaopoeder of peer en walnoten.
Gewoon tot het een beetje warm is.
Alle reacties Link kopieren
Heb je het al ongekookt geprobeerd? Ik vind het alleen rauw lekker. Ik eet het met rijstmelk, banaan en gojibessen (overigens niet omdat dat een "superfood" is, maar omdat ik het lekker vind).
Alle reacties Link kopieren
Ik neem 4 volle eetlepels havermout met 1 beker sojamelk en zet dat 2,5 - 3,5 minuut in de magnetron.

Maar het lijkt me voor aankomen juist niet handig dat je iets gaat eten dat je niet lekker vindt. Neem regelmatig een handvol noten, zou ik dan denken. Lekker bij ontbijt, lunch én diner.

(maar ik ben geen dietiste, ik denk alleen aan voedingsmiddelen waarmee ik moet oppassen, omdat er zoveel kcal inzitten)
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, waarom zou je havermout eten om aan te komen als je er niet lust en er zoveel alternatieven zijn?
JonathanStrange schreef:
20-09-2019 08:45
Waarom zou je met havermout ontbijten om aan te komen? Zeker als je het niet lekker vindt?

Heb je geen alternatief?

Zo nee:
- havermout 8 scheppen
- 250 ml volle melk (ik neem water maar hoef niet aan te komen)
- in een pan opwarmen
- 2 minuten laten pruttelen
- toevoegen wat je er lekker in vindt (rozijnen, appel, kaneel, banaan, rood fruit, kokos, basterdsuiker, klontje boter)
- 3 minuten laten staan en opeten
Ik heb hier trouwens wel 2 porties beschreven, die ik en mijn dochter van 3,5 jaar samen opeten. Dus voor jezelf misschien iets minder doen. Of juist niet, geen idee :)
Alle reacties Link kopieren
Maak iets klaar wat je wel lekker vindt, dan kom je meer aan dan met kijken naar iets op je bord wat je vies vindt.
Ik zou, als ik mocht aankomen :proud: een bak griekse yoghurt 10% met honing, walnoten, kokos en banaan nemen. En dan misschien nog wel iets van chocoladesnippers erbij ofzo. Maar ja, voor mij is dat niet goed ;-) :'(
Alle reacties Link kopieren
Ik vind havermout als pap niet lekker. Ik moet ook aankomen.

Dit is hoe ik het maak:

-6 scheppen havermout gewoon de goedkoopste.
-halve kilo Griekse yoghurt 10% vet.
-lepel honing.

Ik doe de havermout door de yoghurt lepel honing erdoor en hoppa eten. Ik vind het zo heerlijk en het helpt om op gewicht te blijven, aankomen doe ik niet maar ik blijf nu wel stabiel.
''Geen woorden maar daden''
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
20-09-2019 08:59
Ik zou, als ik mocht aankomen :proud: een bak griekse yoghurt 10% met honing, walnoten, kokos en banaan nemen. En dan misschien nog wel iets van chocoladesnippers erbij ofzo. Maar ja, voor mij is dat niet goed ;-) :'(

Het water loopt me in de mond :kwijl:
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Ik maak het met amandelmelk, de ongezoete en doe er wat noten in en wat honing. En ik stop het gewoon 1,5 minuut in de magnetron. Kan ik het zo hapklaar opeten.
Ik bak er pannenkoekjes van.
1 banaan
1 ei
100 ml melk
75 gram havermout.

De ingrediënten mix je door elkaar en dan bakken maar.
Alle reacties Link kopieren
Overigens was er volgens mij een tijdje terug ook een topic over havermout, maar ik kan 'm niet vinden. Misschien een andere snelle zoeker wel?

De meest recente die ik kan vinden is van februari 2018, terwijl me bijstaat dat ik vorige maand ofzo nog zoiets langs zag komen (en ik heb misschien een vertekend tijdsgevoel, maar zó erg nou ook weer niet, dacht ik)
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Ik vind havermoutpap ook niet lekker. Wel maak ik regelmatig een mugcake:

Eitje loskloppen in een soepkom havermout/havervlokken (ik heb de goedkoopste, 79 cent voor een pond) er bij, (volle) eetlepel of 4 denk ik. Banaan er bij in kleine stukjes, of een flinke hand ontdooit rood fruit. Ik gooi er ook altijd wat geraspte kokos bij. Alles door elkaar husselen, ongeveer 2.15 op de hoogste stand in de magnetron.

Het moet nog een beetje klef zijn, maar wel wat compact. Als het te droog is volgende keer wat minder havermout bij doen.

Omkeren op een bord, ik vind hem lauw het lekkerst.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Wil het gewoon eens een kans geven.
Ik vind het warm iets beter te eten, koud vind ik niets.
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
20-09-2019 09:04
Het water loopt me in de mond :kwijl:
Ik zie nu 2 foodies met mooie insta-plaatjes lekker zondigen met gezond spul.
Alle reacties Link kopieren
Yoghurt met havermout of muesli in een kom/beker en dan gelijk opeten.
Alle reacties Link kopieren
zonnebloemje schreef:
20-09-2019 09:06
Wil het gewoon eens een kans geven.
Ik vind het warm iets beter te eten, koud vind ik niets.
Wat vind je er niet lekker aan?
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
20-09-2019 09:08
Ik zie nu 2 foodies met mooie insta-plaatjes lekker zondigen met gezond spul.

Lekker eten is per definitie niet zondigen ;-))

Mensen benadrukken trouwens een aantal keren dat ze de goedkope havermout gebruiken. Dat doe ik ook. Zijn er echt mensen die denken dat de duurdere havermout lekkerder/beter is en waarom dan? Het is toch gewoon een geplette haverkorrel? Hoe luxe kun je dat maken?
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
rups13 schreef:
20-09-2019 09:05
Ik maak het met amandelmelk, de ongezoete en doe er wat noten in en wat honing. En ik stop het gewoon 1,5 minuut in de magnetron. Kan ik het zo hapklaar opeten.
Zo doe ik het ook. En dan wat ingevroren 'zomerfruit' er op en als laatste wat stukjes banaan.
Alle reacties Link kopieren
TO
heb je wel eens gekeken naar granola anders? Misschien vind je dat beter te eten?
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
20-09-2019 09:11
Lekker eten is per definitie niet zondigen ;-))

Mensen benadrukken trouwens een aantal keren dat ze de goedkope havermout gebruiken. Dat doe ik ook. Zijn er echt mensen die denken dat de duurdere havermout lekkerder/beter is en waarom dan? Het is toch gewoon een geplette haverkorrel? Hoe luxe kun je dat maken?
Ik heb wel eens een luxere variant gehad. Die was geroosterd geloof ik en biodynamisch. Was wel erg lekker maar de kans is groot dat het grootste gedeelte tussen de oren zit.
Ik vond havermout ook echt niet te eten totdat ik het met water maakte in plaats van melk en een heel klein snufje zout. Stukken beter te doen. Echt lekker is het nog steeds niet, het blijft een kleffe drab. Maar ik eet het als ik duurloopjes en halve marathons doe.

Ik maak het met hele havervlokken, een klein scheutje water en snufje zout, breng het aan de kook en dan roer ik even wat en dan van het vuur. Ik kook het echt heel kort dus. En dan eet ik er iets van blauwe besjes ofzo bij.

Je moet gewoon een beetje proberen welke dikte je lekker vindt.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 20-09-2019 09:25
6.20% gewijzigd
JonathanStrange schreef:
20-09-2019 08:45
Waarom zou je met havermout ontbijten om aan te komen? Zeker als je het niet lekker vindt?

Heb je geen alternatief?

Zo nee:
- havermout 8 scheppen
- 250 ml volle melk (ik neem water maar hoef niet aan te komen)
- in een pan opwarmen
- 2 minuten laten pruttelen
- toevoegen wat je er lekker in vindt (rozijnen, appel, kaneel, banaan, rood fruit, kokos, basterdsuiker, klontje boter)
- 3 minuten laten staan en opeten
8 scheppen havermout?! Voor hoeveel personen is dit? Edit: oh, voor jou en je dochter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven