Stapeltaart

07-10-2019 17:03 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil voor de verjaardag van mijn zoon een laagjestaart maken. Nu zie ik diverse dingen voorbij komen om dit makkelijker te maken.
En ik vraag mij af wat handiger is: een snijhulp, dus een ring die je om de cake heen doet en zo laagjes kunt snijden, óf meerdere lage blikken om losse cakes te bakken en die later te stapelen.
Iemand ervaring met 1 van deze hulpmiddelen?
[...]

Moeten de laagjes afwijken van elkaar of gewoon een normale biscuit taart.

Bij het laatste zou ik gewoon zn taartzaag kopen.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 07-10-2019 18:46
Reden: quote OP verwijderd
62.45% gewijzigd
Een snijhulp. Je zal altijd iets van de bovenkant moeten wegsnijden omdat het midden hoger is. Met lage bakvormen houd je alsnog een bolling boven op het biscuit. Dat stapelt niet zo mooi.

Maar het lukt ook prima zonder snijhulp. Gewoon goed opletten en langzaam snijden.

Een draaiend taartplateau is wel handig voor het aanbrengen van de botercreme.
Alle reacties Link kopieren
Hoe vaak ben je nog van plan een (laagjes) taart te bakken?

Ik zou niet voor 1 taart allemaal dingen aan gaan schaffen. Je kunt met een groot mes ook laagjes snijden in een taart.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe dat gewoon met een groot scherp mes.
Aparte onderdelen bakken geeft een veel droger eindresultaat omdat je veel meer 'korst' hebt. Door 1 cake in bijvoorbeeld 3 lagen te snijden blijft het veel smeuïger.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
leolux schreef:
07-10-2019 17:13
Een snijhulp. Je zal altijd iets van de bovenkant moeten wegsnijden omdat het midden hoger is. Met lage bakvormen houd je alsnog een bolling boven op het biscuit. Dat stapelt niet zo mooi.
Ja daar was ik idd bang voor dat dat zou gebeuren. Dan blijf je aan het snijden.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
07-10-2019 17:15
Hoe vaak ben je nog van plan een (laagjes) taart te bakken?

Ik zou niet voor 1 taart allemaal dingen aan gaan schaffen. Je kunt met een groot mes ook laagjes snijden in een taart.
Als ik het goede materiaal ga ik het zeker vaker gebruiken.
Ik heb helaas niet zo'n vaste hand dat me dat gaat lukken, dan wordt het een schots en scheef geval 😏😂
Alle reacties Link kopieren
Zeker weten een snijhulp! Met een mes wordt het bij bij ook schots en scheef. Ik heb zoiets https://www.blokker.nl/p/patisse-taarts ... cm/1357522 maar dan met 2 'zaagjes'.
Alle reacties Link kopieren
leolux schreef:
07-10-2019 17:13
Een snijhulp. Je zal altijd iets van de bovenkant moeten wegsnijden omdat het midden hoger is. Met lage bakvormen houd je alsnog een bolling boven op het biscuit. Dat stapelt niet zo mooi.

Maar het lukt ook prima zonder snijhulp. Gewoon goed opletten en langzaam snijden.

Een draaiend taartplateau is wel handig voor het aanbrengen van de botercreme.
Ik laat de taarten altijd ondersteboven afkoelen (op een rooster), dan verdwijnt die bolling vanzelf.

Verder gebruik ik inderdaad ook gewoon een groot mes. Tip: steek een prikkertje in elke laag van de taart precies boven elkaar. De lagen zijn nooit helemaal gelijk en op deze manier kun je ze weer precies op dezelfde manier terug op elkaar leggen en voorkom je dat de taart (na het vullen) scheef wordt. Denkt ook aan deuvels om de taart te stutten voordat je de volgende taart er op stapelt (bij 2 lagen deed ik dit vaak met chocolade staafjes, dan blijft alles eetbaar).
Alle reacties Link kopieren
leolux schreef:
07-10-2019 17:13
Een snijhulp. Je zal altijd iets van de bovenkant moeten wegsnijden omdat het midden hoger is. Met lage bakvormen houd je alsnog een bolling boven op het biscuit. Dat stapelt niet zo mooi.

Maar het lukt ook prima zonder snijhulp. Gewoon goed opletten en langzaam snijden.

Een draaiend taartplateau is wel handig voor het aanbrengen van de botercreme.

Je hoeft helemaal niks weg te snijden, gewoon je taart omdraaien, dan heb je een platte bovenkant, goed maskeren, en je taart is waterpass.
Alle reacties Link kopieren
En als je het nog nooit hebt gemaakt is dit misschien ook wel handig artikel: https://www.laurasbakery.nl/how-to-taar ... -bekleden/
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het laatst voor het eerst gedaan. En ik vond het echt heel moeilijk. Ik heb 2x moeten oefenen voordat ik tevreden was. Het moeilijkste was om de taart goed gaar te krijgen aan de onderkant. Ik denk dat dat nog veel moeilijker is als je 1 grote taart bakt en die gaat snijden. Ik zou het dus in een los taartblik doen en dan 3x bakken.
Let ook goed op de je genoeg beslag maakt en het blik goed opvult, anders rijst 'ie niet goed en dan wordt het een pannenkoekentaart.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook rondom een paar prikkertjes een stukje in de zijkant prikken zo heb je een leidraad waar te snijden.
Als je een Ikea in de buurt hebt dan is dit iets https://www.ikea.com/nl/nl/p/smaksam-ta ... -10257033/ voor een leuke prijs.

Inderdaad de taart op zijn kop laten afkoelen. Ik maak altijd een snee aan de zijkant zodat ik precies weet waar die weer terug moet.

Voor veel leuke tips en tricks kun je kijken op de leukste taarten.
Alle reacties Link kopieren
wil je een taart met laagjes of meerdere taarten met laagjes op elkaar stapelen?

Snijden kun je ook met draad of garen.

Als je gaat stapelen is het mooier om wat hogere taarten te maken om op elkaar te zetten. ik bak bijvoorbeeld een kleine taart (bijv 24cm) en 2 grote (28cm). 1 grote snij ik door midden, een helft wordt een extra laag van de andere grote en de andere helft wordt de extra laag van de kleine taart. dan heb je 2 taarten met 2 lagen vulling.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
en als je met botercreme en fondant gaat werken, dan een dag de taart bakken en de volgende dag pas vullen, afsmeren en versieren.
Don't cry, buy a bag and move on.
Je hoeft geen lage vormen te hebben om laag te bakken, hoe hoog je biscuit wordt hangt af van de hoeveelheid beslag die je gebruikt. Je kan ook de bakplaat zelf gebruiken om een groot stuk biscuit te bakken. daarna snijden in gelijke delen en stapelen maar.
leolux schreef:
07-10-2019 17:13
Een snijhulp. Je zal altijd iets van de bovenkant moeten wegsnijden omdat het midden hoger is. Met lage bakvormen houd je alsnog een bolling boven op het biscuit. Dat stapelt niet zo mooi.

Maar het lukt ook prima zonder snijhulp. Gewoon goed opletten en langzaam snijden.

Een draaiend taartplateau is wel handig voor het aanbrengen van de botercreme.
Die bolling kun je voorkomen met baking strips. Die koelen de randen af, waardoor de cake gelijk blijft.

https://www.amazon.com/Cake-Strips-Baki ... B07L7BRT8N

https://youtu.be/MNuAMoMgq70
gsleutel schreef:
07-10-2019 17:30
Denkt ook aan deuvels om de taart te stutten voordat je de volgende taart er op stapelt (bij 2 lagen deed ik dit vaak met chocolade staafjes, dan blijft alles eetbaar).
Tip hiervoor: kitkat!
Alle reacties Link kopieren
daenerys79 schreef:
07-10-2019 17:59
en als je met botercreme en fondant gaat werken, dan een dag de taart bakken en de volgende dag pas vullen, afsmeren en versieren.
Goeie tip, dank je.
Alle reacties Link kopieren
Banaantjee schreef:
07-10-2019 17:36
En als je het nog nooit hebt gemaakt is dit misschien ook wel handig artikel: https://www.laurasbakery.nl/how-to-taar ... -bekleden/
Heel handig, dank je.
Alle reacties Link kopieren
dicha schreef:
07-10-2019 17:20
Ja daar was ik idd bang voor dat dat zou gebeuren. Dan blijf je aan het snijden.
Op de kop leggen na het bakken als het nog warm is. Werkt hier altijd.

En tenzij je alle vormen tegelijk kwijt kunt in de oven.. gewoon 1 voor 1 bakken, heb je maar 1 vorm nodig.
Alle reacties Link kopieren
Wangzakeekhoorn schreef:
07-10-2019 18:25
Tip hiervoor: kitkat!

Nooit doen, echt nooit doen! gewoon deuvels gebruiken, chocola kan gaan smelten.
Alle reacties Link kopieren
Gisselle schreef:
07-10-2019 19:33
Nooit doen, echt nooit doen! gewoon deuvels gebruiken, chocola kan gaan smelten.
helemaal eens. gewoon hout of plastic. kijk eens bij een winkel in bakbenodigdheden of bij bol. een kartonnen plaatje tussen de lagen is ook fijn. het snijd makkelijker en het geeft versteviging. de taarten worden met vulling en fondant best zwaar.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
bij de xenos verkopen ze goedkoop fondant
Don't cry, buy a bag and move on.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven