Zelf (gezonde) saus maken voor wokgerecht

07-10-2019 22:12 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Binnenkort woon ik weer alleen en dan moet ik er toch echt aan geloven: elke avond voor mezelf koken. Ik ben (helaas) een moeilijke eter, vind veel niet lekker. En ik eet graag gezond. Dus mager vlees, veel groente, weinig verzadigd vet, etc. Vaak gooi ik kip, mijn favo groente, rijst en sambal in de wok, heerlijk. Maar dat kan ook niet elke avond.

Wat ik lekker vind en graag eet: (zilvervlies)rijst, (groente)wraps, bruine bonen, kidneybonen, kip, zalm, garnalen, biefstuk, haricot verts, sugar snaps, peultjes, sperziebonen, rode kool, sla, augurk, tomaat, paprika, broccoli, (gebakken) ui en knoflook. Binnen deze lijst zijn veel lekkere combinaties te vinden, maar waar ik vaak tegenaan loop is de saus. Kant-en-klare saus zit bomvol suiker (en is mij vaak veel te zoet). Wat ik nu vaak maak is een combinatie van boemboe (met water) en verschillende soorten kruiden zoals paprikapoeder, kipkruiden en cayennepeper (en dat is lekker), maar ik ben heel erg benieuwd: hoe doen anderen dat?

Ik heb wel eens geprobeerd sauzen te maken op yoghurt- of kwarkbasis (voor bijv. op mijn wraps), maar dat werd nooit een succes. Bij de wok hebben ze zulke lekkere sauzen (vaak een Szechuan saus, kruidig en pittig), maar hoe wordt dat gemaakt? En vooral: hoe maak ik dat zelf (op een gezonde manier)?
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Ik vind zelf een simpele scheut citroensap door mijn eten sowieso lekker, en dat is mager en gezond. Wie weet is het een optie, zeker door rijstgerechten vind ik dat een fantastische toevoeging.

Ik zou het niet zozeer zoeken in wat voor saus, maar meer in de hoeveelheid. Wil je die lekker Szechuan-saus? Neem dan de helft van een eventueel pakje en verdun dat iets meer. Sambal is btw ook echt niet ongezond.

Ik maak zelf regelmatig pindasaus van een lepel pindakaas, een scheut kecap manis, een scheut citroensap, een geraspt stuk gember en een scheut water. Verwarmen en het mengt, iets minder ongezond dan uit een pakje.

De truc bij die sauzen uit Azie is suiker en zout. Dit maakt het nu juist zo lekker. Ik zou dus kiezen voor een gemakkelijk recept ipv uit een pakje en dan maar de helft en de rest in de koelkast voor de volgende keer. Scheelt je de helft aan calorien en suikers.

Ik maak zelf regelmatig van deze site sauzen: http://www.woksausmaken.nl/szechuan-woksaus/
Ik ben gek op sausjes,
maar kant en klare sauzen staan stijf van de suiker.


Tip van de week.
Koop het Forks over knives kookboek.
https://www.bol.com/nl/p/forks-over-kni ... oductImage

Daar staan supergezonde recepten in, die yummy zijn. Ik heb, zeker over sausjes, al verschillende complimenten gekregen.

Op internet staan ook recepten van hun sauzen.
https://www.forksoverknives.com/recipes ... #gs.8qsehw

https://www.forksoverknives.com/recipes ... #gs.8qs6fw
Tijdens de Chinese weken heeft Lidl hele
Lekkere Chinese wok-olie dat is mijn keukengeheim voor dit soort gerechten. Ik koop altijd per 4 flesjes tegelijk in.

Verder gewoon de Conimex teriyaki woksaus en soya saus dus heb je aan mijn tips niet veel. Gewoon niet teveel van gebruiken dan is het niet zo’n ramp toch.
Alle reacties Link kopieren
Szechuan saus ... ? Je kan toch Szechuan pepers gebruiken? Tong-verdovend ... :-)
Knoflook fruiten, drie eetlepels oestersaus en twee eetlepels water erdoor.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
07-10-2019 22:28
Knoflook fruiten, drie eetlepels oestersaus en twee eetlepels water erdoor.

Oestersaus ... altijd lekker. Maar wat zit daar in?
Alle reacties Link kopieren
Vanavond gemaakt: worstjes, gesneden uien meefruiten, ketjap erbij, thaise rode saus, beetje water ... prima.
Alle reacties Link kopieren
Voor de wraps gebruik ik vaak 2 tomaten in stukjes en die koken met daarbij chilipepers. Pureren en klaar. (Restant vries ik in). Daarbij doe ik dan gewoon yogurt als toppingsaus naast de groente en kip.

Yoghurt met limoensap is ook lekker.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik veel kokosmelk.
Alle reacties Link kopieren
Even googelen op " woksaus zelf maken" en je vindt tal van recepten. Vaak wel met honing of suiker maar dat kan je naar smaak aanpassen.
Alle reacties Link kopieren
Die woksauzen bevatten nou eenmaal redelijk veel suiker. Wat je kan doen bij een wok is je vlees marineren, dat geeft al veel smaak. Kip in een marinade van wat sojasaus, rijstazijn, honing, sesamolie, gember, gedroogde chilipeper en knoflook.

Het recepet voor Szechuan saus:

- 1/2 tot 1 theelepeltje Szechuan peperkorrels of zwarte peperkorrels als je deze niet kan vinden, geroosterd en grof gestampt in de vijzel.
- 60 ml sojasaus, eventueel die met minder zout
- 3 eetlepels honing, ahornsiroop, bruine suiker of een ander zoet element
- 1 eetlepel sesamolie
- 1 eetlepel rijstazijn
- 1 eetlepel shaoxing of mirin
- 3 knoflooktenen, geperst
- 2 theelepeltjes fijngehakte gember
- 1 theelepel sambal of 1 theelepel chiliflakes
- een halve theelepel chinese five spice poeder

Alles mengen, aan de kook brengen en even laten inkoken. Als je het als marinade gebruikt is het zo goed, als je het als saus wil gebruiken kun je 2 eetlepels maizena toevoegen. De saus is zo'n 4 dagen in de koelkast houdbaar.

Zo heb ik het geleerd van een chineze vriend, en het is altijd lekker!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Eerste vraag: moet je overal saus bij hebben?

Ik doe zelf bijvoorbeeld lang niet altijd saus over m’n wraps. Kaas of gewoon niets werkt ook prima. Ook bij mijn pasta doe ik niet altijd saus, soms meng ik het met de groenten en het vlees.

Wat ik doe als ik een roerbak/wokgerecht maak: knoflook, ketjap en evt wat kruiden.

Nog een tip: kijk of je, door dingen op verschillende manieren te bereiden, toch meer dingen lust. Denk bijvoorbeeld aan paprika door een soep of saus (extra smaak en zoetigheid zonder extra suiker), spruitjes of pompoen uit de oven of een aardappelgerecht (ik vind gepofte aardappel bijvoorbeeld heel anders smaken dan gebakken of gekookte aardappel).

Verder valt het me op dat je vooral magere dingen noemt. Dat maakt het lastiger, omdat juist vet vaak voor smaak zorgt.
Alle reacties Link kopieren
Bij bruine bonen past piccalilly. Ik neem altijd die van Kühne.

Bruine bonen warm maken, op het bord doen, fijn gehakte rauwe ui erop, en dan in een hoek enkele eetlepels piccalilly op kamertemperatuur. Voor mij erg lekker eten en niet veel calorieën.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Je zou ook de sperziebonen door de helft kunnen snijden, beetgaar koken en dan afgieten en een beetje kookvocht bewaren. Dan een fijngesnipperde ui bakken, dan een fijngesneden tomaat erbij en allebei gaar bakken. Voeg na smaak peper, zout en bijv nootmuskaat, ketjap manis of citroensap toe, dan weer de boontjes erbij en dan doorwarmen. Door de tomaat heb ik altijd genoeg vocht, met de ketjap, citroensap en beetje kookvocht ook genoeg saus.

Ik maak deze satésaus wel eens als ik een minder vette versie wil, maar ook gerecht zelf (al dan niet met echte kip) lijkt me wel te passen binnen je smaken (hoewel, lust je geen paprika?): https://www.pickuplimes.com/single-post ... d-Tomatoes
Ik doe er vaak een scheutje chilisaus door, een klein scheutje maar.

Creme fraiche gemengd met chilisaus is ook erg lekker, voor op een wrap.

En ik pureer soms bruine bonen met sambal en doe dat in een wrap met wat kip en sla.

Voor gerechten met sugarnaps gebruik ik vaak kokosolie om in te bakken.
Alle reacties Link kopieren
Groente wokken met verse knoflook en gember is ook al erg smaakvol.
Ik maak soortgelijke gerechten maar gebruik vrijwel nooit sauzen.
Uit fruiten, knoflook, soms verse gember, olijfolie, soms een scheutje ketjap, (verse) kruiden etc. geven meer dan genoeg smaak.
Soms op het bord nog een scheutje (extra virgen) olijfolie erop, of wat geraspte kaas en klaar.
Curry´s maak ik vaak op basis van kokosmelk.
Bij wraps serveer ik guacamole, creme fraiche of een yoghurtsaus met kruiden en geraspte groenten (knoflook en komkommer voor tzaziki voor bij de taco´s met kip of met wortel en limoensap voor bij de vistaco´s).
Alle reacties Link kopieren
De hoisinsaus (vers zakje)van Go Tan is best goed. Je kan het combineren met een vers pakje bamikruiden. Een gedeelte; niet twee pakjes. ;-)

Chicken Hoisin heet het.
retrostar wijzigde dit bericht op 07-10-2019 23:36
8.50% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
07-10-2019 23:11
Groente wokken met verse knoflook en gember is ook al erg smaakvol.
Precies, dan heb je helemaal geen saus nodig.
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.
Alle reacties Link kopieren
https://www.lifesabout.nl/category/zond ... en-zakjes/

Hier vind je hoe je bijna alle sausen (bijv. Chicken tonight) of kant-en-klare kruidenmengelingen zelf kan maken. Zo kan je zuiniger zijn met zout en suiker.
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.
Alle reacties Link kopieren
En dan vind ik het zakje wat naast de Chicken Hoisin staat, iets van Lemon Grass dacht ik, ook heel aardig smaken. Lekker fris met een mooie rode kleur
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Investeer in een goed basiskookboek. Niet eentje met mooie foto's en recepten waarvoor je onmogelijke ingrediënten nodig hebt, maar eentje die de basis beschrijft van een keuken. Op internet staan veel slechte recepten.

Een voorbeeld is de dikke vegetariër, die geeft allerlei variaties hoe je een gerecht met simpele wijzigingen bvAziatisch, Amerikaans, Italiaans of Afrikaans maakt. Vlees kan je er altijd nog zelf bijgooien mocht je dat belangrijk vinden.

Verder: wees niet bang voor vet en zout en suiker in recepten. Zodra je van Scratch kookt, eet je sowieso al minder van deze ingrediënten. Een mooi voorbeeld is ontbijtkoek, als je eenmaal gezien hebt hoeveel suiker daar ingaat (35% oftewel 5 klontjes in een plak)...

Succes en veel plezier met experimenteren.
Alle reacties Link kopieren
Beetje ketjap, vissaus en rijstazijn mixen met een lepeltje honing doe ik wel eens als ik een woksausje wil maken.

Voor op wraps prak ik meestal gewoon een kwart of halve avocado met wat knoflook er door heen.

Verder heel weinig sauzen, vooral veel kruiden en dan kun je eventueel wat water toevoegen als je de pan hebt geleegd en dan de gebakken kruiden “oproeren” zodat je een sausje creëert van de overgebleven olie en kruiden.

Je kunt ook eens je plaatselijke toko binnenlopen en om advies vragen voor het zelf maken van wok sausjes.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
07-10-2019 23:40
En dan vind ik het zakje wat naast de Chicken Hoisin staat, iets van Lemon Grass dacht ik, ook heel aardig smaken. Lekker fris met een mooie rode kleur
Je geeft nu al twee keer het advies om een pakje te gebruiken, terwijl TO stelt dat hij dat iet wil en juist op zoek is naar alternatieven. Dat is toch niet logisch?
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven