Hulp gevraagd bij mezze/tapas maken

13-10-2019 19:33 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zaterdag is het mijn beurt om te koken/voor eten te zorgen. Er komen 3 vriendinnen eten en t is fijn als we lang kunnen tafelen en bijkletsen.

Ik dacht aan mezze omdat ik dan veel van te voren kan maken en er dus gezellig bij kan zitten.

Hebben jullie leuke ideeen/recepten die bij t idee mezze/tapas past?
Ik zou t liefst van alles wat hebben, vlees groente etc ( zodat t voelt als volwaardige maaltijd)

Fener
Leuk idee, misschien staat hier iets tussen voor je

https://kitchenista.nl/zo-organiseer-je ... zze-diner/
Alle reacties Link kopieren
Tzaziki met brood of flatbread.
Gehaktballetjes, kunnen warm of koud. Evt in tomatensaus.
Olijven en kaas, feta bijvoorbeeld.
Gevulde tomaten
Alle reacties Link kopieren
Albondigas, rijst in wijnbladeren, tabbouleh bijvoorbeeld. Ik heb laatst Libisch gegeten en dat waren ook allemaal kleine hapjes. Daar hadden ze dit soort dingen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Meze is een voorafje voor bij de borrel. Gemarineerde olijven, wat gesneden lokale worst, gebraden gehaktballetjes in saus, wat (kleine) gevulde wijnbladeren, een klein spiesje, dat soort dingen. Dus echt voor bij het aperitief. Wat ga je dan maken als maaltijd?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Als nagerecht zou ik bij een Turkse winkel wat baklava gaan halen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn favorieten:

Courgette met feta
Dadels met roomkaas
Gehaktballetjes met tzatziki
Bruchetta
Snoep-paprikaatjes gevuld met rucola en afgetopt met een bolletje mozzarella
Rosbief met rucola en pesto
Ik maakte oa lamsgehaktballetjes met pistachenootjes erdoor, tabouleh, baba ganoush, hummus en had er pitabroodjes en goede olijven bijgekocht. Baklava als toetje is leuk en makkelijk, of doe yoghurt met een klein beetje honing en granaatappelpitjes.
Belle73 schreef:
13-10-2019 19:37
Albondigas, rijst in wijnbladeren, tabbouleh bijvoorbeeld. Ik heb laatst Libisch gegeten en dat waren ook allemaal kleine hapjes. Daar hadden ze dit soort dingen.
.
Libisch of Libanees? Als ècht Libisch wil ik graag weten waar, ben benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
Someonenew:die heb ik zojuist ontdekt! Dank

Dolfje gevulde tomaten stond nog niet op mijn lijstje maar klinkt goed, ik ga googlen
Mijn man is turks dus zijn ,,erg,, verwent wat baklava betreft vind t in nederland niet lekker omdat ik weet hoe ze smaken bij n speciaalzaak in turkije:)
Mijn gasten zijn waarschijnlijk minder kritisch:)

Belle73 wat is albondigas?

Pejeka je kunt het dus ook uitgebreid doen en dat is dan DE maaktijd, juist daarom wil ik een bepaalde verhouding ( brood groente vlees/vis )

Calaena aelin leuk die paprika gevuld! En rosbief niet aangedacht maar is ook lekker!
Oh lekker!

Smeersels: hummus, baba ganoush, muhamarra, tzatziki

Brood: pita en pappadums (alhoewel dat dat laatste natuurlijk geen brood is)

Koud: olijven, rauwkost, Peppadews, dadels met roomkaas, dolmades, amandelen

Warm: falafel, kofte

Salade: verschillende couscous salades, tabouleh
Alle reacties Link kopieren
puntillita schreef:
13-10-2019 19:51
Ik maakte oa lamsgehaktballetjes met pistachenootjes erdoor, tabouleh, baba ganoush, hummus en had er pitabroodjes en goede olijven bijgekocht. Baklava als toetje is leuk en makkelijk, of doe yoghurt met een klein beetje honing en granaatappelpitjes.
Meze is Grieks, maar ik zie weinig Griekse gerechtjes in je tip.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ah dan is baklava natuurlijk niet zo'n goed idee :P
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
13-10-2019 19:58
Ah dan is baklava natuurlijk niet zo'n goed idee :P
Daar bestaat ook een Griekse variant van :)

Maar als je dan tóch voor Grieks gaat, zou ik loukomades doen als nagerecht...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
fener schreef:
13-10-2019 19:57
Someonenew:die heb ik zojuist ontdekt! Dank

Dolfje gevulde tomaten stond nog niet op mijn lijstje maar klinkt goed, ik ga googlen
Mijn man is turks dus zijn ,,erg,, verwent wat baklava betreft vind t in nederland niet lekker omdat ik weet hoe ze smaken bij n speciaalzaak in turkije:)
Mijn gasten zijn waarschijnlijk minder kritisch:)

Belle73 wat is albondigas?

Pejeka je kunt het dus ook uitgebreid doen en dat is dan DE maaktijd, juist daarom wil ik een bepaalde verhouding ( brood groente vlees/vis )

Calaena aelin leuk die paprika gevuld! En rosbief niet aangedacht maar is ook lekker!
Meze is NOOIT een maaltijd. Kan je zelf denken dat je door wat meer hapjes op tafel te zetten het wél een maaltijd wordt, maar dat is gewoon niet zo. Als je Grieken vertelt dat je alleen meze eet als maaltijd, kijken ze je toch echt héél raar aan...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Welkom in 2019, Pejeka. Mezze kan ook uitgebreid, vergelijkbaar met tapas.
Alle reacties Link kopieren
puntillita schreef:
13-10-2019 19:53
.
Libisch of Libanees? Als ècht Libisch wil ik graag weten waar, ben benieuwd!
Het was inderdaad Libanees, excuses.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Wat zeker bij een mezze past (maar niet zozeer Grieks is) is een plaattaart of pizza met gekarameliseerde ui en ansjovis: https://www.watatenzij.nl/2011/08/05/pissaladiere/

Makkelijk van tevoren klaar te maken en ook gemakkelijk te delen.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
13-10-2019 20:04
Meze is NOOIT een maaltijd. Kan je zelf denken dat je door wat meer hapjes op tafel te zetten het wél een maaltijd wordt, maar dat is gewoon niet zo. Als je Grieken vertelt dat je alleen meze eet als maaltijd, kijken ze je toch echt héél raar aan...
Onzin!
Alle reacties Link kopieren
Pejeka ik heb weinig zin in discussie om alles. In turkije heb je hele mezze restaurants. Daar zit je n gele avond te eren met n tafel vol mezze en raki erbij:)
Bovendien wil ik een maaltijdwaardig mezze/tapas avond houden
Zal me n biet wezen of ze dat in griekenland ook doen
Ik mix ook gerust grieks/turks/spaanse hapjes als t in zn totaliteit maar lekker is en vullend
Dank voor je tip over t dessert ( kende ik niet)
Alle reacties Link kopieren
Tapas!

Aioli, tapenade met lekker brood, Olijven, manchegokaas, knoflookchampignons, lekkere spaanse salade (of 2 verschillende soorten), patatas bravas (aardappeltjes), albondigas (spaanse gehaktballetjes), tortilla..
every journey starts with a single step
Alle reacties Link kopieren
fener schreef:
13-10-2019 20:21
Ik mix ook gerust grieks/turks/spaanse hapjes als t in zn totaliteit maar lekker is en vullend
En daar gaat het om! Lekker en gezellig!
Alle reacties Link kopieren
fener schreef:
13-10-2019 20:21
Pejeka ik heb weinig zin in discussie om alles. In turkije heb je hele mezze restaurants. Daar zit je n gele avond te eren met n tafel vol mezze en raki erbij:)
Bovendien wil ik een maaltijdwaardig mezze/tapas avond houden
Zal me n biet wezen of ze dat in griekenland ook doen
Ik mix ook gerust grieks/turks/spaanse hapjes als t in zn totaliteit maar lekker is en vullend
Dank voor je tip over t dessert ( kende ik niet)
Je hebt helemaal gelijk Fener.
Je vraagt ook niet om typisch Grieks, je vraagt om meze en tapas achtige gerechten, zodat je lekker lang kan tafelen.
In Griekenland zijn ook meze restaurants.
De meeste meze is wel als voorgerecht en dan een grote plaat mixed grill, maar ze kijken je echt niet raar aan als je alleen meze doet.

Warme feta is ook lekker.
Lekkere salade erbij op tafel.
Stokbrook met verschillende dips.
Wraps met zalm.
Groente als courgette of aubergine, even in de oven met haloumi.
Kip met een lekker sausje.
Zijn zoveel mogelijkheden.
Tvp, alvast voor kerst
Bloemenzee schreef:
13-10-2019 20:32
Tvp, alvast voor kerst
Dat doe ik bij dezen ook :biggrin:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven