Kruiden- en voorraadkast

18-10-2019 19:48 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort verhuizen we van een piepklein appartementje naar een huis met een grote(re) keuken. Eindelijk wat meer ruimte om te koken en spulletjes op te bergen.

Ik hou enorm van koken en kijk er naar uit om een voorraadkast vol kruiden en andere droge voeding/blikken in te richten.

Welke kruiden zijn onmisbaar in jouw keuken? En welke kruiden gebruik je het liefst vers?
En welke voeding staat er al-tijd in jouw voorraadkast?

To trapt af: Ik heb altijd een potje cayennepeper en tijm op het aanrecht staan. Koriander gebruik ik het liefst vers.
Momenteel hebben we niet zo'n grote voorraadkast, maar we hebben altijd pasta/rijst; groene pesto en bruine bonen in voorraad.
Ik lees mee voor goede ideeën!
Alle reacties Link kopieren
Knoflook en munt, allebei vers.
Ik vind hier dingen van.
Oei ik heb echt heel veel kruiden in m'n apothekerskast, op alfabetische volgorde (tikje neurotisch). Top 3 van meest gebruikt (peper en zout niet meegerekend) zijn gedroogde Italiaanse kruiden, paprikapoeder en kaneel. In de bijkeuken heb ik nog een voorraadkast met was- en schoonmaakmiddelen en gedroogd/blikvoer. Altijd op voorraad; Passata, maïs en bloem.
Mijn specerijenvoorraad is te groot om op te noemen. Allemaal aangeschaft omdat het een keer in een recept voorkwam. Het meest gebruik ik peper, kerrie, paprika, cajunkruiden, komijn, cayennepeper, korianderpoeder.

Tijm vers in de tuin, evenals bieslook en peterselie.

Voorraad:
Uien
aardappels
gemberwortel
knoflook
Potten met allerlei bonen
Volkoren spaghetti/penne,macaroni
bloem
houdbare melk
enz.enz.
In de vriezer altijd:
kip
gehakt
groente
brood
anoniem_310255 wijzigde dit bericht op 19-10-2019 07:24
0.87% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het voor iedereen anders is wat men graag wel of niet op voorraad houdt. Het belangrijkste is dat je van dingen die je zélf regelmatig gebruikt, een voorraad aanhoudt, zodat je niet misgrijpt. Zelf vind ik het handig om basiszaken als pakken macaroni, rijst, enz. op voorraad te hebben, net zoals blikjes tomatenpuree, bouillonblokjes, olijfolie, verse uien, aardappelen, enz.

Verder altijd wat blikken/potten erwten, bonen, soep, of andere ingemaakte artikelen. Altijd handig bij onverwachte gasten.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Munt vind ik vers ook erg lekker, maar ik koop het meestal enkel om mojito's/munttthee van te maken. Gebruik je dat ook in gerechten?
Alle reacties Link kopieren
Groene pesto, knoflookpoeder, ui en peterselie zijn onmisbaar hier. Dat gooi ik te pas en te onpas ergens doorheen. Kaneel heb ik ook altijd, dat gooi ik ook door de meest willekeurige bakbrouwsels. Altijd lekker!

Verder heb ik basilicum, paprikapoeder, tijm, peper en zout staan. Daarmee heb ik weleens uit nood vanalles mee weten te kruiden als ik het mixpakje vergeten was.

Ook heb ik altijd knackebrod, tomatenpuree, rijst en pasta. Met het blikje tomaten puree, kaas, ham en pasta kan ik dan altijd macaroni hamkaas in elkaar flansen en knackebrod voor als er geen brood is of als ik geen brood wil.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik qua gedroogde kruiden en specerijen zo ongeveer alle soorten in de kast heb staan die je kunt bedenken. Ik maak alle kruidenmixen zelf dus daar is veel voor nodig.

Vers: knoflook, gember, tijm, basilicum, munt, koriander, rozemarijn.

In de voorraadkast de standaard aan pasta, verschillende rijst soorten, bloem, bouillonblokjes, verschillende soorten olie en azijn.

In de vriezer: zelfgemaakte bouillon, vlees, doperwten, pastasaus, soep, brood.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
_saudade_ schreef:
18-10-2019 19:55
Munt vind ik vers ook erg lekker, maar ik koop het meestal enkel om mojito's/munttthee van te maken. Gebruik je dat ook in gerechten?
Tuurlijk! In de couscous, risotto, pastasauzen, raita, soep, salades, biryani's, ik kan nog wel even doorgaan, er zijn zoveel gerechten waarin munt lekker is.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Doe mij maar potjes kruiden. Veel praktischer.

Zout-peper-look-cayenne-curry-kaneel-muskaatnoot-estragon-kurkuma-tijm-provencaalse kruiden

Blokjes groentenbouillon, rundsbouillon, kipbouillon, visbouillon, wokbouillon


Voorraad: Aardappelen, uien, paneermeel, maïzena, bloem, olijfolie, ketchup (en in de koelkast nog wat mayo, tartaar, looksaus, cocktailsaus en koude curry)
En in 't beste geval nog een verloren zakje rijst.

In de kelder staat altijd melk.


Ik vind blikvoer ranzig, dus 95 % van die blikken komt hier niet binnen.
En al helemaal niet om verloren in een kast te staan en nooit gebruikt te worden.

En munt vind ik ook niet binnen te krijgen.
Voorraad tomatenpuree en gezeefde tomaten standaard. Daarnaast de standaard dingen rijst, pasta en voorraad groente in de vriezer. Kruiden koriander en munt vers, en altijd knoflookpeper in het kastje. Daarnaast toch tig andere kruiden, maar die gebruik ik niet veel. Knoflookpeper wel!
Alle reacties Link kopieren
_saudade_ schreef:
18-10-2019 19:55
Munt vind ik vers ook erg lekker, maar ik koop het meestal enkel om mojito's/munttthee van te maken. Gebruik je dat ook in gerechten?
Nee niet in gerechten. In de thee inderdaad en in de koelkast staat een kan koud water met komkommer en munt.
Ik vind hier dingen van.
Sabeltandcavia schreef:
18-10-2019 20:16
Nee niet in gerechten. In de thee inderdaad en in de koelkast staat een kan koud water met komkommer en munt.
Ik gebruik wel eens munt in salades! Sporadisch moet ik bekennen, maar het is wel heel lekker.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vers rozemarijn, tijm, oregano . Worden nooit gebruikt . Ook sereh in de vriezer. En knoflook.

Verder een heleboel gedroogde: sereh koriander, geelwortel, chili, knoflook , steranijs, laos, komijn, fenegriek, uienpoeder, uienvlokken, rozemarijn, tijm, selderij, basilicum, dille, rookaroma, oregano, venkelzaad, majoraan, 5 spices, laurierblad, kardemom, zwarte peper, witte peper, pimentkorrels, voedingszuur, kruidnagel, ook gemalen, nootmuskaat, mosterdzaad, kaneel, maggi, kummel, paprika vetsin, en dan verschillende mengsels zoals gele curry, rode curry, massaman curry, gyros, chili con carne.

Verder vanille suiker, vanille vloeibaar, frambozen aroma, amandel aroma, amaretto, rum.
retrostar wijzigde dit bericht op 18-10-2019 20:29
1.75% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
In de tuin: munt, peterselie, oregano, bieslook, rozemarijn etc
Vers in de.keuken (buiten slakkenvoer) basilicum

Dan heb ik een voorraad waar een gemiddelde toko jaloers op is. Kruiden, specerijen, maar ook zaken als tamarinde.

Dan nog gemberwortel etc in de vriezer
Alle reacties Link kopieren
Kruiden:
Knoflookpoeder
Uienpoeder
Cayennepeper
Zout
Peper
Dille
Italiaans kruiden
Kerrie
Curry
Paparika
smoked paprika
Koek en speculaas
Kaneel
Dille
Jasmijn
Rozemarijn
Marjolein
Oregano
Basiclicum
Munt
Peterselie
Italiaanse kruiden

Voorraad:
Passata
Tomotenpuree
Olijven groen en zwart
Kappertjes
Tapenade
Pesto
Rode pesto
Meel
Zelfrijzend bakmeel
Vanille suiker
Suiker
Basterd suiker
Rozijnen
Poedersuiker
Stroop
Kikkererwten
Bruine bonen
Maïs
Linzen gedroogd
Soep in blik
Macroni
Spaghetti
Zilvervliesrijst
Lijnzaad
Havermout
Verschillende soorten plantaardige melk
Augurken
Alle reacties Link kopieren
Verschillende soorten oliëen zoals:
olijfolie extra vierge, balsamico, witte balsamico, zonnebloemolie, sesamolie, sojaolie, ketjap, visolie.
Verschillende soorten zaden en noten:
sesamzaadjes, amandelen, zonnebloempitten, pijnboompitten.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Mijn voorraad bestaat voornamelijk uit groente en kruiden. Als groente heb ik standaard uien, wortelen, prei en aardappels in huis. Als kruiden heb ik zout (molen), peper (molen), knoflook (vers), tijm (vers), kaneel en paprikapoeder.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
18-10-2019 20:23
Ik heb vers rozemarijn, tijm, oregano . Worden nooit gebruikt . Ook sereh in de vriezer.
Sereh heb ik moeten opzoeken. Is dat gedroogde citroengras? Klinkt lekker!
Alle reacties Link kopieren
_saudade_ schreef:
18-10-2019 20:32
Sereh heb ik moeten opzoeken. Is dat gedroogde citroengras? Klinkt lekker!
Dat is wel erg kenmerkend in een gerecht. Ze verkopen het vers op de markt. En soms bevroren met 10 stuks in een pakje.

Ik vind verse citroengras heel duidelijk aanwezig in bijvoorbeeld curry, maar gedroogd is dat een stuk minder. Kan wel aan het potje liggen. Misschien zijn andere merken beter. Ik vind het moeilijk om verse juist te doseren. Ik doe er tegenwoordig 1/3 stengel in. Als ik het heel fijn snijd nog minder.
retrostar wijzigde dit bericht op 18-10-2019 20:55
36.18% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
_saudade_ schreef:
18-10-2019 19:55
Munt vind ik vers ook erg lekker, maar ik koop het meestal enkel om mojito's/munttthee van te maken. Gebruik je dat ook in gerechten?

Ja! Hier populair in tabouleh en watermeloensalade.

https://www.francescakookt.nl/tabouleh/
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... fetasalade
Alle reacties Link kopieren
_saudade_ schreef:
18-10-2019 20:32
Sereh heb ik moeten opzoeken. Is dat gedroogde citroengras? Klinkt lekker!
Sereh gaat in curries, heb ik in de groentela
Alle reacties Link kopieren
Kook eens verse munt mee, met (Nieuwe) aardappelen. Van mijn Engelse oma geleerd.
Heerlijk
De kruidenkast staat vol, wat ik het meest gebruik na peper en zout zijn rozemarijn, oregano, basilicum, chilivlokken, peterselie, paprikapoeder, marsalakruiden.

In de voorraadkast, zo uit m’n hoofd: chips, zoutjes, koekjes, chocolade (varieert); passata, gepelde tomaten, tomatenpuree, pesto (rood/groen), olijven, zongedroogde tomaten; tartex en dergelijke; bloem, rijstebloem, kikkererwtenmeel, edelgistvlokken; suiker, stroop, pindakaas, honing, sambal, ketjap, sojasaus, mayo, ketchup, mosterd; pitabroodjes, afbakbroodjes (soms), worstjes vlees en vegan, houdbare tofu; rijstwafels, tortellini, gnocchi, penne, spaghetti, zilvervliesrijst, couscous, noedels, risotto, bulgur, rode, gele en bruine linzen, spliterwten, kikkererwten, kidneybonen, zwarte bonen, bruine bonen, tonijn, ansjovis, tuno, uien, knoflook; water (rood/blauw), melk, sojamelk.
anoniem_648f6f27076be wijzigde dit bericht op 18-10-2019 20:52
Reden: Typfout en aanvulling
13.94% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven