Groente uit de oven

20-10-2019 17:44 51 berichten
Even een (waarschijnlijk) hele domme vraag.

Ik kocht gister een bakje met groente voorin de oven. Er zat geen beschrijving bij. Ik heb hem nu 20 minuten in de oven gehad op 160 graden.

De smaakt was zeer goed, alleen de groente nog vrij hard. Er zaten sperziebonen en nog een andere peulvrucht in.

En iets stond mij bij dat rauwe bonen giftig kunnen zijn. Dus ik durfde ze nu niet te eten, voornamelijk omdat ik zwanger ben.

Maar is dit nog rauw of niet? Ik zag later dat groente op 220 graden moet namelijk.
De rest van de groente heb ik gewoon op.
half uur op 200
S-Meds schreef:
20-10-2019 17:45
half uur op 200
:) Thanks, nu maar hopen dat ik de rest van de familie niet vergiftigd heb :P
Alle reacties Link kopieren
De app van het voedingscentrum. (zwangerhap) geeft aan dat je groente gewoon kan eten, alleen kiemgroente niet rauw. Maar die zullen vast niet in zo'n pakket hebben gezeten.
Alle reacties Link kopieren
De kans is aanwezig dat ze geblancheerd zijn gevroren en niet rauw.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
20-10-2019 17:52
De kans is aanwezig dat ze geblancheerd zijn gevroren en niet rauw.
Geen idee , ik heb het pakket bij de groenteboer gekocht. Het was wel super lekker gekruid met allerlei soorten groente.

Ik heb zelf maar 1 boontje op, dus dat zal wel loslopen.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
20-10-2019 17:45
half uur op 200
Inderdaad, een half uur op 200 of 220 graden. En harde groente zoals sperziebonen zou je van tevoren even kunnen koken. Wat ook lekker is is om de groente in een schaal te mengen met wat olijfolie en zeezout en het daarna pas te verdelen op je bakplaat.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Als je verse sperziebonen gewoon 20 minuten opzet in een pan heet water, zijn ze beetgaar. Hoef je ook niet naar om te kijken.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Hier wijkt de oven best wat af dus 160 wordt zowiezo minimaal 180 en dan ook wat langer dan 20 minuten. Wel tussendoor even spieken of het toch niet verbrand ook al is dat bij mij nog nooit gebeurd. Als ik de aanwijzingen exact aanhoud dan is het steevast nog niet goed maar ik neem aan dat sommige dingen ook voorgekookt zijn ofzo,
Marloesjuh51 schreef:
20-10-2019 17:47
:) Thanks, nu maar hopen dat ik de rest van de familie niet vergiftigd heb :P
nee joh
Groente moet je eerst koken voordat je het in de oven zet. Anders blijft het keihard.
redbulletje schreef:
20-10-2019 18:07
Groente moet je eerst koken voordat je het in de oven zet. Anders blijft het keihard.
Niet bij alles hoor.
redbulletje schreef:
20-10-2019 18:07
Groente moet je eerst koken voordat je het in de oven zet. Anders blijft het keihard.
Ik vond het best lekker. Alleen het is niet de bedoeling dat er nog gifstoffen inzitten enzo :P
redbulletje schreef:
20-10-2019 18:07
Groente moet je eerst koken voordat je het in de oven zet. Anders blijft het keihard.
welnee
Alle reacties Link kopieren
Marloesjuh51 schreef:
20-10-2019 18:09
Ik vond het best lekker. Alleen het is niet de bedoeling dat er nog gifstoffen inzitten enzo :P
Google even dan zul je zien dat je je geen zorgen hoeft te maken.
Alle reacties Link kopieren
Marloesjuh51 schreef:
20-10-2019 18:09
Ik vond het best lekker. Alleen het is niet de bedoeling dat er nog gifstoffen inzitten enzo :P

Download die app van het voedingscentrum even, dan kan je zelf lezen dat je je nergens druk om hoeft te maken. (zie mijn eerdere post)
Marloesjuh51 schreef:
20-10-2019 18:09
Ik vond het best lekker. Alleen het is niet de bedoeling dat er nog gifstoffen inzitten enzo :P
Wat een onzin
Sugarmiss ,
Ik kom alleen op pagina`s die zeggen dat het niet rauw mag zijn, maar ik heb geen idee waar die grens ligt. Maar ik las wel dat er nog nooit iemand aan dood gegaan is :P dat is een geruststelling

Pergamon, ik zag het inderdaad op de site staan. Alleen kiemgroente waarschuwen ze voor. Die blancheer ik altijd, ook als ik niet zwanger ben.
Alle reacties Link kopieren
Groente wordt bijna nooit rauw ingevroren maar eerst geblancheerd zeker boontjes. Het is al eens verhit voor het werd ingevroren.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
20-10-2019 18:32
Groente wordt bijna nooit rauw ingevroren maar eerst geblancheerd zeker boontjes. Het is al eens verhit voor het werd ingevroren.
Maar het was geen ingevroren pakket. Het was vers van de groenteboer. Ik kan mij niet voorstellen dat zij het geblancheerd hebben. Het was een oven pakket
Alle reacties Link kopieren
Ik ken mensen met een moestuin die verse sperziebonen vaak rauw eten. Nog nooit gehoord dat dit slecht zou zijn.
Het is even los van je zwangerschap maar sommige bonen moet je inderdaad niet rauw eten:
https://www.volkskrant.nl/cs-b1441ff5
"Peulvruchten, ook sperzie-, tuin- of sojabonen, zitten toch vol met gezonde stoffen als vezels, eiwitten en vitamines? Klopt, maar om daarvan te profiteren moet je ze wel eerst voldoende verhitten: koken of stomen. In rauwe bonen zit namelijk de natuurlijke gifstof lectine. Als je te veel lectine binnenkrijgt, word je misselijk, krijg je buikpijn, koorts en diarree. Uiteindelijk kan lectine zelfs je darmen en nieren beschadigen."

Maar eenmalig zal niet zo'n vaart lopen denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
20-10-2019 17:52
De app van het voedingscentrum. (zwangerhap) geeft aan dat je groente gewoon kan eten, alleen kiemgroente niet rauw. Maar die zullen vast niet in zo'n pakket hebben gezeten.
Sperziebonen zijn rauw giftig. Of je nou zwanger bent of niet.
Alle reacties Link kopieren
winkelfanaat schreef:
20-10-2019 18:48
Sperziebonen zijn rauw giftig. Of je nou zwanger bent of niet.

Dan mag het voedingscentrum hun app wel eens aanpassen, want ik wist dat niet (geen fan van sperzieboontjes) en op hun app is er niks van te vinden.
Alle reacties Link kopieren
winkelfanaat schreef:
20-10-2019 18:48
Sperziebonen zijn rauw giftig. Of je nou zwanger bent of niet.
O jee. Dan ga ik gauw dood. Als kind al at ik sperziebonen rauw, zowel van de groenteboer (als mijn moeder ze schoonmaakte), als bij mijn oudoom in de moestuin (dan plukte ik ze van de bonenplanten en at ze rauw op). En nog steeds vind ik het lekker als ik sperziebonen heb, om er een paar rauw soldaat te maken.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven