Gerechten die je makkelijk kan opwarmen/ voor 2 dagen koken

21-10-2019 14:05 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben opzoek naar tips voor gerechten die lekker blijven als je ze 1 of 2 dagen later nog een opwarmt en op eet?

Sinds een paar weken koken mijn vriend en ik altijd 4 porties in plaats van 2. Zodat we er 2 avonden van kunnen eten. We koken graag alles zelf, zonder pakjes en zakjes maar dit kost wel vaak meer tijd. Daarom hebben we besloten gewoon meer te koken zodat we er 2 x plezier van hebben. Ook houden we zo minder restjes van ingrediënten over, dus minder verspilling. En nog een voordeel is, dat we minder snel in de verleiding komen om ongezond te eten omdat er toch al iets gezonds klaar staat.

Wel vind het lastig om gerechten te blijven verzinnen die ook lekker blijven als je ze nog een keer opwarmt. Wat ik tot nu bijvoorbeeld een succes vind zijn: Lasagna, Nasi, Mousaka, Allerlei Soepen, Pasta met een saus appart, wraps.

Wat ik echt niet lekker vind om op te warmen: Risotto, stampotten, aardappel, pasta carbonara.

Hebben jullie tips? Ik lust alles, maar eet zo min mogelijk vlees, en het liefst gezond zo veel mogelijk groente.
Lijkt me leuk om te horen wie hier nog meer ervaring mee heeft :)
Heb je stamppot al eens opgebakken? Heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
Quiches & ovenschotels zijn hier ook favoriete 2-daags-hapjes, maakt niet zoveel uit wat je erin stopt. Opwarmen in de oven is wel vaak lekkerder dan in de magnetron vind ik.
Als je de stamppot voor een 2e keer niet lekker vind, kan je ook eens proberen om het restant in de oven te gooien als ovenschotel. Eventueel met nog extra laagje geraspte kaas eroverheen voor een knapperig korstje.
Alle reacties Link kopieren
Ojaa, wat ik nog ben vergeten te vermelden, dat ik geen magnetron heb...
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
21-10-2019 14:07
Heb je stamppot al eens opgebakken? Heerlijk!
Bedankt! Nooit aangedacht, ga ik zeker proberen :)
Chili sin/con carne
Dahl
Curry met rijst of naan
Maaltijdsoep
Alle reacties Link kopieren
masatu schreef:
21-10-2019 14:10
Quiches & ovenschotels zijn hier ook favoriete 2-daags-hapjes, maakt niet zoveel uit wat je erin stopt. Opwarmen in de oven is wel vaak lekkerder dan in de magnetron vind ik.
Als je de stamppot voor een 2e keer niet lekker vind, kan je ook eens proberen om het restant in de oven te gooien als ovenschotel. Eventueel met nog extra laagje geraspte kaas eroverheen voor een knapperig korstje.

Nog zo een goede tip voor de stamppot, ga ik ook proberen!
Alle reacties Link kopieren
Heb je wel een oven?

Ik denk aan hartige taarten, restant aardappels in schijfjes snijden en gebruiken als basis voor een ovenschotel. Maar ja, moet je wel een oven voor hebben.
Alle reacties Link kopieren
vivapimpelmees schreef:
21-10-2019 14:14
Heb je wel een oven?

Ik denk aan hartige taarten, restant aardappels in schijfjes snijden en gebruiken als basis voor een ovenschotel. Maar ja, moet je wel een oven voor hebben.
Ja ik heb wel oven, ook een goede tip voor de aardappels! Bedankt
Alle reacties Link kopieren
Ik kook geregeld voor twee dagen (we zijn met zijn vieren). Soms een maaltijd die 2x4 personen is. Maar ook vaak voor 6 personen, hebben er 2 een maaltje op hun sportdagen, als er veel drukte is.
Wat ik bijvoorbeeld doe:
Veel aardappelen koken, dag 1 gekookt, dag 2 opgebakken
Pastasaus in een grote hoeveelheid en dan per portie in de vriezer
Chili con carne, dag 1 als eenpansgerecht, dag 2 in een taco
lilalinda wijzigde dit bericht op 21-10-2019 14:21
1.76% gewijzigd
Deze is juist lekkerder op de tweede dag:
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... ebonensoep
Witlof (of prei) rolletjes met ham/kaas en puree uit de oven. Prima terug op te warmen de volgende dag.
Alle reacties Link kopieren
Stamppot inderdaad, lekker uit de oven of opgebakken in de koekenpan. Aardappels bakken ipv opnieuw opwarmen. Groentes opbakken of verwerken in een ovenschotel. Als je de groentes lekker beetgaar kookt blijven ze lekkerder.

Of een salade maken van de aardappels en groentes. En dan op smaak brengen met kruiden, mayo en ketchup. Rauw uitje erdoor en andere dingen die je lekker vindt.
Alle reacties Link kopieren
Wat een goede tips allemaal! Zoveel dingen waar ik nog niet aan had gedacht.
Kip tandoori
Rijst met groenten en evt vlees en dan de volgende dag met wraps
Alle reacties Link kopieren
Boerenkool met spekjes en rookworst (zuurkool kan vast ook wel)

Lasagne

Pasta's en dan de pasta saus los bewaren

Nasi

Ovenschotels


De inhoud van taco's, wraps of burrito's los bewaren

Ugli moet eerst de OP goed leren lezen...De inhoud van wraps/taco's/burrito's dus.

Wat ik ook lekker vind is gevulde pannenkoek. Men neme gebakken spekjes, groenten (ik doe altijd courgette, wortel, paprika, maar kan vanalles zijn) en creme fresh. Pannenkoek bakken en daar dan in een rij het spek-groente-creme-fresh spullie er boven op. Oprollen, kaas er over en nog 10 minuutjes in de oven op 180 graden.
ugli wijzigde dit bericht op 21-10-2019 14:51
63.73% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat heel goed helpt... is plannen
Verzin op zondag vast, wat je de komende dagen gaat eten.
En dus ook, hoe je het 'restje' van maandag op woensdag hergebruikt
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk alle stoofschotels, curry's en maaltijdsoepen kan je goed opwarmen.

Denk bijvoorbeeld aan de groentepakketten van de supermarkt. Eventueel wat extra groente toevoegen zodat je 4 porties hebt.

Van ovenschotels 2 maken; preischotel, witlof ham/kaas, lasagna, etc

Ik heb zelf een slowcooker, daar maak ik meestal grote hoeveelheden in die ik of later die week op eet of invries.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Curry! En natuurlijk ovenschotels :)
Alle reacties Link kopieren
Zo ongeveer alle curry’s en tajines, bulgogi, biryani, couscoussalade.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Hier standaard in de vriezer: curry, chili con carne, ratatouille, zelfgemaakte bouillon en pastasaus.
Alle reacties Link kopieren
Blote billetjes in 't gras
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
je kunt ook losse dingen meal prepper ipv een heel gerecht, en dan dan de losse onderdelen bij elkaar gooien voor een nieuwe maaltijd. Bijv geroosterde of gegrilde groentes, gepofte/geroosterde (zoet)aardappel etc, quinoa/bulgar, bonen burgers/balletjes of groente burger/balletjes, tofu/tempeh, sauzen/dressings, hummus etc


Anders idd dingen als; Soep, curry's, ratatouille, etc
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 2 kleinere ovenschaaltjes voor 2x 2 porties.
Zodoende bereid ik dat dan voor en hoeft het alleen nog maar de oven in.
Handig voor tortillas uit de oven bijvoorbeeld.

Ik heb eergisteren iets nieuws in elkaar geflanst en daar eten we nu ook 2 dagen van. Ik warm het gewoon op in de hapjes/braadpan --> Gnochi met spruitjes en kip. Het was verassend lekker :)
Alle reacties Link kopieren
Goulash, hachee, chili sin/con carne. Nasi, bami :heart:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven