Leren koken

21-10-2019 16:38 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo wie dit leest.

Ik ben nieuw op deze website.Sinds een tijdje woon ik niet meer in een instelling en heb nu een flatje.Ik ben 45 jaar en wil graag leren koken.Bij mij is het probleem dat altijd alles mislukt.Laatst heb ik een dure grillpan gekocht en die was na een dag al helemaal verroest.Heb het nog een beetje kunnen redden met azijn en olie.Graag zou ik tips hebben als ik weer iets ga aanschaffen.
Met het bereiden van gerechten zelf gebruik ik altijd teveel kruiden.Nu ben ik nasi aan het maken en moet nog even naar de winkel om sambal en ei te halen.Deze keer ga ik me precies aan het recept houden.Ik heb de rijst al gekookt en de kruiden erdoor geroerd.
Mijn doel is om lekkere recepten te kunnen maken.Ik wil deze week ook nog taco's maken.
Weet iemand nog goede tips hiervoor?
Hoe heb je het voor elkaar gekregen om een pan binnen 1 dag te laten roesten :O
Ergens een kookcursus volgen?
Goed Basiskookboek kopen?
Marloesjuh51 schreef:
21-10-2019 16:43
Hoe heb je het voor elkaar gekregen om een pan binnen 1 dag te laten roesten :O
Misschien is de anti-aanbaklaag eraf geblakerd?

Verder, ik vind het leuk om kookprogramma’s te kijken. Hierdoor leer je koken onbewust ook een beetje.
Alle reacties Link kopieren
Wat goed dat je wil leren koken! Ik zou beginnen met van die maaltijdpakken. Daarop staat stap voor stap beschreven wat je nodig hebt en wat je moet doen. Als dat goed gaat, kun je daarna zelf aan de slag met kruidenmixen maken.
Alle reacties Link kopieren
Hoi,ik had na het bakken een laagje water in de pan gedaan om het te laten weken.
Toen ik weer in de keuken kwam was de pan al helemaal verroest.Snap ook niet waarom maar nu smeer ik de pan telkens in met olie.
Kijk ook eens op de website van albert heijn. Daar staan veel makkelijke recepten op en regelmatig ook met uitleg op filmpjes.
banaanman schreef:
21-10-2019 16:38
Hallo wie dit leest.

Ik ben nieuw op deze website.Sinds een tijdje woon ik niet meer in een instelling en heb nu een flatje.Ik ben 45 jaar en wil graag leren koken.Bij mij is het probleem dat altijd alles mislukt.Laatst heb ik een dure grillpan gekocht en die was na een dag al helemaal verroest.
Als de grillpan van gietijzer is, mag je het nooit in de vaatwasser stoppen. Eerst was je het af, vervolgens brand je het in, je smeert het in met olie en mag het daarna nooit meer met zeep schoonmaken. Als je dat toch doet, vet je het lichtjes met een doekje met olie in.
Heb het nog een beetje kunnen redden met azijn en olie.Graag zou ik tips hebben als ik weer iets ga aanschaffen.
Met het bereiden van gerechten zelf gebruik ik altijd teveel kruiden.Nu ben ik nasi aan het maken en moet nog even naar de winkel om sambal Sambal kun je steeds een beetje van bij in doen, ook als je gerecht klaar is en geserveerd. en ei te halen.Deze keer ga ik me precies aan het recept houden. Recepten zijn niet altijd naar jouw smaak. Je kunt tussentijds proeven en naar smaak meer of minder zout en kruiden toevoegen. Ik heb de rijst al gekookt en de kruiden erdoor geroerd.
Mijn doel is om lekkere recepten te kunnen maken.Ik wil deze week ook nog taco's maken.
Weet iemand nog goede tips hiervoor? Als je rode pepers gebruikt voor in de taco's, kun je ervoor kiezen om de zaadjes wel of niet te gebruiken. De zaadjes zijn erg pittig en zonder de zaadjes is het iets milder.
Alle reacties Link kopieren
Op Youtube kijk ik wel veel dingen.Het probleem is dat het bij mij dan altijd anders gaat dan in het filmpje.
Oh ja, en het belangrijkste wat ik in de loop der jaren heb geleerd wat betreft koken:
- nooit bij weglopen (aanbranden, doorkoken, overkoken, enz)
- nooit gehaast en er geduld en liefde in stoppen (te zout, te gaar, te rauw)

Veel kookplezier en eet smakelijk!
Alle reacties Link kopieren
Veel naar 24 kitchen kijken en in de bibliotheek kan je kookboeken lenen.
En goed lezen van recepten.
banaanman schreef:
21-10-2019 16:52
Op Youtube kijk ik wel veel dingen.Het probleem is dat het bij mij dan altijd anders gaat dan in het filmpje.
Bij mij meestal ook, maar dat is niet erg. Koken is naar eigen smaak. Dus tussendoor proeven en kruiden toevoegen naar smaak.
banaanman schreef:
21-10-2019 16:48
Hoi,ik had na het bakken een laagje water in de pan gedaan om het te laten weken.
Toen ik weer in de keuken kwam was de pan al helemaal verroest.Snap ook niet waarom maar nu smeer ik de pan telkens in met olie.
Dan volgende keer bij aankoop van een dure pan vragen hoe je hem moet onderhouden. Ik heb waarschijnlijk een andere dure pan, maar daar moet bijv een laagje water in staan en weken. Hij mag niet in de vaatwasser.

Ik volg vaak letterlijk recepten op. Vaak gaat het dan wel goed :P

En eerlijkheidshalve goed vlees doet bijv ook wat. Ik heb een enorm goede slager in de buurt zitten en dat vlees kan je bijna niet verpesten.
Alle reacties Link kopieren
Ik leerde het (vorige eeuw) van het toenmalige programma KookTv en door recepten uit de Allerhande te maken
Alle reacties Link kopieren
Als je letterlijk de recepten volgt (dus exact 200 gram van dit, een theelepel van dat, 8 minuten sus) en van te voren goed controleert of je alles in huis hebt, kan het recept in principe niet mislukken. Ga er met de timer naast staan en alles gewoon stapje voor stapje af.

Als mensen zeggen dat ze niet kunnen koken bedoelen ze eigenlijk te zeggen dat ze niet goed weten hoe lang pasta moet koken en het dus tot snot koken of knoerthard maken, of bij een thee lepel chilli een paar keer flink schudden met het potje zodat het je bek uit brandt. Enige kunst naar mijn mening is zorgen dat je gas/hittebron niet te hoog of te laag staat (want vaak staat er hoog of laag vuur, maar is dat standje 10 of standje 7? Hint: Meestal is het geen standje 10 want dan fikt de boel af :lol: ), maar dat is een kwestie van oefenen.

De Knorr wereld gerechten of de pakjes Honig zijn een fijne methode om een beetje te beginnen met koken. Die bevatten kruidenmixen die al kant en klaar zijn én het recept plus benodigdheden staat achterop de doos stap voor stap uitgelegd, hoef je niet zelf rond te zoeken. Later kun je altijd nog van de pakjes af, als je de dit eenmaal onder de knie hebt.
ugli wijzigde dit bericht op 21-10-2019 16:58
7.71% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat goed dat je wil leren koken! Al veel goede tips hier. Hou het eenvoudig.
Veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Ook een tip: zorg dat je alle ingrediënten van te voren al klaar zet. Dus een bakje met de afgemeten kruiden, ui vast snijden, aardappels vast schillen, enz. Dan hoef je tijdens het koken alleen nog maar op het koken zelf, de volgorde en de tijden in het recept te letten.
Maud*de*Braose schreef:
21-10-2019 16:49
Kijk ook eens op de website van albert heijn. Daar staan veel makkelijke recepten op en regelmatig ook met uitleg op filmpjes.
Dit!

En je kan de hoeveelheid ingrediënten ook aanpassen op het aantal personen waar je voor kookt.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
21-10-2019 17:01
Ook een tip: zorg dat je alle ingrediënten van te voren al klaar zet. Dus een bakje met de afgemeten kruiden, ui vast snijden, aardappels vast schillen, enz. Dan hoef je tijdens het koken alleen nog maar op het koken zelf, de volgorde en de tijden in het recept te letten.

Dit! Heeft mij enorm geholpen!

En beginnen met makkelijke gerechten. Ik was 16 en dacht dat 'soesjes' makkelijk waren :facepalm:. Niet dus.

Leer een aantal gerechten echt goed te maken. Bijvoorbeeld een basis-pasta saus. Als je die eenmaal beheerst, dan merk je dat nieuwe gerechten daarna ook makkelijk(er) gaan, of dat je die basis pasta saus kan inzetten voor je spaghetti, maar ook voor lasagne. Andere groente er bij, en je hebt een gerecht dat al weer heel anders oogt.
Alle reacties Link kopieren
Naar Roberta op SBS kijken. Zij kookt 'live' en legt veel dingen uit.
Een nichtje van mij kan ook niet zo goed koken, vindt zij zelf, en zij vindt het programma een uitkomst.

5 x per week om 16.45.
Je kunt ook via uitzending gemist kijken.
'Wat Eten We'.
Licht uit.
Zelfspot aan.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
21-10-2019 17:06
Dit! Heeft mij enorm geholpen!

En beginnen met makkelijke gerechten. Ik was 16 en dacht dat 'soesjes' makkelijk waren :facepalm:. Niet dus.

Leer een aantal gerechten echt goed te maken. Bijvoorbeeld een basis-pasta saus. Als je die eenmaal beheerst, dan merk je dat nieuwe gerechten daarna ook makkelijk(er) gaan, of dat je die basis pasta saus kan inzetten voor je spaghetti, maar ook voor lasagne. Andere groente er bij, en je hebt een gerecht dat al weer heel anders oogt.
Haha ik maakte die fout ook! Een kruimelvlaai met banketbakkersroom is NIET makkelijk, haha.

Inderdaad als 1 recept lekker blijkt nog een paar keer opnieuw maken de weken er op, dan leer je het echt goed en kun je het op een gegeven moment uit je hoofd zonder fouten.
Nummer*Zoveel schreef:
21-10-2019 17:01
Ook een tip: zorg dat je alle ingrediënten van te voren al klaar zet. Dus een bakje met de afgemeten kruiden, ui vast snijden, aardappels vast schillen, enz. Dan hoef je tijdens het koken alleen nog maar op het koken zelf, de volgorde en de tijden in het recept te letten.
Dat doe ik ook altijd. Werkt heel fijn.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties en tips!
Vanaf nu ga ik de recepten precies volgen.Laatst nog de macaroni weggegooid omdat ik de hele fles wijn in de saus had gedaan omdat ik zo geen wijn lust en het niet wilde weggooien.Het was echt niet lekker meer.
banaanman schreef:
21-10-2019 17:10
Bedankt voor alle reacties en tips!
Vanaf nu ga ik de recepten precies volgen.Laatst nog de macaroni weggegooid omdat ik de hele fles wijn in de saus had gedaan omdat ik zo geen wijn lust en het niet wilde weggooien.Het was echt niet lekker meer.
Wijn, kruiden etc kan je prima in porties invriezen. Of een klein flesje kopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven