Maple syrup waar gebruik je het bij?

23-10-2019 01:05 38 berichten
Naast over de pannenkoeken, yoghurt en wellicht havermout? Het is weer in de aanbieding bij Lidl en wil morgen een flesje halen want ik vond het zo lekker over de pannenkoeken. Ik eet dat niet zo heel veel dus vraag ik me af waar het nog meer bij past? Kom niet veel verder dan yoghurt en havermout.

Het is duur dus ik zoek inspiratie zodat het op is voordat het bederft.
Wees gerust: het bederft echt niet snel. Zeker niet als je het in de ijskast bewaart.
Ik ken mensen die het eten samen met kaneel over zoete aardappelen. Het moet je ding zijn. Verder kan je het overal overheen doen waar je normaal stroop overheen doet.

Je kan er trouwens ook kip, kalkoen, zalm, ham etc mee glaceren.
anoniem_6400a85f1cc15 wijzigde dit bericht op 23-10-2019 01:10
16.34% gewijzigd
Je kunt er heel fijn mee bakken. Hier wat inspiratie:

https://m.huffingtonpost.in/2015/04/02/ ... /414682/12
Het schijnt ook erg lekker te zijn over gegrild vlees (met name bacon).

Oh, Ginny voegde die optie net ook al toe :)
Ik ben vegetariër dus vlees valt af maar ik zal die link eens bekijken.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik het soms als zoetmiddel ipv suiker bij het bakken van koekjes of taart. Geeft wel een bepaalde smaak dus je moet er wel van houden en het moet bij het recept passen. Als het er niet bij past gebruik ik ook wel agave syrup. En gebruik het natuurlijk op de pancakes. Ik bewaar het in de koelkast en blijft heel lang goed.
Maple syrup kan, net als honing, eigenlijk niet bederven, het is door het hoge suikergehalte zijn eigen conserveringsmiddel. Na jaren kan het soms wel een beetje kristalliseren.

Maar er zal vast wel een houdbaarheidsdatum op de fles staan. Zelfs op suiker of zout staat een houdbaarheidsdatum.
Alle reacties Link kopieren
Nog nooit gehad, waar smaakt het naar?
Heerlijk is het! Ik gebruik het in plaats van honing, ben veganist dus honing eet ik niet en maple syrup vind ik ook eigenlijk lekkerder dan honing.
Dus soms als zoetstof als ik iets bak, maar ook in dressings of soms in recepten, zoals in dit recept als er agave syrup staat gebruik ik net zo makkelijk maple syrup: https://eatpicks.com/thug-kitchens-gril ... a-noodles/
Maar het meeste van de maple syrup gaat hier nog steeds over pannekoeken.
Lila_Lilly_ schreef:
23-10-2019 06:37
Nog nooit gehad, waar smaakt het naar?
Honing maar dan beter.
Alle reacties Link kopieren
Scheutje in warme melk.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle tips die gegeven zijn zijn waar.
Maar......als je eigenlijk niet weet waarom je het wil hebben waarom zou je het dan kopen?
herfstappeltaart schreef:
23-10-2019 07:28
Alle tips die gegeven zijn zijn waar.
Maar......als je eigenlijk niet weet waarom je het wil hebben waarom zou je het dan kopen?
Ze schrijf toch dat ze het lekker vindt maar bang is dat het bederft? Maar goed nieuws, het bederft niet.
ClumsyNinja schreef:
23-10-2019 07:35
Ze schrijf toch dat ze het lekker vindt maar bang is dat het bederft? Maar goed nieuws, het bederft niet.

Oow ja dat was het. Sorry niet goed gelezen.
Alle reacties Link kopieren
Heerlijk maple syrup. Ik bak er een maple syrup cake mee, recept van Mary Berry. Of maak een saladedressing a la Nigella net effe wat lekkerder. In combinatie met appelazijn en mayo een heerlijke saus voor over de witlofsalade.

Ik heb altijd wel een flesje in huis.
Het bederft niet snel hoor. Gewoon in de koelkast bewaren.

Je kan er ook goed latte's mee maken.
Stroop in de koelkast? Dan wordt het toch hard?
Doen jullie gewone suikerstroop ook in de koelkast?
Alle reacties Link kopieren
Lekker is dat maple syrup. Ik doe het idd over pannenkoeken, maar ook over roomijs. Ik doe het ook wel eens in de jus, zoet en zout is vaak lekker. Over de kip is het ook lekker een scheutje. Het bederf idd niet zo 1 2 3. Ik bewaar het in de kast niet in de koelkast, maar iedereen heeft zijn/haar eigen voorkeur.

Het smaakt idd naar honing maar dan nog lekkerder vind ik persoonlijk.
''Geen woorden maar daden''
Lekker wortelen mee glaceren. Of maple pecan pie maken nom nom nom.
MinkeDeWit schreef:
23-10-2019 08:04
Stroop in de koelkast? Dan wordt het toch hard?
Doen jullie gewone suikerstroop ook in de koelkast?
Het is syrup dus het blijft vloeibaar
dutchsuzanne schreef:
23-10-2019 07:50
Heerlijk maple syrup. Ik bak er een maple syrup cake mee, recept van Mary Berry. Of maak een saladedressing a la Nigella net effe wat lekkerder. In combinatie met appelazijn en mayo een heerlijke saus voor over de witlofsalade.

Ik heb altijd wel een flesje in huis.

Dit receptje voor dressing over witlofsalade bewaar ik. Lijkt me heerlijk.

Ik heb alle stroop in de keukenkast staan. Ook honing, gewone schenkstroop en Kandijstroop (kopen wij in België, is een soort vloeibare bruine basterdsuiker)
MinkeDeWit schreef:
23-10-2019 08:04
Stroop in de koelkast? Dan wordt het toch hard?
Doen jullie gewone suikerstroop ook in de koelkast?
Ik bewaar maple syrup (of honing ook niet) nooit in de koelkast nee. Maar het is natuurlijk wel een heel ander product dan geproduceerde suikerstroop, dus het blijft wel vloeibaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak altijd zelf mijn granola en zoet dat met maple syrup, wordt het lekker knapperig van bij het roosteren en het geeft net dat zoete smaakje.

Ook mik ik het door zelfgebakken bananenbrood, lekker in combinatie met pecannoten. En het is heel lekker in een warme appel- of perencrumble.

Je kunt het ook gebruiken om wentelteefjes te maken en het combineert goed met hartig, zoals teriyaki.
Ik heb een fles maple sirup in de koelkast staan.
En ik krijg de dop niet meer losgeschroefd.
Iemand een gouden tip?
Of moet ik bij de Blokker zo'n opener (voor grip) gaan kopen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven