De perfecte pan voor risotto

24-10-2019 21:54 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds kort koken wij op inductie, ik ben daar erg blij mee!
Maar de grote hapjespan waarin ik risotto (en nasi etc) maakte werkt helaas niet op inductie.

Wat zijn jullie favoriete pannen om risotto in te maken? Wat is de tip?
Een baksteen is nooit alleen
Hapjespan voor inductie kopen?
Alle reacties Link kopieren
Eenn hapjespan kopen die geschikt is voor inductie?
Alle reacties Link kopieren
:high5:
Alle reacties Link kopieren
Risotto maak je niet in een hapjespan, die is te ondiep. Risotto maak je in een diepe gietijzeren pan ("braadpan") en je giet van tijd tot tijd wat extra vocht op.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb pan van IKEA met een dikke bodem, gaat prima. Maar ik ben dan ook een luie risotto maker; ik kieper alle bouillon er in één keer bij en roer dan een paar keer goed tijdens de kooktijd.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
pejeka schreef:
24-10-2019 21:57
Risotto maak je niet in een hapjespan, die is te ondiep. Risotto maak je in een diepe gietijzeren pan ("braadpan") en je giet van tijd tot tijd wat extra vocht op.

Mijn 'hapjespan' was een gietijzeren. Maar die werkt niet op inductie.

Dus heb ik er nu eentje die die niet gietijzer is maar wel werkt op inductie.
Dus als To het wel met een ander soort pan kan .. dan moet je dus aan die pan .. maar dan voor inductie. ;-)
Le Creuset pan... die kan wel op inductie.

Is alleen stervensduur... maar: dan heb je ook wat. Is mijn aller aller lievelingspan 😇
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
24-10-2019 21:57
Risotto maak je niet in een hapjespan, die is te ondiep. Risotto maak je in een diepe gietijzeren pan ("braadpan") en je giet van tijd tot tijd wat extra vocht op.
Ligt er toch maar net aan hoeveel je wil maken? Of bedoel je dat de bodem niet dik genoeg is?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog geen nieuwe fijne hapjespan gevonden omdat de onze niet meer te koop is :cry: dus ik sta open voor ideeen, wil weer lekkere risotto maken.

Gietijzer werkt bij ons overigens wel.. mn braadpan en poffertjespan werken gelukkig nog steeds.
Een baksteen is nooit alleen
Alle reacties Link kopieren
Zanahoria schreef:
24-10-2019 22:05
Ligt er toch maar net aan hoeveel je wil maken? Of bedoel je dat de bodem niet dik genoeg is?

Een hapjespan heeft een relatief groot oppervlak, dus het vocht verdampt te snel. Een diepe pan met een kleinere diameter is daarom beter, omdat dan het vocht langzaam door de rijst kan worden opgenomen in plaats van dat het verdampt vanwege de grote diameter en geringe diepte van de pan.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
In de wok. Altijd perfecte risotto.
el_spark schreef:
24-10-2019 22:04
Le Creuset pan... die kan wel op inductie.

Is alleen stervensduur... maar: dan heb je ook wat. Is mijn aller aller lievelingspan 😇
+1
Alle reacties Link kopieren
Een emaille pan met een dikkere bodem.
Toen mijn moeder overging op inductie heb ik al haar oude pannen getest en emaille werkte prima (mits vlakke bodem).

Ook ideaal voor soep: uitje en groente aanbakken, bouillon erbij, soep.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
https://www.ah.nl/producten/product/wi4 ... isotto-pan
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
24-10-2019 22:08
In de wok. Altijd perfecte risotto.
+1
Alle reacties Link kopieren
el_spark schreef:
24-10-2019 22:04
Le Creuset pan... die kan wel op inductie.

Is alleen stervensduur... maar: dan heb je ook wat. Is mijn aller aller lievelingspan 😇
Welke? Ik heb een paar gezien...
Een baksteen is nooit alleen
Ik maak mijn risotto in een creuset pan of een cousances. De laatste moet je via marktplaats scoren, het is van dezelfde fabrikant als creuset maar wordt niet meer gemaakt.

Je hoeft niet perse een zware braadpan te nemen, maar een lichtere met oortjes en een dunne deksel is helemaal top voor iets als risotto (zoals creuset faitout).

Dat is mijn favoriete risotto pan
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
24-10-2019 22:08
In de wok. Altijd perfecte risotto.

Dit. Ik maakte altijd risotto in een wok.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
malibu82 schreef:
24-10-2019 22:17
Dit. Ik maakte altijd risotto in een wok.
Voor het klootjesvolk denk ik.
Alle braad en stoofpannen van creuset zijn goed. Sowieso geen miskoop en een aanschaf voor het leven.

Je kan risotto ook trouwens gewoon in een koekenpan maken.
Ik maak risotto in een gietijzeren pan. Op inductie.
pocas schreef:
24-10-2019 22:19
Alle braad en stoofpannen van creuset zijn goed. Sowieso geen miskoop en een aanschaf voor het leven.

Je kan risotto ook trouwens gewoon in een koekenpan maken.
Klopt, wok of hapjespan kan ook. :lol:
Ananee schreef:
24-10-2019 22:13
Welke? Ik heb een paar gezien...
Ik gebruik (net als pocas zie ik nu) creuset faitout (is ook de enige die ik heb). Fijn!
Alle reacties Link kopieren
malibu82 schreef:
24-10-2019 22:17
Dit. Ik maakte altijd risotto in een wok.
Ik zou zeggen: stuur die tip naar Italië, die gooien denk ik direct alle perfecte risotto-pannen op de vuilnishoop en klimmen in de computer om bij Ali-Baba wokken uit Azië te bestellen...

Een wok is voor roerbakken en gerechten kort verhitten. Niet voor gerechten die lange tijd moeten garen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven