Koemelkallergie voedingsmiddelen en recepten

25-10-2019 16:08 95 berichten
Onze baby heeft misschien wel koemelkallergie en nu wil ik (eigenlijk niet) een paar weken stoppen met alles waar dat in kan zitten.

Hebben jullie goede tips voor alternatieven? Ik ga al bijna huilen bij de gedachte geen kaas te mogen eten, ik vind dat zooooo lekker!
Ik ontbijt graag met (havermout)pap, wat kan ik dan nu nemen? En melkchocolade alternatieven? Wie weet wat er kan?

Ik hoor heel graag van jullie!
Jeetje huilen bij de gedachte aan geen kaas kunnen eten. Dat is wel heel dramatisch.
Maar gewoon zoeken op koemelkvrij (lactosevrij kan ook denk ik?) Dat lukt toch wel?
Chocolade kan niet denk ik.
Je hebt lactosevrije melk en er bestaat vast ook lactosevrije chocolade.
Ik weet dat de pure Lindt 70% cacao geen melk bevat en de pure repen van Chocolonely ook niet.
Je hebt van veel producten tegenwoordig veel veganistische opties, daar zitten geen dierlijke producten en dus geen melk in. Ben & Jerry’s heeft bijvoorbeeld vegan ijs en doet niet onder voor ijs op basis van melk.
Melk kun je vervangen door een plantaardige melk, kokosmelk of gezoete amandelmelk zijn prima voor in de havermout.
Nu is het ook het seizoen van soepen en stoofpotten dus kun je lekker los met deze gerechten zonder dat er melk of kaas bij hoeft.
Ik eet al tijden nauwelijks zuivel en ik mis het niet. Komt heus goed voor die korte tijd!
COtweepuntnul schreef:
25-10-2019 16:12
Jeetje huilen bij de gedachte aan geen kaas kunnen eten. Dat is wel heel dramatisch.

En dan ook nog maar voor een paar weken (ik neem aan tot baby geen borstvoeding meer krijgt).
Ik zie dat er 2x wordt gehint op lactose vrije producten, maar dat is dus niet het zelfde als koemelk vrij. Goed om rekening mee te houden.

Voor sommige producten zijn er alternatieven. Soja of haver melk/yoghurt bv. De havermoutpa kan dus blijven. Vegan producten zou ook kunnen al vind ik vegan kaas echt niet te vergelijken met 'the real thing". (Ik snap je wel, maar staat echt bovenaan het lijstje met lekkere levensmiddelen).

Verder vooral ook goed etiketten lezen. Het zit in meer dan je denkt. Maar aan de andere kant, in de meeste producten zit het niet. Vooral kant en klaar is even puzzelen.
Let op, lactosevrij is niet koemelkeiwit vrij! (Ik zie hierboven de tip lactosevrij - hier gaat het vaak op mis, ook in restaurants)
Alle reacties Link kopieren
Koemelkallergie is iets anders dan lactose intollerantie. Bij koemelkallergie kun je helemaal geen melkproducten verdragen.

TO, voor een paar weken is dit best te overzien. Het is echt een kwestie van etiketten lezen. De melk kun je vervangen door een andere variant, er staan er genoeg in het schap. Kwestie van experimenteren wat jij lekker vindt.

Je hebt ook veganistische kaas. Of dat smaakt weet ik niet. Ik snap wel dat je de kaas gaat missen.

Zelf eten wij lactosevrij, er komen steeds meer vegan prodcuten op de markt. Deze zijn veganistisch en dus melk vrij.
nerdopviva schreef:
25-10-2019 16:25
En dan ook nog maar voor een paar weken (ik neem aan tot baby geen borstvoeding meer krijgt).
Nou ja dat duurt langer dan een paar weken, maar het is wel eindig ja.
Alle reacties Link kopieren
Er is toch gewoon geitenkaas of schapenkaas? Dat is koemelkvrij. Zo overleef je die paar weken prima.

Verder zijn er echt genoeg veganistische alternatieven voor melk en producten waar melk in zit. Zo moeilijk kan het niet zijn.
zot-83 schreef:
25-10-2019 16:30
Let op, lactosevrij is niet koemelkeiwit vrij! (Ik zie hierboven de tip lactosevrij - hier gaat het vaak op mis, ook in restaurants)
Ik zat al te twijfelen of dat wel mocht ja, excuses. Ik ben zelf lactoseintolerant nl.
Er zit geen lactose in harde kazen.
Cateautje schreef:
25-10-2019 16:32
Er zit geen lactose in harde kazen.
En koemelk?
Bij je havermout(pap) kan je alvast amandelmelk, sojamelk of zelfs havermelk doen.
Drie heerlijke combinaties als je het mij vraagt.
In de schappen van AH staan overigens best veel zuivelproducten van geitenmelk, is dat misschien iets?
Cateautje schreef:
25-10-2019 16:32
Er zit geen lactose in harde kazen.
Klopt, maar wel koemelk(eiwit) en dat is het probleem bij een koemelk allergie.
COtweepuntnul schreef:
25-10-2019 16:34
En koemelk?
Je hebt ook schapen- en geitenkazen.
Vivamuis schreef:
25-10-2019 16:34
Bij je havermout(pap) kan je alvast amandelmelk, sojamelk of zelfs havermelk doen.
Drie heerlijke combinaties als je het mij vraagt.
In de schappen van AH staan overigens best veel zuivelproducten van geitenmelk, is dat misschien iets?
In geitenmelk zit meer lactose dan in koemelk.
COtweepuntnul schreef:
25-10-2019 16:13
Maar gewoon zoeken op koemelkvrij (lactosevrij kan ook denk ik?) Dat lukt toch wel?
Lactosevrij en koemelkvrij zijn niet hetzelfde. Lactose is een enzym in koemelk, maar koemelk zelf bevat nog andere stoffen ook.
Alle reacties Link kopieren
Lekker geitenkaas. Die jong belegen van ah is erg lekker.
Cateautje schreef:
25-10-2019 16:32
Er zit geen lactose in harde kazen.
Maar wel koemelk en daar kan de baby nou net niet tegen waarschijnlijk.
Cateautje schreef:
25-10-2019 16:35
In geitenmelk zit meer lactose dan in koemelk.
Gelukkig voor to hoeft het alleen koemelkvrij te zijn.
Cateautje schreef:
25-10-2019 16:35
In geitenmelk zit meer lactose dan in koemelk.

Naast dat dat niet waar is is het probleem niet de lactose maar de koemelk eiwitten. En die zitten echt niet in geitenkaas.😉
RMJ schreef:
25-10-2019 16:41
Naast dat dat niet waar is is het probleem niet de lactose maar de koemelk eiwitten. En die zitten echt niet in geitenkaas.😉
https://www.consumentenbond.nl/voedings ... an-koemelk

Of het eventueel aan de eiwitten ligt moet nog onderzocht worden, maar jij weet dat al bij voorbaat. Knap hoor.

Je blaat me na.
anoniem_64c64bf305ae7 wijzigde dit bericht op 25-10-2019 16:44
18.90% gewijzigd
Cateautje schreef:
25-10-2019 16:35
In geitenmelk zit meer lactose dan in koemelk.
Ik reageer op de vraag naar alternatieven voor koemelk.
Heeft niets van doen met lactose.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven