Lekkere groente voor bij aardappelen zonder vlees

07-11-2019 14:10 62 berichten
Voor bij de standaard aardappelen groente vlees dag in de week ben ik op zoek naar lekkere groente gerechten. Iets dat de aardappelen die ik zonder vlees eet iets wat minder saai maak. Witlof uit de oven kan. Maar veel verder dan dat kom ik niet. Droge erwtjes, bonen etc ben ik wel een beetje zat nu
stamppot zuurkool met stukjes ananas?
Spruitjes met aardappelpuree, gebakken appel en walnoten?
Bruine bonen (oke geen aardappels) met gestoofde prei en gebakken appel?
Aardappels uit de oven met witlofsalade met stukjes peer, walnoten en geitenkaas?
Uienringen en champignons bakken en dan op het laatst nog even de doperwtjes erdoor.

Spitskool roerbakken met (in andere pan) plakken gebakken tomaat.
Alle reacties Link kopieren
Groente wokken met een scheut sojasaus erdoor, of wokolie, of sesamolie, en dan op je bord wat sesamzaad erover.
Alle reacties Link kopieren
Pompoen uit de oven met feta erover.
Alle reacties Link kopieren
Gevulde aubergines 2 personen
2 aubergines
1 rode paprika
1 klein blikje kikkererwten
100 gr couscous
1 teentje knoflook
75 gr feta
Olijfolie
4 el Griekse yoghurt
Gerookt paprikapoeder
Handje munt
Peper en zout

Zo maak je het
Verwarm de oven voor op 220 graden Celsius (hetelucht).

Snijd de aubergines in de lengte doormidden.

Maak een knoflookolie door een flinke scheut olijfolie te mengen met een knoflookteen (geperst).

Bestrijk de aubergines met de knoflookolie en breng op smaak met wat peper en zout.

Leg de aubergines op een bakplaat en verwarm ze 35 – 40 minuten in de oven.

Maak in de tussentijd de couscous klaar. Doe de couscous in een schaal. Giet hier kokend water op, tot 1 cm boven de couscous. Dek de schaal af met een bord en zet het apart. Na 10 minuten is de couscous klaar. Roer het los met een vork.

Haal de aubergines uit de oven. Snijd ze ongeveer 1 cm vanuit de rand in en lepel de vulling eruit. Hak de vulling in kleine blokjes en voeg deze toe aan de couscous.
mamavanvier wijzigde dit bericht op 07-11-2019 14:17
1.55% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ipv aardappels, probeer eens pastinaakpuree, dat is zooo lekker. Dat kun je bijv doen met spruiten en gebakken champignons, maar er past nog veel meer bij. Ik ben echt helemaal fan want het is supermakkelijk om te maken. Koken, pureren en klaar :)
'Happiness is only real when shared'.
Spitskool roerbakken met een gefruit uitje, flink wat kerrie en daar doorheen gewelde rozijnen.
Groentenmix uit de oven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Bloemkool met mosterd en kaas?
Ottolenghi heeft een heerlijk recept, maar je kunt ook zelf iets doen.
Geroosterde pompoen met walnoten en geitenkaas

Afbeelding
Wortelsalade (heel fijn geraspt in de keukenmachine) met gewelde rozijnen en stukjes verse sinasappel. Dressing van olijfolie en sinasappelsap.
zuurkool en boerenkool maken we nu ook met regelmaat.
de kinderen zijn best wel de standaard agv liefhebbers maar ik ben er wat op uitgekeken zeker sinds ik geen vlees meer eet.

groente wokken lijkt me eerlijk gezegd nou niet lekker erbij
Gegrilde groenten (uit de oven).
Salade van (gekookte en afgekoelde) spercieboontjes, een gesnipperd uitje en wat mayo.
Gebakken champignons met ui.
Maar neem je niks vervangends voor het vlees?
die zakke met oven groente lijken me wel wat, die wil ik eens proberen.

ottolengi en bloemkool ga ik eens zoeken.
stokbootje schreef:
07-11-2019 14:15
Groente wokken met een scheut sojasaus erdoor, of wokolie, of sesamolie, en dan op je bord wat sesamzaad erover.

Lijkt me lekkerder met mie ipv aardappelen.
Rosalind schreef:
07-11-2019 14:23
Maar neem je niks vervangends voor het vlees?
Ik probeer meer soorten groenten op tafel te zetten. Maar een echte vleesvervanger niet
Alle reacties Link kopieren
Doperwten in pan, paprikapoeder erbij, tomatenpuree, bouillontablet en pakje kokosmelk (Aroy-D). Lekker.
Wil je op de AVG-dag wel iets anders dan gekookte aardappels doen TO? In de oven bakken, bovenop bakken, puree e.d. geeft al meer sjeu dan kale gekookte aardappels natuurlijk.
lisbeth schreef:
07-11-2019 14:25
Ik probeer meer soorten groenten op tafel te zetten. Maar een echte vleesvervanger niet

Zo af toe sla ik ook wel vleesvervanger over maar let je er wel op dat je zo geen tekorten krijgt?
lisbeth schreef:
07-11-2019 14:25
Ik probeer meer soorten groenten op tafel te zetten. Maar een echte vleesvervanger niet
Een eitje erbij? Wat kaas over je groenten?
Al neem ik aan dat je op niet-AGV dagen wel iets van eiwitten in je maaltijd hebt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven