Onlogische instructies in recepten

08-11-2019 21:51 144 berichten
Alle reacties Link kopieren
Elk ovenrecept dat ik vind begint steevast met de instructie: 'Verwarm de oven voor op .... graden'. Vervolgens word je in die korte tijd die de oven daarvoor nodig heeft geacht om groente te snijden, een grote pan water aan de kook te brengen, de hele boel 10 minuten zachtjes te laten koken, nog allerlei dingen te braden, een sausje te maken, laagjes te maken in je ovenschaal, etc etc. Dat is mij nog nooit gelukt hoor, volgens mij niemand. Toch begint elk recept met het voorverwarmen van die oven. Waarom is dat? Is dat een soort etiquette?

Welke onlogische dingen kom jij zoal tegen in recepten?
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder heeft een oude oven en geen voorverwarmstand. Voordat dat oude ding een keer op temperatuur is, ben j gerust 20 minuten verder. Maar.. je hebt helemaal gelijk.

Op de pakjes van Knorr stond ook lange tijd --> Breng een pan water aan de kook en kook de rijst volgens de instructie. Snij nu de groenten.. etc.
Heel raar om eerst je rijst te moeten koken, voordat je de saus ging maken. Dat hebben ze later aangepast.
Niets hoeft, paarden wel
Wat mij het meest stoort bij recepten is wanneer de kook- of baktijden niet kloppen. Dan heb je van verschillende gerechten tijden afgestemd zodat alles tegelijk klaar is, en dan is 1 ding opeens helemaal nog niet gaar. Zo irritant.
Alle reacties Link kopieren
Of de saus waarmee je laagjes moet bedekken is bij lange na niet toereikend. Zelfs niet met extra groenten.
Ik vind hier dingen van.
De uitgever die een kookboek drukt met recepten die op de oneven pagina beginnen en doorlopen op de even pagina, heeft nog nooit zelf gekookt uit een kookboek.
Ergste vind ik als er ergens een ingrediënt in het lijstje staat en dat zie je nérgens meer terug in de beschrijving. Wat moet ik nou goddorie met die sinaasappel doen?!?
Sabeltandcavia schreef:
08-11-2019 21:51
Elk ovenrecept dat ik vind begint steevast met de instructie: 'Verwarm de oven voor op .... graden'. Vervolgens word je in die korte tijd die de oven daarvoor nodig heeft geacht om groente te snijden, een grote pan water aan de kook te brengen, de hele boel 10 minuten zachtjes te laten koken, nog allerlei dingen te braden, een sausje te maken, laagjes te maken in je ovenschaal, etc etc. Dat is mij nog nooit gelukt hoor, volgens mij niemand. Toch begint elk recept met het voorverwarmen van die oven. Waarom is dat? Is dat een soort etiquette?

Welke onlogische dingen kom jij zoal tegen in recepten?
En dan sta ik naast / voor die oven mijn groenten te snijden of staat mijn pan op 't vuur en sta ik de boel om te draaien en verbranden mijn benen door de hitte van die oven.

Ook nooit iemand over nagedacht.
Malinois schreef:
08-11-2019 22:12
Ergste vind ik als er ergens een ingrediënt in het lijstje staat en dat zie je nérgens meer terug in de beschrijving.
Wat moet ik nou goddorie met die sinaasappel doen?!?
De sinaasappel is voor na de opgieting, voor de totale Aufguss-beleving.
Heb je de memo niet gelezen?
Malinois schreef:
08-11-2019 22:12
Ergste vind ik als er ergens een ingrediënt in het lijstje staat en dat zie je nérgens meer terug in de beschrijving. Wat moet ik nou goddorie met die sinaasappel doen?!?
Jus d'orange persen voor je wederhelft terwijl hij / zij op zijn / haar eten wacht?
Alle reacties Link kopieren
Ook een leuke:
Bereidingstijd: 20 minuten.

'Valt mee', denk je dan. Totdat je de ingrediëntenlijst leest:
- 1 flespompoen, geslacht, geschild, ontdaan van draden en pitten en in blokjes gesneden
- 200 gram aardappelen, geschilden en in blokjes van 0,5 cm gesneden
- 4 hardgekookte eieren
- etc etc

Ja, zo kan ik het ook.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Malinois schreef:
08-11-2019 22:12
Ergste vind ik als er ergens een ingrediënt in het lijstje staat en dat zie je nérgens meer terug in de beschrijving. Wat moet ik nou goddorie met die sinaasappel doen?!?
Ha ja dit ja!
Of juist andersom dan heb je alles van het lijstje en plotseling staat er: voeg nu de kappertjes toe. Huh? Waar staat dat dan. Controleer, controleer en nope staat er gewoon niet bij!

Ik vergeet echt hoor om die oven voor te verwarmen als ik eenmaal bezig ben. Dan staat die oven maar wat langer warm te zijn, denk dat dat ook de reden is.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Bij mij slaat hij dan af en gaat afkoelen.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Sabeltandcavia schreef:
08-11-2019 22:18
Ook een leuke:
Bereidingstijd: 20 minuten.

'Valt mee', denk je dan. Totdat je de ingrediëntenlijst leest:
- 1 flespompoen, geslacht, geschild, ontdaan van draden en pitten en in blokjes gesneden
- 200 gram aardappelen, geschilden en in blokjes van 0,5 cm gesneden
- 4 hardgekookte eieren
- etc etc

Ja, zo kan ik het ook.
Had laatst een recept: bereidingstijd 25 min dus ik bijtijds gaan koken maar toen ik eenmaal het recept goed zag was het werkelijk waar maar 5 minuten, snap echt niet hoe ze daar 20 minuten aan toe hebben geplakt. Wat hebben ze in hemelsnaam in die 25 minuten gedaan? Een vluggertje ofzo?
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
De helft van de recepten vergeet ook standaard de kruiden in de ingrediënten-lijst.

"Voeg nu de komijn toe, maak nu een bouquet garni, voeg nu de tijm toe" ...

Denken ze écht dat ik een hele kruidenwinkel standaard in huis heb?
Alle reacties Link kopieren
Sabeltandcavia schreef:
08-11-2019 22:20
Bij mij slaat hij dan af en gaat afkoelen.
oooh nee zo'n luxe oven heb ik niet. Das wel irritant.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Sabeltandcavia schreef:
08-11-2019 22:18
Ook een leuke:
Bereidingstijd: 20 minuten.

'Valt mee', denk je dan. Totdat je de ingrediëntenlijst leest:
- 1 flespompoen, geslacht, geschild, ontdaan van draden en pitten en in blokjes gesneden
- 200 gram aardappelen, geschilden en in blokjes van 0,5 cm gesneden
- 4 hardgekookte eieren
- etc etc

Ja, zo kan ik het ook.
Haha, herkenbaar.
Alle reacties Link kopieren
Poos geleden in de ingredientenlijst: bosuitjes.

Prima. Bosuitjes erbij gekocht.

Onderaan het recept, ideetje voor de garnering: snij de bosuitjes in ringetjes en strooi dit over het gerecht.

Zucht...

Das toch geen ingrediënt? Das toch gewoon een opleukidee...
Sabeltandcavia schreef:
08-11-2019 22:18
Ook een leuke:
Bereidingstijd: 20 minuten.

'Valt mee', denk je dan. Totdat je de ingrediëntenlijst leest:
- 1 flespompoen, geslacht, geschild, ontdaan van draden en pitten en in blokjes gesneden
- 200 gram aardappelen, geschilden en in blokjes van 0,5 cm gesneden
- 4 hardgekookte eieren
- etc etc

Ja, zo kan ik het ook.
:rofl:
Ik ben soms wel een half uur bezig met alle groente wassen, schillen en snijden.

Laatst zag ik een recept voor een goed gevulde soep. Gingen amper groente in en dan moest je 700ML water toevoegen en op het allerlaatst nog eens 400ML room om het af te maken. Werd als tip bij gezet: Je kan de room ook vervangen door kokosmelk. Ik had zoiets van dan is je soep al waterig, en dan ga je nog meer vocht toevoegen. Op het de foto stond een mooie gebonden soep maar dat was vast niet het resultaat nadat men het recept heeft gevolgd.
Ik kook altijd eerst de rijst. Die moet toch een kwartier uitdampen. Mijn oven doet er ook zo een kwartier over om op te warmen.
Probleem wat mijn vriend regelmatig heeft gehad is dat hij een recept uitkoos op een aantrekkelijke foto en de ingredientenlijst. Dan ging hij vervolgens koken en bleek er onderaan het recept te staan ‘lekker met gebakken aardappels’ of ‘serveer met zilvervliesrijst’. Inmiddels heeft hij zijn strategie aangepast en leest het hele recept voor hij boodschappen doet :-)
anoniem_228429 wijzigde dit bericht op 08-11-2019 22:27
0.30% gewijzigd
Ik vind het voorverwarmen van een oven het meest onzinnige dat er is. En energieverspilling. Ik zet de oven gewoon aan als of net voor ik het gerecht erin zet. En na de bereidingstijd (die meestal toch niet zo nauw komt) gewoon erin laten staan.
Alle reacties Link kopieren
Of: voor 4 personen.

Hoe dan? Wij eten daar met zijn tweeën van en zijn echt geen bouwvakkers qua eten...
Sabeltandcavia schreef:
08-11-2019 22:18
Ook een leuke:
Bereidingstijd: 20 minuten.

'Valt mee', denk je dan. Totdat je de ingrediëntenlijst leest:
- 1 flespompoen, geslacht, geschild, ontdaan van draden en pitten en in blokjes gesneden
- 200 gram aardappelen, geschilden en in blokjes van 0,5 cm gesneden
- 4 hardgekookte eieren
- etc etc

Ja, zo kan ik het ook.
Of dat andersom.
Ingrediënten : 200 gram aardappelen, 1 flespompoen

Ergens halverwege het recept : bak de in bouillon zachtgekookte aardappelblokjes kort mee terwijl je de gekookte en gepureerde pompoen....
Alle reacties Link kopieren
Of er staat een ingrediënt tussen wat maar in één supermarkt verkocht wordt, en niet in de mijne natuurlijk. Loop je weer eens wanhopig te zoeken naar mierikswortel of een zakje geraspte geitenkaas light.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Laatst ging ik een baksel maken waarbij het recept ook begon met het voorverwarmen van de oven. Waren ze bij het schrijven even vergeten dat het deeg een paar uur tot een nacht in de koelkast moest rusten :bonk:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven