Draadjesvlees - wat doe ik fout?

15-11-2019 18:12 177 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ok, ik kan een snelkookpan kopen. Of het rundvlees van tevoren insmeren met kiwi.
Maar dat voelt als cheaten.

Dus ik wil het toch graag weten: draadjesvlees:

Wat moet je absoluut beslist doen om het boterzacht te krijgen?
en belangrijk: Wat moet je echt absoluut niet doen (omdat het dan taai blijft) ?
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Goed vlees kopen
Alle reacties Link kopieren
Azijn erbij zodra je water/bouillon toevoegd.
Als je het vlees hebt aangebraden en het helemaal bruin is, moet er water bij, doe je dat niet, dan blijft het taai.
friezinnetje2014 schreef:
15-11-2019 18:14
Goed vlees kopen
Vooral dit.

Ik ben geen keukenwonder,
Maar vlees van een goede slager is gewoon bijna niet te verpesten :P
Geen ijskoude dingen erbij doen, dus als je water toevoegt, warm water. Vlees van tevoren op kamertemperatuur laten komen etc.
Alle reacties Link kopieren
Goed vlees, tijd nemen en scheutje azijn (wij nemen balsamico). Vlees eerst door de bloem en dan bruin aanbakken Vocht erbij, van die blaadjes (hoe heet dat nou) erbij en uren laten sudderen.
knorretje28 wijzigde dit bericht op 15-11-2019 18:17
2.87% gewijzigd
friezinnetje2014 schreef:
15-11-2019 18:14
Goed vlees kopen
Precies! En lang genoeg laten sudderen, iets zuurs zoals tomaten of rode wijn werkt ook mee ;)
Alle reacties Link kopieren
goed vlees en tijd, veel tijd
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
[quote=knorretje28 post_id=30625263 time=1573838207 user_id=88454]
Goed vlees, tijd nemen en scheutje azijn (wij nemen balsamico). Vlees eerst door de bloem en dan begin aanvallen. Vocht erbij, van die blaadjes (hoe heet dat nou) erbij en uren laten sudderen.


Laurier :)
Alle reacties Link kopieren
Someonenew schreef:
15-11-2019 18:17
Dank!
Even heel snel op hoog vuur aanbraden, dan uren sudderen, scheut azijn erbij.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
15-11-2019 18:15
Als je het vlees hebt aangebraden en het helemaal bruin is, moet er water bij, doe je dat niet, dan blijft het taai.
wel warm water, geen koud! En iets zurigs er bij, wijn, cola, azijn etc
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
streepjesdekbed schreef:
15-11-2019 18:16
Geen ijskoude dingen erbij doen, dus als je water toevoegt, warm water. Vlees van tevoren op kamertemperatuur laten komen etc.
Ook een hele goeie tip!
knorretje28 schreef:
15-11-2019 18:16
Goed vlees, tijd nemen en scheutje azijn (wij nemen balsamico). Vlees eerst door de bloem en dan bruin aanbakken Vocht erbij, van die blaadjes (hoe heet dat nou) erbij en uren laten sudderen.

Laurier ;-)
Bier erbij is ook lekker :) en op het laast binden met ontbijtkoek, werk ook super in combinatie met rode wijn!!! echt super lekker!! Ik doen er ook nog water, ui , champions, bouillonblokje (rundvlees) en inderdaad een paar laurierblaadjes bij.
:-9 zoooo lekker!
anoniem_63cc40bea39de wijzigde dit bericht op 15-11-2019 18:22
Reden: aanvulling
8.98% gewijzigd
streepjesdekbed schreef:
15-11-2019 18:16
Geen ijskoude dingen erbij doen, dus als je water toevoegt, warm water. Vlees van tevoren op kamertemperatuur laten komen etc.

Dit is erg belangrijk. Van koud vocht " schrikt" het vlees en dan krijg je het niet meer goed.
En zuur, ook heel belangrijk. Azijn of wijn bijvoorbeeld.
En lekkere bouillon, laurierblaadjes, en natuurlijk flink wat gebakken ui.
Alle reacties Link kopieren
Je kan er ook een abdijbiertje bij doen, en lang genoeg laten sudderen.

Magere Runderlappen hoeven minder lang te sudderen dan runderribstuk. Sucadelappen zit daar dan weer tussenin qua stooftijd.
Uuuuuren sudderen en zodra je pan droog is weer wat vocht toevoegen(bouillon, water)
Runderriblappen nemen. (sucade kan ook maar dat blijven lapjes en valt niet uit elkaar)
Boter goed heet laten worden, riblappen aanbraden tot ze bruin zijn aan beide kanten. Dan lauw water erbij doen tot het onder water staat en voor 500 gram vlees, 3 laurierblaadjes en 3 kruidnagelen toevoegen. Als het water warm is nog een flinke scheut/blok boter erbij zodat je jus niet te waterig wordt.
Zacht zetten en laten sudderen voor een uurtje of 4/5. Als het suddert zet ik het meestal even iets lager om aanbakken te voorkomen.
Ik doe er ook altijd grove stukken ui en tomaat bij als het vlees bruin is en ik het water erbij doe.
anoniem_36795 wijzigde dit bericht op 15-11-2019 18:26
0.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Een slowcooker is daarvoor ideaal
Alle reacties Link kopieren
apiejapie schreef:
15-11-2019 18:25
Een slowcooker is daarvoor ideaal
klopt, ik kreeg lekker vlees in de oven, maar toch niet zo lekker als dat ik het in de slowcooker krijgt
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Vlees ook minimaal een uur uit de koelkast , iets zuurs er bij fond ipv water.
Sudderen jullie op het vuur of in de oven?

Mijn fornuis gaat zo hard op de sudderpit, ook met een plaatje erop nog.
In de oven heb ik ook eens gedaan maar de temperatuur waarschijnlijk te laag gehouden want dat duurde eeuwig.
rosanna08 schreef:
15-11-2019 18:26
klopt, ik kreeg lekker vlees in de oven, maar toch niet zo lekker als dat ik het in de slowcooker krijgt

Ik ben dan weer anti slowcooker. Niks zo lekker als uit een gietijzeren pan uren op het vuur.
Alle reacties Link kopieren
streepjesdekbed schreef:
15-11-2019 18:16
Geen ijskoude dingen erbij doen, dus als je water toevoegt, warm water. Vlees van tevoren op kamertemperatuur laten komen etc.
Dit is heel belangrijk. Maar het start inderdaad met kwaliteitsvlees. En dan durven 'aanbraden'! Echt tot je denkt dat het bijna verbrandt. Daarna vlees uit de pan, uitje, geraspte wortel glaceren. Warme bouillon met een scheut azijn erin (of bier) erbij, vlees er weer in. Kruidentuiltje erbij met wat extra peper en zout en twee dikke bruine boterhammen zonder korst dik besmeren met mosterd en met de mosterdkant op het vlees leggen. Deksel op de Creuset tot het pruttelt en dan op 150 graden een paar uur de oven in terwijl je af en toe roert.
Dan wordt het vlees boterzacht en de saus heerlijk intens.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven