Wat is jullie kerstmenu/ buffet?

07-12-2019 03:04 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het leuk en inspirerend om te lezen welke plannen jullie hebben voor het eten met kerst.

Zelf zit ik het liefst alleen op de bank met hapjes en een lijst films, maar ik ben niet alleen dus dat gaat mijn plan niet worden :D
Op de dag zelf vind ik het uiteindelijk ook wel weer gezellig al die mensen om mij heen, maar de regelstress vind ik van te voren altijd een ellende.

Ik heb eerste kerstdag een gezelschap van 16 personen.
Voornamelijk eigen kids, de verkering van sommige en mijn broer met gezin.

Wij gaan voor enigzins makkelijk en geen culinaire hoogstandjes,
Gewoon lekkker ongedwongen sfeer en iedereen kan wat rouleren tussen binnen en buiten.
Buiten hebben we een grote overkapping waar we wat vuurkorven aansteken en evt. terrasverwarming.

Wat ik heb bedacht.

Worstjes en vega worstjes om boven de vuurkorf te bakken.
Brooddeeg aan stokken, daarbij kruidenboters/roomboter/ chocoladepasta
Hotdogbroodjes en sauzen/ uitjes e.d om je broodje mee te pimpen.
Pompoensoep en groentesoep.
Kaasplankje met toastjes en naan met wat uit het maaza assortiment
Gehaktballetjes en vegaballetjes met satesaus en kroepoek.
Rauwkost met dipsauzen.
Ik zet een elektrische poffertjespan neer om poffertjes te bakken.
En dan nog een grote pan gluhwein erbij en alcoholvrije vruchtenbowl.
Mijn broer en schoonzus gaan ook iets maken, maar ik weet nog niet wat.

Verder wil ik een grote schaal applecrumble/ brownies/ muffins maken voor bij de koffie en thee..

Ik weet het, niet heel feestelijk en slaat verder nergens op :D
Maar vorig jaar hebben we ook ongeveer zo voornamelijk buiten kerst gevierd en dat was enorm gezellig.
Dus dacht, nou niet moeilijk doen ik maak hetzelfde plan.
consuelabananahammok wijzigde dit bericht op 07-12-2019 11:22
0.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Whomi schreef:
07-12-2019 07:15
Ik heb vorig jaar bij Pipoos een piepschuimen kegel gekocht van 20cm hoog. Aluminiumfolie er omheen en ik heb kleine prikkertjes doormidden geknipt en gebruikt om alles vast te zetten. Hele prikkertjes is te lastig, dan kom je in het midden van de kegel knel met de prikkers :)
Ziet er enorm leuk uit zeg!
Alle reacties Link kopieren
Due-scimmie schreef:
07-12-2019 07:23
Die kerstboom is echt leuk. Kinderen hier nog niet op school, maar die ga ik onthouden.

Wij zijn kerstavond bij schoonfamilie dus verwacht dat het Chinees wordt zoals afgelopen jaren.
Lokale koffietentje hier heeft high tea to go met kerst dus dat wordt de lunch op eerste kerstdag en in de avond hebben wij 7 gangen diner in restaurant met mijn hele familie. Het is Afhankelijk van hoe de kinderen het houden of wij die helemaal volhouden.
En denk dat we tweede kerstdag lekker gaan gourmetten of iets bestellen :-D

Wij hebben al zolang niet meer gegourmet dat dat ook weer leuk zou zijn.
Optie voor volgend jaar.
Alle reacties Link kopieren
De wok kookt dit jaar voor mij 😂...
Live long and prosper
Alle reacties Link kopieren
TheBevernator schreef:
07-12-2019 08:22
Ik geloof dat mijn kerstdiner ook een redelijk bizarre combinatie wordt. Wij zijn uitgenodigd bij vrienden, zij komt uit het buitenland en heeft wat familie over met de kerst. Vriendin kan geweldige dingen maken in de oven; prachtige taarten en desserts en heerlijke hapjes en ovenschotels. Echter van alles wat op het fornuis moet heeft ze geen kaas van gegeten. Ze wil graag een buffet, en dan dat we beiden thuis koken.

Ik kan best lekker koken, al kook ik voornamelijk Aziatisch en Surinaams. Vriendin heeft mij verzocht om een aantal dingen te maken die ik al eerder heb gemaakt voor haar zoals "Chinese" kip, saoto soep en geroosterd buikspek. Zelf wilt ze zalm in bladerdeeg, stoofpeertjes (lekker Hollands voor de buitenlandse gasten) en wat aardappelgerechten uit de oven maken. Ik heb haar ervan geprobeerd te overtuigen dat het een combinatie van niks is, maar ze wilt er niets van horen :-? Ik vind het allemaal prima en ga me er verder niet meer druk om maken. Er is nog iemand die wat gerechten gaat maken en daar hoorde ik het woord stoofvlees ook al vallen 🤣 Ongetwijfeld zullen we allemaal propje vol zitten en wordt het super gezellig, en daar draait het om!

Yep, bizarre combinatie.
Maar als je het fusion diner noemt is het hartstikke hip 😉
Dit zijn meestal de leukste buffetten, die nergens op slaan.
Gaat zeker om de gezelligheid!
Op kerstavond gaan wij altijd gourmetten. Eerste kerstdag krijg ik eters. Vooraf een salade met eendenborstfilet, daarna een spoon van amarenenijs. Het hoofdgerecht daar ben ik nog niet helemaal aan uit maar in ieder geval krieltjes, stoofperen en ik denk rosbief maar dat kan nog veranderen. Na hebben we likeurtjes en Irish coffee en ijsbonbons.
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan heel decadent beide dagen uit eten.

Schoonmoeder werd 80 dit jaar en ik moest maar ergens reserveren. Ze is geen gemakkelijke eter dus ik heb toen maar simpel gereserveerd bij het buffet van vdValk. Dat vond ze zo geweldig dat ze met kerst wel weer wilde gaan.

En aangezien we liever geen kerststress hebben en verder geen speciale wensen (behalve Man en die is een week later jarig) hebben we besloten de tweede dag ook lekker ergens aan te schuiven.

Voorheen gourmetten we altijd met schoonmoeder, omdat we dan de avond wat beter omkregen. Maar dan wilde ze weer blijven slapen en ging de volgende dag pas tegen de avond weg. Ik ben al nooit dol op haar geweest maar met kerst helemaal geen tijd voor ons eigen gezin is echt teveel gevraagd. Dus ik vind dit wel een prima alternatief.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
07-12-2019 08:41
Ik vind het WEL heel feestelijk en het lijkt me hartstikke gezellig!
Met veel kaarsjes aan en kerstmuziek is een bord stamppot nog feestelijk, komt vast goed dan 😉
Alle reacties Link kopieren
janena schreef:
07-12-2019 11:30
De wok kookt dit jaar voor mij 😂...
Klinkt heel stressloos 😄
Alle reacties Link kopieren
gsleutel schreef:
07-12-2019 09:17
Nog geen concrete plannen. Meestal moet ik een van de kerstdagen werken maar dit jaar heb ik nog verlof. We zullen wel een dag bij schoonouders langs gaan en daar een soort late lunch-vroeg diner krijgen. Vorig jaar hebben wij daarvoor voorgerechten gemaakt. Een groot dienblad met kleine bakjes (stevige cupcakevormpjes) met daar in:
- carpaccio met rucola, sausje en parmezaanse kaas
- gerookte zalm met sausje en rucola
- gerookte kipsalade met paprika
- garnalencocktail
- ham en meloen
- avocado met sausje en nootjes
Iedereen kon wandelend meerdere bakjes pakken. Het was heel lekker en zag er ook gezellig uit dus zoiets zal het dit jaar ook wel worden.

Verder zullen mijn broers en aanhang hier nog wel een avondje komen eten (ik kook een makkelijke old time favorite zoals rijst met rendang ofzo of we gourmetten).

Ook heb ik mezelf voorgenomen om ergens in die dagen een nutella bladerdeeg kerstboom te maken :yes: en misschien bestellen we nog wel een keer sushi (oudjaarsdag denk ik).

Jouw plannen klinken heerlijk TO!
Leuk om dat in cupcakevormpjes te serveren.
Die ga ik onthouden.

Nutella bladerdeegkertboom, hoe maak je dat?
Voor tweede kerstdag heb ik ook nog wel ideeen nodig.
Dan vieren we kerst met mijn schoonfamilie en maken we allemaal iets zonder van elkaar te weten wat.
Ook verrassend, kan een tafel met alleen maar toetjes worden, of ook bizarre combinaties.
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
07-12-2019 11:36
Op kerstavond gaan wij altijd gourmetten. Eerste kerstdag krijg ik eters. Vooraf een salade met eendenborstfilet, daarna een spoon van amarenenijs. Het hoofdgerecht daar ben ik nog niet helemaal aan uit maar in ieder geval krieltjes, stoofperen en ik denk rosbief maar dat kan nog veranderen. Na hebben we likeurtjes en Irish coffee en ijsbonbons.
Klinkt al als een goed plan Blondie.
Echt kerst jouw menu .
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
07-12-2019 11:57
Wij gaan heel decadent beide dagen uit eten.

Schoonmoeder werd 80 dit jaar en ik moest maar ergens reserveren. Ze is geen gemakkelijke eter dus ik heb toen maar simpel gereserveerd bij het buffet van vdValk. Dat vond ze zo geweldig dat ze met kerst wel weer wilde gaan.

En aangezien we liever geen kerststress hebben en verder geen speciale wensen (behalve Man en die is een week later jarig) hebben we besloten de tweede dag ook lekker ergens aan te schuiven.

Voorheen gourmetten we altijd met schoonmoeder, omdat we dan de avond wat beter omkregen. Maar dan wilde ze weer blijven slapen en ging de volgende dag pas tegen de avond weg. Ik ben al nooit dol op haar geweest maar met kerst helemaal geen tijd voor ons eigen gezin is echt teveel gevraagd. Dus ik vind dit wel een prima alternatief.
Oh fijn, lekker alles buiten de deur.
Buffet bij van der valk valt bij mensen op leeftijd meestal in de smaak, althans ik herken dat uit mijn eigen omgeving.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt leuk consula! Wij hebben ook een grote overkapping en buitenhaard, juist in de wintermaanden is dat zo gezellig!

Wij eten:
Met kerst kook ik 1 avond een traditioneel kerstdiner; roast turkey, stuffing, cranberry saus, geroosterde aardappelen, spruitjes, rode kool met appeltjes, pigs in a blanket (ook vegetarische variant), geroosterde gevulde pompen voor de vegetariërs. Groene salade erbij. Geen dessert, het al genoeg allemaal, wel koffie met een likeurtje en bonbons.

1 avond kook ik een 4 gangen diner. Geroosterde bietjes carpaccio met geitenkaas, heldere tomaten consommé, hertenbiefstuk met bloemkoolpuree en rode wijnsaus/vega bloemkoolsteak - geglaceerde wortels en prei in witte wijn, stoofpeertjes met roomijs en siroop na.

1 avond gourmetten met 2 gourmetstellen eentje voor vlees en eentje voor vega. Ik vind gourmetten heerlijk kneuterig.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Wow bladora, ik vind het echt knap wanneer je zo goed kan koken en zo georganiseerd kan zijn om dat op tafel te krijgen.

Het enige wat ik altijd veroorzaak is een ontplofte keuken en eten wat wel oké is, maar ook niet echt goed gelukt.

Ik ben wel benieuwd naar je geroosterde gevulde pompoen en je vega variant van pigs in blanket.
Alle reacties Link kopieren
consuelabananahammok schreef:
07-12-2019 16:12
Wow bladora, ik vind het echt knap wanneer je zo goed kan koken en zo georganiseerd kan zijn om dat op tafel te krijgen.

Het enige wat ik altijd veroorzaak is een ontplofte keuken en eten wat wel oké is, maar ook niet echt goed gelukt.

Ik ben wel benieuwd naar je geroosterde gevulde pompoen en je vega variant van pigs in blanket.
Haha, het heeft mij ook heel lang gekost om dat goed onder de knie te krijgen én het resultaat zelf écht lekker te vinden, I’m my own worst critic zeg maar. Maar de laatste jaren ben ik zelf ook uitermate tevreden met mijn kookkunsten. Verder valt of staat de organisatie echt met de MEP, ik doe/maak veel van te voren. Tel daar bij op dat ik een grote keuken en 3 ovens tot m’n beschikking heb, dat helpt ook.

Voor de geroosterde pompoen, vrij vertaald naar dit recept https://healthylivingjames.co.uk/christ ... ed-squash/ . Die van mij ziet er alleen mooier uit :) (heb al geoefend).

De no pigs in a blanket maak ik van ‘knakwortel’ en croissantdeeg. Ziet er leuk uit en smaakt goed!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Eerste kerstdag brunchen met onze grootouders, bij een leuk restaurantje.
Daarna een 8 gangen diner, omdat zwager dat zo leuk vindt en mijn schoonouders dat graag wilden doen voor hem.

Tweede kerstdag rustig aan en in de middag naar mijn moeder. Daar gaan we een buffetje maken met allemaal verschillende hapjes. Ik denk dat wij rendang gaan maken.
-Bladora- schreef:
07-12-2019 13:02
Klinkt leuk consula! Wij hebben ook een grote overkapping en buitenhaard, juist in de wintermaanden is dat zo gezellig!

Wij eten:
Met kerst kook ik 1 avond een traditioneel kerstdiner; roast turkey, stuffing, cranberry saus, geroosterde aardappelen, spruitjes, rode kool met appeltjes, pigs in a blanket (ook vegetarische variant), geroosterde gevulde pompen voor de vegetariërs. Groene salade erbij. Geen dessert, het al genoeg allemaal, wel koffie met een likeurtje en bonbons.

1 avond kook ik een 4 gangen diner. Geroosterde bietjes carpaccio met geitenkaas, heldere tomaten consommé, hertenbiefstuk met bloemkoolpuree en rode wijnsaus/vega bloemkoolsteak - geglaceerde wortels en prei in witte wijn, stoofpeertjes met roomijs en siroop na.

1 avond gourmetten met 2 gourmetstellen eentje voor vlees en eentje voor vega. Ik vind gourmetten heerlijk kneuterig.

Wauw Bladora, volgens mij kun jij heul goed koken! :-)
Alle reacties Link kopieren
Kerstnacht een uitgebreid souper en 2e kerstdag hebben mijn ouders een gala
wat altijd erg uitgebreid en luxe is qua eten. Eerste kerstdag zijn ze hier maar wilde ze niet 3x zwaar laten tafelen :D Ik houd het dus bij hapjes. Lekker kerstfilms aan en gewoon op de bank. De hapjes zullen wel wat luxer zijn dan kaas en leverworst maar niet té uitgebreid.
Alle reacties Link kopieren
aloha66 schreef:
07-12-2019 18:35
Kerstnacht een uitgebreid souper en 2e kerstdag hebben mijn ouders een gala
wat altijd erg uitgebreid en luxe is qua eten. Eerste kerstdag zijn ze hier maar wilde ze niet 3x zwaar laten tafelen :D Ik houd het dus bij hapjes. Lekker kerstfilms aan en gewoon op de bank. De hapjes zullen wel wat luxer zijn dan kaas en leverworst maar niet té uitgebreid.
Dat vind ik idd ook altijd een nadeel van Kerst, als je op alle dagen met mensen flink uitpakt, dan moet ik een week uitbuiken.
Hapjes en films zou ik echt het liefste doen.
Liefst gekocht hapjes, no stress :D

Maar het heeft ook wel zijn charme natuurlijk, iets sjieks.
Alle reacties Link kopieren
Kerstmenu:
Voorgerecht: Garnalencocktail ( uit het Lidl krantje), met garnalen, zalm, room, whisky, sla, granaatappelpitjes
Hoofdgerecht: Pincanja op de bbq, gekarameliseerde worteltjes, zelfgemaakte appelmoes, saus van champignons, ui, knoflook, frietjes
Toe: Eton Mess: lobbige slagroom, fruit en meringues
Alle reacties Link kopieren
2e kerstdag hetzelfde, want dan eten we samen de restjes op
Alle reacties Link kopieren
Oh! Nu al zo'n zin in al dat heerlijke kerst eten.

Bij ons is het volgende nu uitgedacht:
Pre-kerst vriendendiner (26 eters):
- Vers brood van bakker met gekruide labnehballetjes
- Gazpacho met ingelegde komkommer en pittige kaasstengel
- Chorizokroketjes met gepofte knoflook aioli
- Zoutkorst gepofte aardappel met kruidenboter
- Coca cola gegaarde beenham met geroosterde spruit en hasselback aardappel
- Aziatische bavette met kimchi en spitskool
- Kaasplank met stoofpeer

Kerstavond (6 eters):
Tapas! Denk gamba's knoflookboter, gevulde champignons, patatas bravas, gevulde dadels met spek, olijfjes, gehaktballetjes tomatensaus, etc. Ook afhankelijk van restjes in huis.

1e Kerstdag familie (13 eters):
- Trio van dadel en kaas amuses
- Biet tartaar met radijs, groene mosterd, gekarameliseerde ui
- Luxe ei (pittige eiersalade, eischuim, ingelegde eidooier, gebakken uitjes, gepofte rijst, avocadocreme)
- Vis-optie: Zeebaars met pijnboompitkorst, rodewijn sjalot, aardpeerpuree
- Vlees-optie: Wilde eend met wortelbereidingen, quinoa, dadeljam en mangojus
- Lemon curd met bastogne
- Avondsluiter: burned bastogne cheesecake met bessen en koffie

Nu nog één 'kerst'diner uit te denken (gelukkig pas de zaterdag na kerst op de planning).
Alle reacties Link kopieren
Eerste en tweede kerstdag eten we bij (schoon)ouders dus nog geen idee.
Voor kerstavond moet ik werken dus ik maak dingen die ik van tevoren heb gemaakt. Verder is het alleen voor vriend en mij.

Amuse: denk een courgettesoepje met hollandse garnaaltjes
Voorgerecht: pompoen/bitterkoekjes ravioli
Hoofgerecht: beef wellington (ik heb nog een kleine rosbief liggen in de vriezer)
Dessert: nog geen idee dus ik ga hier even inspiratie op doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben tweede kerstdag bij mijn ouders en mijn moeder heeft gevraagd of ik ook wat dingen wil maken of met ideeën wil komen (zij is nogal inspiratieloos en snel gestresst wat dat betreft). Ik wil in ieder geval graag een vegetarische wellington maken, zag in het magazine van de Jumbo een leuk recept en dat ga ik dit weekend uitproberen. Verder denk ik dat er sowieso aardappelgratin zal zijn en stoofpeertjes, zo lekker!
Alle reacties Link kopieren
Eerste kerstdag soort van rijsttafel.

Daging smoor
Ayam betawi
Kip saté pindasaus
Mihoen
Kroepoek
Sambal boontjes
atjar.


Als toetje slagroom ijs met tropisch fruit en slagroom in een sorbetglas.

2e kerstdag

Bavet rollade met aardappeltjes en groente.
En een toetje, nog geen idee wat
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Wij gaan gewoon weer gourmetten, anders is zoon zijn hele kerst verpest :proud:

En op tweede kerstdag stamppot boerenkool.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven