Veganisten verzamelen!

15-01-2020 13:08 699 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het topic Veganisme stamt uit 2016, ik hoop dat het in orde is dat ik een nieuw topic open om ook recentere tips te krijgen.

Door ervaringen uit mijn omgeving en het zien van de documentaire The Game Changers (https://youtu.be/XPW062dkWWE) ben ik nieuwsgierig geworden naar een veganistisch eetpatroon en wil dit graag uitproberen. Vlees eet ik al niet veel, maar ik ben wel nogal van de melk en andere zuivel, dus ik vroeg me af hoe en met welke producten ik dit het beste aanpak. Zijn hier nog meer (beginnende) veganisten met gouden tips voor een soepele overgang naar (meer) veganisme?

Oja, ik zou het liefst niet teveel met vleesvervangers als "vegetarische hamburgers" werken, maar liever onbewerkt plantaardig voedsel gebruiken.

Ik doe dit niet primair uit ethische overwegingen en ik hoef ook niet af te vallen, maar ik wil er graag achterkomen of veganistisch eten voor mij haalbaar is én of ik me er beter door ga voelen. Meer kracht en energie, beter slapen e.d. lijken de beloftes te zijn. Ik wil dat graag zelf kunnen beoordelen.

Alvast bedankt voor de tips en ideeën!

Hier het vegetarische/veganistische-recepten-topic:
eten/wat-eten-we-vandaag-vegetarisch/li ... ges/450476
bulbul wijzigde dit bericht op 20-01-2020 11:26
12.94% gewijzigd
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Alle reacties Link kopieren
Dan eet jij dus het eten op van de koeien?
Karl_Marx schreef:
15-01-2020 13:08
Dan eet jij dus het eten op van de koeien?
Ben benieuwd wat jij eet?
Alle reacties Link kopieren
Oemayra schreef:
15-01-2020 13:16
Ben benieuwd wat jij eet?
zo'n één keer maand een stukje van het koetje zelf.
Joh, die hebben er de kracht niet voor om zich te verzamelen :P
Op proveg staat fijne informatie en leuke recepten

https://proveg.com/nl/recepten/
Alle reacties Link kopieren
Malinois schreef:
15-01-2020 13:17
Joh, die hebben er de kracht niet voor om zich te verzamelen :P
:cheers:
Alle reacties Link kopieren
Oemayra schreef:
15-01-2020 13:18
Op proveg staat fijne informatie en leuke recepten

https://proveg.com/nl/recepten/
Dankjewel, ziet er goed uit!
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Alle reacties Link kopieren
Karl_Marx schreef:
15-01-2020 13:22
:cheers:
Op dit topic zijn veganisten-bashers uitdrukkelijk welkom. :cheer2: :bigkiss:
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Malinois schreef:
15-01-2020 13:17
Joh, die hebben er de kracht niet voor om zich te verzamelen :P
Er de kracht niet voor? Er zijn genoeg topsporters die veganist zijn,

http://www.plantpower.nu/blog/2017/plantenkracht

https://www.veganbodybuilding.com/


Veel mensen denken bij het woord veganist aan iemand die alleen maar konijnenvoer eet, met misschien een beeld van magere mensen met weinig spiermassa. Want hoe kan een veganist spiermassa opbouwen zonder al die dierlijke eiwitten?

https://www.mannenenzo.nl/waarom-spiero ... eren-zijn/
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf 1,5 jaar geleden gestopt met vlees en zuivel, ongeveer 5 maanden geleden met vis en 2 maanden geleden met ei. Het ligt iets genuanceerder dan dit, maar hier komt het ongeveerop neer.
Dit is dan ook gelijk mijn belangrijkste tip : niet teveel in één keer. Je kan zoals ik verschillende productgroepen op verschillende momenten stoppen, maar bijvoorbeeld ook starten met vegan ontbijt en later andere vegan maaltijden toevoegen. In één keer volledig overgaan kan best zwaar zijn omdat je in het begin toch echt wel zal investeren in nieuwe recepten, verpakkingen in de supermarkt lezen enz.

Zelf eet ik tegenwoordig veel gezonder, vaak lekkerder en vooral veel meer onbewerkt.

Wat voor zuivel eet of drink je graag? Yoghurt, kaas, iets anders?
Alle reacties Link kopieren
Vier jaar veganist inmiddels. Vlees/vis er uit gooien vond ik geen probleem, heb wel moeite gehad met kaas. Bewust niet gelijk aan de vegan kaas gegaan want dat kon alleen maar tegenvallen. Inmiddels eet ik af en toe weer plantaardige kaas en op een tosti is dat best te doen, Violife bijvoorbeeld. Hun feta is echt goed zelfs.

Qua melk zweer ik bij Oatly havermelk, lekker in de koffie. Yoghurt en vooral kwark is ook even zoeken, ik vind de Alpro go on (kwarkvariant) bv veel te zoet, at mijn kwark altijd naturel. Maar genoeg mensen die er dol op zijn.

Sites waar ik veel recepten vanaf haal zijn The Minimalist Baker, en Love & Lemons, wel even filteren op vegan. Vegan Richa voor de lekkerste curry's ook een aanrader.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet veganistisch, maar ik heb wel een paar maaltijden en producten waar ik graag de vegan variant van gebruik.

Ik vind de alpro ongezoet met muesli en fruit een heerlijk ontbijt!

Tanny fanny heeft erg lekker bladerdeeg wat vegan is. Is gewoon te koop bij de Jumbo. Daar maak ik wel eens borrelhapjes van (met muhamarraspread erin bijvoorbeeld) of croissants met pure chocolade erin enzo.. of gewoon met jam natuurlijk ;)

Bruschetta met tomaat is vegan, is ook een lekker borrelhapje of voorgerecht.

Op AH.nl heb je veel makkelijke, lekkere vegan recepten. Gewoon bij recepten even zoeken op vegan.
Pompoensoep vind ik erg lekker, maar ook rijst met broccoli, oesterzwam, een uitje en cashewnoten. Gado gado (satésaus kun je gewoon maken van pindakaas, daar zitten geen dierlijke producten in).

Een snack voor tussendoor is bijvoorbeeld de repen van Nakd.
Drink water. Get sunlight. You're basically a houseplant with more complicated emotions.
Alle reacties Link kopieren
Interessant topic. Eet zelf voornamelijk vegetarisch en waar voor mij mogelijk veganistisch. Verder eet ik geen zuivel als yoghurt en zo min mogelijk eieren. Kaas vind ik heel moeilijk te laten staan, maar probeer het zo veel mogelijk te beperken.

Ik ben begonnen uit milieu-oogpunt, maar hoe meer ik mij erin verdiep hoe meer de manier waarop met dieren wordt omgegaan in de 'gewone' industrie me tegenstaat.

Ik eet ook geen vleesvervangers uit de supermarkt. Ook soja vermijd ik zoveel mogelijk, vanwege de bewerking en impact van de teelt. Zelfgemaakte vegaburgers, -balletjes e.d. vind ik wel erg lekker! Bijvoorbeeld gemaakt van bieten of linzen.

Ik ben dus ook benieuwd naar tips van anderen om dit verder door te voeren. Zelf vind ik de kokosyoghurt van ecoplaza erg lekker. Die van de AH dan weer totaal niet. Ook vind ik de plantaardige melk zonder toevoegingen een prima alternatief in bijvoorbeeld havermout, maar ook bechamelsaus.
kevers schreef:
15-01-2020 14:05
Ook soja vermijd ik zoveel mogelijk, vanwege de bewerking en impact van de teelt.
Hoeft niet, soja voor de vegamarkt komt van kleine bio-bedrijven, heeft niets met de ontbossing van doen.
Alle reacties Link kopieren
snug schreef:
15-01-2020 14:11
Hoeft niet, soja voor de vegamarkt komt van kleine bio-bedrijven, heeft niets met de ontbossing van doen.
Daarom zei ik 'zoveel mogelijk'. :shame:

Niet alle soja voor de vegamarkt komt overigens van biobedrijven. Het is echt wel zaak goed naar de keurmerken en teelt oorsprong te kijken.
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic! Wij zijn een aantal maanden geleden begonnen met minder dierlijke producten te eten. Omdat,
1) voor mijn eigen gezondheid
2) om mijn ecologische footprint te verminderen.

Op zich heb ik geen problemen met het eten van dieren en dierlijke producten. Al ben ik geen voorstander van de intensieve veehouderij.

Geen vlees/vis eten is niet zo'n probleem. Maar plantaardige "melkproducten" vind ik niet echt lekker en ik mis mijn yoghurt en kaas.

Heel af en toe eet ik nog wel vlees/vis/eieren/melkproducten. En ik probeer ook zoveel mogelijk locale producten te eten. Geen avocados uit Midden-Amerika die heel veel schoon drinkwater nodig hebben om te groeien en boontjes uit Kenia.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
kevers schreef:
15-01-2020 14:14
Niet alle soja voor de vegamarkt komt overigens van biobedrijven. Het is echt wel zaak goed naar de keurmerken en teelt oorsprong te kijken.
Komt gelukkig vrijwel niet voor dat het dan foute soja is.

(bron: vegan challenge):

Bijna alle soja in Zuid-Amerika is genetisch gemodificeerde soja en dat wordt in Europa eigenlijk alleen gebruikt als veevoer. Die overige 3-4% soja uit Zuid-Amerika gaat voornamelijk naar de Verenigde Staten en een paar andere landen waar genetisch gemodificeerde soja gebruikt wordt in producten voor mensen.
In Nederland en de rest van Europa is het wel toegestaan om producten te maken van genetisch gemodificeerde soja, maar dan is het wettelijk verplicht om op de verpakking te vermelden dat het product GMO soja bevat. Omdat producenten weten dat genetische modificatie niet bepaald populair is in Europa, zijn hier eigenlijk geen producten met GMO soja te krijgen.
TO, kookboek kopen is een aanrader! Eentje waarin ook edelgistvlokken worden gebruikt. Zou ik op letten althans, want dat smaakt een beetje naar kaas.
Alle reacties Link kopieren
Al ben ik geen veganiste, en niet eens meer vegetariër (wel zo'n 25 jaar geweest) toch heb ik wel een tip, voor het geval je veel van 'hartig' (umami) houdt.
Dat is een smaak die je erg kan gaan missen als je veganistisch gaat eten.
https://vegetus.nl/vegan-umami-de-vijfde-smaak/
nounou
Alle reacties Link kopieren
Ik ben met mijn gezin binnenshuis nu ongeveer 1,5 jaar vegan. Buitenshuis zoveel mogelijk, maar sowieso vegetarisch.

Het is vooral veel op verpakkingen kijken, maar er is tegenwoordig zoveel te verkrijgen!
Op Facebook is ook een proveg groep die ik fijn vindt om te volgen.
Verder volg ik Lobke Faassen. Dit is een vegan diëtiste die goede tips geeft, leuke berichten schrijft en ook een interessante column heeft.

Denk je ook aan supplementen? In ieder geval B12. Wij nemen bijvoorbeeld de spray van Kruidvat.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties! Als zuivel eet ik graag yoghurt/kwark en ik drink het liefst latte macchiato en thee met melk. Thee zonder melk is geen probleem maar hoe vervang ik het best de koemelk in de koffie. Ik schuim die altijd zelf op, kan dat ook met soja- of havermelk?

Wat is de beste vervanger voor joghurt als je niet van zoet houdt?

En merken jullie verschil in je energieniveau/stresslevel/slaap/ spijsvertering of noem maar op?

Broodbeleg: hummus, bruschetta, avocado... nog andere (onbewerkte/zelfgemaakte) tips?
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Bulbul schreef:
15-01-2020 16:54
Wat is de beste vervanger voor joghurt als je niet van zoet houdt?
De neutrale heeft een pietsje suiker, maar is niet zoet bedoeld. En dan zijn er ook nog een aantal die helemaal geen suiker hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik zelf sojamelk in mijn cappuccino, en schuim dit ook zelf op. Dit vind ik de lekkerste plantaardige melk voor in de koffie, en schuimt ook makkelijk.

Qua broodbeleg ben ik echt verzot op hummus. In de winkel zijn heel veel smaken te koop, zelf maken is ook erg lekker. Al gebruik ik ook wel vleesvervangers op brood soms, ter afwisseling. Bijvoorbeeld de vegan filet americain van de vegetarische slager vind ik lekker.
Als yoghurt gebruik ik soja yoghurt cB AH huismerk, die zonder toegevoegde suiker.

Mijn energieniveau is denk ik gelijk gebleven. Ik slik wel dagelijks B12, vitamine D en ijzer (de laatste slikte ik al toen ik nog vlees en zuivel at, is bij mij gewoon altijd laag). Vorig jaar zijn mijn bloedwaardes getest en helemaal ok. Het is wel belangrijk om goed op te letten dat je alle benodigde voedingsstoffen binnen krijgt. Zo eten wij hier thuis bijvoorbeeld veel kikkererwten en linzen.
Ik lees even mee. Wij zijn deze omslag nu aan het maken, maar ik heb volgende week een afspraak bij een natuur diëtist. Door mijn burn-out is een omslag maken ontzettend moeilijk, maar moet nu wel wat voor mijn gezondheid gaan doen. Dus ik laat me begeleiden.
Ik wil wel voor een hele omslag naar veganistisch, maar maak een langzame verandering die past bij mijn herstel. Geen haast. ;-)

Wel ben ik gaan kijken naar vervangers van snacks en we zijn hier en daar wat aan het uittesten. Ze zijn niet gezonder dan de gewone variant maar het is fijn ook vegan te kunnen snacken zo nu en dan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven