Sushirijst invriezen ?

06-02-2020 15:04 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil binnenkort weer eens sushi maken. Ik vind het altijd een hele klus, maar té lekker om het niet zo af en toe eens te maken.

Nu leek het me handig om wat meer sushirijst te maken en dit dan in te vriezen. Dan kan ik er de volgende keer eens een pokébowl mee maken (nog niet eerder gedaan).
Of even snel een paar simpele rollen maken ofzo.

Iemand wel eens gekookte en op smaak gebrachte sushirijst ingevroren en ging dat goed?
Gewone (of pandan-/basmati-) rijst vries ik wel vaker in en dat gaat prima.
Alle reacties Link kopieren
Zelf vind ik het nogal droog worden.

Maar als jouw ervaring met rijst anders is, kan je het met sushirijst toch ook gewoon proberen? Kost de wereld niet, dus waarom niet.
Those who don’t believe in magic will never find it
Ik zou, in dit geval, de sushi niet met azijn voorbereiden en dat pas toevoegen als het weer ontdooit is.
Waarom zou je? De rijst is zo gemaakt. Lijkt me niet lekker als het uit de vriezer komt.
Ik zou gepast sushirijst koken met precies genoeg extra dat je de volgende dag voor de lunch een pokebowl kunt maken.
Alle reacties Link kopieren
Met rijst moet je oppassen. Er kan een ziekmakende bacterie inkomen die je niet ruikt en die niet dood gaat door verhitten.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Oja, de rijst wel alvast koken en na ontdooien aanmaken met de rijstazijn is ook een goed idee ja. Dat kan ik wel proberen.
En de volgende dag weer een pokebowl kan wel, maar meestal hebben we nog wel wat sushi over voor de volgende dag voor de lunch. Dan nóg een pokebowl weer maken vind ik teveel van het goede.

Maar weinig/geen ervaringen met invriezen hier, begrijp ik.
mamaonbekend schreef:
06-02-2020 19:04
Oja, de rijst wel alvast koken en na ontdooien aanmaken met de rijstazijn is ook een goed idee ja. Dat kan ik wel proberen.
En de volgende dag weer een pokebowl kan wel, maar meestal hebben we nog wel wat sushi over voor de volgende dag voor de lunch. Dan nóg een pokebowl weer maken vind ik teveel van het goede.

Maar weinig/geen ervaringen met invriezen hier, begrijp ik.
Maar nogmaals, waarom zou je dat willen? De rijst is in 10-15min klaar. Ontdooien duurt toch een stuk langer?
Alle reacties Link kopieren
Ik wil komend weekend sushi maken.

De dichtstbijzijnde visboer zit op ca. 15 minuten rijden, dus daar moet ik zaterdagochtend dan nog naar toe.

Kan ik wel alvast de rijst bijvoorbeeld vrijdagavond koken en in de koelkast bewaren?
Dan kan ik zaterdagochtend naar de visboer, en na terugkomst kan ik dan direct met het maken van de rollen aan de gang. Het is dan wel makkelijk als de rijst koken en afkoelen dan niet meer hoeft.

Iemand ervaring met de avond ervoor sushirijst koken, klaarmaken ?
En in de koelkast bewaren of niet?


(En ik ga als ik rijst over heb, dat invriezen zodat ik dat ook kan testen).
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen ervaringen met het af laten koelen van sushi rijst, wel van witte rijst. Vanwege de bacterie waarover al eerder geschreven werd, is het essentieel dat je de rijst heel snel terug koelt. Ik doe dat daar de gekookte rijst in een grote platte schaal te doen en zo dun mogelijk over de bodem van de schaal uit te spreiden. Als de rijst dan enigzins afgekoeld is, zet ik 'm in de koelkast om verder terug te koelen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat is een goede manier om iets snel te laten afkoelen.

Maar ook ervaring met de rijst voor sushi een avond vantevoren al klaarmaken?
mamaonbekend schreef:
01-04-2020 21:25
Ja, dat is een goede manier om iets snel te laten afkoelen.

Maar ook ervaring met de rijst voor sushi een avond vantevoren al klaarmaken?
Rijst vantevoren klaarmaken, en zeker sushirijst, is gewoon echt niet lekker. Sushi moet je vers maken en eten. Maargoed, ik heb al meerdere keren een vraag gesteld waarom je dit zou willen, maat je antwoordt niet. De rijst klaarmaken duurt hooguit 15 min en daarna hoeft het alleen maar af te koelen.
Alle reacties Link kopieren
Het leek mij wat tijdswinst op te leveren, vandaar.
En rijst klaarmaken duurt bij mij wel dan langer dan 15 minuten hoor.

Maar dan kijk ik even wat ik doe: dan moet ik misschien de rijst maar eerst maken en dan op en neer naar de visboer, kan het intussen afkoelen.
mamaonbekend schreef:
02-04-2020 14:33
Het leek mij wat tijdswinst op te leveren, vandaar.
En rijst klaarmaken duurt bij mij wel dan langer dan 15 minuten hoor.

Maar dan kijk ik even wat ik doe: dan moet ik misschien de rijst maar eerst maken en dan op en neer naar de visboer, kan het intussen afkoelen.
Ik heb er speciaal een rijstkoker voor aangeschaft, scheelt zoveel werk. Je doet het erin en na 10-15min is het klaar. Dan afkoelen en rijstazijn erbij (ik koop altijd kant en klare waar alle extra ingrediënten al in zitten, wel zo makkelijk) .
Alle reacties Link kopieren
Nee, rijst invriezen kan alleen als het over blijft en dan kan je er ontdooid alleen nasi mee maken. Zeker geen sushi.
Chocolade, altijd goed!
Alle reacties Link kopieren
Suzan_1991 schreef:
02-04-2020 15:28
Ik heb er speciaal een rijstkoker voor aangeschaft, scheelt zoveel werk. Je doet het erin en na 10-15min is het klaar. Dan afkoelen en rijstazijn erbij (ik koop altijd kant en klare waar alle extra ingrediënten al in zitten, wel zo makkelijk) .
Moet er meer water bij dan bij gewone rijst? Of precies zoals normaal? (ik kook de rijst nu in pan, maar heb een rijstkoker voor gewone rijst).
Chocolade, altijd goed!
TheeMetChocolade schreef:
02-04-2020 15:32
Moet er meer water bij dan bij gewone rijst? Of precies zoals normaal? (ik kook de rijst nu in pan, maar heb een rijstkoker voor gewone rijst).
Ik doe er dezelfde hoeveelheid bij als bij gewone rijst en dat gaat altijd goed.
Alle reacties Link kopieren
Rijst maken en tijdens het afkoelen naar de visboer lijkt mij de beste optie.
Alle reacties Link kopieren
Suzan_1991 schreef:
02-04-2020 15:37
Ik doe er dezelfde hoeveelheid bij als bij gewone rijst en dat gaat altijd goed.
Dank u
Chocolade, altijd goed!
Alle reacties Link kopieren
Kan het idd wel weer eens in de rijstkoker doen.
Maar dan nog vind ik het soms lastig hoor en blijft ie te nat, of plakt aan de bodem. Ik heb er eentje van Tomado geloof ik.

En dan 1 bekertje water méér dan de rijst geloof ik hè?
mamaonbekend schreef:
02-04-2020 17:30
Kan het idd wel weer eens in de rijstkoker doen.
Maar dan nog vind ik het soms lastig hoor en blijft ie te nat, of plakt aan de bodem. Ik heb er eentje van Tomado geloof ik.

En dan 1 bekertje water méér dan de rijst geloof ik hè?
1,5 volgens mijn handleiding. Ik had hiervoor een goedkope van Tomado, deed het prima. Toen de antiaanbaklaag op een gegeven moment losliet heb ik er een bij Lidl gekocht, maar volgende wordt weer Tomado. Veel makkelijker schoonmaken.
Alle reacties Link kopieren
Ga ik proberen zo !

Kunnen er 2 pakken rijst in één keer in gekookt worden ?
mamaonbekend schreef:
03-04-2020 08:32
Ga ik proberen zo !

Kunnen er 2 pakken rijst in één keer in gekookt worden ?
Geen idee hoe groot je pakken rijst en rijstkoker zijn. In de handleiding staat vast hoeveel er maximaal in kan.
Alle reacties Link kopieren
Nou...ik heb toch maar 1 pak rijst per keer in de rijstkoker gekookt. Vond na het koken de pan best wel vol. En heb me nu eens aan de beschrijving op het pak gehouden, dus de rijst niet gewassen vantevoren. En best goed gelukte rijst en niet aangebrand.

Maar de 2 pakken rijst ging schoon op, kinderen hebben ook nog geholpen met rollen maken. Ik had 300 gr verse zalm en 150 gr tonijnfilet (wat een geld pffttt), wat gerookte makreel, krabsticks en omelet en komkommer.
Ik heb er ca. 160 stuks sushi uit kunnen maken dat een heel eind opging. En de rest hebben we de volgende dag bij de lunch nog van gesmuld.
Maar geen rijst meer over om in te vriezen. Maar de rijst koken ging best goed dus gewoon vers is toch lekkerder!
mamaonbekend schreef:
06-04-2020 22:07
Nou...ik heb toch maar 1 pak rijst per keer in de rijstkoker gekookt. Vond na het koken de pan best wel vol. En heb me nu eens aan de beschrijving op het pak gehouden, dus de rijst niet gewassen vantevoren. En best goed gelukte rijst en niet aangebrand.

Maar de 2 pakken rijst ging schoon op, kinderen hebben ook nog geholpen met rollen maken. Ik had 300 gr verse zalm en 150 gr tonijnfilet (wat een geld pffttt), wat gerookte makreel, krabsticks en omelet en komkommer.
Ik heb er ca. 160 stuks sushi uit kunnen maken dat een heel eind opging. En de rest hebben we de volgende dag bij de lunch nog van gesmuld.
Maar geen rijst meer over om in te vriezen. Maar de rijst koken ging best goed dus gewoon vers is toch lekkerder!
Ja verse zalm en tonijn voor sushi is heel erg duur. Ik vind het alleen niet zo lekker en ben toch altijd een beetje bang om vis rauw te eten, dus ik maak m'n sushi altijd zonder. Ik gebruik surimi (met japanse mayo (kewpie), tamago (japans omelet), takuan (japanse radijs), komkommer (evt. met roomkaas), tonijnsalade, zalmsalade, banaan enz.

Maar hoeveel gram is dan 1 pak rijst? Ik maak per keer maar 250g rijst en kan daar zeker 60 stuks mee maken. Of maak je hele grote rollen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven