Wat eten we vandaag?

07-02-2020 14:48 3214 berichten
Alle reacties Link kopieren
Alweer een nieuw deel van een langlopend topic. Praat , eet, en kook gezellig mee!

Het vorige deel vind je hier :eten/wat-eten-we-vandaag/list_messages/427421


Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Moosey schreef:
08-02-2020 12:54
Ja! Althans een vegan lemon-merengue-pie. Het lastigste is om peulvruchten te vinden waar geen (of niet teveel) zout aan is toegevoegd, dan blijft de merengue nl toch merkbaar naar bonen smaken. Bij minder zout vocht heb je dat niet.
Het opslaan gaat prima, beetje magisch wel vind ik ;-) het bleef wel wat minder mooi staan op de taart dan ei-merengue, maar bij zo’n taart gaar je het schuim ook niet (alleen met de brander er overheen) Als je ze gewoon in de oven bakt heb je dat probleem niet.

Ik ben wel geïnspireerd geraakt door jullie Aziatische stoofvlezen. Misschien haal ik zo wel even wat sucadelappen.
Bedoel je dan van de de gedroogde variant kikkererwten? En heb je een recept van die pie?

De curry was heerlijk en alles ging in de oven ideaal.
@rastan: nou ik denk begin volgende week ofzo, dat lief de uitslagen heeft. Het gaat meestal vrij snel. Even duimen dus. Het is wel ideaal weer om te gamen zeg! Fijn weekend ;)

Vanmiddag naar kinderverjaardag in de nabije familie, was gezellig. Ondertussen pruttelde in de slowcooker een vegetarische rendang. Bij thuiskomst rook ik het al: niet lekker. Het hele huis geurde naar kool, nee, dat was het niet voor ons. Iets verbrand-achtigs ook leek het wel, het was echt brrrr. Ik heb het dus weggemikt. Kan me niet heugen dat ik eerder eten weggooide, maar dit was niet te doen. Oh ja, in mijn studententijd, een zakje met k&k gnocchi (járen geen gnocchi gegeten, omdat ik dit in gedachten had en dat niet eetbaar vond). Maar goed. Geen vegetarische rendang dus. Daarom maar besteld bij de toko hier in de buurt, was erg lekker. Frutjes aten ook hun vingers erbij op (behalve de pittige kip, die was te pittig voor ze).
Alle reacties Link kopieren
Ah zonde Teig, misschien dat het in een pan wel gelukt was en niet in de slowcooker.
Alle reacties Link kopieren
Calladin schreef:
08-02-2020 20:32
Bedoel je dan van de de gedroogde variant kikkererwten? En heb je een recept van die pie?

De curry was heerlijk en alles ging in de oven ideaal.
Nee, ik had uiteindelijk volgens mij vocht van bruine bonen uit pot gebruikt, dat werkte beter (qua smaak) dan vocht van kikkererwten. Het probleem met vocht van zelfgekookte kikkererwten gebruiken lijkt mij altijd dat het nogal anders wordt naar mate je in ruimer of minder ruim water kookt.. Vocht uit blik/pot is altijd al dikkig, mijn kookvocht van gedroogde kikkererwten niet.

Recept: er staan er veel online. Ik heb er waarschijnlijk een heel aantal gelezen en op basis daarvan gedaan wat ik het meest plausibel vond klinken.

Teig, wat zonde! Ik vond t wel klinken als een kanshebber. Aan de andere kant wordt de meeste kool niet lekkerder van lang stoven nee..

Mijn Aziatisch stoofvlees was heerlijk! Had er ruim Kikkoman bij gedaan, gember, gembersiroop, miso en melassestroop. Zoetzure komkommer, geroerbakte paksoi en lontong erbij. Yum!
Alle reacties Link kopieren
Oh en GB, dat eten bij dat Aziatische tentje klonk ook super zeg! Wil ik ook een keer heen.
Vanavond wel vega, maar minder experimenteel :-D : vega schijf met in de oven geroosterde bloemkool met oa tijm, en gebakken aardappeltjes.
Alle reacties Link kopieren
Calladin schreef:
08-02-2020 20:29
Heb je een recept hiervan? Aioli vind ik wel lekker.
Ik zoek het elke keer op via google :)
Dit is een vlotte variant, als je een staafmixer hebt, ben je zó klaar:

http://adultfoodallergies.com/garlic-do ... flatbread/
Nouschi schreef:
08-02-2020 18:57
Gisteren hebben we vis gegeten of gisteren aten we vis.

Het eerste vind ik lekkerder lezen.

Gisteren heb ik vis gegeten of gisteren at ik vis. Het tweede klinkt niet vind ik.
Eerlijk gezegd denk ik dat het ook komt omdat er vaak een langere beschrijving volgt. Dus dan komt gegeten pas na een heel lang verhaal en dat klopt dan gevoelsmatig niet zo voor mij.
Gisteren werd het (ik zit dus nu meteen te denken hoe ik dit ga formuleren, haha) het pasta met tomatensaus. De saus was wel simpel, ui, knoflook, gepelde tomaten, pimenton en wat zongedroogde tomaten. Maar ik heb 'm lang laten pruttelen en hij was erg lekker.

Vandaag witlof risotto. Want ik heb nog witlof in huis en ik heb niet zo'n zin om vanmiddag de storm nog te trotseren voor iets anders.

Ok Moos, zet maar op de lijst!
Alle reacties Link kopieren
GeorgieBrown schreef:
09-02-2020 12:32
Eerlijk gezegd denk ik dat het ook komt omdat er vaak een langere beschrijving volgt. Dus dan komt gegeten pas na een heel lang verhaal en dat klopt dan gevoelsmatig niet zo voor mij.
Dat is een goeie idd! Gewoon doen wat je altijd doet hoor, ik ben maar een stiekeme meelezer.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
09-02-2020 12:45
Dat is een goeie idd! Gewoon doen wat je altijd doet hoor, ik ben maar een stiekeme meelezer.
Gisteren in een Indiaas restaurantje gegeten. Wat we niet opaten, eten we vandaag.
Alle reacties Link kopieren
Hier wordt het Mexicaanse bonensoep en een quesadilla erbij.
Maak genoeg soep voor een portie of wat in de diepvries.
Alle reacties Link kopieren
Hier op het menu vanavond "bombay" eieren met tomaat, spinazie en paprika uit de oven.
Blijven lekker binnen vandaag met die storm.

@Yette dankjewel voor de link. Die vegan "aioli" ga ik een keer proberen.

@Dolfje klinkt goed Mexicaanse bonensoep! Volg je een recept?
Alle reacties Link kopieren
Van het restje deeg hebben we kaas-uienbroodjes gebakken met een tomaatsalade erbij.

Vanavond eten we kip in ketjapsaus, gekruide opgebakken rijst, chinese kool, mangochutney gemixt met hangop en daarbij pappadums.
Alle reacties Link kopieren
Wij eten vanavond erwtensoep. Echt zin in met dit gure weer.
Wij eten vanavond zoete aardappelfriet, appel-bietensalade en zigeuner schnitzel
Alle reacties Link kopieren
Wij eten AVG, aardappels , bloemkool en rundervinken. Simpel maar heb geen inspiratie tot iets bijzonders en voel me nog steeds niet fit.
Vervelend dat je zo kwakkelt Dolfje!

Ik at gisteravond kip ketjap uit de slowcooker met nasi en verschillende geroerbakte groenten (zakje wokgroenten + groentelarestjes). Was lekker. Vanavond eet ik bij m'n ouders dus het zal wel Hollandse pot worden.
Alle reacties Link kopieren
Hier eet man ook kip ketjap uit de slowcooker en diepvries en ik neem een boterham mee.
Alle reacties Link kopieren
Teigera, die Hollandse menu’s van jouw ouders vind ik altijd zo heerlijk nostalgisch :heart: .

Mijn moeder kookt ook zo, liefst stamppotten als er mee-eters komen omdat ze dat voor één persoon niet snel klaarmaakt. Gehaktballen maakt ze heel lekker klaar. Andersom zit ze bij mij ook altijd te smullen.

Vandaag wordt het één en al experiment.

Dochter wil de macaroni cupcakes uit de allerhande proberen, dat wordt het diner.

Lunch is ook experimenteel. Ik had nog een kruidenpasta van BlueElephant liggen. Daarmee heb ik gisteren een vegetarisch stoofpotje gemaakt: ui, paprika, druiven (ik had geen ananas), tomaten, zoete aardappel, kikkererwten, aardappel, cocosmelk en een verdwaald stukje knoflook.

Dat van die kikkererwten in plaats van kip bedacht ik op het laatste moment, dus die gingen er ongeweld in. Het stoven duurde daardoor wat langer en van de groenten is niks meer terug te vinden -maar het proefje smaakte lekker!

Ik maak er hartige hangop bij (knoflook, zout, lenteui, paprika) met gepofte pompoenpit. Plus kaasbroodjes, of toch rijst als ik onverhoopt geen zin heb in broodbakkerij.

Voor de falafel van morgen staan er nu kikkererwten te wellen.
@mermedina: je stoofpotje klinkt lekker! Ik hou sowieso van stoofpotjes en van kikkererwten. Ik snap je nostalgie helemaal, heb daar ook wel last van. De gehaktballen van míjn moeder zijn ook heerlijk!

Vanavond werd het een stukje kabeljauw uit de oven, met gekookte wortelen en gebakken aardappelschijfjes. Toe stoofperen (uit eigen tuin) met beetje vanillevla.
Alle reacties Link kopieren
Kip Madras met bloemkool en rijst. Pot van Patak dus makkelijk.
Alle reacties Link kopieren
Gister pasta met spinazie, prei, ansjovis, gedroogde tomaat en geroosterde walnoten en pitten. Met als secret ingredient een flinke scheut goede olijfolie op het laatst erdoor. Erg lekker.
Voor vandaag en morgen heb ik lunches bij me van kikkererwten, geroosterde pompoen, zoetzure venkel en geitenkaas, en vanavond eet ik in een hippe vegan tent waar het eten meestal goed is, ben benieuwd.
Alle reacties Link kopieren
Maandag aten we tortillas met guacamole, kip, chilibonen, champignons.
Dinsdag de overgebleven tortillas als pizzabodem met tonijn, champignons, rode paprika, tomatenpuree en geraspte kaas. Mjummmm
Gister de laatste erwtensoep die ik in de vriezert had.

Vanavond ben ik op pad en ik neem wat boterhammen mee om in de auto te eten.

Klinkt lekker die lunches van jou, Moos
Vanavond simpel: hamburgers met sesam broodje en boerensalade

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven