Pannen op tafel tijdens warme maaltijd, of niet?

12-02-2020 20:19 230 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zo maar uit nieuwsgierigheid. Gaan bij jullie de pannen op tafel tijdens de warme maaltijd, of schep je in de keuken alles op de borden die je daarna op tafel zet?
Ikzelf schep de borden op, de pannen blijven in de keuken. Ik heb het altijd al lelijk en ongezellig gevonden die pannen voor mijn neus als ik zit te eten.

Zet jij de pannen op tafel?

Totaal aantal stemmen: 507

Ik zet de pannen op tafel (39%)
Ik schep de borden op in de keuken (38%)
Ik doe alles uit de pannen in bakjes en dan op tafel (5%)
Ik eet meestal kant en klare maaltijden (2%)
Ik eet voornamelijk van Thuisbezorgd (1%)
Ik eet meestal buitenshuis Geen stemmen
Het wisselt per dag (13%)
Iets anders, (3%)
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Ik schep meestal het eten in de keuken op. En nee, ik beslis niet hoeveel vriend eet, want hij staat erbij en geeft aan hoeveel hij wil. En ja, ik schep op omdat ik meestal sta te koken en dan gaat het in één moeite door.

We hebben eigenlijk nooit dat iemand nog extra wil, we kunnen beiden heus inschatten hoeveel genoeg is.

Daarnaast is onze tafel klein, als er 2 pannen staan, is de boel bijna vol. Ik zet heel soms de ovenschaal op tafel als er visite is, maar meestal roep ik iedereen gewoon naar de keuken en schep ik daar op. Veel makkelijker.

Thuis staan de pannen altijd op tafel. Iemand vroeg of dat alle pannen waren, bij ons eigenlijk wel.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Fizz schreef:
12-02-2020 21:07
Als ik alles nog in schalen ga doen, dan moet de afwasmachine 2x draaien.
Nee joh.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons vroeger ging alles in schalen maar dat vind ik zonde van de afwas.
Bij doordeweekse standaard maaltijden staat de pan op tafel. Als ik uit pak en iets bijzonders kook dan maak ik de borden op in de keuken.
Alle reacties Link kopieren
Schalen zijn mij ook te veel afwas. Vroeger bij mijn ouders thuis ging het soms in schalen en later gingen de pannen op tafel op een warmhoudplaatje (met waxinelichtjes erin). Nu hebben zij ook gewoon de pannen op onderzetters staan.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
12-02-2020 21:07
Als ik alles nog in schalen ga doen, dan moet de afwasmachine 2x draaien.
Wij wassen met de hand af.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Als we alleen eten; in de keuken opscheppen en bord mee naar keukentafel.

Als ik gasten heb, dan is het meestal een combi van opscheppen en gezellige dekschalen of speciale pannen op tafel. Ik serveer bijvoorbeeld de soep in een kom, maar ik zet wel de extra ingrediënten op tafel die naar smaak toegevoegd kunnen worden. Of ik leg het vlees vast op het bord, maar op tafel staan verschillende soorten aardappelen en groenten.
Fizz schreef:
12-02-2020 21:07
Als ik alles nog in schalen ga doen, dan moet de afwasmachine 2x draaien.

Extra draaien van de vaatwasser kost water en elektriciteit.
Dus in het kader van duurzaamheid (=modern en absoluut niet ouderwets):
beter om het eten niet in schalen te scheppen.


Nou, VIVA-redactie, hebben jullie weer een paar leuke uitspraken voor in de volgende papieren VIVA? (Bladzijde 'Intussen op het VIVA-forum.)
Alle reacties Link kopieren
Hier vaak pan op tafel. Ik ben vanhuis uit dekschalen gewend maar snel afgeleerd toen ik op kamers ging en met de hand af ging wassen.
Al wil ik nu nog weleens groente bijv in een schaal doen omdat ik een grote pan ongezellig vind als ik met dochter aan tafel zit. Misschien ga ik ooit wel weer helemaal om naar dekschalen. :)
Been there, done that, got the T-shirt.
Ik zet mijn pannen op treefjes op het aanrecht en wij eten dan staand direct uit de pan. Dat scheelt een hoop geloop en we hoeven niet telkens borden af te wassen.
anoniem_388053 wijzigde dit bericht op 12-02-2020 21:13
0.62% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Gewone dagen: bord op schoot. In de keuken opscheppen.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren
Maud*de*Braose schreef:
12-02-2020 21:11
Ik zet mijn pannen op treefjes op het aanrecht en wij eten dan staand direct uit de pan. Dat scheelt een hoop geloop en we hoeven niet telkens borden af te wassen.
:proud:
Ik ben erg gek op leuk en mooi serviesgoed, en ik gebruik het ook zo vaak mogelijk.
Waarom zou pannen op tafel armoedig zijn en opscheppen in de keuken niet?
Zoals bij zoveel mag iedereen van mij doen wat ie wil maar ik begrijp gewoon echt niet wat het een met het ander te maken heeft? Arme mensen zetten de pannen op tafel maar als je rijk bent kun je je veroorloven ze in de keuken te laten staan?
Ik vind het zelf erg gezellig met de pannen op tafel en mijn man tegenover me. Dan kunnen we lekker opscheppen wat we willen.
Alle reacties Link kopieren
Wij eten in de keuken.
Pannen waar wat in blijft zitten (pasta, saus) gaan op tafel, pannen die gelijk leeg kunnen (vlees) niet.
Fizz schreef:
12-02-2020 20:51
Op de bank eten vind ik dus echt helemaal niets.
Wij wel. Gezellig.
Maud*de*Braose schreef:
12-02-2020 21:11
Ik zet mijn pannen op treefjes op het aanrecht en wij eten dan staand direct uit de pan. Dat scheelt een hoop geloop en we hoeven niet telkens borden af te wassen.
Neem een hond kan hij meteen de pannen uitlikken zijn die ook weer schoon
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben mooie pannen dus die mogen op tafel. In schalen doen geeft alleen meer meer afwas, waterverspilling dus.
Alle reacties Link kopieren
parbleumondieu schreef:
12-02-2020 20:26
Deze enquête is al eens geweest volgens mij? Of was dat een aparte discussie in het topic over hoe vers je kookt?
Ik zet normaal gesproken de pannen op tafel. We zijn onbescheiden eters en dat heen en weer geloop vind ik ongezellig.
Heel erg uitzonderlijk gebruiken we serveerservies. Met Kerst ofzo.


In de afgelopen 20 jaar heb ik hem al een stuk of 20 keer voorbij zien komen :P
Betty_Slocombe schreef:
12-02-2020 20:30
Oh leuk, dan kunnen we elkaar weer veroordelen op basis van tafelsetting.
Pannen op tafel. En als iemand dekschalen wil, moet hij/zij dat lekker doen. En als iemand wil opscheppen aan het fornuis ook. Ik vind alles prima, zolang mensen een onderzetter geen treefje noemen.
Wij noemen het een bledje :P
Alle reacties Link kopieren
Felidaes schreef:
12-02-2020 20:54
Ik schep het op in de keuken.

Ik vind pannen op tafel persoonlijk 'armoedig' en ouderwets.

Ow.... armoedig en ouderwets ook gelijk. Gossie hee.
mevrouwiglesias schreef:
12-02-2020 20:29
Ik vind het zelf leuker om het eten kant en klaar op het bord te presenteren, net als in een goed restaurant zeg maar. Daarbij vind ik pannen op tafel ongezellig. Een schaal met salade kan prima maar pannen...nee, dat vind ik niks. Daarbij zijn we met zijn tweeën, dus dan hoef ik maar twee borden mee te nemen ipv verschillende pannen/schaaltjes.
Precies dit. Wij zijn met vier.
SallySpectra* schreef:
12-02-2020 20:26
Ja dat is meteen zo hè, als je ook maar íets voor een ander doet.

Tja, en zulke gewoontes moet je direct afleren.

Of niet natuurlijk.

Bij ons scheppen man en ik samen op voor iedereen. Man de ene pan ik de andere. Wie wil houdt zijn bord bij. Deden we al zo toen de kinderen te klein waren om zelf op te scheppen en nu nog steeds. Jongste is zestien, kan het best zelf, maar dit is onze manier.
Ik schep in de keuken op. Maar ik kom uit een gezin waar we elke dag uit schalen aten, nooit een pan op tafel. Dat vond m’n moeder heel ongezellig. Nou ja, daar vond ze nog wel meer van, maar dat zal ik hier maar achterwege laten.

Wij schepten als kind ook altijd zelf ons eten op.
anoniem_639a9136a72af wijzigde dit bericht op 12-02-2020 21:34
31.49% gewijzigd
Maud*de*Braose schreef:
12-02-2020 21:11
Ik zet mijn pannen op treefjes op het aanrecht en wij eten dan staand direct uit de pan. Dat scheelt een hoop geloop en we hoeven niet telkens borden af te wassen.
Gewoon een trog op tafel.
Alle reacties Link kopieren
Ovenschalen, salade mogen op tafel.
Met visite of als een bijzondere uitgebreide maaltijd is gebruik ik dekschalen (ik heb enorm veel mooi servies).
Pannen zet ik niet op tafel, om meerdere redenen eigenlijk: van huis uit niet geleerd/ tafel is zo vol dan/ ik vind het niet mooi als door het serveerbestek de deksels van de pannen niet goed sluiten/het praat gezelliger zonder over de pannen te moeten kijken, vooral als er kinderen aan tafel zitten.
De toekomst is niet meer wat het was

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven