Pannen op tafel tijdens warme maaltijd, of niet?

12-02-2020 20:19 230 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zo maar uit nieuwsgierigheid. Gaan bij jullie de pannen op tafel tijdens de warme maaltijd, of schep je in de keuken alles op de borden die je daarna op tafel zet?
Ikzelf schep de borden op, de pannen blijven in de keuken. Ik heb het altijd al lelijk en ongezellig gevonden die pannen voor mijn neus als ik zit te eten.

Zet jij de pannen op tafel?

Totaal aantal stemmen: 507

Ik zet de pannen op tafel (39%)
Ik schep de borden op in de keuken (38%)
Ik doe alles uit de pannen in bakjes en dan op tafel (5%)
Ik eet meestal kant en klare maaltijden (2%)
Ik eet voornamelijk van Thuisbezorgd (1%)
Ik eet meestal buitenshuis Geen stemmen
Het wisselt per dag (13%)
Iets anders, (3%)
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Felidaes schreef:
12-02-2020 20:54
Ik schep het op in de keuken.

Ik vind pannen op tafel persoonlijk 'armoedig' en ouderwets.
Ik heb prachtige gekleurde pannen met bijpassende schalen en ovenschalen. Peperduur. Ze gaan dus gewoon op tafel.
"Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen. Geef me de wijsheid om te accepteren wat ik niet kan veranderen. Geef me het inzicht om het verschil tussen beide te zien” – Reinhold Niebuhr
Alle reacties Link kopieren
In de keuken opscheppen, opeten voor de tv/laptop.
De kinderen nemen hun bord soms mee naar boven.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
strings-attached schreef:
14-02-2020 14:20
Niet veroordelend bedoelt maar puur nieuwsgierigheid. Heb je twee vaatwassers of zo veel tijd?
Want én de pannen en dan ook nog schalen extra is gewoon veel meer afwas.
Ik heb een vaatwasser en daar past inderdaad niet altijd alles in. De grootste pan of zo wordt dan even zo afgewassen. Ik ben intussen wel een kei geworden in vaatwasser inruimen. :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Normaal gesproken schep ik voor man en mij in de keuken op. Na zoveel jaar huwelijk kan ik aardig inschatten hoeveel hij eet ;-D

Als ik een rijsttafel heb gemaakt voor tig personen, zet ik alle pannen en schalen op rechauds in de keuken, en mogen de gasten een polonaise langs de gerechten houden om op te scheppen waar ze in in hebben. Mijn tafel is gewoon te klein om al dat eten kwijt te kunnen. Wat ik wel op tafel zet is kroepoek, emping, kentang, rempejek, atjar en dat soort 'vullertjes'.
If we winter this one out, we can summer anywhere - Seamus Healey.
Alle reacties Link kopieren
lolapaloeza schreef:
14-02-2020 15:24
In de keuken opscheppen, opeten voor de tv/laptop.
De kinderen nemen hun bord soms mee naar boven.
Dat klinkt niet echt gezellig?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
tonkje schreef:
14-02-2020 19:36
Dat klinkt niet echt gezellig?
Niet iedereen ziet de avondmaaltijd als ultiem gezinsmoment.
Geengroenblaadje schreef:
12-02-2020 20:45
Bij mijn Indische schoonfamilie schept iedereen zelf op in de keuken uit de pannen. Dan een plekje zoeken op de bank of aan tafel.
Dit doen wij ook.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
14-02-2020 19:37
Niet iedereen ziet de avondmaaltijd als ultiem gezinsmoment.
Dat is waar natuurlijk. Ik heb er goede herinneringen aan. Wij konden vroeger (ik ben 50) soms eindeloos blijven kletsen na het avondeten. Mijn vader ging dan wel van tafel, maar mijn broer, zusje, ik en ons mam zaten nog al eens lekker na te kletsen.

Misschien wel helemaal niet zo vaak hoor - niets is zo bedrieglijk als je geheugen - maar het kwam voor.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Dekschalen zorgen niet voor heel veel meer afwas. Gemiddeld maar een schaal of 2 nodig, soms 3. Salade moet sowieso in een kom ongeacht waar je het eten opschept en saus en kleine bijgerechten ook (als die er zijn). Nu eten wij meestal wel met pannen op tafel (of althans deels pannen) maar op zich is het helemaal niet veel extra werk of afwas.
Alle reacties Link kopieren
marin125 schreef:
14-02-2020 15:20
Ik heb prachtige gekleurde pannen met bijpassende schalen en ovenschalen. Peperduur. Ze gaan dus gewoon op tafel.
Ik ben reuze benieuwd welke dat zijn! Linkje?
De toekomst is niet meer wat het was
Alle reacties Link kopieren
mdh schreef:
14-02-2020 19:54
Ik ben reuze benieuwd welke dat zijn! Linkje?
Zijn van het merk Riess. Heb niet speciaal 1 link. Omdat ze zo duur zijn heb ik iedere keer als ik wat bij kocht gegoogled waar het goedkoper was. De schalen waren/zijn in Nederland niet te koop. Die heb ik in Duitsland besteld. Ook de soeppannen, scheelde een paar tientjes per pan. https://www.riess.nl
https://www.emaille24.de
"Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen. Geef me de wijsheid om te accepteren wat ik niet kan veranderen. Geef me het inzicht om het verschil tussen beide te zien” – Reinhold Niebuhr
Alle reacties Link kopieren
marin125 schreef:
14-02-2020 22:14
Zijn van het merk Riess. Heb niet speciaal 1 link. Omdat ze zo duur zijn heb ik iedere keer als ik wat bij kocht gegoogled waar het goedkoper was. De schalen waren/zijn in Nederland niet te koop. Die heb ik in Duitsland besteld. Ook de soeppannen, scheelde een paar tientjes per pan. https://www.riess.nl
https://www.emaille24.de
Dankjewel! Wat ontzettend mooi! Deze zet je inderdaad voor je plezier op tafel :heart:
Ik heb nu als doelstelling alle pannen die op zijn te vervangen door mooie emaille pannen!
De toekomst is niet meer wat het was
Geengroenblaadje schreef:
14-02-2020 15:02
Jij bent veroordelend: je vind het namelijk onzinnig. Ik hang er verder geen waardeoordeel aan als mensen het niet doen.
Ik vind onzinnig niet veroordelend, dan zie je gewoon ergens het nut niet van in. Ik zou veroordelend zijn als ik jou daardoor bijvoorbeeld hooghartig, bekakt of whatever zou noemen, en dat doe ik absoluut niet. Wat betreft de opmerking van je moeder destijds, dat vind ik wel veroordelend. Iemand boers en onbeschaafd noemen enkel gebaseerd op het feit dat de pannen op tafel staan.
MinkeDeWit schreef:
14-02-2020 19:37
Niet iedereen ziet de avondmaaltijd als ultiem gezinsmoment.
Dit dus. Dat gezinsmoment hebben we vaker, niet zozeer met het eten. Hier ook vaak genoeg bij tv of computer. Kind is 18 en zit het liefst op de eigen kamer.
marin125 schreef:
14-02-2020 22:14
Zijn van het merk Riess. Heb niet speciaal 1 link. Omdat ze zo duur zijn heb ik iedere keer als ik wat bij kocht gegoogled waar het goedkoper was. De schalen waren/zijn in Nederland niet te koop. Die heb ik in Duitsland besteld. Ook de soeppannen, scheelde een paar tientjes per pan. https://www.riess.nl
https://www.emaille24.de
Ik heb ook 2 pannen van Riess, maar ik zou die alsnog niet op tafel zetten. Voor mij gaat het er gewoon om dat ik geen pan aan tafel wil, mooi of lelijk.

Ik heb ook nog veel duurdere pannen, maar dat zijn echt heavy duty pannen voor in de keuken.

Ik lees ook veel over pannen in de vaatwasser, maar veel van mijn pannen kunnen helemaal niet in de vaatwasser. Dus dat probleem heb ik al niet.
Alle reacties Link kopieren
Alles in schalen overgeschept vanuit de pan.

Dus schalen op tafel, pannen in de keuken.

Alles na afloop in de vaatwasser, behalve de pannen. Die wassen we af.
lolapaloeza schreef:
14-02-2020 15:24
In de keuken opscheppen, opeten voor de tv/laptop.
De kinderen nemen hun bord soms mee naar boven.
Is er een ander moment dat jullie gebruiken om even samen te zijn om te kletsen en misschien de dag doornemen?

Voor ons is het avondeten, wat niet langer dan 30-45 minuten duurt, het moment om samen te komen.
Nu de kinderen puberen zitten ze veel op hun kamer. Prima en heel gezond. Maar dat kleine uurtje vind ik toch belangrijk..
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor iedereen over extra opscheppen van eten. Hier doen we dat eigenlijk nooit. Wat in de pannen zit verdelen we over de borden en dat is wat we eten. Op is op.
Ben ik daar echt één van de weinige in?
Alle reacties Link kopieren
Ik neem nooit bij het eerste opscheppen al een bord vol. Bij pasta of zo zou het kunnen, maar ik doe het liever in twee keer.
En bij vlees/groente/aardappelachtigs past het soms niet, dus dan schep ik ook later bij.
Snouth schreef:
15-02-2020 08:41
Ik hoor iedereen over extra opscheppen van eten. Hier doen we dat eigenlijk nooit. Wat in de pannen zit verdelen we over de borden en dat is wat we eten. Op is op.
Ben ik daar echt één van de weinige in?
Nee, hier scheppen wij eigenlijk ook maar een keer op.
Het bord zit ook niet overvol ofzo.
GinnyJones schreef:
15-02-2020 01:20
Ik vind onzinnig niet veroordelend, dan zie je gewoon ergens het nut niet van in. Ik zou veroordelend zijn als ik jou daardoor bijvoorbeeld hooghartig, bekakt of whatever zou noemen, en dat doe ik absoluut niet. Wat betreft de opmerking van je moeder destijds, dat vind ik wel veroordelend. Iemand boers en onbeschaafd noemen enkel gebaseerd op het feit dat de pannen op tafel staan.
Welke opmerking van mijn moeder? Je bent in de war met iemand anders. Probeer even wat nauwkeuriger te zijn aub.
Alle reacties Link kopieren
Felidaes schreef:
12-02-2020 20:54


Ik vind pannen op tafel persoonlijk 'armoedig' en ouderwets.
Zo ben ik opgegroeid en het was reuze gezellig. Iedereen aan tafel en om de dag kwam mijn opa ook bij ons eten. Heb er hele goede herinneringen aan en het nooit als armoedig ervaren (met kerst deden we wel aan dekschalen, haha).

Nu schep ik altijd op voor vriend en mij. Maar we zijn ook met met twee.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij heb ik pas op het vivaforum jaren gelden geleerd dat mensen pannen op tafel armoedig vinden :-D .

Nou ja, ieder zijn meug.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Armoedig vind ik het niet. Ik ben zelf ook opgegroeid met de pannen op tafel maar ik vind het niet mooi staan.
Snouth schreef:
15-02-2020 08:41
Ik hoor iedereen over extra opscheppen van eten. Hier doen we dat eigenlijk nooit. Wat in de pannen zit verdelen we over de borden en dat is wat we eten. Op is op.
Ben ik daar echt één van de weinige in?
Of je de enige bent weet ik niet, maar ik ben dat niet gewend nee. Zowel vroeger als nu maak ik een hoeveelheid eten, iedereen (of ik) eet waar ik zin in heb en er is altijd over. Dat eet ik dan een volgende keer. Wij hadden vroeger zelfs niet eens afgepaste aantallen stukken vlees. En op zaterdag of at iedereen van alles dat er nog was. Of als je eerder of later at was er altijd iets dat makkelijk op te warmen was.

Aan tafel schepten we zelf op. Maar we moesten altijd klein beginnen, want wat je opschept eet je. Anders had je “grotere ogen dan de maag”.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven