Stoofvlees buiten de koelkast laten staan?

14-02-2020 19:17 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Vandaag was ik wat later met het stoofvlees op het vuur te zetten en wil ik het tot 21:00 of 22:00 uur vanavond nog laten door pruttelen. Natuurlijk is het dan nog super heet. Vraag is of ik gewoon naar bed kan gaan en het op het fornuis (zonder vuur eronder natuurlijk) kan laten staan/afkoelen? En morgenvroeg in de koelkast zetten? Of toch het snel af laten koelen en alsnog in de koelkast zetten vanavond?
Ik laat het dan snel afkoelen in een gootsteen met steenkoud water. Dat kan in een kwartiertje. Steeds het water vervangen door ijskoud. Daarna in de koelkast.
Tijdens het koelen deksel van de pan afhalen en af en toe even roeren.
anoniem_310255 wijzigde dit bericht op 14-02-2020 19:23
25.68% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het gewoon op het fornuis laten staan. Op een ongebruikte pit dan wel.
Of zet het buiten?
Ik zou het buiten zetten
Mijn moeder deed dat vroeger altijd en we zijn er nooit ziek van geworden. Zelf zou ik het niet aandurven.
In zo’n soort geval als bij jou heb ik altijd nog de mogelijkheid om de pan in mijn slaapkamer te zetten. Daar is het bijna buitentemperatuur:-)
Alle reacties Link kopieren
parbleumondieu schreef:
14-02-2020 19:19
Ik zou het gewoon op het fornuis laten staan. Op een ongebruikte pit dan wel.
Of zet het buiten?

Hebben de katten ook wat lekkers😬👍
Alle reacties Link kopieren
Op zich is het niet zo'n gek idee om het 8 etages hoog buiten op mijn balkon te zetten idd! Dus als het goed is zou ik geen last van katten of dergelijke moeten hebben dan. Goeie tip, was ik zelf nog niet op gekomen! Tip van het water en de gootsteen is idd hoe ik het dan gedaan zou hebben (doe ik wel eens met soep).
Alle reacties Link kopieren
Dat kan wel hoor. Voor de zekerheid de volgende dag door en door verwarmen.
Buiten zou ik niet doen ivm katten, met wat pech slaan ze de deksel van de pan en ben je je stoofvlees kwijt.

Edit: o, mosterd.
mollymalone wijzigde dit bericht op 14-02-2020 19:25
4.86% gewijzigd
Ik zet het buiten
Alle reacties Link kopieren
Wat herfstappeltaart zegt.
Echt dan in de koelkast als het afgekoeld is.
Niet hygiënisch als je het te lang buiten de koelkast bewaard.
Geen enkel probleem om de pan op het fornuis te laten staan.
Alle reacties Link kopieren
Buiten zou ik niet doen, want het blijft boven de 10 graden vannacht. Ik zou gaan voor koelen en dan toch in de koelkast.

Vroeger zei men altijd dat het buiten de koelkast bewaard kon blijven, zolang de pan maar afgesloten werd door een laagje vet, en je de volgende dag goed heet opwarmt.

Maar... dat was in de tijd dat men vaak geen verwarming in de tochtige keuken had, en men tot snot gekookt eten heel gewoon vond. Bovendien kun je stoofvlees niet koken, dus ook niet genoeg opwarmen om alle bacteriën te doden.
Alle reacties Link kopieren
Ik neem aan dat je huis geen 25 graden is. Ik laat prutteldingen (Creuset met deksel dicht) heel vaak een nachtje gewoon uit de koelkast 'rusten'. Dan trekt het nog lekker en echt nog nooit een probleem gehad.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Hier blijft het rustig op 't vuur of 't aanrecht staan.

Zelfs 2 dagen meestal.
Ik maak dat spul meestal op dag X en dan eten we ervan op dag X+1 en op dag X+2.

Nooit iets aan overgehouden.


En naar kattenbeveiliging gaat er natuurlijk wel een deksel op :-D.
Marnamai schreef:
14-02-2020 19:36
Hier blijft het rustig op 't vuur of 't aanrecht staan.

Zelfs 2 dagen meestal.
Ik maak dat spul meestal op dag X en dan eten we ervan op dag X+1 en op dag X+2.

Nooit iets aan overgehouden.


En naar kattenbeveiliging gaat er natuurlijk wel een deksel op :-D.
Mijn moeder doet dat dus ook en ik vind het zo bijzonder dat het altijd goed is gegaan. Zou je een gewone karbonade ook zo kunnen bewaren?
MinkeDeWit schreef:
14-02-2020 19:39
Mijn moeder doet dat dus ook en ik vind het zo bijzonder dat het altijd goed is gegaan. Zou je een gewone karbonade ook zo kunnen bewaren?
Ik heb bij mijn moeder ook nooit anders gezien.

Die gigantische pot van mijn moeder paste gewoon niet in de koelkast.

En bij mij zou het ook héél stevig wringen worden.
anoniem_387728 wijzigde dit bericht op 14-02-2020 19:41
7.48% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
14-02-2020 19:36
Hier blijft het rustig op 't vuur of 't aanrecht staan.

Zelfs 2 dagen meestal.
Ik maak dat spul meestal op dag X en dan eten we ervan op dag X+1 en op dag X+2.

Nooit iets aan overgehouden.


En naar kattenbeveiliging gaat er natuurlijk wel een deksel op :-D.
hier hetzelfde
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Kan prima 3 dagen buiten de koelkast bewaard worden!
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
14-02-2020 19:39
Mijn moeder doet dat dus ook en ik vind het zo bijzonder dat het altijd goed is gegaan. Zou je een gewone karbonade ook zo kunnen bewaren?
Zolang het onder vet/jus staat geen probleem.
Alle reacties Link kopieren
De bedoeling is om er morgenavond 1x van te eten en de rest in te vriezen. Ik zie dat niet iedereen dezelfde mening heeft hierover. Hoger dan 10 graden gaat het niet worden vannacht. Avond rond de 7 en in de nacht rond de 6 graden. Ik denk dat ik voor het buiten op mijn balkon zetten ga. Dank voor de tips en meningen. :)
Alle reacties Link kopieren
Zet alsjeblieft een pan met net gegaard stoofvlees niet opeens in een ijskoude koelkast of in ijskoud water. Het vlees reageert dan door "samen te trekken", ofwel: het wordt taai. Altijd rustig laten afkoelen.

Daarom moet je ook nooit koud water toevoegen aan stoofvlees dat aangebraden is of staat te sudderen. De vezels van het vlees "schrikken", trekken samen en je vlees wordt taai. Als je al water moet toevoegen, altijd kokend heet.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
iloveyouthemost schreef:
14-02-2020 19:44
De bedoeling is om er morgenavond 1x van te eten en de rest in te vriezen. Ik zie dat niet iedereen dezelfde mening heeft hierover. Hoger dan 10 graden gaat het niet worden vannacht. Avond rond de 7 en in de nacht rond de 6 graden. Ik denk dat ik voor het buiten op mijn balkon zetten ga. Dank voor de tips en meningen. :)
Ach, bij mijn grootouders in Indië zette kokkie de bereide restjes van de smoor ook gewoon in de spen, en de volgende ochtend weer opgewarmd als ontbijt in de nasi goreng.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
14-02-2020 19:29
Bovendien kun je stoofvlees niet koken, dus ook niet genoeg opwarmen om alle bacteriën te doden.
Huh? Ok, ik heb dus net geleerd dat eten niet hoeft te koken om te pruttelen/borrelen... :-$
Alle reacties Link kopieren
Ik heb die fout wel ooit gemaakt in de zomer. Heel ziek van geworden. Nu met dit weer buiten zetten met een deksel gaat wel heel goed
Alle reacties Link kopieren
Ik doe dat eigenlijk altijd zo.

S avonds laat ik het koken, s nachts laat ik het afkoelen, s ochtends vries ik porties in.

De pan staat eerst uren te stoven en blijft dan, kokend heet, op het fornuis staan met een deksel erop. Dat lijkt me zo goed als steriel (zolang het deksel goed gesloten blijft).
Pas als ik het ga invriezen gaat het deksel er open, verdeel ik het in porties en dan gaat het ook direct de vriezer in.

En als ik het dan later ontdooi en ga eten dan wordt het eerst nogmaals tot het kookpunt verhit.

Nog nooit problemen gehad, nog nooit dat iets vreemd smaakte, laat staan dat ik er ziek van werd.
flipje2 wijzigde dit bericht op 14-02-2020 20:50
66.76% gewijzigd
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven