Stoofvlees buiten de koelkast laten staan?

14-02-2020 19:17 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Vandaag was ik wat later met het stoofvlees op het vuur te zetten en wil ik het tot 21:00 of 22:00 uur vanavond nog laten door pruttelen. Natuurlijk is het dan nog super heet. Vraag is of ik gewoon naar bed kan gaan en het op het fornuis (zonder vuur eronder natuurlijk) kan laten staan/afkoelen? En morgenvroeg in de koelkast zetten? Of toch het snel af laten koelen en alsnog in de koelkast zetten vanavond?
MinkeDeWit schreef:
14-02-2020 19:39
Mijn moeder doet dat dus ook en ik vind het zo bijzonder dat het altijd goed is gegaan. Zou je een gewone karbonade ook zo kunnen bewaren?
Ja hoor.
Alle reacties Link kopieren
Als je zo twijfelt, laat het dan nu in de koelkast en gaar het morgen verder. Bij voorkeur in de oven op 115 graden. Hoef je er niet bij te blijven terwijl het toch gaarder wordt.
Alle reacties Link kopieren
Maandag27 schreef:
14-02-2020 20:34
Als je zo twijfelt, laat het dan nu in de koelkast en gaar het morgen verder. Bij voorkeur in de oven op 115 graden. Hoef je er niet bij te blijven terwijl het toch gaarder wordt.
dit zou ik niet doen, daar wordt het volgens mij pas taai van!
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
daenerys79 schreef:
14-02-2020 20:43
dit zou ik niet doen, daar wordt het volgens mij pas taai van!
Bij mij niet;). Lang en Langzaam op lage temperatuur sudderen levert hier het lekkerste vlees op.
Dit is wat ik geleerd heb: Bederfelijk eten dat langer dan 2 uur buiten de koelkast is geweest, is niet meer te vertrouwen, ook al verhit je het daarna goed. Ziekmakers gaan dood als je het eten goed verhit, maar er zijn ziekmakers die gifstoffen aanmaken, vooral bij kamertemperatuur. Het verhitten van eten doodt de ziekmakers, maar de gifstoffen kunnen je alsnog ziek maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik laat bijna altijd eten voor de volgende dag gewoon buiten de koelkast op het fornuis staan. Draadjesvlees sowieso, dat wordt ook lekkerder als je het buiten de koelkast laat staan, dan trekken de smaken beter in.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Avalor schreef:
14-02-2020 21:10
Dit is wat ik geleerd heb: Bederfelijk eten dat langer dan 2 uur buiten de koelkast is geweest, is niet meer te vertrouwen, ook al verhit je het daarna goed. Ziekmakers gaan dood als je het eten goed verhit, maar er zijn ziekmakers die gifstoffen aanmaken, vooral bij kamertemperatuur. Het verhitten van eten doodt de ziekmakers, maar de gifstoffen kunnen je alsnog ziek maken.
Juist, bederfelijk eten (filet americain, rauw vlees, verse melk,.....) moet je inderdaad niet te lang buiten de koelkast laten staan.

Een volledig doorgegaarde pan stoofvlees, zeker wanneer het nog afgesloten is met een deksel, is niet zo ontzettend bederfelijk.
Tijdens het bereiden zijn alle bacteriën gedood, dus veel toxines zullen er in 1 nacht niet in ontstaan.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Bereidt eten is ook bederfelijk. https://mobiel.voedingscentrum.nl/nl/se ... waren.aspx
Het zal waarschijnlijk wel goed gaan hoor. Maar ik durf het nooit
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
14-02-2020 21:12
Ik laat bijna altijd eten voor de volgende dag gewoon buiten de koelkast op het fornuis staan. Draadjesvlees sowieso, dat wordt ook lekkerder als je het buiten de koelkast laat staan, dan trekken de smaken beter in.
Helemaal met je eens. Bovendien zorgen de vetten/specerijen/kruiden voor de conservering van het vlees, zo deden ze het in Indië al. Dus stoven (als het bijv. smoor is) en langzaam op het fornuis af laten koelen in de gietijzeren pan. De smaken trekken dan inderdaad goed in en de volgende dag is het dan én malser (omdat het in de warme pan nog wat doorgaart) én smakelijker omdat alle kruiden en specerijen hun smaken hebben afgegeven.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
14-02-2020 21:46
Helemaal met je eens. Bovendien zorgen de vetten/specerijen/kruiden voor de conservering van het vlees, zo deden ze het in Indië al. Dus stoven (als het bijv. smoor is) en langzaam op het fornuis af laten koelen in de gietijzeren pan. De smaken trekken dan inderdaad goed in en de volgende dag is het dan én malser (omdat het in de warme pan nog wat doorgaart) én smakelijker omdat alle kruiden en specerijen hun smaken hebben afgegeven.
Over koken zijn wij het verbazend vaak eens :D
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Oudblond schreef:
14-02-2020 22:05
Over koken zijn wij het verbazend vaak eens :D
:) En bedenk, het áltijd met elkaar eens zijn is ook maar saai.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Avalor schreef:
14-02-2020 21:36
Bereidt eten is ook bederfelijk. https://mobiel.voedingscentrum.nl/nl/se ... waren.aspx
Het zal waarschijnlijk wel goed gaan hoor. Maar ik durf het nooit
Overschat het voedingscentrum niet hoor. Ze geven gemiddeld gezien hele goede adviezen, maar hebben zeker niet de waarheid in pacht.

Denk aan het inmaken van voedsel in weck, glas of blik. Zoals een blik hachee o.i.d. Zo kun je stoofvlees enkele jaren bewaren.

Het is niet zozeer het gerecht wat maakt of iets bederfelijk is of niet, het is vooral wat je ermee doet.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Avalor schreef:
14-02-2020 21:36
Bereidt eten is ook bederfelijk. https://mobiel.voedingscentrum.nl/nl/se ... waren.aspx
Het zal waarschijnlijk wel goed gaan hoor. Maar ik durf het nooit
Dit is een zéér algemene tekst en gaat helemaal niet over stoofvlees.
Natuurlijk heeft het voedingscentrum gelijk voor een normale maaltijd die eventjes verhit is geweest, en daarna doorgeroerd en alles.

Maar een stoofpot is echt iets anders.

Eerst kook je 2-4 uur lang alle bacteriën dood.
Daarna ga je het niet doorroeren, geen lepels in steken - het blijft gewoon onaangeroerd.
Bacteriën kunnen niet gaan groeien als ze er niet zijn.

Ik laat bij voorkeur een stoofpot de hele nacht afkoelen, in dekens gewikkeld.
Bedenk dat bij 45 graden bacteriën gestopt zijn met groeien en gewoon hopen dat ze het overleven.
Eiwitten (de bouwstoffen van alle levende wezens) beginnen af te breken en op te rollen en helemaal kapot te gaan tussen de 60-80 graden.
Alles wat ooit leefde is dus kapoet in die stoofpan, en het deksel zit er op. Het is dus steriel.

Tijdens het lang afkoelen trekt de smaak ook overal doorheen. Lekker!

Met dit weer zet ik een stoofpot in de koude hal, nog steeds zonder doorroeren. Daarna opeten, de koelkast in, de vriezer in.
Als we het eten, warm ik alleen op wat we eten. De rest blijft koud tot het wordt opgegeten.
Ik ga dus niet roeren, de pan halflauw maken, half opeten en dan weer afkoelen.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou t buiten zetten (gewoon op de tuintafel)
Of op t foenuis laten staan.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Paar basisregels:

- koud is goed. Heet is goed. Lauw is niet goed.
- Bacteriën hebben geen pootjes. Als er geen bacteriën inzitten (met steriele ingrediënten begonnen, of het is gesteriliseerd door het een tijd te koken), komen ze er niet ingekropen.
- Bacteriën komen wel in je eten door roeren, pan zonder deksel, proeven, met die lepel terug in de pan (bah!), of op het laatste moment nog ingrediënten toe te voegen.
Dus als je gaat afkoelen om te bewaren: Kookdeksel erop houden (dat ook lekker heet is geweest). Niet roeren.
Proeven tijdens het koken doe je door met een schone lepel iets op een proeflepel te scheppen, en die tweede komt in je mond.
Als je nog iets aan een stoofpot toevoegt: geef het 10-20 minuten kooktijd om op temperatuur te komen en bacterie-vrij te geraken.

Ik ben wel eens ziek geweest van eten!
Maar dan was het een normale maaltijd, niet urenlang door-en-door verhit, die te lang te lauw was bewaard. Nog nooit van een stoofpot en ik ga hier niet posten hoe lang ik die buiten in het halletje laat staan met dit weer en gewoon opeet.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
14-02-2020 19:52
Zet alsjeblieft een pan met net gegaard stoofvlees niet opeens in een ijskoude koelkast of in ijskoud water. Het vlees reageert dan door "samen te trekken", ofwel: het wordt taai. Altijd rustig laten afkoelen.

Daarom moet je ook nooit koud water toevoegen aan stoofvlees dat aangebraden is of staat te sudderen. De vezels van het vlees "schrikken", trekken samen en je vlees wordt taai. Als je al water moet toevoegen, altijd kokend heet.
Allemaal onzin. Ik geloof dat stoofvlees wel het gerecht is waar de meeste fabels over de ronde doen. Bovenstaande is niet waar, het feit dat stoofvlees niet mag koken is ook niet waar. Stoofvlees wordt gaar (en dus mals) als het lang genoeg boven de 85 graden is. Bij die temperatuur breekt het bindweefsel namelijk af. Hoe heter, hoe sneller het gaar wordt. Als je er een klats koud vocht bij doet gaat de temperatuur weer omlaag, dus duurt het langer, wellicht dat daar de ‘koud vocht levert taai vlees op’ fabel vandaan komt. Stoofvlees mag ook prima koken, wordt t ook niet slechter van (je kunt ook in een snelkookpan prima stoofvlees maken, wordt nog heter dan koken)

De reden overigens dat het wordt afgeraden om hete producten niet meteen in de koelkast te zetten, heeft niets met het product te maken, maar met het feit dat je koelkast dat slecht trekt, de temperatuur in de koelkast dus stijgt waardoor andere bederfelijke waar in je koelkast iets sneller achteruit zou kunnen gaan.

En dan nog antwoord op de vraag van TO: van de hygieneregels voor restaurants zou het niet mogen, maar in de praktijk kan het echt geen kwaad (mits het vlees niet voor bereiding al een dag uit de koeling heeft gelegen ofzo)
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
14-02-2020 19:29

Bovendien kun je stoofvlees niet koken, dus ook niet genoeg opwarmen om alle bacteriën te doden.
Deze snap ik niet. Stoofvlees laat je toch altijd koken? Ook bij het opwarmen.
Alle reacties Link kopieren
Binnen of buiten de koelkast maakt helemaal niets uit hoor: Het ontbindingsproces van een dood dier gaat uiteraard altijd door.
Wat een ge emmer weer :D
Vraagje. Bederft een pakje boter dat je op het aanrecht laat liggen? Nee dus. Reuzel, idem. Zolang het goed in het vet zit kun je het gewoon een paar dagen buiten de koelkast bewaren hoor. Ik neem wel aan dat het geen 25 of hoger temp bij je is.
Avalor schreef:
14-02-2020 21:10
Dit is wat ik geleerd heb: Bederfelijk eten dat langer dan 2 uur buiten de koelkast is geweest, is niet meer te vertrouwen, ook al verhit je het daarna goed. Ziekmakers gaan dood als je het eten goed verhit, maar er zijn ziekmakers die gifstoffen aanmaken, vooral bij kamertemperatuur. Het verhitten van eten doodt de ziekmakers, maar de gifstoffen kunnen je alsnog ziek maken.
Ik vraag me af van wie je dat hebt geleerd. Niet op een koksopleiding en niet op de hotelvakschool iig.
Moosey schreef:
14-02-2020 23:34
Allemaal onzin. Ik geloof dat stoofvlees wel het gerecht is waar de meeste fabels over de ronde doen. Bovenstaande is niet waar, het feit dat stoofvlees niet mag koken is ook niet waar. Stoofvlees wordt gaar (en dus mals) als het lang genoeg boven de 85 graden is. Bij die temperatuur breekt het bindweefsel namelijk af. Hoe heter, hoe sneller het gaar wordt. Als je er een klats koud vocht bij doet gaat de temperatuur weer omlaag, dus duurt het langer, wellicht dat daar de ‘koud vocht levert taai vlees op’ fabel vandaan komt. Stoofvlees mag ook prima koken, wordt t ook niet slechter van (je kunt ook in een snelkookpan prima stoofvlees maken, wordt nog heter dan koken)

De reden overigens dat het wordt afgeraden om hete producten niet meteen in de koelkast te zetten, heeft niets met het product te maken, maar met het feit dat je koelkast dat slecht trekt, de temperatuur in de koelkast dus stijgt waardoor andere bederfelijke waar in je koelkast iets sneller achteruit zou kunnen gaan.

En dan nog antwoord op de vraag van TO: van de hygieneregels voor restaurants zou het niet mogen, maar in de praktijk kan het echt geen kwaad (mits het vlees niet voor bereiding al een dag uit de koeling heeft gelegen ofzo)
Laten koken enz is geen fabel. Heeft te maken met de eiwitten. Door te snel te veel te verhitten .. nou ja heel verhaal, denk aan een ei.
Langzaam laat het dus idd zachter worden. Als je het nog uren laat smoren zal het uiteindelijk wel stukkoken. Maar dat maakt het wel droger.
Alle reacties Link kopieren
strings-attached schreef:
15-02-2020 03:11
Ik vraag me af van wie je dat hebt geleerd. Niet op een koksopleiding en niet op de hotelvakschool iig.
Dat over de gifstoffen die je niet weg kan koken klopt hoor, heb ik geleerd tijdens mijn opleiding voor de zorgsector in het vak 'dieetleer'.
Alle reacties Link kopieren
Correctie: mijn grote held Harold McGee er even bij gepakt en ik heb (deels) ongelijk en strings heeft gelijk: het is niet zozeer zo dat vlees niet mals wordt als je het op een hogere temp gaart, maar wel dat het droger wordt. Dus lager (ondergrens 80 graden) is beter)
pejeka schreef:
14-02-2020 19:52
Zet alsjeblieft een pan met net gegaard stoofvlees niet opeens in een ijskoude koelkast of in ijskoud water. Het vlees reageert dan door "samen te trekken", ofwel: het wordt taai. Altijd rustig laten afkoelen.

Daarom moet je ook nooit koud water toevoegen aan stoofvlees dat aangebraden is of staat te sudderen. De vezels van het vlees "schrikken", trekken samen en je vlees wordt taai. Als je al water moet toevoegen, altijd kokend heet.

Welnee. Als het vlees eenmaal gaar is gebeurt dat niet meer. Kan prima in een gootsteen koud water afkoelen hoor.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
15-02-2020 18:26
Welnee. Als het vlees eenmaal gaar is gebeurt dat niet meer. Kan prima in een gootsteen koud water afkoelen hoor.
Vooral doen als je dat prettig vindt. Maar de vezels van het vlees, óók als het gaar is, trekken wel degelijk samen door plotselinge grote afkoeling. Bovendien koelt de jus/saus ongelijkmatig: de elementen die eerder stollen/afkoelen dan andere, scheiden zich dan van de rest van de saus en je krijgt ongelijkmatige consistentie. Maar nogmaals, gewoon doen als je er naar jouw idee goede ervaringen mee hebt. Ik prefereer de geleidelijke afkoeling.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven